Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Joakoni » 2013-07-10 16:05:15

En fråga: någon som har varit svimfärdig av Concerta? Började medicinera med Concerta för över en vecka sedan utan några biverkningar men med kännbar effekt. Idag höjde jag dosen från 18 till 36 mg och det känns inte bra. Sus i öronen och yrsel. Ska jag fortsätta och räkna med att det går över, eller sänka till utgångdosen?
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2013-07-10 16:06:49

Joakoni skrev:En fråga: någon som har varit svimfärdig av Concerta? Började medicinera med Concerta för över en vecka sedan utan några biverkningar men med kännbar effekt. Idag höjde jag dosen från 18 till 36 mg och det känns inte bra. Sus i öronen och yrsel. Ska jag fortsätta och räkna med att det går över, eller sänka till utgångdosen?


Yrsel har jag fått. Det har känts som blodtrycks fall ungefär. Men det har gått över. Det har jag fått utav alla CS mediciner jag har testat.
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Flawed » 2013-07-10 16:11:02

Det är ju en dubblering av dosen.Det finns ju 27mgs kapslar också.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Joakoni » 2013-07-10 16:17:26

Ja, det är ju det. Och undrar om det ens behövs, när jag känner en förbättring efter 18 mg. Är helt utslagen.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav anyless » 2013-07-10 16:23:00

Ja hurvida man går från 18 mg till 27 eller 36 mg kan ju tänkas bero på hur mycket man väger, en person som väger mindre kanske skulle behöva ta det lite långsammare med dosökningarna.

Jag tror för övrigt dessa biverkningar du får bör vara övergående joakoni, på grund av toleransökningen kommer du nog ej känna av det länge till.
anyless
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2013-07-09
Ort: Göteborg

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Joakoni » 2013-07-10 16:44:18

Det börjar lätta, puh!... Jag får se hur jag gör imorgon. Kanske borde avvakta med doshöjningen.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Joakoni » 2013-07-12 22:03:20

Ett nytt försök idag - problemfritt. Det var en övergående biverkning.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav anyless » 2013-07-13 14:32:52

skönt att höra joakoni!
anyless
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2013-07-09
Ort: Göteborg

Ny diagnos idag "uppmärksamhetsstörning"

Inläggav marcooleo » 2013-07-25 0:14:44

Jaha då ringde min läkare idag och hade gått igenom mina papper igen och hon sa att jag hade en uppmärksamhetsstörning och var enig med neuropsykiatriska teamet om detta och uppmärksamhetsstörningen är nu "godkänd" vilket jag också lider av men inte kom fram riktigt i AS-utredningen, med detta ska Voxra och Lyrica sättas ut och jag ska börja med Strattera efter läkarundersökning om två veckor, om inte Strattera fungerar skulle jag få Concerta sa hon. Jag kikade lite i FASS och googlade på läkemedlet...
Ja vad ska jag säga, läser bara negativt om medicinen, vansinnesutbrott, fientlighet, aggressivitet, minskad libido, ångest, depression, psykoser med hallucinationer mm mm

Så jag undrar vad är detta för medicin egentligen, finns det någon som har positiv erfarenhet av den, eller är det ett misslyckat projekt från Lilly som kan klassas som rävgift?



Moderator atoms - slog ihop trådar om likartat ämne.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Ny diagnos idag "uppmärksamhetsstörning"

Inläggav sugrövmanövern » 2013-07-25 0:28:09

Strattera åt jag 2009, den gav varken effekt eller biverkningar vad jag kan se av det jag skrivit om den här på forumet iaf.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Ny diagnos idag "uppmärksamhetsstörning"

Inläggav marcooleo » 2013-07-25 0:41:50

sugrövmanövern skrev:Strattera åt jag 2009, den gav varken effekt eller biverkningar vad jag kan se av det jag skrivit om den här på forumet iaf.

Så bra, då kanske jag kan få Concerta istället sen då
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav marcooleo » 2013-07-25 15:54:00

Men om man använder Metylfenidat så är det väl omöjligt att resa till Thailand med sån medicin? :-)063
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Hundralappen » 2013-07-25 15:56:50

marcooleo skrev:Men om man använder Metylfenidat så är det väl omöjligt att resa till Thailand med sån medicin? :-)063


Så länge du har receptet med dig när du reser så borde det inte vara någon fara.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2013-07-25 16:00:28

Hundralappen skrev:
marcooleo skrev:Men om man använder Metylfenidat så är det väl omöjligt att resa till Thailand med sån medicin? :-)063


Så länge du har receptet med dig när du reser så borde det inte vara någon fara.


Personligen skulle jag gå in på Thailändska ambassadens hemsida och läsa vad det är för regler som gäller. Vad som kan hända om du bara tar med dej receptet är en vistelse på Bankok hilton. Men om jag inte minns helt fel så måste man ta med sej ett skriftligt intyg som ens psykiatriker har skrivit. Men som sagt så att det inte blir fel kolla med ambassaden.
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Hundralappen » 2013-07-25 16:21:03

slackern skrev:
Hundralappen skrev:
marcooleo skrev:Men om man använder Metylfenidat så är det väl omöjligt att resa till Thailand med sån medicin? :-)063


Så länge du har receptet med dig när du reser så borde det inte vara någon fara.


Personligen skulle jag gå in på Thailändska ambassadens hemsida och läsa vad det är för regler som gäller. Vad som kan hända om du bara tar med dej receptet är en vistelse på Bankok hilton. Men om jag inte minns helt fel så måste man ta med sej ett skriftligt intyg som ens psykiatriker har skrivit. Men som sagt så att det inte blir fel kolla med ambassaden.


Givetvis får man vara på det torra med alla regler. Men jag har aldrig haft receptbelagda mediciner med mig utomlands, så det gäller ju att kolla upp vad som gäller så man inte står där med tullen i gumpen so to speak.. :lol:
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav marcooleo » 2013-07-25 22:24:25

Jo jag har haft med mig Benso osv till Thailand med intyg från läkare vad gäller dosering, mängd medicin osv. Däremot har jag läst att Metylfenidat är omöjligt att ta in i Thailand
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2013-07-25 22:26:36

marcooleo skrev:Jo jag har haft med mig Benso osv till Thailand med intyg från läkare vad gäller dosering, mängd medicin osv. Däremot har jag läst att Metylfenidat är omöjligt att ta in i Thailand


Sök på Thailändska ambassaden i Sverige. Det har stått om reglerna där sedan tidigare. Då har du det svart på vitt vad som gäller istället för att spekulera.
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm


Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2013-07-26 12:09:30



Vilken klippa som orkar leta fram informationen och länka. :)
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav marcooleo » 2013-07-28 20:35:47

Ok, klickade mig till en FAQ och Metylfenidat kan föras in för högst 30 dagars eget bruk med intyg från utskrivande läkare. Läkaren ska deklarera antal tabletter och styrka på intyget och medicinen ska förvaras i originalförpackning med etikett på. Om någon som har någon fundering kring detta är det oerhört viktigt att du/ni som resenär med psykotropiska mediciner följer reglerna exakt enligt thailändska ambassadens regler. Görs inte detta riskerar man fängelsestraff för smuggling.
Sen vill jag utfärda en varning också vad gäller Diazepam och andra benso som kan köpas rakt över disk utan recept på vissa apotek, ertappas man med dessa mediciner på fickan utan recept kan man få fängelsestraff. En 17-årig europe hade en ask med 20 tabletter Alprazolam (Xanor) som han hade köpt på ett apotek i Thailand, han ertappades av polisen med medicinen på sig och fick 1,5 år i thailändskt fängelse.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav ragnevi » 2013-07-29 1:30:14

Hundralappen skrev:Så länge du har receptet med dig när du reser så borde det inte vara någon fara.


Detta står på Läkemedelsverkets hemsida: http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Att-resa-med-lakemedel/Schengenintyg---att-resa-med-narkotikaklassade-lakemedel-/

Hur länge är Schengenintyget giltigt?
Intyget är giltigt i högst 30 dagar och får avse narkotikaklassat läkemedel för högst 30 dagars förbrukning. Det finns ingen möjlighet att göra undantag för längre resor. Om du ska vara en längre tid i landet måste du kontakta läkare där för att få läkemedel utskrivet.

Jag har beställt en ”sista-minuten-resa” och hinner inte få tag i något intyg! Vad gör jag?
Det åligger den som reser inom Schengenområdet att vid kontroll kunna uppvisa ett Schengenintyg. Hinner du inte ordna något intyg, reser du på eget ansvar. Du rekommenderas i sådant fall att ta med dig läkemedlet i originalförpackning med apoteksetiketten kvar, receptet (om du har det kvar) och gärna ett vanligt intyg från din läkare.

Jag ska åka till ett land utanför Schengenområdet och behöver ta med mig narkotikaklassade läkemedel. Vilka regler gäller då?
Ett Schengenintyg krävs bara då du ska resa med narkotikaklassade läkemedel inom Schengenområdet. Om du ska resa till något annat land så kan du kontakta landets ambassad i Sverige för att få mer information om vilka regler som gäller i det landet.

Jag har dock aldrig hört talats om att någon har åkt fast i tullen.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2013-07-29 1:43:22

ragnevi skrev:
Hundralappen skrev:Så länge du har receptet med dig när du reser så borde det inte vara någon fara.


Detta står på Läkemedelsverkets hemsida: http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Att-resa-med-lakemedel/Schengenintyg---att-resa-med-narkotikaklassade-lakemedel-/

Hur länge är Schengenintyget giltigt?
Intyget är giltigt i högst 30 dagar och får avse narkotikaklassat läkemedel för högst 30 dagars förbrukning. Det finns ingen möjlighet att göra undantag för längre resor. Om du ska vara en längre tid i landet måste du kontakta läkare där för att få läkemedel utskrivet.

Jag har beställt en ”sista-minuten-resa” och hinner inte få tag i något intyg! Vad gör jag?
Det åligger den som reser inom Schengenområdet att vid kontroll kunna uppvisa ett Schengenintyg. Hinner du inte ordna något intyg, reser du på eget ansvar. Du rekommenderas i sådant fall att ta med dig läkemedlet i originalförpackning med apoteksetiketten kvar, receptet (om du har det kvar) och gärna ett vanligt intyg från din läkare.

Jag ska åka till ett land utanför Schengenområdet och behöver ta med mig narkotikaklassade läkemedel. Vilka regler gäller då?
Ett Schengenintyg krävs bara då du ska resa med narkotikaklassade läkemedel inom Schengenområdet. Om du ska resa till något annat land så kan du kontakta landets ambassad i Sverige för att få mer information om vilka regler som gäller i det landet.

Jag har dock aldrig hört talats om att någon har åkt fast i tullen.


Om du har läst tråden så har redan att kontakta landets ambassad eller läsa på ambassadens hemsida om vilka regler som gäller. Det har även länkats till ambassadens dokument. Och personen i fråga har också förstått hur personen skall gå till väga för att slippa tillbringa en del utav sitt liv på Bankok Hilton.
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav marcooleo » 2013-08-07 13:53:50

Började med Strattera i morse och redan är det ett rent h*e. Fryser, svettas, får springa på toa hela tiden kan inte tömma blåsan ordentligt, mer nedstämd, orolig, irriterad, arg, ångest. Jag tror inte jag klarar en dag till med denna medicin. Vad göra?
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav marcooleo » 2013-08-07 18:10:14

Fick ett psykbryt av medicinen och ringde sköterskan och det var min första och sista tablett av denna hemska medicin.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Återgå till Aspergare och vården



Logga in