Smartphones har löjligt känsliga displayer

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Smartphones har löjligt känsliga displayer

Inläggav kullan » 2013-08-03 0:40:33

När jag har en mobil så måste den tåla stryk. nä jag klättrar inte i berg eller så men hur försiktig man än är så tappar man telefonen någon gång i backen. Då ska inte displayen spricka anser jag. en mobil som inte har en display som håller för att åka i golvet är fan en löjlig produkt.

Surfplattor är en annan sak. De kan man förvara på ett sätt som gör att de inte glider ner på golvet. Man bär inte med sig surfplattan exakt överallt utan går man till tvättstuga får den kanske ligga hemma. Men mobilen tar man nog med sig ifall någon skulle råka ringa. En mobil kräver jag ska tåla mer stryk helt enkelt.

Mina gamla Nokiatelefoner åkte massor av gånger i golvet och det hände ingenting med dom. De funkade problemfritt även efter olyckan. Jag börjar bli trött på dessa mobiler som kräver silkesvantar i behandlingen. Dessutom anser jag att Microsoft tänkt till snäppet längre. deras mobiler kräver inte kroppsvärmen för att fungera. det räcker med en petsticka för att kunna få till ett kommando. Så androider och Iphones är helt kassa på det visset. Nä jag är inte imponerad alls av den " nya " tekniken.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Sv: Smartphones har löjligt känsliga displayer

Inläggav barracuber » 2013-08-03 0:47:13

Jo, något som är säkert med smartphones är att de åker i backen. Och inte bara en gång. Vet man inte det lär man sig det den hårda vägen. Och roligt är det inte. Det första jag skaffar när jag byter mobil är ett skal.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Smartphones har löjligt känsliga displayer

Inläggav kullan » 2013-08-03 0:52:24

barracuber skrev:Jo, något som är säkert med smartphones är att de åker i backen. Och inte bara en gång. Vet man inte det lär man sig det den hårda vägen. Och roligt är det inte. Det första jag skaffar när jag byter mobil är ett skal.


Det hade jag inte råd med tyvärr. Nu har jag en mobil med sprucken display istället. Med tanke på att man bär med sig mobilen överallt så borde den vara tillverkad så den tål mer. Windowsphones lär ska ha tåligare displayer. Men då brister dom i det dåliga utbudet av appar istället.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Smartphones har löjligt känsliga displayer

Inläggav Titti » 2013-08-03 0:58:14

Jag köpte ett slags gummiartat skal till min smartphone när jag köpte den för snart ett år sedan. Kostade knappt en hundralapp. Det är en baksida och en sarg runt telefonen och skyddar mot stötar, dessutom gör det gummiartade att den inte glider på hala ytor lika lätt.

Nu efter knappt ett års mycket flitig användning börjar det spricka på ett ställe så under hösten kanske jag behöver köpa ett nytt men jag tycker inte en hundralapp var så dyrt trots allt.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Smartphones har löjligt känsliga displayer

Inläggav kullan » 2013-08-03 1:00:45

Tyvärr så räckte inte pengarna till något mer än själva mobilen. Sen var pengarna slut.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Sv: Smartphones har löjligt känsliga displayer

Inläggav barracuber » 2013-08-03 1:07:56

Drulleförsäkring?

Annars finns det bergis massvis med firmor som lagar eller byter skärm. Så är det på iphone. Tack vare konkurrensen behöver det inte kosta skjortan. Många spräcker sina skärmar.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Smartphones har löjligt känsliga displayer

Inläggav Hundralappen » 2013-08-03 1:09:42

kullan skrev:När jag har en mobil så måste den tåla stryk. nä jag klättrar inte i berg eller så men hur försiktig man än är så tappar man telefonen någon gång i backen. Då ska inte displayen spricka anser jag. en mobil som inte har en display som håller för att åka i golvet är fan en löjlig produkt.


Displayerna är gjorda av glas.

Do the mathematics..
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Smartphones har löjligt känsliga displayer

Inläggav Titti » 2013-08-03 1:14:04

kullan skrev:Tyvärr så räckte inte pengarna till något mer än själva mobilen. Sen var pengarna slut.

Tråkigt för dig.

Själv skulle jag tycka det var rätt meningslöst att köpa en mobil och inte ens ha en hundralapp över till ett skydd. Skulle kännas ungefär som att köpa en bil men inte ha pengar kvar att köpa bensin för. Som att köpa en mobil men inte ha råd att använda den.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Sv: Smartphones har löjligt känsliga displayer

Inläggav kullan » 2013-08-03 1:32:24

Det känns sjukt att behöva köpa skyddsfodral till en telefon. Drt vore son att sätta på sig cykelhjälm när man går på promenad.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Smartphones har löjligt känsliga displayer

Inläggav tassen__ » 2013-08-03 1:51:15

Tappade min iPhone 4 i parketten, asfalt, betonggolvet i stallet, i gräset, andra hårda och mjuka underlag.

Hade den i 2 år tror jag sen sprack den en liten spricka i ena hörnet lagom till att jag fick ett erbjudande på nytt abonnemang där en iPhone 5 ingick.
tassen__
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2012-11-09
Ort: falun

Smartphones har löjligt känsliga displayer

Inläggav Hundralappen » 2013-08-03 2:04:50

kullan skrev:Det känns sjukt att behöva köpa skyddsfodral till en telefon. Drt vore son att sätta på sig cykelhjälm när man går på promenad.


Så du jämför dig själv på promenad med en känslig mobiltelefon?
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Smartphones har löjligt känsliga displayer

Inläggav Flatline » 2013-08-03 2:08:05

kullan skrev:
barracuber skrev:Jo, något som är säkert med smartphones är att de åker i backen. Och inte bara en gång. Vet man inte det lär man sig det den hårda vägen. Och roligt är det inte. Det första jag skaffar när jag byter mobil är ett skal.


Det hade jag inte råd med tyvärr. Nu har jag en mobil med sprucken display istället. Med tanke på att man bär med sig mobilen överallt så borde den vara tillverkad så den tål mer. Windowsphones lär ska ha tåligare displayer. Men då brister dom i det dåliga utbudet av appar istället.


Men om du som du sade i chatten betalat 6000kr för telefonen så innebär det ju att du köpte enheten precis när den kom. Under det året som passerat borde du ju ha kunnat skaffa ett skydd till den.
Att klaga på den nya tekniken är nog inte mycket lönt det heller, den är här för att stanna och den är bra.
Vad gäller det du säger om att de borde tåla smällar så är det ju en fin önskan men tyvärr inget som är genomförbart.
Glaset behöver vara ganska så tunnt för att touchscreenfunktionen skall kunna fungera och då blir det ömtåligt och det är ju isf något du borde ha läst om och tänkt på från första början istället för att nu i efterhand klaga på tekniken.
Man gör ju trotsallt en analys av vad man har för behov och krav innan man köper något i den prisklassen. Gör man inte det får man skylla sig själv.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Smartphones har löjligt känsliga displayer

Inläggav Hundralappen » 2013-08-03 2:19:06

Flatline skrev:Men om du som du sade i chatten betalat 6000kr för telefonen så innebär det ju att du köpte enheten precis när den kom. Under det året som passerat borde du ju ha kunnat skaffa ett skydd till den.
Att klaga på den nya tekniken är nog inte mycket lönt det heller, den är här för att stanna och den är bra.
Vad gäller det du säger om att de borde tåla smällar så är det ju en fin önskan men tyvärr inget som är genomförbart.
Glaset behöver vara ganska så tunnt för att touchscreenfunktionen skall kunna fungera och då blir det ömtåligt och det är ju isf något du borde ha läst om och tänkt på från första början istället för att nu i efterhand klaga på tekniken.
Man gör ju trotsallt en analys av vad man har för behov och krav innan man köper något i den prisklassen. Gör man inte det får man skylla sig själv.


Det där var right on point Bild

Drömmen vore ju en touchscreen som inte går sönder. Men det lär i dagens läge bli en dyr historia.. Men vem vet vad framtiden har att bjuda på?
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Smartphones har löjligt känsliga displayer

Inläggav Miche » 2013-08-03 2:34:41

Svaret finns redan: Gorilla glas
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Smartphones har löjligt känsliga displayer

Inläggav Xzirie » 2013-08-03 2:45:46

Billiga plastiga barntelefoner tål en hel del stryk med. Jag har tappat min 2 meter nerför en trappa och den överlevde utan problem.
Annars finns det förstås en hel del modeller som är gjorda för att kunna ta stryk om de har en überklantig ägare.
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Smartphones har löjligt känsliga displayer

Inläggav plåtmonster » 2013-08-03 3:52:26

Fast varför används glas ovanpå skärmen istället för plast eller någon sandwichblandning?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Smartphones har löjligt känsliga displayer

Inläggav Flatline » 2013-08-03 3:53:44

Miche skrev:Svaret finns redan: Gorilla glas


Gorillaglaset är inte perfekt det heller, visst det tar repor och smällar bättre än vanligt glas men tappar du telefonen på en kant så att det blir hårt tryck mot en liten punkt så spricker även gorillaglasen.
Gorillaglasen är dessutom väldigt oförlåtande när de väl spricker, ett vanligt glas kan ju nöja sig med en enda spricka och ändå fungera alldeles utmärkt även om det är en irriterande skavank.
Gorillaglasen däremot är härdade och krackelerar.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Smartphones har löjligt känsliga displayer

Inläggav sugrövmanövern » 2013-08-03 4:13:45

Du får den nog lagad på garantin iom den är relativt nyinköpt.
Ska man ha dessa sköra dyra telefoner med sig behöver de skydd, det säger sig självt. Eller?
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Smartphones har löjligt känsliga displayer

Inläggav plåtmonster » 2013-08-03 5:41:42

Eller så skall man varken ha sköra eller dyra saker på resande fot löst sittande i en ficka osv..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Smartphones har löjligt känsliga displayer

Inläggav Tiblan » 2013-08-03 6:32:22

En annan lösning är att hänga telefonen i ett band runt halsen när man är ute och går. Själv använder jag gärna headseat just för att slippa ta fram telefonen när jag är ute. Lätt att vara efterklok. Tog dock cirka 3 veckor innan jag vande mig vid att använda headseat och det var inte den som medföljde i förpackningen utan en annan som man hänger på örat istället för dom som man stoppar in i örat.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Sv: Smartphones har löjligt känsliga displayer

Inläggav kullan » 2013-08-03 8:10:54

Varför inte använda plexiglas till displayen? Jag brukar vara rädd om mina saker men jag har dålig koordination ibland och en mobil kan åka ur handen på mig. Jag tror killen i butiken sa att skador man själv orsakat inte täcks av garantin. Nä jag är inte imponerad alls. Jag köpte den i maj 2013 och den är redan sprucken. En sådan dyr mobil kräver jag mer av.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Smartphones har löjligt känsliga displayer

Inläggav Zirre » 2013-08-03 8:27:46

Om du nu har så dålig koordination och lätt tappar saker varför köpa en "känslig" modell? Finns smartphones som tål mer.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Smartphones har löjligt känsliga displayer

Inläggav Kvasir » 2013-08-03 8:30:40

kullan skrev:Varför inte använda plexiglas till displayen?


För att de flesta kunder förväntar sig att displayen ska fungera.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Smartphones har löjligt känsliga displayer

Inläggav Blue86 » 2013-08-03 8:32:55

Hundralappen skrev:
kullan skrev:När jag har en mobil så måste den tåla stryk. nä jag klättrar inte i berg eller så men hur försiktig man än är så tappar man telefonen någon gång i backen. Då ska inte displayen spricka anser jag. en mobil som inte har en display som håller för att åka i golvet är fan en löjlig produkt.


Displayerna är gjorda av glas.

Do the mathematics..


Sen finns det skottsäkert glas så varför skulle det inte finnas tåligt nog för att STUDSA mobilen i golvet eller åtminsone tappa? Ah just det, sådant finns. Men tydligen är man mindre pigg på sätta de i mobiler (för tjocka?), jag har dock själv både ett gummi skal och en nyare version av gorilla glas så den kanske kan studsa : p

Det finns som sagt väldigt stor skillnad på tålighet dock mellan mobiler och man får ju den man väljer att köpa så lite research är inte fel.
Blue86
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2012-02-20
Ort: Malmö

Återgå till IT-forum



Logga in