Vad är en nationell minoritet? [Avdelad tråd]

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad är en nationell minoritet? [Avdelad tråd]

Inläggav Huggorm » 2013-04-14 14:06:37

Alien skrev:Ja, jag tycker det är rimligt att flaggan hissas för våra nationella minoriteters dagar. De nationella minoriteterna är samer, sverigefinländare, tornedalingar, judar och romer

Skåningarna har också en egen flagga, och de är ju ättlingar efter danskar och har blivit en del av det svenska riket senare än romerna. Samma med Bohuslän som jag kommer från, varför får inte vi räknas som minoritet? Vi har också en flagga och har varit utsatta för förtryck.

Moderator Alien: Avdelat från om-romerna-deras-ursprung-och-kultur-t32838.html
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Om romerna, deras ursprung och kultur

Inläggav Tikki » 2013-07-07 6:47:46

Huggorm skrev:
Alien skrev:Ja, jag tycker det är rimligt att flaggan hissas för våra nationella minoriteters dagar. De nationella minoriteterna är samer, sverigefinländare, tornedalingar, judar och romer

Skåningarna har också en egen flagga, och de är ju ättlingar efter danskar och har blivit en del av det svenska riket senare än romerna. Samma med Bohuslän som jag kommer från, varför får inte vi räknas som minoritet? Vi har också en flagga och har varit utsatta för förtryck.

Skåningar är inte ättlingar efter danskar.
Tikki
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2010-06-19
Ort: Skåne(land)

Om romerna, deras ursprung och kultur

Inläggav Huggorm » 2013-07-07 9:44:31

Tikki skrev:Skåningar är inte ättlingar efter danskar.

Jo eftersom Skåne var danskt förr. Den tidens skåningar var alltså danskar.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Om romerna, deras ursprung och kultur

Inläggav kvicksilver » 2013-07-07 10:28:29

Huggorm skrev:
Tikki skrev:Skåningar är inte ättlingar efter danskar.

Jo eftersom Skåne var danskt förr. Den tidens skåningar var alltså danskar.


Estland var en gång svenskt, betyder inte att dagens ester är svenskättlingar.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Om romerna, deras ursprung och kultur

Inläggav slackern » 2013-07-07 15:25:38

kvicksilver skrev:
Huggorm skrev:
Tikki skrev:Skåningar är inte ättlingar efter danskar.

Jo eftersom Skåne var danskt förr. Den tidens skåningar var alltså danskar.


Estland var en gång svenskt, betyder inte att dagens ester är svenskättlingar.


Tror dom flesta svenskester blev utrensade utav Stalin. Kanske finns några kvar ute på öarna.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Om romerna, deras ursprung och kultur

Inläggav Tikki » 2013-07-07 23:37:19

Huggorm skrev:
Tikki skrev:Skåningar är inte ättlingar efter danskar.

Jo eftersom Skåne var danskt förr. Den tidens skåningar var alltså danskar.

Bara för att Skåne var ockuperat en tid av Danmark betyder inte det att skåningar är danskättlingar.
Då skulle tex gotlänningar också va det.
Tikki
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2010-06-19
Ort: Skåne(land)

Vad är en nationell minoritet? [Avdelad tråd]

Inläggav tahlia » 2013-07-08 0:32:41

Om en ockuperingstid var nog skulle det innebära att vi har ett oändligt antal tyskättlingar i Europa. ;)
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vad är en nationell minoritet? [Avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2013-07-08 0:37:48

tahlia skrev:Om en ockuperingstid var nog skulle det innebära att vi har ett oändligt antal tyskättlingar i Europa. ;)


Det borde finnas ett gäng Européer med germanskt ursprung i och med att dom förflyttade sej rätt mycket under folkvandringstiden. Dom bildade ju riken så långt ner som i Nordafrika.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Var i världen är man välvilligast mot folk med AS?

Inläggav Krokus » 2013-07-08 0:41:30

Azo85 skrev:Möjligt att polacker är toleranta. Polen är väldigt "renrasigt" (typ 95% är etniska polacker) och kan ha lett till en stark nationalism som gör att människor är toleranta mot avvikelser som den typ du menar så länge man har rätt etnicitet. En homogen grupp kan hålla ihop väldigt bra så länge man ingår. Svammel givetvis men en tanke.


Intressant. Vilka andra länder i Europa är egentligen ovanligt renrasiga? Vad kan det bero på att just Polen är så renrasigt?



Moderator atoms - den här diskussionen kommer närmast ifrån denna tråd.
Krokus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2013-06-28

Var i världen är man välvilligast mot folk med AS?

Inläggav Azo85 » 2013-07-08 0:58:00

Krokus skrev:
Azo85 skrev:Möjligt att polacker är toleranta. Polen är väldigt "renrasigt" (typ 95% är etniska polacker) och kan ha lett till en stark nationalism som gör att människor är toleranta mot avvikelser som den typ du menar så länge man har rätt etnicitet. En homogen grupp kan hålla ihop väldigt bra så länge man ingår. Svammel givetvis men en tanke.


Intressant. Vilka andra länder i Europa är egentligen ovanligt renrasiga? Vad kan det bero på att just Polen är så renrasigt?


Två världskrig och deportering efter andra världskriget av alla minoriteter. Samtidigt som det inte har varit ett attraktivt land för flyktingar. Inte haft någon nämnvärd arbetskraftsinvandring heller.

Edit: Andra länder i Europa skulle jag gissa på Albanien, Kosovo eller Serbien, Serbien är osäkert bor fortfarande kvar en del "ovälkommet" folk där. Utrotningen var inte så lyckad.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Var i världen är man välvilligast mot folk med AS?

Inläggav slackern » 2013-07-08 1:08:29

Azo85 skrev:
Krokus skrev:
Azo85 skrev:Möjligt att polacker är toleranta. Polen är väldigt "renrasigt" (typ 95% är etniska polacker) och kan ha lett till en stark nationalism som gör att människor är toleranta mot avvikelser som den typ du menar så länge man har rätt etnicitet. En homogen grupp kan hålla ihop väldigt bra så länge man ingår. Svammel givetvis men en tanke.


Intressant. Vilka andra länder i Europa är egentligen ovanligt renrasiga? Vad kan det bero på att just Polen är så renrasigt?


Två världskrig och deportering efter andra världskriget av alla minoriteter. Samtidigt som det inte har varit ett attraktivt land för flyktingar. Inte haft någon nämnvärd arbetskraftsinvandring heller.


Du bör nog läsa på din historia gosse. Sant att dom fördrev en jävla massa Folktyskar. Men sedan har Polen varit delat mellan Ryssland, Tyskland och Österrike under väldigt lång tid. Så polackerna har nog blivit väldigt assimilerade.

En period av krig – kosackuppror understödda av ryssarna, svenska invasioner under Gustav II Adolf, Karl X Gustav och Karl XII, det polska tronföljdskriget och ökande rysk och preussisk inblandning – ledde till att Polen delades upp mellan Preussen, Österrike och Ryssland i tre steg mellan åren 1772 och 1795. Därefter var Polen underställt främmande makter, och utsattes för förtysknings- och russifieringsförsök, fram till efter första världskriget då Polen återskapades i en blandning av politiska spel och militära aktioner. Polackerna under Józef Piłsudski försökte återskapa Polens östra gräns i överenskommelse med sträckningen före delningarna (1772) vilket ledde till att Vilnius (polska: Wilno) med omnejd (som några månader innan ingick i det nybildade Litauen) först ockuperades (1920) och sedermera annekterades (1922). På samma sätt annekterade Polen – efter det polsk-sovjetiska kriget 1919-1921 – områden motsvarande dagens västra Vitryssland och västra Ukraina.


http://sv.wikipedia.org/wiki/Polens_his ... .A5n_Polen
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad är en nationell minoritet? [Avdelad tråd]

Inläggav Alien » 2013-07-08 1:17:33

Huggorm skrev:
Alien skrev:Ja, jag tycker det är rimligt att flaggan hissas för våra nationella minoriteters dagar. De nationella minoriteterna är samer, sverigefinländare, tornedalingar, judar och romer

Skåningarna har också en egen flagga, och de är ju ättlingar efter danskar och har blivit en del av det svenska riket senare än romerna. Samma med Bohuslän som jag kommer från, varför får inte vi räknas som minoritet? Vi har också en flagga och har varit utsatta för förtryck.


Skåningarna har inget eget språk (nej, skånska räknas inte som ett eget språk) och ingen särskild kultur. Inte mer än dalfolk och gotlänningar. Och påstår du att skåningarna är förtryckta idag? Det är länge sedan freden i Roskilde.

Det räcker inte med en flagga:

Bild
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad är en nationell minoritet? [Avdelad tråd]

Inläggav Azo85 » 2013-07-08 1:22:02

Alien skrev:
Huggorm skrev:
Alien skrev:Ja, jag tycker det är rimligt att flaggan hissas för våra nationella minoriteters dagar. De nationella minoriteterna är samer, sverigefinländare, tornedalingar, judar och romer

Skåningarna har också en egen flagga, och de är ju ättlingar efter danskar och har blivit en del av det svenska riket senare än romerna. Samma med Bohuslän som jag kommer från, varför får inte vi räknas som minoritet? Vi har också en flagga och har varit utsatta för förtryck.


Skåningarna har inget eget språk (nej, skånska räknas inte som ett eget språk) och ingen särskild kultur. Inte mer än dalfolk och gotlänningar. Och påstår du att skåningarna är förtryckta idag? Det är länge sedan freden i Roskilde.

Det räcker inte med en flagga:

Bild


Skulle en skåning komma hem till mig skulle den nog uppleva sig förtryckt.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Vad är en nationell minoritet? [Avdelad tråd]

Inläggav Hundralappen » 2013-07-08 1:25:35

Azo85 skrev:Skulle en skåning komma hem till mig skulle den nog uppleva sig förtryckt.


Varför?
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Var i världen är man välvilligast mot folk med AS?

Inläggav Azo85 » 2013-07-08 1:29:13

slackern skrev:
Azo85 skrev:
Krokus skrev:
Intressant. Vilka andra länder i Europa är egentligen ovanligt renrasiga? Vad kan det bero på att just Polen är så renrasigt?


Två världskrig och deportering efter andra världskriget av alla minoriteter. Samtidigt som det inte har varit ett attraktivt land för flyktingar. Inte haft någon nämnvärd arbetskraftsinvandring heller.


Du bör nog läsa på din historia gosse. Sant att dom fördrev en jävla massa Folktyskar. Men sedan har Polen varit delat mellan Ryssland, Tyskland och Österrike under väldigt lång tid. Så polackerna har nog blivit väldigt assimilerade.


Vad är felaktigt? Polen är världens eller kanske ett av mest homogena land det är vi nog överens om. Är det felaktigt att världskrigen och deporteringen efter kriget ledde till att Polen blev mer homogent?
Senast redigerad av Azo85 2013-07-08 1:36:07, redigerad totalt 2 gånger.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Var i världen är man välvilligast mot folk med AS?

Inläggav slackern » 2013-07-08 1:33:46

Azo85 skrev:
slackern skrev:
Azo85 skrev:
Två världskrig och deportering efter andra världskriget av alla minoriteter. Samtidigt som det inte har varit ett attraktivt land för flyktingar. Inte haft någon nämnvärd arbetskraftsinvandring heller.


Du bör nog läsa på din historia gosse. Sant att dom fördrev en jävla massa Folktyskar. Men sedan har Polen varit delat mellan Ryssland, Tyskland och Österrike under väldigt lång tid. Så polackerna har nog blivit väldigt assimilerade.


Vad är felaktigt? Polen är världens eller kanske ett av mest homogena land det är vi nog överens om. Är det felaktigt att världskrigen och deporteringen efter kriget ledde till att Polen blev mer homogent?


Det var utav Folktyskar. Alltså folk som talade och var kulturellt Tyskar. Men det fanns ju en massa Tysk ättlingar som hade assimilerats in i det Polska samhället som inte blev fördrivna.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Var i världen är man välvilligast mot folk med AS?

Inläggav colaflaska » 2013-07-08 1:40:52

Vågar man gissa på att Sverige är Europas minst homogena land? ;)
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Var i världen är man välvilligast mot folk med AS?

Inläggav Azo85 » 2013-07-08 1:42:41

slackern skrev:
Azo85 skrev:
slackern skrev:
Du bör nog läsa på din historia gosse. Sant att dom fördrev en jävla massa Folktyskar. Men sedan har Polen varit delat mellan Ryssland, Tyskland och Österrike under väldigt lång tid. Så polackerna har nog blivit väldigt assimilerade.


Vad är felaktigt? Polen är världens eller kanske ett av mest homogena land det är vi nog överens om. Är det felaktigt att världskrigen och deporteringen efter kriget ledde till att Polen blev mer homogent?


Det var utav Folktyskar. Alltså folk som talade och var kulturellt Tyskar. Men det fanns ju en massa Tysk ättlingar som hade assimilerats in i det Polska samhället som inte blev fördrivna.


Att alla minoriteter blev deporterade är givetvis felaktigt. Sannolikheten för det är mycket liten. Får jag fråga på vilket sätt det du citerade förklarar att folktyskar blev deporterade? Tolkade ditt citat snarare som att du ville poängtera att Polen inte bebos av polacker med tanke på att det mestadels handlade om saker som inträffat ca 200 år tidigare.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Var i världen är man välvilligast mot folk med AS?

Inläggav Azo85 » 2013-07-08 1:53:04

colaflaska skrev:Vågar man gissa på att Sverige är Europas minst homogena land? ;)


Borde vara något av de länder som hade kolonier. Gissar på England eller Frankrike återigen håller jag Holland som en joker. Eller om det kan vara något av Balkanländerna, bor en hel del Serber i Kroatien?

Sverige var ett av världens mest homogena länder fram till någon gång på 50-talet. Gissar på att du finner det roande. Vi för inte sådan statistik i Sverige så att det går att ge ett korrekt svar. Polen är omkring 95% för ett par år sedan i alla fall. Motsvarande siffra för Sverige skulle jag gissa är strax under 80%.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Var i världen är man välvilligast mot folk med AS?

Inläggav colaflaska » 2013-07-08 1:58:33

Azo85 skrev:Sverige var ett av världens mest homogena länder fram till någon gång på 50-talet. Gissar på att du finner det roande.

Varför skulle jag göra det?
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Vad är en nationell minoritet? [Avdelad tråd]

Inläggav Azo85 » 2013-07-08 2:12:35

Hundralappen skrev:
Azo85 skrev:Skulle en skåning komma hem till mig skulle den nog uppleva sig förtryckt.


Varför?


Jag vill ha någon att klanka ned på. Människor av annan etnicitet är olämpligt så jag har valt att ogilla stockholmare och skåningar. Det är tillåtet att tala nedlåtande om dessa grupper. Gillar inte tungrots r och det är många som inte gillar Stockholmare så då kan jag förakta ihop med andra.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Var i världen är man välvilligast mot folk med AS?

Inläggav Azo85 » 2013-07-08 2:18:34

colaflaska skrev:
Azo85 skrev:Sverige var ett av världens mest homogena länder fram till någon gång på 50-talet. Gissar på att du finner det roande.

Varför skulle jag göra det?


Trodde du menade att det var negativt med en heterogen population och kategoriserade dig som invandrarkritisk. Invandrarkritiska personer tenderar att vara intresserade av hur svenskt vi en gång varit och använda det som argument mot det heterogena Sverige. Jag hade uppenbarligen helt fel.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Vad är en nationell minoritet? [Avdelad tråd]

Inläggav Alien » 2013-07-08 2:28:30

Har för mig att det bara var två länder i Europa som saknade minoriteter: Island och Portugal.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad är en nationell minoritet? [Avdelad tråd]

Inläggav Hundralappen » 2013-07-08 3:11:16

Azo85 skrev:Jag vill ha någon att klanka ned på. Människor av annan etnicitet är olämpligt så jag har valt att ogilla stockholmare och skåningar. Det är tillåtet att tala nedlåtande om dessa grupper. Gillar inte tungrots r och det är många som inte gillar Stockholmare så då kan jag förakta ihop med andra.


Hörs mer som fördomar tycker jag. Personer jag brukar prata med är helt neutrala till folk från Stockholm och tungrots-r är inget som du hör på alla platser i Skåne.


Dra inte alla över en kam. Det kommer gynna dig i slutändan.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Återgå till Intressanta intressen



Logga in