Vi med Asperger, fel på "belöningscentrum" i hjärnan?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vi med Asperger, fel på "belöningscentrum" i hjärnan?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-11-29 1:17:41

Låter stenkorkat. Jag må vara deprimerad nu, och har varit så hela senare halvan av mitt liv - men innan dess var jag som vem fan som helst.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Vi med Asperger, fel på "belöningscentrum" i hjärnan?

Inläggav Lonya » 2013-05-30 20:01:16

kullan skrev:Jag känner då känslor. Både kroppslig och mental smärta samt lycka. Just nu känner jag mig kär :-)154 . Och jag har Asperger.


Allvarligt! LÄS INLÄGGET ORDENTLIGT! Han skrev SAMMA, ej något annat!
Lonya
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2011-10-12

Vi med Asperger, fel på "belöningscentrum" i hjärnan?

Inläggav Eembla » 2013-05-30 20:04:41

Jag skulle nästan isåfall vilja påstå att belöningscentra är balanserat fel men på något sätt mer rätt än hos vanliga personer.
Iochmed att vi har våra special intressen som i många fall kan omsättas i yrken som ex astronomi, medecin etc och då vår belöning är att hålla på med dessa under obeggränsad tid så måste ju vi bara "bättre" då många vanliga spyr ju över att sitta och grotta ned sig i litteratur.
Eembla
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2013-05-16
Ort: Uppsala

Vi med Asperger, fel på "belöningscentrum" i hjärnan?

Inläggav Lonya » 2013-05-30 20:04:51

marcooleo skrev:Jag fick förklarat av min psykiater att när man har Asperger så är vårt "belöningscentrum" i hjärnan inte rätt utvecklat, därför frisätts inte dopamin på samma sätt som hos andra. Med andra ord vi kan inte känna lycka och tillfredsställelse på samma sätt. Vad säger ni om denna teori?


Detta stämmer helt och FULLT, det ena utesluter dock inte det andra. Noradrenalinet gör oss lätt stirriga och nervösa-DÄRAV stresskänsliga, och PGA dopaminbrist! Grrrr! Haaha :-)049

————>>> Noradrenalin, summaformel C8H11NO3, är en signalsubstans, men även ett blodburet hormon. Det är dessutom ett förstadium till adrenalin, vilket antyds i namnet. Noradrenalin är en form av katekolamin. Det är den viktigaste neurotransmittorn i det sympatiska nervsystemet, och räknas som ett stresshormon eftersom det ingår i stressaxeln.
Lonya
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2011-10-12

Vi med Asperger, fel på "belöningscentrum" i hjärnan?

Inläggav Lonya » 2013-05-30 20:15:36

Kevlarsoul skrev:Vad är det då jag känner när jag är rätt säker på att jag känner lycka?


Lycka! :) Der verkar som att du missade att läsa HELA inlägget! :shock:
Lonya
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2011-10-12

Vi med Asperger, fel på "belöningscentrum" i hjärnan?

Inläggav Vaniljflickan » 2013-05-30 20:55:31

Jag tror att det är lätt att bli deprimerad om man har AS och detta i sin tur nöter på belöningscentra, jag blir hjälpt utav concerta (ta i trä) iaf såhär långt :P
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Vi med Asperger, fel på "belöningscentrum" i hjärnan?

Inläggav Lonya » 2013-05-30 21:01:11

Vaniljflickan skrev:Jag tror att det är lätt att bli deprimerad om man har AS och detta i sin tur nöter på belöningscentra, jag blir hjälpt utav concerta (ta i trä) iaf såhär långt :P

Äter Ritalin, det gör mig lugnare och inte lika stressad numer :)
Lonya
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2011-10-12

Vi med Asperger, fel på "belöningscentrum" i hjärnan?

Inläggav antonius » 2013-05-30 21:16:49

Kevlarsoul skrev:Vad är det då jag känner när jag är rätt säker på att jag känner lycka?


Vi kanske bara tror att vi är lyckliga :-)063
antonius
 
Inlägg: 21939
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vi med Asperger, fel på "belöningscentrum" i hjärnan?

Inläggav Kruppe » 2013-05-30 21:24:42

Jag har varit deprimerad i olika omgångar, och äter fortfarande medicin för det. Jag tror att jag är ovanligt lycklig just nu i alla fall. Relativt för hur jag varit tidigare, för jag har ingen aning om hur lyckliga "vanligt" folk är. Inte lätt att mäta och jämföra, kanske?
Kruppe
Inaktiv
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-05-20

Vi med Asperger, fel på "belöningscentrum" i hjärnan?

Inläggav LordNelson » 2013-05-30 21:54:04

Lonya skrev:Der verkar som att du missade att läsa HELA inlägget!

Vilket inlägg???
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Vi med Asperger, fel på "belöningscentrum" i hjärnan?

Inläggav kullan » 2013-05-30 22:07:12

Lonya skrev:
kullan skrev:Jag känner då känslor. Både kroppslig och mental smärta samt lycka. Just nu känner jag mig kär :-)154 . Och jag har Asperger.


Allvarligt! LÄS INLÄGGET ORDENTLIGT! Han skrev SAMMA, ej något annat!


Jag svarade ju på startinlägget. Du kan ju inte bestämma hur jag ska tolka det som TS skrev.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vi med Asperger, fel på "belöningscentrum" i hjärnan?

Inläggav Schmetterling » 2013-05-30 22:16:00

kullan skrev:
Lonya skrev:
kullan skrev:Jag känner då känslor. Både kroppslig och mental smärta samt lycka. Just nu känner jag mig kär :-)154 . Och jag har Asperger.[/quote

Allvarligt! LÄS INLÄGGET ORDENTLIGT! Han skrev SAMMA, ej något annat!


Jag svarade ju på startinlägget. Du kan ju inte bestämma hur jag ska tolka det som TS skrev.

Nej, det går såklart inte att bestämma att folk inte ska misstolka. Regler botar inte dålig läsförståelse. Men det vore ju önskvärt om folk kunde läsa ordentligt innan de svarade. :roll:

Och nä, du svarade inte på startinlägget. Där står nämligen
vi kan inte känna lycka och tillfredsställelse på samma sätt

(min understrykning)
Det står inte att vi inte kan känna lycka och tillfredsställelse.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Vi med Asperger, fel på "belöningscentrum" i hjärnan?

Inläggav tahlia » 2013-05-30 23:34:38

marcooleo skrev:Jag fick förklarat av min psykiater att när man har Asperger så är vårt "belöningscentrum" i hjärnan inte rätt utvecklat, därför frisätts inte dopamin på samma sätt som hos andra. Med andra ord vi kan inte känna lycka och tillfredsställelse på samma sätt. Vad säger ni om denna teori?


Teorier är vanligtvis intressanta. Om min behandlande läkare bestämde sig för att tala om för mig hur jag fungerar med hjälp av en teori skulle jag dock bli smått irriterad och be vederbörande hålla sig till sådant den har faktiska belägg för. Risken finns ju att personen kan få för sig att behandla mig baserat på en teori och således helt sonika göra mig till ett försöksdjur, något som jag direkt börjar fnula på om det ens är lagligt...
Poängen är i alla fall att jag föredrar att bli behandlad av någon som har en förkärlek för fakta och inte för att predika teorier.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vi med Asperger, fel på "belöningscentrum" i hjärnan?

Inläggav LordNelson » 2013-05-31 0:07:11

Schmetterling skrev:Regler botar inte dålig läsförståelse.

Vilka regler?
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Vi med Asperger, fel på "belöningscentrum" i hjärnan?

Inläggav HenrikE » 2013-05-31 0:49:25

Dopamin, serotonin och endorfiner kan alla ge lyckokänsla. Jag får en kraftig endorfinkick efter en halvtimmes löpning, så det systemet funkar i alla fall.
HenrikE
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-05

Vi med Asperger, fel på "belöningscentrum" i hjärnan?

Inläggav Alien » 2013-05-31 1:59:29

marcooleo skrev:Jag fick förklarat av min psykiater att när man har Asperger så är vårt "belöningscentrum" i hjärnan inte rätt utvecklat, därför frisätts inte dopamin på samma sätt som hos andra. Med andra ord vi kan inte känna lycka och tillfredsställelse på samma sätt. Vad säger ni om denna teori?


Det skulle som redan nämnts vara intressant om psykiatern anser detta vara fakta som det finns forskning på el om det bara är en obevisad teori (hypotes).

Det får väl i så fall bevisas genom kemi och hjärnröntgren då.

Jag kan ju t ex inte veta om jag känner "lycka och tillfredsställelse på samma sätt" som andra normala människor. Jag vet ju inte hur de känner.

Men det skulle ju kunna stämma att aspergare t ex inte känner samma lycka att umgås med andra, och därför inte klarar av att jobba. Hen behöver kanske ett jobb som engagerar hen, det sociala kan inte kompensera för ett jobb som känns meningslöst. Men det är bara min teori baserad på mig själv.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vi med Asperger, fel på "belöningscentrum" i hjärnan?

Inläggav kiddie » 2013-05-31 2:12:56

Hur ska min hjärna kunna bli belönad samtidigt som den har fullt upp med att vara överbelastad och oroa sig? :?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vi med Asperger, fel på "belöningscentrum" i hjärnan?

Inläggav Schmetterling » 2013-05-31 9:58:31

kiddie skrev:Hur ska min hjärna kunna bli belönad samtidigt som den har fullt upp med att vara överbelastad och oroa sig? :?

:-)Hug
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Vi med Asperger, fel på "belöningscentrum" i hjärnan?

Inläggav Vaniljflickan » 2013-05-31 11:06:24

Lonya skrev:
Vaniljflickan skrev:Jag tror att det är lätt att bli deprimerad om man har AS och detta i sin tur nöter på belöningscentra, jag blir hjälpt utav concerta (ta i trä) iaf såhär långt :P

Äter Ritalin, det gör mig lugnare och inte lika stressad numer :)


Härligt! :-)005
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Vi med Asperger, fel på "belöningscentrum" i hjärnan?

Inläggav treeman » 2013-05-31 11:18:20

Tja... har man inte ett belöningcentrum i HJÄRNAN så får man väl för h-vete gå till et annat belöningcentrum.

Bild

Bild
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Vi med Asperger, fel på "belöningscentrum" i hjärnan?

Inläggav Micke » 2013-05-31 16:09:45

marcooleo skrev:Jag fick förklarat av min psykiater att när man har Asperger så är vårt "belöningscentrum" i hjärnan inte rätt utvecklat, därför frisätts inte dopamin på samma sätt som hos andra. Med andra ord vi kan inte känna lycka och tillfredsställelse på samma sätt. Vad säger ni om denna teori?

Menar han att vi inte känner lycka av riktigt samma anledningar som andra?
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Vi med Asperger, fel på "belöningscentrum" i hjärnan?

Inläggav plåtmonster » 2013-05-31 16:24:50

Det är nog möjligt att det är så att de med asperger saknar belöningsrespons från social interaktion och tillhörighet som sådan. Och sådant som inte ger belöning låter de flesta bli.. ;)

Frågan är då vilka specifika områden skiljer personer med asperger från neurotyper specifikt i fråga om belöningsrespons?

kiddie skrev:Hur ska min hjärna kunna bli belönad samtidigt som den har fullt upp med att vara överbelastad och oroa sig? :?

+1
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vi med Asperger, fel på "belöningscentrum" i hjärnan?

Inläggav Schmetterling » 2013-05-31 16:28:55

plåtmonster skrev:Det är nog möjligt att det är så att de med asperger saknar belöningsrespons från social interaktion och tillhörighet som sådan. Och sådant som inte ger belöning låter de flesta bli.. ;)

Frågan är då vilka specifika områden skiljer personer med asperger från neurotyper specifikt i fråga om belöningsrespons?

kiddie skrev:Hur ska min hjärna kunna bli belönad samtidigt som den har fullt upp med att vara överbelastad och oroa sig? :?

+1

Jag får absolut belöningsrespons av socialt umgänge. Den är ju dock på grund av min aspighet dyr. Det kanske kostar mig mer att få att umgås och nå den sociala belöningskänslan och det är inte alltid det är värt det, men "belönad" blir jag.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Vi med Asperger, fel på "belöningscentrum" i hjärnan?

Inläggav kiddie » 2013-05-31 23:38:37

Är det fel att inte bli belönad? Jag har rätt lätt att hålla koll på mina behov, känner inte att jag måste ut och "göra" något, faller inte lätt för frestelser att äta och dricka fel saker (visst det händer men då är det ett val, inte så att jag inte kan motstå).

De som är så där gladlyckliga verkar ju söka sig till saker som ska göra dem glada och ibland blir det för mycket och slutar i missbruk osv.

Dessutom, känner de en mångfald av känslor eller är det bara gladlyckligheten som bryter igenom? För mig så känner jag mig lycklig i saker man kanske inte blir skrattglad av.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in