Nytt sub-forum dedikerat till kverulans & allmänt missnöje

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nytt sub-forum dedikerat till kverulans & allmänt missnöje

Inläggav animal » 2013-08-03 10:46:24

Ibland vill man bara gnälla som en liten bebis och tycka att allt i livet är fel (kanske framförallt någon annans fel). Jag halkade själv ner i det här träsket för någon vecka sedan när jag hade allergibesvär, influensa och till på köpet blev förstoppad (detta trots en nästintill klanderfri karaktär och moral).

Eftersom det verkar vara fler än jag här som kan bli lite kinkiga ibland föreslår jag att vi lägger till sub-forumet Allmänt gnäll och missnöje under avdelningen Intressanta intressen, sida-vid-sida med IT-forum och Språket.

På så vis skulle vi ha en naturlig plats för trådar som saknar substans och bara syftar till att tillfredställa någon enskilds behov av att "lätta på trycket". T.ex.
Jag har köpt en dyr smartphone för 6000 kr och tappat den i marken så att displayen spruckit. Det här är såklart inte en spegling av någon brist i mitt omdöme eller min motorik. Självklart måste man väl kunna vänta sig att en dyrare produkt ska hålla bättre kvalitet än det billigaste budget-alternativet?

Om jag lägger 2000 kr på en uppsättning vinglas ska de väl för fan tåla att åka i golvet ett par gånger på fyllan? De ska åtminstone hålla bättre än några muggar från IKEA för 10 kr/st.
(Fri tolkning av IT-forums Smartphones har löjligt känsliga displayer, en av många trådar som skulle göra sig bättre under det tilltänkta sub-forumet.)

Rent spontant skulle jag tro att ytterligare exempel är överflödiga för dem som varit här några månader – om inte bidrar jag gärna med många fler.

Admin

Det är onödigt att peka ut en annan forumists trådstart på det här sättet och du får en tillsägelse för det.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Nytt sub-forum dedikerat till kverulans & allmänt missnöje

Inläggav Mats » 2013-08-03 11:35:59

Intressant idé.

Fast jag skulle föredra att det nya subforumet läggs under avdelningen Aspergare off-Google sida vid sida med Off topic.
Mats
 
Inlägg: 5575
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Nytt sub-forum dedikerat till kverulans & allmänt missnöje

Inläggav kvicksilver » 2013-08-03 11:41:22

Avreageringstråden finns väl för detta syfte?
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Nytt sub-forum dedikerat till kverulans & allmänt missnöje

Inläggav Alien » 2013-08-03 12:50:41

Animal vill väl att alla ska få skapa sina egna missnöjestrådar i Missneöjesavd istf att skriva i en gemensam.

Men jag undrar vad som ska kvalificera under Allmänt gnäll och missnöje.

Jag har inget allmänt gnäll utan ett specifikt gnäll, så det gäller inte mig? Och om man är missnöjd med politiken, ska det drunkna bland missnöjestrådar om ditt och datt? Man vill inte bara utgjuta sig/gnälla av sig utan starta en diskussion.

Likaså känns inte missnöjet med protester mot ett LSS-boende heller som "allmänt gnäll".

Jag kan genast se behovet av tre missnöjesavdelningar:

- Missnöje med samhället, lagarna och politiken

- Missnöje med produkter och tjänster

- Missnöje med andra människor
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nytt sub-forum dedikerat till kverulans & allmänt missnöje

Inläggav Kattmamma » 2013-08-03 13:24:52

Glöm inte missnöjes tråden om sig själv!
Jag hatar min Asperger ! :cry: men jag ser inte ner på andra med det!
Jag hatar mig själv när jag inte passar in :-)Crying
Fan fan fan fan ! Jag vill vara normal och begåvad!
Rik och ha massa vänner :-)Raging :-)Crying
Jag vill inte bli bortsnackaf av jävla soc, sekreterare ! :-)Raging :twisted:
Nu har jag fått ur mig frustration och ilska och sorg!
Nu är jag glad igen! :lol:
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Nytt sub-forum dedikerat till kverulans & allmänt missnöje

Inläggav sugrövmanövern » 2013-08-04 14:53:00

Man kan inte låtsas vara glad jämt. Det är orimligt.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Nytt sub-forum dedikerat till kverulans & allmänt missnöje

Inläggav Dagobert » 2013-08-05 17:57:18

Gnäller man över nåt specifikt på ett aspergerforum så får man lösningar. Vill man inte ha lösningar så hjälper det inte att komma med invändningar mot lösningarna för då får man lösningar på invändningarna. Osv.

Om man döper en gnälltråd till "Gnäll över smartphones (lösningar & hjälp undanbedes)" e.d. så kanske man slipper konstruktiva svar eftersom de blir Off-Topic. :-)Happy
Senast redigerad av Dagobert 2013-08-05 18:08:20, redigerad totalt 1 gång.
Dagobert
 
Inlägg: 14143
Anslöt: 2010-11-30

Nytt sub-forum dedikerat till kverulans & allmänt missnöje

Inläggav Mats » 2013-08-05 18:08:18

Dagobert skrev:Gnäller man över nåt specifikt på ett aspergerforum så får man lösningar.

Såvida det inte gäller relationer. :(
Mats
 
Inlägg: 5575
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Nytt sub-forum dedikerat till kverulans & allmänt missnöje

Inläggav Alien » 2013-08-06 11:59:38

Även när det gäller relationer får man iaf förslag till lösningar.

Men ibland funkar inte förslagen, eftersom man inte klarar av/tror sig klara av det. Eller så är själva frågan fel ställd som i denna evighetstråd: varfor-ar-tjejer-sa-irrationella-nar-det-galler-sex-t16113.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nytt sub-forum dedikerat till kverulans & allmänt missnöje

Inläggav Mats » 2013-08-06 12:22:31

"Förslag till lösningar" är tyvärr inte samma sak som lösningar. :(
Mats
 
Inlägg: 5575
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Nytt sub-forum dedikerat till kverulans & allmänt missnöje

Inläggav katta222 » 2013-08-06 16:28:47

@ animal, jag tycker ditt förslag egentligen är bra. Men jag tror inte alla förstår sig på att skilja mellan bebisgnäll och det som dom själva tycker är riktiga problem.

Så din idé skulle faila.
katta222
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2013-07-16

Nytt sub-forum dedikerat till kverulans & allmänt missnöje

Inläggav Kristofer » 2013-08-06 17:14:11

Är obefogat gnäll verkligen ett så omfattande problem här? De flesta som skriver om problem här tycker jag gör det med bakgrund i verkliga problem. Mycket av den kritik som skrivs är också konstruktiv kritik, lika gäller för svar på sådana inlägg. Att leva som aspergare eller vara under utredning innebär att man har mer eller mindre omfattande problem i sitt liv. Annars skulle utredning inte initieras och diagnos skulle inte ställas. Det ligger därför i forumets natur att många diskussionstrådar avhandlar problem.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Nytt sub-forum dedikerat till kverulans & allmänt missnöje

Inläggav DIProgan » 2013-08-07 9:43:05

Blir filosofisk angående var all världens gnäll ska ta vägen. Jag vill inte känna att jag inbjuder till onödigt mycket av det i alla fall med en välkommen o gnäll skylt.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Nytt sub-forum dedikerat till kverulans & allmänt missnöje

Inläggav Mats » 2013-08-07 9:50:51

Undrar om gnäll om att det gnälls för mycket skulle passa i den nya avdelningen...
Mats
 
Inlägg: 5575
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Nytt sub-forum dedikerat till kverulans & allmänt missnöje

Inläggav kullan » 2013-08-07 11:12:10

Mats skrev:Undrar om gnäll om att det gnälls för mycket skulle passa i den nya avdelningen...


Antagligen skulle någon gnälla över det med.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Nytt sub-forum dedikerat till kverulans & allmänt missnö

Inläggav Zirre » 2013-08-07 11:22:13

Varningstriangel på gnälltrådar(?)
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Nytt sub-forum dedikerat till kverulans & allmänt missnöje

Inläggav Mats » 2013-08-07 11:45:15

Undrar om den här tråden kvalificerar sig för en sådan gnällvarningstriangel... :-)063
Mats
 
Inlägg: 5575
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Nytt sub-forum dedikerat till kverulans & allmänt missnöje

Inläggav kullan » 2013-08-07 12:11:38

Fördelen med ett " gnäll" forum vore ju att det skulle markera att det kanske inte är frågan om något råd eller direkt hjälp man ha i justt den aktuella tråden. Den som läser en nystartad tråd vet att detta är ett allmänt " gnälla av sig" inlägg och den som inte gillar den sortens inlägg ger tusan i att läsa längre.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Sv: Nytt sub-forum dedikerat till kverulans & allmänt mi

Inläggav Zirre » 2013-08-07 14:05:47

kullan skrev:Fördelen med ett " gnäll" forum vore ju att det skulle markera att det kanske inte är frågan om något råd eller direkt hjälp man ha i justt den aktuella tråden. Den som läser en nystartad tråd vet att detta är ett allmänt " gnälla av sig" inlägg och den som inte gillar den sortens inlägg ger tusan i att läsa längre.

Gnälla av sig kan man göra i avreageringstråden.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Nytt sub-forum dedikerat till kverulans & allmänt missnöje

Inläggav Alien » 2013-08-08 13:49:42

Moderator:

Diskussionen om häftigt temperament har flyttats hit: haftigt-temperament-ok-att-leva-ut-och-hur-t35108.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nytt sub-forum dedikerat till kverulans & allmänt missnöje

Inläggav mnordgren » 2013-08-10 0:31:13

Admin:

Forumet är något som är under ständig utveckling i en eller annan form men nya avdelningar är något vi inte överväger i första taget. För många avdelningar är inte bra och de vi har nu uppfyller behoven gott och väl enligt vårt sätt att se det. Det är inte aktuellt med en avdelning av den typ som föreslås i startinlägget. Missnöje är något som i princip passar i alla avdelningar.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Nytt sub-forum dedikerat till kverulans & allmänt missnöje

Inläggav Kahlokatt » 2013-08-11 22:24:54

Om man har ett problem tror jag knappast man mår bättre av att få det kategoriserat som "allmänt gnäll och missnöje"... :roll:
Så länge man inte går till personangrepp måste man väl få gå hit och "gnälla av sig"? Vi kan väl inte begära att alla på forumet skall vara glada och nöjda jämt?
Det du själv tycker är barnsligt gnäll kanske är ett jättehemskt problem för någon annan.

Och jag säger inte att jag är någon rättskaffens person, jag har skrivit en massa skitdumma saker och gjort folk ledsna.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Nytt sub-forum dedikerat till kverulans & allmänt missnöje

Inläggav animal » 2013-08-11 23:27:17

kullan skrev:Fördelen med ett " gnäll" forum vore ju att det skulle markera att det kanske inte är frågan om något råd eller direkt hjälp man ha i justt den aktuella tråden. Den som läser en nystartad tråd vet att detta är ett allmänt " gnälla av sig" inlägg och den som inte gillar den sortens inlägg ger tusan i att läsa längre.

Mycket god sammanfattning av poängen jag ville göra; ibland är det förnöjsamt att tillgodogöra sig lite allmänt gnäll och skitsnack, ibland kanske man är mer intresserad av någon sakfråga (man kanske har IT som "specialintresse"). Jag tänker att en sådan omstrukturering kanske skulle hjälpa till att lätta upp ett annars bistert forumklimat.

Jag hoppas att du inte tog illa vid dig av min referens till din tråd. Den råkade bara vara det som gav upphov till idén och föll sig därmed naturlig att förankra resonemanget i – inget försök att gå till angrepp mot din person m.a.o.
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in