Bristande information från ledningen

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bristande information från ledningen

Inläggav Alien » 2013-06-25 1:21:28

Skriver man inlägg som är helt off-topic så hamnar de i off-topic-tråden. post1020104.html#p1020104

Den förutsägelsen får du inga extra smarthetspoäng för. Du kan inte påstå att det var mot reglerna el ologiskt.

Om du tycker dina off-topic-inlägg är så viktiga får du väl starta en egen tråd där de är on topic.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bristande information från ledningen

Inläggav mnordgren » 2013-06-25 11:08:59

Admin

En del av det tjafs som uppstod tidigare i andra trådar har uppenbarligen dykt upp även här, vilket är onödigt. Om det blir mer av den varan så måste jag låsa tråden och det vill jag helst inte behöva göra.

LordNelson fick en tillsägelse här: post1020198.html#p1020198

lindrin fick en tillsägelse här: post1020213.html#p1020213
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Bristande information från ledningen

Inläggav Meppe » 2013-06-25 11:23:30

Okej, men nu tycker jag att jag gett mig till tals. Hur blir det med Krigarns postforbud?
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Bristande information från ledningen

Inläggav nallen » 2013-06-25 17:58:54

Alien skrev:Skriver man inlägg som är helt off-topic så hamnar de i off-topic-tråden.

Uppenbarligen hamnar de ibland i "avdelade" trådar.
Jag har aldrig sett någon redogörelse för vilka kriterier som används för att skilja de fallen åt.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Bristande information från ledningen

Inläggav Kruppe » 2013-06-25 18:02:52

Dina inlägg hamnar i en låst tråd ifall modsen är rädda för att du säger sanningen. Detta är kriteriet.
Kruppe
Inaktiv
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-05-20

Bristande information från ledningen

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-06-25 18:11:04

Som jag har uppfattat det blir det ofta avdelade trådar när folk hunnit skriva flera inlägg som hänger ihop och som utvecklats till en egen diskussion. Vid enstaka inlägg hamnar de i offtopictråden.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Bristande information från ledningen

Inläggav Alien » 2013-06-25 18:12:11

Tycker alla tänkande människor skulle kunna räkna ut det.

Moderator
De inlägg som är berör ett intressant ämne avdelas till en ny tråd alt flyttas till befintlig tråd. De andra hamnar i off-topic.

Vilka som är intressanta? Det avgör jag, i vissa fall rådfrågar jag andra moderatorer.

Och innan du börjar klaga över oförutsägbarhet och godtycke påminner jag:

Registreringsavtalet skrev:Vi kan komma att radera, ändra, flytta eller låsa dina inlägg.
regavtal.php

Och för alla dem som har så brått att anklaga oss för despoti, den som tycker att dens förträffliga inlägg orättvist kastats i off-topic kan alltid posta det i mer lämplig tråd el starta en ny tråd.

Edit: I många fall är det forumister som föreslår att en off-topic-diskussion delas av till en egen tråd.
Edit2: Lade till länk till registreringsavtalet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bristande information från ledningen

Inläggav Kruppe » 2013-06-25 18:13:28

Mina var högst relevanta i den tråd de var i från början, det var bara sanningen som var obekväm. Jag citerade rätt källor som modsen inte var bekväma med.
Kruppe
Inaktiv
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-05-20

Bristande information från ledningen

Inläggav Kruppe » 2013-06-25 18:14:02

Bekvämt att tråden då var låst.
Kruppe
Inaktiv
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-05-20

Bristande information från ledningen

Inläggav nallen » 2013-06-25 18:39:23

Alien skrev:Tycker alla tänkande människor skulle kunna räkna ut det.

Man ska inte beöva räkna ut det, det borde finnas klara och tydliga regler för det - ni ska inte behöva göra bedömningar utan bara utföra det regelverk som finns nedtecknat och publicerat. Jag skulle önska att alla ingrepp refererade till den punkt i regelverket som den anses bryta mot - hur i helvete ska man annars kunna försvara sig?

Alien skrev:Och innan du börjar klaga över oförutsägbarhet och godtycke påminner jag:
Vi kan komma att radera, ändra, flytta eller låsa dina inlägg.

Den passusen har jag förutsatt att den kan tillämpas efter att faktiska regelbrott kunnat konstateras - inte baserat på tyckande.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Bristande information från ledningen

Inläggav Meppe » 2013-06-25 18:46:14

Medhall i det nallen skriver. I off-google hamnade jag en gang off-topic i en diskussion med Frimodig. Jag anmalde inlaggen och bad specifikt om att dom skulle flyttas till en ny trad. Flyttades dom alltsa for att nagon moderator tyckte vi hade en intressant diskussion eller for att jag bad om det? Om det ar det tidigare sa ar det ju moderatorernas intresseomraden som styr vad som diskuteras, om det ar det senare, varfor flyttades inte inlaggen som nallen lankat till till en ny trad nar det var uppenbart att det fanns medlemmar som var intresserade av att diskutera?

Och hur blir det med Krigarns postningsforbud? Tanker ni tidsbestamma det eller inte?
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Bristande information från ledningen

Inläggav Alien » 2013-06-26 1:02:51

nallen skrev:
Alien skrev:Tycker alla tänkande människor skulle kunna räkna ut det.

Man ska inte beöva räkna ut det, det borde finnas klara och tydliga regler för det - ni ska inte behöva göra bedömningar utan bara utföra det regelverk som finns nedtecknat och publicerat. Jag skulle önska att alla ingrepp refererade till den punkt i regelverket som den anses bryta mot - hur i helvete ska man annars kunna försvara sig?

Du brukar bryskt fräsa åt stackars ovetande nykomlingar att de ska leta på forumet innan de startar en ny tråd. Men själv vill du minsann inte leta något, t ex bland forumreglerna. Där står bl a:
• håll dig till ämnet för tråden.


Det hör till vanlig netikett som alla som någonsin varit ute på forum förväntas känna till.

Det verkar som du tycker att alla regler skulle radas upp i paragrafer. Onödigt byråkratiskt tycker jag men du kan ju alltid starta en ny tråd om det i här RNS.

nallen skrev:
Alien skrev:Och innan du börjar klaga över oförutsägbarhet och godtycke påminner jag:
Vi kan komma att radera, ändra, flytta eller låsa dina inlägg.

Den passusen har jag förutsatt att den kan tillämpas efter att faktiska regelbrott kunnat konstateras - inte baserat på tyckande.

Det är ju ett regelbrott att gå off-topic.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bristande information från ledningen

Inläggav Alien » 2013-06-26 1:45:59

Meppe skrev:Medhall i det nallen skriver. I off-google hamnade jag en gang off-topic i en diskussion med Frimodig. Jag anmalde inlaggen och bad specifikt om att dom skulle flyttas till en ny trad. Flyttades dom alltsa for att nagon moderator tyckte vi hade en intressant diskussion eller for att jag bad om det? Om det ar det tidigare sa ar det ju moderatorernas intresseomraden som styr vad som diskuteras, om det ar det senare, varfor flyttades inte inlaggen som nallen lankat till till en ny trad nar det var uppenbart att det fanns medlemmar som var intresserade av att diskutera?


Otack är världens lön! Om nu inläggen enligt din önskan flyttades till en egen tråd så gnäller du ändå. Vet inte om det var jag som gjorde flytten, i så fall har jag säkert glömt varför. Det får vara någon måtta på kraven på information.

Vad man än gör så kommer vissa forumister att klaga.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bristande information från ledningen

Inläggav nallen » 2013-06-26 18:04:26

Alien skrev:[F]orumreglerna. Där står bl a:
• håll dig till ämnet för tråden.

...och som vanligt väljer att missuppfatta vad klagomålen handlar om :roll:
Det handlar inte om att ni gör ingripanden, som i det här fallet flyttar OT-inlägg.
Det handlar om att ni inte gör det på ett konsekvent sätt och att reglerna för när ni gör vad inte finns klart och tydligt beskrivna och dessutom att ni när ni gör ingrepp inte refererar till vilka paragrafer som ni anser att man brutit mot.
Det handlar också om att tillämpningen av regelverket tillåter en massa dravel men ofta slår ihjäl intressanta diskussioner. Det var väl där nånstans KS började - han försökte förhindra att dumhet och dravel tar över helt här.

Vad det gäller just OT-inlägg så måste det ju vara tillåtet att svara på inlägg vare sig de är OnT eller ej. Jag vet inte hur man skulle kunna lösa det på nåt smidigare sätt i nuvarande forumformat (naturligtvis skulle även det vara ett mindre problem och lättare att åtgärda i ett trådat forum).

Alien skrev:Det verkar som du tycker att alla regler skulle radas upp i paragrafer.

Ja. I princip bör regelverket kunna tolkas helt maskinellt.

Alien skrev:
nallen skrev:
Alien skrev:Och innan du börjar klaga över oförutsägbarhet och godtycke påminner jag: [citat ur reglerna som försvann i förhandsgranskningen]

Den passusen har jag förutsatt att den kan tillämpas efter att faktiska regelbrott kunnat konstateras - inte baserat på tyckande.

Det är ju ett regelbrott att gå off-topic.

Vilket som sagt inte var det saken gällde.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Bristande information från ledningen

Inläggav Zirre » 2013-06-26 18:11:28

OT kan stå för både On Topic och Off Topic. Bättre skriva OnT eller OffT
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Bristande information från ledningen

Inläggav nallen » 2013-06-26 18:14:20

Praktiskt nog fick jag nyligen en varning som klart visar på några av mina poänger i den här diskussionen.
admin skrev:Ditt sätt att formulera dig här är inte acceptabelt. Detta är inte första gången du använder dig av ett oacceptabelt tonläge gentemot de som modererar forumet i samband med att de gör sitt jobb. När det gäller otrevliga formuleringar från din sida är det nolltolerans som gäller.

Det här är en varning.


  • Varningen pekar inte ut vilken eller vilka regler jag har brutit mot.
  • Den talar inte heller om vilka delar av mitt inlägg som inte anses acceptabelt.
  • Slutligen inte bara visar varningen att tillämpningen av reglerna inte är konsekvent, den säger det till och med rakt ut.

Jag kan inte av det skrivna avgöra om jag plötsligt inte får kommentera modereringar längre, om jag inte får fråga om hur reglerna fungerar, om man inte får ge abstrakta exempel längre eller om kanske någon plötsligen blivit allergisk mot ordet "slöhet". Det sista håller jag inte för sannolikt, men som den är formulerad är varningen ungefär lika begriplig.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Bristande information från ledningen

Inläggav mnordgren » 2013-06-26 19:00:16

Admin:

Jag har inget mer att säga om den varningen. Den behöver inte förtydligas.

Ditt propagerande för att vi ska sträva efter att moderera som robotar som aldrig gör bedömningar är fruktlöst, vi kommer aldrig att göra det eftersom vi helt enkelt har en annan syn på moderering än vad du har. Det är något du får leva med. Vi kommer heller inte regelmässigt att börja motivera i detalj varje gång vi flyttar OT-inlägg helt enkelt eftersom det är slöseri med energi. De regler som finns i dagsläget räcker för övrigt bra.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Bristande information från ledningen

Inläggav nallen » 2013-06-26 19:19:10

Jag kan som sagt inte utläsa ur varningen vad ni påstår att jag gjort för fel. Alltså kommer jag fortsätta göra fel (helt ofrivilligt). Att jag får varningar gör i sig inte så mycket, men det stör mig att ni vägrar förklara.

EDIT: och det stör mig än mer att en massa förseelser från andra får fortgå år efter år, ibland från samma individer till och med.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Bristande information från ledningen

Inläggav tahlia » 2013-07-10 0:32:33

Alien skrev:Det är ju ett regelbrott att gå off-topic.


Seriöst? Så, teoretiskt sett ska samtliga som går OT få en varning eller som minst en tillsägelse och man kan anmäla alla inlägg som går OT för regelbrott? På ett forum där OT är mer en regel än ett undantag och där de mest innehållsrika trådarna ofta startar som OT-inlägg i en helt annan tråd?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Bristande information från ledningen

Inläggav Alien » 2013-07-10 1:32:02

tahlia skrev:
Alien skrev:Det är ju ett regelbrott att gå off-topic.


Seriöst? Så, teoretiskt sett ska samtliga som går OT få en varning eller som minst en tillsägelse och man kan anmäla alla inlägg som går OT för regelbrott? På ett forum där OT är mer en regel än ett undantag och där de mest innehållsrika trådarna ofta startar som OT-inlägg i en helt annan tråd?


Moderator:
Det var ju ett svar på vad nallen skrev:
Jag skulle önska att alla ingrepp refererade till den punkt i regelverket som den anses bryta mot - hur i helvete ska man annars kunna försvara sig?


Alltså det behövs ingen närmare motivering när man flyttar off-topic-inlägg.

Tillsägelser och varningar får man om man systematiskt spammar med off-topic el med inlägg som också är regelbrott på annat sätt, inte annars. Typ att spamma seriösa trådar med trams el rasistiska inlägg.

För många av er är tydligen svårt att acceptera att vi modererar efter vårt omdöme och förnuft. Om det nu beror på att ni tycker att vi saknar sådant el vad.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bristande information från ledningen

Inläggav slackern » 2013-07-10 9:15:24

Alien skrev:
tahlia skrev:
Alien skrev:Det är ju ett regelbrott att gå off-topic.


Seriöst? Så, teoretiskt sett ska samtliga som går OT få en varning eller som minst en tillsägelse och man kan anmäla alla inlägg som går OT för regelbrott? På ett forum där OT är mer en regel än ett undantag och där de mest innehållsrika trådarna ofta startar som OT-inlägg i en helt annan tråd?


Moderator:
Det var ju ett svar på vad nallen skrev:
Jag skulle önska att alla ingrepp refererade till den punkt i regelverket som den anses bryta mot - hur i helvete ska man annars kunna försvara sig?


Alltså det behövs ingen närmare motivering när man flyttar off-topic-inlägg.

Tillsägelser och varningar får man om man systematiskt spammar med off-topic el med inlägg som också är regelbrott på annat sätt, inte annars. Typ att spamma seriösa trådar med trams el rasistiska inlägg.

För många av er är tydligen svårt att acceptera att vi modererar efter vårt omdöme och förnuft. Om det nu beror på att ni tycker att vi saknar sådant el vad.


Hur kommer det sej att inte du har fått en varning? Tycker det händer ofta att du går OT. Ska vi rapportera varje sak vi ser som du skriver OT och rapportera det så kommer du att få en varning?

Admin

EDIT: Varningen dras tillbaka.

///

Här uppmanar du till att anmäla en moderator i syfte att få denne varnad och det är oacceptabelt.

Det som gäller är för övrigt att om Admin eller Liebert eventuellt ser något att anmärka på vad gäller en moderators uppträdande så sköts det helt internt, inga varningar delas ut till moderatorer.

Du får en varning för detta.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bristande information från ledningen

Inläggav mnordgren » 2013-07-10 10:17:13

Admin

Eftersom det uppstod en del tjafs i den här tråden klargjorde jag här att tråden eventuellt kunde komma att låsas om det blev mer av den varan, och det blev det.

Låser därför tråden.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in