Hårdare krav på arbetslösa

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hårdare krav på arbetslösa

Inläggav Alien » 2013-08-04 4:05:19

GP skrev:Om några veckor skärps kraven på arbetslösa. Från den första september ska den som är arbetslös skicka in en rapport till arbetsförmedlingen varje månad, och redogöra för sökta jobb och andra aktiviteter.
Den som inte skickar in i tid blir först varnad, och riskerar sedan att bli av med sin ersättning i en eller flera dagar.

A-kassorna räknar med att de nya reglerna kommer att innebära kraftigt ökad administration, och har anställt mer personal.

-Skillnaden mot tidigare är att det blir mer strukturerat hur man ska meddela arbetsförmedlingen vad man gör, säger Martin Sandblom, utredare på arbetsförmedlingen.
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1872 ... arbetslosa

Ja, det blir ju fler arbeten, eftersom A-kassorna måste anställa fler. För de arbetslösa blir det mer byråkrati. Eller kommer fler att söka fler arbeten?

Pierre Hébert, som har varit arbetssökande i ett år, förstår inte poängen med regelförändringen. Hittills har han aldrig skickat in någon aktivitetsrapport till arbetsförmedlingen.

-Men jag träffar ju en arbetsförmedlare en gång i månaden som antecknar de jobb som jag har sökt. Den enda skillnaden är att det kanske blir lite stressigare när man ska skriva rapporten själv.
Att förändringen skulle leda till att fler söker jobb mer aktivt och faktiskt kommer ut på arbetsmarknaden tror han inte.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hårdare krav på arbetslösa

Inläggav plåtmonster » 2013-08-04 4:48:06

Eftersom åtgärden knappast ökar antal tillgängliga jobb lär åtgärden ha andra syften..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hårdare krav på arbetslösa

Inläggav Trollmor » 2013-08-04 9:41:53

Javisst kommer flera att söka fler arbeten, för att ha något att redovisa. Den som söker arbetskraft får en massa ansökningar som bara innebär mera arbete. Många kommer att ogilla detta, men alltid sänker det någon stackare, och det kanske är det som är höga vederbörandes avsikt ...

Ja, jag känner mig lite misantropisk idag.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Hårdare krav på arbetslösa

Inläggav Huggorm » 2013-08-04 10:07:55

Trollmor skrev: Den som söker arbetskraft får en massa ansökningar som bara innebär mera arbete.
Ja, och det är för mycket redan idag. Jag har pratat med arbetsgivare som lejer ut rekrytering på bemanningsföretag bara för att slippa sortera ut kanske 10% seriösa ansökningar som möter kraven bland en ocean av pliktskyldigt skrivna ansökningar från folk som varken vill ha jobbet eller skulle klara av det. Det kostar förstås pengar för arbetsgivaren, men de tycker ändå att det är värt det. Så nej, jag tror inte heller det här är rätt väg att gå för att sänka arbetslösheten.

Det är ju uppenbarligen så att jobb ofta finns på andra platser i landet än de arbetslösa. En lösning kan vara att förenkla reglerna för att få bygga stora områden med baracker i exempelvis Stockholm. Då skulle fler kunna veckopendla dit och ändå kunna bo kvar i hembygden. Efter ett tag har folk fått så mycket arbetslivserfarenhet att de kanske kan få ett jobb där hemma istället, veckopendling skall ju inte vara någon beständig lösning.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Sv: Hårdare krav på arbetslösa

Inläggav Titti » 2013-08-04 10:20:08

plåtmonster skrev:Eftersom åtgärden knappast ökar antal tillgängliga jobb lär åtgärden ha andra syften..

Disciplinering av de arbetslösa.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Hårdare krav på arbetslösa

Inläggav atoms » 2013-08-04 12:38:44

Titti skrev:
plåtmonster skrev:Eftersom åtgärden knappast ökar antal tillgängliga jobb lär åtgärden ha andra syften..

Disciplinering av de arbetslösa.


Och en iskallt effektiv gallring av leden.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Hårdare krav på arbetslösa

Inläggav Miche » 2013-08-04 13:12:31

Jag tror antalet utannonserade jobb kommer att minska eftersom arbetsgivare kommer att dra sig för att annonsera då varje annons kommer att innebära extra arbetsbelastning.

Ytterligare ett smart drag för att förvärra för det arbetslösa (förutom att man ska redovisa...)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hårdare krav på arbetslösa

Inläggav plåtmonster » 2013-08-04 14:22:30

atoms skrev:Och en iskallt effektiv gallring av leden.

Fast då blir de sjuka istället vilket kanske även drabbar barn mm så det ger mer kostnader totalt.

Min egen misstanke är att det är till för att pressa ner lönerna och kraven på arbetsmiljö genom att piska upp en konkurrenssituation. Arbetsgivarna beläggs väl istället med en fullkommlig bombmatta av ansökningar. Man börjar ju undra vem som drar i trådarna egentligen.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hårdare krav på arbetslösa

Inläggav slackern » 2013-08-04 14:30:03

Miche skrev:Jag tror antalet utannonserade jobb kommer att minska eftersom arbetsgivare kommer att dra sig för att annonsera då varje annons kommer att innebära extra arbetsbelastning.

Ytterligare ett smart drag för att förvärra för det arbetslösa (förutom att man ska redovisa...)


Jag kan inte svära på att det är sant. Men jag har hört att alla lediga tjänster en arbetsgivare skulle tillsätta var dom tvungna att anmäla det till AF. Även fast arbetet redan var tillsatt internt. Vet inte om sådana regler finns kvar eller har funnits.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hårdare krav på arbetslösa

Inläggav Huggorm » 2013-08-04 14:32:31

slackern skrev:Jag kan inte svära på att det är sant. Men jag har hört att alla lediga tjänster en arbetsgivare skulle tillsätta var dom tvungna att anmäla det till AF. Även fast arbetet redan var tillsatt internt. Vet inte om sådana regler finns kvar eller har funnits.

Inom offentliga sektorn i sådana fall, i den privata sektorn har det aldrig funnits några sådana regler
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hårdare krav på arbetslösa

Inläggav slackern » 2013-08-04 14:35:42

Huggorm skrev:
slackern skrev:Jag kan inte svära på att det är sant. Men jag har hört att alla lediga tjänster en arbetsgivare skulle tillsätta var dom tvungna att anmäla det till AF. Även fast arbetet redan var tillsatt internt. Vet inte om sådana regler finns kvar eller har funnits.

Inom offentliga sektorn i sådana fall, i den privata sektorn har det aldrig funnits några sådana regler


OK tack för klargörandet som sagt var jag osäker som jag skrev. :)
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hårdare krav på arbetslösa

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-08-04 15:30:54

Inom offentliga sektorn så finns det en regel som innebär att alla tjänster med en viss tjänstgöringsgrad och varaktighet måste utlysas. Det gäller dock inte timvik eller mycket korta vikariat.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Hårdare krav på arbetslösa

Inläggav Braincandy » 2013-08-04 15:41:50

:-)016 Jaaa! mer byråkrati skapar fler jobb!!! :-)015 (inte)
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Hårdare krav på arbetslösa

Inläggav Alien » 2013-08-04 15:54:36

Bjäbbmonstret skrev:Inom offentliga sektorn så finns det en regel som innebär att alla tjänster med en viss tjänstgöringsgrad och varaktighet måste utlysas. Det gäller dock inte timvik eller mycket korta vikariat.


Ja, det var därför det inte var någon idé att söka ett "fast" jobb; där satt redan en på korttidsvikariat som arbetsgivaren ville ha kvar. Enda jobbet man hade chans att få var ett vikariat.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hårdare krav på arbetslösa

Inläggav kiddie » 2013-08-04 16:13:32

Braincandy skrev: :-)016 Jaaa! mer byråkrati skapar fler jobb!!! :-)015 (inte)


Joo, inom det byråkratska systemet! :wink:
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hårdare krav på arbetslösa

Inläggav plåtmonster » 2013-08-04 16:17:59

Problemet är att det bara ökar skatten..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hårdare krav på arbetslösa

Inläggav Nibor » 2013-08-04 17:43:38

Tur att man inte är i den svängen.
Man kan säga att andra arbetar åt mina besparingar :wink:
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Hårdare krav på arbetslösa

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-08-04 19:29:12

Alien skrev:Ja, det var därför det inte var någon idé att söka ett "fast" jobb; där satt redan en på korttidsvikariat som arbetsgivaren ville ha kvar. Enda jobbet man hade chans att få var ett vikariat.


Jovisst det har man varit med om. Men det förekommer att det inrättas nya tjänster eller att tjänsterna organiseras om, att folk går i pension eller får jobb någon annanstans.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Hårdare krav på arbetslösa

Inläggav Trollmor » 2013-08-04 19:36:02

Bjäbbmonstret skrev:Men det förekommer att det inrättas nya tjänster eller att tjänsterna organiseras om, att folk går i pension eller får jobb någon annanstans.
Visst förekommer det. Men inte tillräckligt ofta för att hjälpa alla dem som måste redovisa - skriftligt!!! - si och så många sökta jobb varje vecka.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Hårdare krav på arbetslösa

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-08-04 19:43:52

Trollmor skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Men det förekommer att det inrättas nya tjänster eller att tjänsterna organiseras om, att folk går i pension eller får jobb någon annanstans.
Visst förekommer det. Men inte tillräckligt ofta för att hjälpa alla dem som måste redovisa - skriftligt!!! - si och så många sökta jobb varje vecka.


Det har väl inte riktigt med saken att göra? Att ha ringt någonstans och frågat om det finns timvik borde räknas precis lika mycket som att ha sökt en utlyst tjänst. Förresten så gäller de nya reglerna varje månad och inget absolut antal jobb angivet.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Hårdare krav på arbetslösa

Inläggav dasunbedingte » 2013-08-04 19:48:22

Idioti. Jag redovisade varenda jäkla skitjobb m.h.a en mall när en var inskriven på AF/Work For You det senaste - antar det är något sådant de vill ha in; ungefär som när en rapporterar till AF-handläggare via tele. Dumheter.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Hårdare krav på arbetslösa

Inläggav Trollmor » 2013-08-04 19:51:33

Bjäbbmonstret skrev:Det har väl inte riktigt med saken att göra? Att ha ringt någonstans och frågat om det finns timvik borde räknas precis lika mycket som att ha sökt en utlyst tjänst. Förresten så gäller de nya reglerna varje månad och inget absolut antal jobb angivet.
Som jag förstod det ska man redovisa skriftligen, och någon ska bedöma om man har sökt tillräckligt många. Informera mig gärna om jag fattat fel!
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Hårdare krav på arbetslösa

Inläggav Miche » 2013-08-04 19:52:36

dasunbedingte skrev:Idioti. Jag redovisade varenda jäkla skitjobb m.h.a en mall när en var inskriven på AF/Work For You det senaste - antar det är något sådant de vill ha in; ungefär som när en rapporterar till AF-handläggare via tele. Dumheter.

Jupp, jävla fånerier, det tar kraft både från den sökande och från AF samt lär minska antalet utannonserade jobb (se resonemanget ovan) vilket gör hela idén kontraproduktiv.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hårdare krav på arbetslösa

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-08-04 20:01:11

Trollmor skrev:Som jag förstod det ska man redovisa skriftligen, och någon ska bedöma om man har sökt tillräckligt många. Informera mig gärna om jag fattat fel!


Ja tydligen ska man skriva ner jobben man sökt i stället för att ringa in dem vilket nu är vanligast. Men jag har inte läst något om att det måste vara utlysta tjänster. Men det kanske det måste vara, vad vet jag.
.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in