Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav Sheyen » 2013-03-07 21:27:07

Schmetterling skrev:
Sheyen skrev:
Schmetterling skrev:Nej, det är tre: Requiring very substantial support, Requiring substantial support och Requiring support. http://www.autismsupportnetwork.com/new ... sd-3478294 Scrolla ner så hittar ni innebörden.

Oj! Jag vet inte riktigt, men det låter som att jag kan hamna på nivå 3. Men är inte säker. Antingen 2 eller 3. Vilken tror du att du får?

Jag har svårt att tro att du hamnar på tre. Då skulle du nog bo på ett anpassat stödboende med personal som gör allt åt dig och bara sitta och snurra på en glaskula hela dagarna. Lite hårdraget. Nu vet jag ju inte hur psykologer skulle tolka men som kriterierna ser ut har man stora svårigheter redan på ettan och betänk hur gravt handikappade de personer som har svårast autism är.
Jag skulle nog hamna i ett, men på gränsen till två, typ. Det skrämmer mig lite, jag är rädd att en etta skulle få myndigheter och allt att kräva mycket mer av mig än jag klarar.

Ja, jo. Jag snackade lite kort med Fenren om nivåerna också och han säger att jag är typ en 2,6a, vilket betyder att jag blir en 2a. Alltså om jag inte hade bott med min man hade jag bott på ett anpassat boende, för jag kan inte ta hand om mig själv ordentligt. Inte 24/7, liksom. Tanken var ju först att psykologen osv skulle placera mig i ett stödboende, men så hittade jag min man och han hjälpte mig att flytta till honom. Men om han sedan vill skiljas vet han att han måste hjälpa mig att komma till ett stödboende, för jag kan inte fixa sådant själv.

Jag kan berätta lite kort om mig:

Har inget jobb
Har ingen utbildning (klarar inte av att studera många ämnen samtidigt och det har förstört min skolgång sedan lågstadiet)
Har väldigt enformiga intressen
Behöver hjälp med att organisera i och utanför hemmet (handla mat, städa, förstå när jag ska duscha, Fenren säger till när jag ska byta tandborstmugg som ofta hinner bli skitig innan han säger till och jag märker inget...)
Har jättesvårt för simpla grejer, typ torka mig ordentligt när jag har badat. Jag kanske torkat benen noga, men glömmer att torka annat, så att jag då sedan klär på mig trots att jag är blöt. Blir jätteirriterad när det händer, för då måste man ju antingen gå omkring i blöta kläder eller byta kläder. Jag badar alltid för varmt och ibland blir det en tvångstanke, liksom. Som barn brukade jag först tvinga mig att bada i det kallaste, för att sedan ta ut vattnet och fylla badkaret igen, fast med det varmaste, haha! Jag var tvungen att göra det!
Första gången jag var ensam hemma i mer än 24 timmar var för 2 år sedan (jag är i tjugoårsåldern). Jag fick panikångest, tvättade mig inte och åt inte. Var ensam i 8 dygn och på den tiden visste jag inte hur man fick tag på psyk.
Som tonåring begrep jag inte ens varför man skulle byta kläder och jag förstod inte att jag hade samma kläder för länge, så jag luktade illa och var smutsig.


Alltså nu insåg jag att det är skitsvårt att berätta om sig själv. Det blev några exempel, men ja... Skitsamma. Jag vet inte! :lol:
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav Sheyen » 2013-03-07 21:27:51

kullan skrev:
Sheyen skrev:
kullan skrev:Nivåerna gäller nog enbart för den som får en ny diagnos from det år som dom börjar med det nya systemet i Sverige. Dvs. jag är tvärsäker på att min diagnos för alltid kommer att heta Aspergers Syndrom kort och gott. Så står det i mina papper och det kommer inte att ändras.

Hade jag fått en ny diagnos år 2015 eller när det nya kommer till Sverige hade jag fått diagnosen Autismspektrumtillstånd och nivån enligt diagrammet.

Vad gör dig så säker?

Jag har fått höra att alla (med diagnosen) kommer att få en nivå bestämd av läkare/psykolog/annat.


De jag varit i kontakt med via Habilitering och dyl. har sagt till mig att min diagnos som den ser ut idag kommer inte att ändras utan det är enbart den som fått en ny diagnos som får en nivåbedömning. Och jag tror mer på de jag talat med än vad några randoms på ett forum säger.

Ja, gör du det. Jag kommer att få en nivå iaf. Synd att inte du får det!
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav slackern » 2013-03-07 21:32:21

Schmetterling skrev:
slackern skrev:Det här tycker jag var en rätt bra beskrivning över skillnaderna mellan DSM och ICD hur det kan ställa till problem.

http://www.psychologytoday.com/blog/my- ... utism-lite

Åh, tack! Social Communication Disorder hade jag inte hört om förut, ska läsa om det nu!


Varsågod det var så lite så. Jag tror det är typ som autistiska drag. Eller autism light som han skriver där. Men som sagt inte helt hundra på det.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav biologic » 2013-03-08 23:04:52

Hm, många olika bud, men det verkar ju logiskt att ICD-koden måste ändras på intyg m.m., och därmed diagnosen? Väldigt udda.

På ett sätt skulle jag vilja ändra min diagnosbenämning, då Aspergers har fått en så negativ klang genom media. Kanske skall börja säga att jag har HFA. Det är ingen skillnad ändå, förutom språkutvecklingen år 1-3.

Jag kommer nog hamna i grupp 1... bor ju själv och har heltidsjobb, men samtidigt agerar min mamma "personlig assistent" åt mig och hjälper mig att komma ihåg och reda ut saker som jag inte klarar själv... Det är en väldigt konstig blandning i mig. Högfungerande fasad, men allt skulle rasa om jag var tvungen att stå på egna ben. Får även hjälp och samtalsstöd av Habiliteringen.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

När nya DSM-V släpps, kommer ni då...

Inläggav rdos » 2013-03-09 22:15:37

Skulle helt klart få nivå 0 själv, medan dottern som har autismdiagnos (ej AS), troligen skulle hamna på 1, möjligen 2. Detta säger en del om varför verbal IQ är ett högst olämpligt mått för att avgöra graden av problem / behov av insatser.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav radix » 2013-06-25 11:14:03

radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Är aspergerdiagnosen borta?

Inläggav Lemonad » 2013-07-11 14:56:21

Enligt denna rtikel så skulle Asperger som diagnos försvinna 2013:
http://www.sydsvenskan.se/vetenskap/asp ... orsvinner/

Tydligen så ska man inte kalla det Asperger längre för man vill inte skilja på folk med asperger och autism så man ska i stället kalla det för "autismspektrumtillstånd" eller nåt liknande. De som därimot redan har en diagnos får ha kvar den precis som innan.

Jag har sökt och hittar endast artiklar från 2011 om detta, så jag undrar om det verkligen blivit av? Jag är ju i komtakt med öppenpsykiatrin i min kommun och jag har fått fylla i två stycken formulär om asperger, så om det nu inte är en tillgänglig diagnos borde man väl ha nya formulär? Personligen spelar det kanske ingen roll om det kallas asperger eller något annat ifall jag skulle få en diagnos, jag är mest bara nyfiken. Jag ska inte tillbaka till psykiatrin för än om två veckor så jag kan inte fråga dom för än då, men det känns som att ifall den var borta borde någon av de jag pratat med sagt något, eller hur?



Moderator atoms - slog ihop två trådar om ett likartat ämne.
Lemonad
 
Inlägg: 34
Anslöt: 2013-06-08
Ort: Stockholms Län

Är aspergerdiagnosen borta?

Inläggav slackern » 2013-07-11 16:07:05

Lemonad skrev:Enligt denna rtikel så skulle Asperger som diagnos försvinna 2013:
http://www.sydsvenskan.se/vetenskap/asp ... orsvinner/

Tydligen så ska man inte kalla det Asperger längre för man vill inte skilja på folk med asperger och autism så man ska i stället kalla det för "autismspektrumtillstånd" eller nåt liknande. De som därimot redan har en diagnos får ha kvar den precis som innan.

Jag har sökt och hittar endast artiklar från 2011 om detta, så jag undrar om det verkligen blivit av? Jag är ju i komtakt med öppenpsykiatrin i min kommun och jag har fått fylla i två stycken formulär om asperger, så om det nu inte är en tillgänglig diagnos borde man väl ha nya formulär? Personligen spelar det kanske ingen roll om det kallas asperger eller något annat ifall jag skulle få en diagnos, jag är mest bara nyfiken. Jag ska inte tillbaka till psykiatrin för än om två veckor så jag kan inte fråga dom för än då, men det känns som att ifall den var borta borde någon av de jag pratat med sagt något, eller hur?


Sverige är medlem utav EU. I EU använder vi diagnosmanualen ICD-10 till journalföring och när intyg ska skrivas. Så så länge diagnosen AS finns kvar i ICD kommer diagnosen att finnas kvar i Sverige.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är aspergerdiagnosen borta?

Inläggav Lemonad » 2013-07-11 18:16:48

hm skumt att man går ut i media och säger att förändringar kommer ske 2013 och sedan sker inga förändringar. jaja, allt är som vanligt då! :)
Lemonad
 
Inlägg: 34
Anslöt: 2013-06-08
Ort: Stockholms Län

Är aspergerdiagnosen borta?

Inläggav slackern » 2013-07-11 18:23:20

Lemonad skrev:hm skumt att man går ut i media och säger att förändringar kommer ske 2013 och sedan sker inga förändringar. jaja, allt är som vanligt då! :)


DSM ges ut utav det amerikanska psykiatri förbundet eller vad det heter. Till och med USA ska gå över till ICD systemet.

Bör tilläggas att ICD-11 kommer att släppas preliminärt 2015. Dom kanske gör samma sak som DSM-5 att alla autism diagnoser blir en.

En annan sak är att även DSM används i Sverige för att ställa diagnoser men så använder dom den diagnoskod som bäst passar in under ICD-10.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är aspergerdiagnosen borta?

Inläggav Zima33 » 2013-07-11 22:01:00

I min utredning använde de både DSM- och ICD-koder.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Är aspergerdiagnosen borta?

Inläggav slackern » 2013-07-11 22:11:38

Zima33 skrev:I min utredning använde de både DSM- och ICD-koder.


I min utredning står bara DSM-IV TR koden med. Men sedan i alla journaler och intyg står ICD-10 koderna.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är aspergerdiagnosen borta?

Inläggav alixha » 2013-07-11 23:42:50

Om man vill läsa lite fakta, frågor och svar:

http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... e_diagnos/

http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... t_diagnos/

http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... howNotes=1


... men nej, jag har inte heller lyckats hitta någon NY artikel som bekräftar att Aspergerdiagnosen nu är borta.


Samtidigt i TS artikel så står det överst att dom som redan har an Aspergerdiagnos kommer att behålla den så jag är nöjd, slipper jag uttala AST när folk frågar vad AST är :-)049
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav yusuke20 » 2014-06-01 22:09:28

jag fick min diagnos efter år 2013 och där stod det att jag har autism men det stod inte vilken typ

jag misstänker att jag ligger vid asperger nivån men kan man fråga psykologen som utrede mig vilken autism typ jag har?
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav AlterEgo » 2014-06-02 9:04:05

yusuke20 skrev:jag fick min diagnos efter år 2013 och där stod det att jag har autism men det stod inte vilken typ

jag misstänker att jag ligger vid asperger nivån men kan man fråga psykologen som utrede mig vilken autism typ jag har?


Självklart ska du fråga om det som är oklart!

Jag fick diagnos i slutet av 2013 och då sa de att det skulle stå Asperger eftersom det ännu gällde då men att det snart skulle ändras så att det skulle komma att benämnas autismspektrumstörning eller autismspektrumtillstånd. Så att om min utredning gjorts några månader senare skulle detta mer övergripande namn ha stått istället.

Svårigheterna och innehållet är ju liksom detsamma men man väljer att i själva namnet på diagnosen inte specificera de olika sorterna/graderna (vad man nu ska kalla det) som man har gjort när man benämnt olika typer tex autistiskt syndrom och asperger.

Info om hur det slagits ihop i DSM 5 finns bla här:

http://www.autism.se/content1.asp?nodeid=97090

http://www.psykologiguiden.se/www/pages ... smspektrum
AlterEgo
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2014-03-31

Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav AlterEgo » 2014-06-02 9:39:47

De nya kriterierna från DSM 5 (engelska):

http://depts.washington.edu/dbpeds/Scre ... Guidelines)Feb2013.pdf
AlterEgo
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2014-03-31

Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Schmetterling » 2014-06-02 9:55:03

yusuke20 skrev:jag fick min diagnos efter år 2013 och där stod det att jag har autism men det stod inte vilken typ

jag misstänker att jag ligger vid asperger nivån men kan man fråga psykologen som utrede mig vilken autism typ jag har?

Vilken diagnoskod står?
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav AlterEgo » 2014-06-02 9:57:39

http://depts.washington.edu/dbpeds/Screening%20Tools/DSM-5(ASD.Guidelines)Feb2013.pdf

Försöker få länken att bli rätt



Moderator atoms - länken är nu förhoppningsvis korrekt.
AlterEgo
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2014-03-31

Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav AlterEgo » 2014-06-02 9:59:18

Men lyckas visst inte... Det sista Feb2013.pdf ska alltså vara med i länken. Vet inte varför jag inte får med det i inläggen...
AlterEgo
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2014-03-31

Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav yusuke20 » 2014-06-02 19:35:14

Schmetterling skrev:
yusuke20 skrev:jag fick min diagnos efter år 2013 och där stod det att jag har autism men det stod inte vilken typ

jag misstänker att jag ligger vid asperger nivån men kan man fråga psykologen som utrede mig vilken autism typ jag har?

Vilken diagnoskod står?


vet inte det stod bara Autism

vart hittar man koden?
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav MsTibbs » 2014-06-02 19:37:52

yusuke20 skrev:vet inte det stod bara Autism

vart hittar man koden?


I journalen står det. I själva utredningen stod inga koder för mig.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Schmetterling » 2014-06-02 20:01:49

MsTibbs skrev:
yusuke20 skrev:vet inte det stod bara Autism

vart hittar man koden?


I journalen står det. I själva utredningen stod inga koder för mig.

I pappren man skickar LSS och habiliteringen står diagnoskod. Diagnoskoden behövs i alla sammanhang där man hävdar en rätt man har tack vare diagnosen. Går att begära ut.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav AlterEgo » 2014-06-02 22:52:10

AlterEgo skrev:http://depts.washington.edu/dbpeds/Scre ... Guidelines)Feb2013.pdf


Vad anser ni om de nya kriterierna? eftersom länken inte vill bli rätt hur jag än gör så googla

DSM­5 AUTISM SPECTRUM DISORDER GUIDELINES & CRITERIA EXEMPLARS

då kommer det upp bland de första alternativen som en pdf.

Jag kan spontant känna att det passar in bra på mig och att det är positivt att man även tar upp sensoriska problem. Däremot kan jag känna att man genom att ändra namn och inte längre kalla det tex AS kommer tappa en del av den lilla kunskap som nu finns hos folk i allmänhet eftersom det lär förekomma förvirring när man använder olika namn (för att folk då inte kommer att veta att det är samma sak).

Men hur som helst, tycker att diagnoskriterierna beskrivits lite bättre när man får exempel på varje svårighet på det sätt som man får i detta dokument.
AlterEgo
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2014-03-31

Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav earlydayminer » 2014-06-02 23:23:38

Jag är okej med förändringen nu. Har haft nyanserade samtal med psykologer och diskuterat det en del. Var väldigt orolig över hur min diagnos skulle förändras, men det var tydligt att det är inte något som förändras för min del. Så jag fann lite ro i det, men även när allting förklarades på ett tydligt sätt av individer som följt detta på en professionell nivå.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in