Hårdare krav på arbetslösa

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hårdare krav på arbetslösa

Inläggav Miche » 2013-08-04 20:05:00

Vore vansinnigt om det bara gäller utlysta tjänster, de flesta jobb jag haft har jag fått via personliga kontakter, några via att ta kontakt med ett företag (som inte annonserat).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hårdare krav på arbetslösa

Inläggav plåtmonster » 2013-08-04 20:17:59

@Miche, Du jobbade som konsult i perioder om jag minns rätt?

I vilket fall som helst så lär den nya regeln göra så att en del skriver en lista på företag. Samt ett brev enligt mall till de alla. Förslagsvis med lite datorautomatisering. När breven är utskrivna, utskickade och ansökningslistan är avverkad skickas den senare till AF. Sedan kan proceduren upprepas nästa vecka.

Tricket är förstås att estimera hur många jobb/vecka som skall sökas. Förslagsvis minskar man listan med hälften varje vecka tills det klagas. Sedan ökar man med hälften och minskar den med hälften av hälften för logaritmisk optimering ;)
Den andra optimering görs med skript och skrivare.. :P
Grädde på moset är förstås e-brev (elektroniskt brev som Posten skriver ut och skickar..) då kan datorn helt sköta den funktion AF efterfrågar.

Så blir alla glada och lyckliga! :D
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hårdare krav på arbetslösa

Inläggav Huggorm » 2013-08-04 20:23:45

Jobbar man med teknik så är det ett hett tips att kolla upp hemsidorna till alla lämpliga firmor och dessutom leverantörer av utrustning och liknande. Väldigt många brukar ha en liten flik där det står "jobba på xxx" och där kan finnas en adress att skicka ansökningar till. Ibland skriver de ju till och med att de behöver just en tekniker eller vad det nu är. Ansöker man där ligger man bra till, då konkurrerar man bara med andra som råkat se hemsidan.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hårdare krav på arbetslösa

Inläggav Miche » 2013-08-04 20:28:28

plåtmonster skrev:I vilket fall som helst så lär den nya regeln göra så att en del skriver en lista på företag. Samt ett brev enligt mall till de alla. Förslagsvis med lite datorautomatisering. När breven är utskrivna, utskickade och ansökningslistan är avverkad skickas den senare till AF. Sedan kan proceduren upprepas nästa vecka.

Jo, om det görs kontroller att företagen fått ansökningarna så måste man ju skicka någon form av ansökan (enligt domslut så behöver inte ansökningar vara seriösa), annars räcker det väl med en lista...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hårdare krav på arbetslösa

Inläggav kiddie » 2013-08-04 22:35:25

Jag tycker bara hela konceptet är så konstigt. Att det läggs pengar på saker som inte går. Det blir inte fler arbetstillfällen för att man tvingar folk att söka. Ingen tjänst står ledig speciellt länge såvida den inte kräver en väldigt speciell utbildning som få har.

Som Fas3. Så mycket pengar kastade i sjön för att sätta skräck i folk. Och nästan ingen hamnade i vanligt arbete.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hårdare krav på arbetslösa

Inläggav alixha » 2013-08-04 22:48:43

Hur kommer dom märka om man faktiskt har ansökt om jobben som man skickar in som redovisning?
Förutom allt extra pappersarbete ska dom också ringa till varje arbetsgivare och fråga "Har Johan verkligen sökt jobb hos dig denna månaden, kan du kolla igenom dina 500 ansökningar?" eller ska dom ta stickprover? Hur funkar det?

Sen vet jag inte om det spelar så stor roll, jobben räcker inte till alla fall och är man duktig och sköter sig med jobbsökningen så är det inte säkert att man får jobb ändå.
Har sett i andra artiklar om människor som sökt till exempel över 300 jobb och fortfarande inte fått något, ska då en lista som man måste skicka in öka chanserna? Nej, jag tror inte det.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Hårdare krav på arbetslösa

Inläggav Chilehead » 2013-08-04 23:41:43

Huggorm skrev:Jobbar man med teknik så är det ett hett tips att kolla upp hemsidorna till alla lämpliga firmor och dessutom leverantörer av utrustning och liknande. Väldigt många brukar ha en liten flik där det står "jobba på xxx" och där kan finnas en adress att skicka ansökningar till. Ibland skriver de ju till och med att de behöver just en tekniker eller vad det nu är. Ansöker man där ligger man bra till, då konkurrerar man bara med andra som råkat se hemsidan.

Problemet med sådana är att man måste registrera sig med ALLA uppgifter CV och personligt brev. Kanske inte så stort problem för de flesta, men för mig mycket avskräckande då jag har svårt att få saker o ting nedskrivna.
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Hårdare krav på arbetslösa

Inläggav Chilehead » 2013-08-04 23:44:39

alixha skrev:Hur kommer dom märka om man faktiskt har ansökt om jobben som man skickar in som redovisning?
Förutom allt extra pappersarbete ska dom också ringa till varje arbetsgivare och fråga "Har Johan verkligen sökt jobb hos dig denna månaden, kan du kolla igenom dina 500 ansökningar?" eller ska dom ta stickprover? Hur funkar det?

Sen vet jag inte om det spelar så stor roll, jobben räcker inte till alla fall och är man duktig och sköter sig med jobbsökningen så är det inte säkert att man får jobb ändå.
Har sett i andra artiklar om människor som sökt till exempel över 300 jobb och fortfarande inte fått något, ska då en lista som man måste skicka in öka chanserna? Nej, jag tror inte det.

:D Ganska positiv inställning. De flesta jobb jag sökt har varit sådana som jag sett som inte så attraktiva pga. arbetstiden eller andra faktorer och fått svaret att de fått 3000 sökanden.
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Hårdare krav på arbetslösa

Inläggav plåtmonster » 2013-08-04 23:56:21

Vad var det för jobb som hade 3000 sökande?

..och låg du bra till? ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hårdare krav på arbetslösa

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-08-05 0:03:57

alixha skrev:Hur kommer dom märka om man faktiskt har ansökt om jobben som man skickar in som redovisning?
Förutom allt extra pappersarbete ska dom också ringa till varje arbetsgivare och fråga "Har Johan verkligen sökt jobb hos dig denna månaden, kan du kolla igenom dina 500 ansökningar?" eller ska dom ta stickprover? Hur funkar det?


Stickprover tar de redan idag. De kan ju också skicka ut anvisningar på jobb som man är skyldig att söka och de brukar kollas upp lite noggrannare. Förbannad kan man bli när man tvingas söka jobb där man själv ser att man inte uppfyller kvalifikationerna och inte har en chans att få jobbet utan bara riskerar att irritera en presumtiv arbetsgivare som kanske senare kommer att utlysa något annat mer lämpligt arbete.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Hårdare krav på arbetslösa

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-08-05 0:09:56

Det som ökar chanserna är om man är väl matchad vad det gäller utbildning och har en relevant erfarenhet. På det kan man komma på intervju, i offentlig sektor om inte annat för att de behöver visa upp att de kallat några stycken som alternativ till den de eventuellt redan bestämt att de vill ha.... :roll:

Jag har hållit på med det här så många varv så jag vet ungefär vad det ska stå i ansökningarna för att det ska finnas en chans att de kallar en inom min egen branch, men ibland kan man bli förvånad. Däremot har jag svårare att klara intervjuerna. Utanför mitt eget yrkesområde skulle jag tro att jag är ganska clueless.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Hårdare krav på arbetslösa

Inläggav Miche » 2013-08-05 11:48:34

Bjäbbmonstret skrev:De kan ju också skicka ut anvisningar på jobb som man är skyldig att söka och de brukar kollas upp lite noggrannare. Förbannad kan man bli när man tvingas söka jobb där man själv ser att man inte uppfyller kvalifikationerna

Jag har i något fall kontaktat AF om detta och de drog tillbaka anvisningen (de borde inte öht. skickat anvisningen eftersom ett av villkoren var så extremt tydligt att de missat).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hårdare krav på arbetslösa

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-08-05 12:43:54

Miche skrev:Jag har i något fall kontaktat AF om detta och de drog tillbaka anvisningen (de borde inte öht. skickat anvisningen eftersom ett av villkoren var så extremt tydligt att de missat).


Och jag gjorde det en gång när arbetet krävde körkort vilket jag inte hade men tvingades söka jobbet ändå.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Hårdare krav på arbetslösa

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-08-05 12:44:50

Här är arbetsförmedlingens information om vilka regler som kommer att gälla:

http://www.arbetsformedlingen.se/For-ar ... kande.html
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Hårdare krav på arbetslösa

Inläggav Miche » 2013-08-05 12:59:57

Puh, det drabbar inte mig eftersom jag inte har a-kassa... (tidigare är jag glad för att jag slapp FAS3 i och med att jag inte hade a-kassa)

Vad blir då effekten av sådana här regler (förutom de tidigare uppräknande)? Eftersom människor ändå måste få försörjning så kommer de att tvingas söka ekonomiskt bistånd istället, fler med diagnos måste dessutom jobba för att slippa drabbas av reglerna så som:
Arbetsförmedlingen skrev:
  • Vållar att en anställning uteblir

Hur fan ska detta tolkas? Det är ju helt sjukt om man inte klarar en anställningsintervju så kan man drabbas... kanske t.o.m. om man har ett dåligt CV.
Arbetsförmedlingen skrev:
  • Lämnar ditt arbete utan giltig anledning
  • Skiljs från ditt arbete på grund av otillbörligt uppförande

Det här blir ju till ett rent helvete för många av oss med Asperger och andra psykiatriska diagnoser...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hårdare krav på arbetslösa

Inläggav kiddie » 2013-08-05 16:32:18

Alla som inte fick jobbet vållade ju till att anställnigen uteblev. Inte med vilje, men nog gjorde de det. Det vore väl ett finfint sätt att lösa det hela. Ingen som inte fick jobbet får A-kassa. Den som fick jobbet behöver inte A-kassa.

Hur ska man bevisa vållande? Jag vet personer (på min DV) som inte vill ha ett visst jobb och skriver då kortfattat för att de ska verka ointresserade. De får inte jobbet såklart. Så där är det ju vållande, även om jag betvivlar att de skulle få jobbet om de ansträngde sig. Men sedan finns det de som inte uttrycker sig så bra, de försöker skriva något bra i ansökan men de är inte så duktiga på det. Resultatet är detsamma. Ansökningarna ser likadana ut.

Dessutom de på min DV, att de ens bluffar när de söker jobb är att de måste söka ett visst antal jobb men de jobben de skulle klara (det är utslitna människor osv), de finns inte i så stor mängd att det räcker att söka dessa. Så de måste bluffsöka jobb de vet att de inte skulle klara. Att tvinga folk söka är ju bara att tvinga folk som kanske egentligen är ärliga att bluffa. För annars blir de utan pengar.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hårdare krav på arbetslösa

Inläggav Trollmor » 2013-08-05 16:38:51

kiddie skrev:Jag tycker bara hela konceptet är så konstigt. Att det läggs pengar på saker som inte går. Det blir inte fler arbetstillfällen för att man tvingar folk att söka. Ingen tjänst står ledig speciellt länge såvida den inte kräver en väldigt speciell utbildning som få har.

Som Fas3. Så mycket pengar kastade i sjön för att sätta skräck i folk. Och nästan ingen hamnade i vanligt arbete.
Det är nog just det som är den huvudsakliga avsikten. Att sätta skräck i folk. Och trycka ner dem som redan är i yttersta marginalen. 2/3-dels-samhället.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Hårdare krav på arbetslösa

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-08-05 17:03:43

När det gäller FAS3 är syftet säkert också lönesänkning. Idén är att det ska bildas fler jobb bara folk sänker sina krav på ersättning tillräckligt mycket. Jag vet inte ens om de som förespråkar doktrinen tror på det.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Hårdare krav på arbetslösa

Inläggav plåtmonster » 2013-08-05 17:06:48

När lönerna sänks så ökar vinsterna för företagen som förstås är helt nöjda med den situationen.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hårdare krav på arbetslösa

Inläggav Nibor » 2013-08-05 17:12:28

Såg en intressant dokumentär häromdan om relationen mellan lönenivåer och företagsvinster.

http://www.svtplay.se/video/1031746/lonesankarna
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in