Var i världen är man välvilligast mot folk med AS?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Var i världen är man välvilligast mot folk med AS?

Inläggav antonius » 2013-07-07 22:25:46

Är det här i Sverige, man har störst tolerans mot människor inom ASD? :-)063
antonius
 
Inlägg: 21917
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Var i världen är man välvilligast mot folk med AS?

Inläggav Krokus » 2013-07-07 23:13:03

Jag skulle nog säga att alla de nordliga västländerna; Finland, Sverige, Norge, Kanada, är de länder som är tolerantast mot avvikande människor, vare sig avvikelsen består i en annan sexuell läggning, religion, neuropsykiatrisk diagnos eller något annat.

Men den största toleransen mot personer med AS hittar man nog hos regnskogsfolk och ursprungsbefolkningar. Där sätter man inte en massa intetsägande diagnoser på folk och ger en massa droger med skadliga biverkningar. Där har man i stället shamaner som på medial väg tar reda på själva grunden på problemet och löser det, vad orsaken än är.
Krokus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2013-06-28

Var i världen är man välvilligast mot folk med AS?

Inläggav colaflaska » 2013-07-07 23:14:15

Om man ska ha tolerans mot något måste man ju veta vad det är. Väldigt många i de flesta länder vet inte ens om att AS existerar. Det är nog svårt att säga vilket land, på vilket sätt menar du?
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Var i världen är man välvilligast mot folk med AS?

Inläggav Krokus » 2013-07-07 23:22:31

colaflaska skrev:Om man ska ha tolerans mot något måste man ju veta vad det är. Väldigt många i de flesta länder vet inte ens om att AS existerar. Det är nog svårt att säga vilket land, på vilket sätt menar du?


Jag tror TS avser inte hur människor faktiskt behandlar människor med AS, utan hur de potentiellt skulle behandla människor med AS om de kände till dem och stötte på dem i sin vardag.
Krokus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2013-06-28

Var i världen är man välvilligast mot folk med AS?

Inläggav Huggorm » 2013-07-07 23:32:27

Silicon valley skall ju vara rätt bra också, men resten av USA är väll inte lika kul
Huggorm
 
Inlägg: 22290
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Var i världen är man välvilligast mot folk med AS?

Inläggav Azo85 » 2013-07-07 23:36:48

Krokus skrev:Jag skulle nog säga att alla de nordliga västländerna; Finland, Sverige, Norge, Kanada, är de länder som är tolerantast mot avvikande människor, vare sig avvikelsen består i en annan sexuell läggning, religion, neuropsykiatrisk diagnos eller något annat.


Nepal har ett tredje juridiskt kön vilket borde innebära en mer tolerant lagstiftning när det kommer till sexuell läggning. När jag vet det samtidigt som jag själv finner det förvånande kan jag inte utesluta att det finns andra osannolika länder är mer toleranta mot neuropsykiatriska avvikelser.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Var i världen är man välvilligast mot folk med AS?

Inläggav antonius » 2013-07-07 23:38:34

Krokus skrev:
colaflaska skrev:Om man ska ha tolerans mot något måste man ju veta vad det är. Väldigt många i de flesta länder vet inte ens om att AS existerar. Det är nog svårt att säga vilket land, på vilket sätt menar du?


Jag tror TS avser inte hur människor faktiskt behandlar människor med AS, utan hur de potentiellt skulle behandla människor med AS om de kände till dem och stötte på dem i sin vardag.


Ja ungefär så, var man är mest accepterad, och kommit längt med ev. stöd och även behandlingsformer för de med lite större problem? :-)063
antonius
 
Inlägg: 21917
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Var i världen är man välvilligast mot folk med AS?

Inläggav Krokus » 2013-07-07 23:42:31

Azo85 skrev:Nepal har ett tredje juridiskt kön vilket borde innebära en mer tolerant lagstiftning när det kommer till sexuell läggning. När jag vet det samtidigt som jag själv finner det förvånande kan jag inte utesluta att det finns andra osannolika länder är mer toleranta mot neuropsykiatriska avvikelser.


Förvånar mig inte. Jag har hört att Nepaleserna är ett både ärligt och otroligt vänligt folk. Personligen tror jag att närheten till bergen skapar en harmoni och ro i sinnet som frigör människor från fysikaliska indelningar och begränsningar, och ger människor en mer fri, icke-dömande syn på andra människor.
Krokus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2013-06-28

Var i världen är man välvilligast mot folk med AS?

Inläggav Huggorm » 2013-07-08 0:02:29

Krokus skrev:Förvånar mig inte. Jag har hört att Nepaleserna är ett både ärligt och otroligt vänligt folk. Personligen tror jag att närheten till bergen skapar en harmoni och ro i sinnet som frigör människor från fysikaliska indelningar och begränsningar, och ger människor en mer fri, icke-dömande syn på andra människor.

"Nepaleser" kan vara vad som helst, det är ett etniskt väldigt uppdelat land. Det finns ett flertal olika minoriteter med helt olika språk, religion och ursprung. Och de bråkar en hel del sinsemellan också, och vissa minoriteter är förtryckta. De trevligaste människorna jag träffade där var de som bodde nere på slättlandet vid indiska gränsen, inte de uppe i bergen.
Huggorm
 
Inlägg: 22290
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Var i världen är man välvilligast mot folk med AS?

Inläggav Azo85 » 2013-07-08 0:24:10

antonius skrev:
Krokus skrev:
colaflaska skrev:Om man ska ha tolerans mot något måste man ju veta vad det är. Väldigt många i de flesta länder vet inte ens om att AS existerar. Det är nog svårt att säga vilket land, på vilket sätt menar du?


Jag tror TS avser inte hur människor faktiskt behandlar människor med AS, utan hur de potentiellt skulle behandla människor med AS om de kände till dem och stötte på dem i sin vardag.


Ja ungefär så, var man är mest accepterad, och kommit längt med ev. stöd och även behandlingsformer för de med lite större problem? :-)063


Sverige, Norge eller Finland och jag håller Holland som en joker. Tyskland skulle kunna fungera med tanke på att de eventuellt utvecklat en överdriven tolerans som en effekt av historien men har fått för mig att psykiatrin där är svårtillgänglig. Dina kriterier kräver ett väl utbyggt välfärdssystem som är tillgängligt för en stor del av befolkningen. Tror inte det finns något annat land som kan konkurrera på den fronten bortsett typ Singapore.

Möjligt att polacker är toleranta. Polen är väldigt "renrasigt" (typ 95% är etniska polacker) och kan ha lett till en stark nationalism som gör att människor är toleranta mot avvikelser som den typ du menar så länge man har rätt etnicitet. En homogen grupp kan hålla ihop väldigt bra så länge man ingår. Svammel givetvis men en tanke.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Var i världen är man välvilligast mot folk med AS?

Inläggav atoms » 2013-07-08 3:26:34

Sidospåret om länders homogenitet återfinns nu här -
vad-ar-en-nationell-minoritet-t34449.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18082
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in