Positiv stress - vad är det? [Avdelad tråd]

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Positiv stress - vad är det? [Avdelad tråd]

Inläggav tahlia » 2013-05-29 5:42:19

Lonya skrev:-Dopamin utsöndras i reaktion på kortisol under stress, vilket leder till att stress gör personer mer vakna, stimulerade, fokuserade, motiverade och alerta.


Stress gör mig sjuk, punkt. Många aspergare tycks vara stresskänsliga och må dåligt av stress så att söka den låter avigt. Låter snarare som det handlar om ren adrenalin, alternativt endorfiner beroende på om det är den "farliga" kicken eller själva smärtan man söker.

Moderator Alien: Avdelat från kvinna-dod-efter-bdsm-t32137-96.html
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Kvinna död efter BDSM

Inläggav plåtmonster » 2013-05-29 6:26:38

Det kan vara positiv stress. Man tycker något är kul och gör det ännu fortare..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kvinna död efter BDSM

Inläggav tahlia » 2013-05-29 6:30:13

plåtmonster skrev:Det kan vara positiv stress. Man tycker något är kul och gör det ännu fortare..


Som stresskänslig aspergare vill jag direkt fråga "finns det en positiv stress?" ;)
Kan ju visserligen bara tala för mig själv nu när vi kommer ned på detaljnivå men för min del kan saker helt enkelt inte bli kul om det är stressande på något vis eftersom stress i sig utlöser en rad negativa responser som skulle kunna ta det roliga ur allt.
Det kan naturligtvis finnas de som reagerar positivt på stress men har svårt att se hur någon stresskänslig människa skulle göra det.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Flawed » 2013-05-29 9:33:15

En förutsättning är väl att man känner att man har kontroll och att någon möjlig respons på stressen leder till en positiv utkomst.
Typ:
https://en.wikipedia.org/wiki/Locus_of_control
Finns det någon tråd om det?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Kvinna död efter BDSM

Inläggav tahlia » 2013-05-29 12:17:22

Flawed skrev:Typ:
https://en.wikipedia.org/wiki/Locus_of_control
Finns det någon tråd om det?


Sökfunktionen är ju lite som den är på det här stället, men jag tror inte det. Skulle gärna välkomna en dock.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Miche » 2013-05-29 13:22:43

plåtmonster skrev:Det kan vara positiv stress. Man tycker något är kul och gör det ännu fortare..

Även om det kallas för positiv stress så har det visat sig att även positiv stress leder till negativa reaktioner, det är många människor som jobbat mycket för att det är kul som bränt ut sig. Den s.k. positiva stressen gör det nog ännu svårare att fatta hur skadligt det är för kroppen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Flawed » 2013-05-29 13:29:10

Då kan det ju inte vara positiv stress?
Man skulle kunna benämna fysisk träning som stress också,en stress som man kan anpassa sig till och hantera och bli starkare av.Å andra sidan;om man inte får tillräcklig återhämtning ifrån fysisk träning så blir man också utbränd tillslut.
Stress kräver tid till återhämtning.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Kvinna död efter BDSM

Inläggav Alien » 2013-05-30 0:38:32

Negativ stress är då man är utsatt för andras krav och saknar möjlighet att uppfylla dem. Man känner själv att man mår dåligt.

Postiv stress är när man gör något man gillar, och därför mår man inte (medvetet) dåligt till en början.

Att negativ stress (med höga krav och låg kontroll) är farligt vet man ju, men även positiv stress kan bli farligt till slut. Här om ett reportage om en chef som älskade sitt jobb och kände sig som en ung 50-åring:

Chef skrev:Vila? Nej, det var överskattat. Han märkte aldrig hur stressen kom smygande. Förrän den höll på att ta livet av honom.
---
Jobbet som äldreomsorgschef i Sundsvalls kommun var det tuffaste som han hade haft. Han stängde aldrig av mobilen. Med 2 300 medarbetare måste han ständigt vara tillgänglig om något skulle hända. Hösten 2011 skulle dessutom en stor omorganisation påbörjas.
http://chef.se/hakan-littzell-tar-inget ... et-langre/

Han hade många järn i elden, både på jobbet och hemma. (Jag blir trött bara av att läsa om det.) Så fick han svårt att hålla balansen och frun körde honom tll akuten:

Läkarens diagnos blev en chock: Håkan Littzell hade fått en stroke, en blodpropp i hjärnan.

Att hans blodtryck var lite för högt visste han. Men han tog blod­tryckssänkande medicin för att hålla det i schack. Han var inte överviktig och motionerade regelbundet.

Ändå drabbades han, hur allvarligt visste han inte. Inte än.

“Men jag kände hur jag hela tiden blev sämre och sämre.”

Dagen efter, på fredagen, var han uppe och gick lite.

“På lördagen skulle jag gå upp för att vinkla persiennerna mot solen. Då vek sig vänsterbenet under mig, jag störtade mot fönstret och var nära att ramla ut.”

Han hade ingen kraft i vänster arm så att han kunde ta emot sig. I ett regn av glassplitter föll han till golvet.

Nu fick han ta det lugnare, till en början ett liv i rullstol. Det verkar faktiskt som orsaken till slaganfallet var just stress, trots att det var s k positiv stress.

Efter tre månader var han tillbaka på kommunkontoret, till en början skulle han jobba 25 procent. Under hans sjukskrivning hade en annan person tillförordnats för att göra hans jobb. Den ordningen permanentades nu.

“Min chef beslutade att jag inte skulle tillbaka i chefsrollen. Visst, det var en sorg, men det var det enda logiska.”
---
Han gör ingen hemlighet av att han saknar chefsrollen.

“För mig handlar det om att känna att jag kan påverka, att det jag gör kan vara skillnaden för andra människor”, säger han.

Annars har man fått uppfattningen att stress är ingen fara, så länge det är positiv stress. Men det kan bero på åldern också, med åren klarar inte kroppen av stressen.

"Enligt en studie i år från Arbetsmiljöverket har mellan 1 och 15 procent av alla strokeanfall arbetsrelaterade orsaker.
---
Sambandet mellan stroke och arbetsmiljöfaktorer gäller främst stress. Där pekar många studier på ett samband."
(DN 2012-12-09 "Högt blodtryck är den största risken")
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46263
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Positiv stress - vad är det? [Avdelad tråd]

Inläggav Lonya » 2013-05-30 19:55:32

tahlia skrev:
Lonya skrev:-Dopamin utsöndras i reaktion på kortisol under stress, vilket leder till att stress gör personer mer vakna, stimulerade, fokuserade, motiverade och alerta.


:) Ååh "den" var direkt tagen från Wikipedia . . . Mjaae, skillnad på FYSISK stress, och den typen av "stress" dom skriver tycker jag. JAG menade mer att "sätta i gång" systemet :) Inte att ge sig ut på cocktail party och mingla med minst 10 personer i timmen. *fniss*

FORTSÄTTNING (Wikipedia) ———
Dopamin eller hydroxityramin, (C8H11NO2) är en av de viktigaste signalsubstanserna i centrala nervsystemet. Det är en katekolamin som bildas av tyrosin, och binds av G-protein vid dopaminreceptorer. Hormonet verkar dels i sig, dels är det en föregångare till noradrenalin och adrenalin.[1] Upptäckten av dopamin som en neurotransmittor gjordes av den svenske neuroforskaren Arvid Carlsson.

Dopaminet har under årtionden varit föremål för intensiv forskning, eftersom dess verkning har kunnat sammankopplas med en rad patologiska tillstånd och sjukdomar, såsom Parkinsons sjukdom, affektiva och psykotiska tillstånd, drogberoende, med mera.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dopamin

Jag fick förklarat av min psykiater att när man har Asperger så är vårt "belöningscentrum" i hjärnan inte rätt utvecklat, därför frisätts inte dopamin på samma sätt som hos andra. Med andra ord vi kan inte känna lycka och tillfredsställelse på samma sätt. Vad säger ni om denna teori?
——Tråden här ———> vi-med-asperger-fel-pa-beloningscentrum-i-hjarnan-t30466.html

Moderator Alien: Markerade citatet och lade till wikipedialänken.
Lonya
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2011-10-12

Positiv stress - vad är det? [Avdelad tråd]

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-05-30 22:55:32

Positiv stress är positiv om man arbetar mycket med något man tycker är roligt under en period, man får uppskattning för sitt arbete och sedan får tid till återhämtning. Får man ingen tid till återhämtning eller har förlorat förmågan att varva ner och återhämta sig blir det något annat.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Positiv stress - vad är det? [Avdelad tråd]

Inläggav kullan » 2013-05-30 23:07:42

Jag tänker mest på de som har sina specialintressen och som blir utbrända av dom. En hobby är ju kul att utöva men det kan bli stress av en hobby oxå. Själv blir jag sjuk av stress. Punkt. Spelar ingen roll varför eller av vad jag blir stressad.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Positiv stress - vad är det? [Avdelad tråd]

Inläggav tahlia » 2013-05-30 23:23:00

Lonya skrev: Ååh "den" var direkt tagen från Wikipedia . . . Mjaae, skillnad på FYSISK stress, och den typen av "stress" dom skriver tycker jag. JAG menade mer att "sätta i gång" systemet Inte att ge sig ut på cocktail party och mingla med minst 10 personer i timmen. *fniss*


Eftersom du kanske är helt omedveten om din nedlåtande ton (vi är ju trots allt på ett forum för aspergare) så låter jag bli att svara med samma mynt. Dock tänker jag påpeka att BDSM är som allra minst lika mycket (oftast mer) psykisk stress som fysisk. Av den anledningen förutsatte jag att det var just psykisk stress vi i första hand talade om.
Vidare vet jag inte om stark smärta kan jämföras med att t.ex "enbart" ha sex då de coctails som utgör hormonflödet i de lägen jag nämner skiljer sig en hel del åt så du lär nog få specificera "fysisk stress".
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Positiv stress - vad är det? [Avdelad tråd]

Inläggav tahlia » 2013-05-30 23:26:38

Bjäbbmonstret skrev:Positiv stress är positiv om man arbetar mycket med något man tycker är roligt under en period, man får uppskattning för sitt arbete och sedan får tid till återhämtning. Får man ingen tid till återhämtning eller har förlorat förmågan att varva ner och återhämta sig blir det något annat.


Det är fullt möjligt att jag hör till kategorin av människor som förlorat förmågan att varva ned och återhämta mig. Ändå känns det inte helt rätt. Jag varvar ned mellan gångerna men reagerar ändå alltid negativt på stress, även när det gäller sådant jag tycker om att göra. Faktum är att jag reagerar så pass negativt att jag ofta undviker sådant jag skulle tycka var fantastiskt roligt, ja förutsatt att det inte också innebar stress för stresskänsla suger det roliga ur allt som sagt.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog


Positiv stress - vad är det? [Avdelad tråd]

Inläggav Geisha » 2013-05-31 5:30:28

tahlia skrev:
plåtmonster skrev:Det kan vara positiv stress. Man tycker något är kul och gör det ännu fortare..


Som stresskänslig aspergare vill jag direkt fråga "finns det en positiv stress?" ;)
Kan ju visserligen bara tala för mig själv nu när vi kommer ned på detaljnivå men för min del kan saker helt enkelt inte bli kul om det är stressande på något vis eftersom stress i sig utlöser en rad negativa responser som skulle kunna ta det roliga ur allt.
Det kan naturligtvis finnas de som reagerar positivt på stress men har svårt att se hur någon stresskänslig människa skulle göra det.


Jag håller med dig tahlia, jag tycker inte heller att stress är något positivt.
Jag är super känslig för stress och avskyr att hamna i stress-situationer!
Jag kommer nog aldrig förstå mig på människor som påstår att de arbetar bättre under stress och pressade situationer, det låter bara som en stor mardröm och lögn i mina öron.
Geisha
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2013-03-28
Ort: Stockholm

Positiv stress - vad är det? [Avdelad tråd]

Inläggav flisan » 2013-05-31 14:29:01

Jag förstår inte uttrycket positiv stress. För mej är all stress negativ. Att vara stresstålig och klara av att ha många bollar i luften brukar arbetsgivare eftersöka i jobbannonser. Undrar hur länge det dröjer innan utmattningsdepressionen visar sig.
flisan
 
Inlägg: 84
Anslöt: 2013-02-26

Positiv stress - vad är det? [Avdelad tråd]

Inläggav Flawed » 2013-05-31 14:48:31

Om man aldrig utsätter sig för någon stress alls så blir man nog med största sannolikhet stressad av det också efter några år eller så.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Positiv stress - vad är det? [Avdelad tråd]

Inläggav plåtmonster » 2013-05-31 16:11:08

Positiv stress kan nog liknas vid att göra det man tycker om och vilja mer och helt enkelt hänge sig åt aktiviteten. Att bli pådriven av någon annan samt tvingas avbryta aktiviteter hela tiden skapar bara snömos i huvudet. Det är helt olika saker.

Man skulle kunna säga att ägna sig hängivet åt sex är positiv stress medan dito för husfridens skull är negativ. ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Positiv stress - vad är det? [Avdelad tråd]

Inläggav Pentti Varg » 2013-05-31 16:23:41

plåtmonster skrev:Man skulle kunna säga att ägna sig hängivet åt sex är positiv stress medan dito för husfridens skull är negativ. ;)


Lite OT:
Alternativt i det senare fallet så tänker man på vad man ska handla nästa gång istället. Eller som i en gammal sketch där kvinnan liggande på rygg säger till sin man under akten "Gösta, jag tror vi behöver måla om taket!" :wink:
Pentti Varg
 
Inlägg: 825
Anslöt: 2013-03-17

Positiv stress - vad är det? [Avdelad tråd]

Inläggav plåtmonster » 2013-05-31 16:27:31

Om man gillar sex,kan man bli utbränd av att göra det för mycket rent psykiskt?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Positiv stress - vad är det? [Avdelad tråd]

Inläggav Pentti Varg » 2013-05-31 16:36:55

plåtmonster skrev:Om man gillar sex,kan man bli utbränd av att göra det för mycket rent psykiskt?


Allvarligt talat så tror jag det kan vara många saker med sex som kan vara stressorer för människor oavsett man gillar det eller ej. Sen är det ju så att det oftast är flera stressorer från olika områden i livet som är inblandade i en utmattning/utbrändhet.
Pentti Varg
 
Inlägg: 825
Anslöt: 2013-03-17

Positiv stress - vad är det? [Avdelad tråd]

Inläggav Gersa » 2013-05-31 16:54:04

"Stress är ett tillstånd av obalans mellan det som krävs och det som är möjligt. På det sättet liknar stressbegreppet sådana begrepp som törst eller hunger – känslan att något är fel och som vi behöver rätta till. Stress är alltså en bristsituation, ett sjukligt tillstånd som kan innebära en fara. Därför är det lika meningslöst att tala om bra eller positiv stress som att tala om positiv hunger eller positiv törst."

Ovanstående kopierat från Stressforskningsinstitutets hemsida.

http://www.stressforskning.su.se/stress ... /om-stress
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Positiv stress - vad är det? [Avdelad tråd]

Inläggav barracuber » 2013-05-31 17:13:48

plåtmonster skrev:Om man gillar sex,kan man bli utbränd av att göra det för mycket rent psykiskt?

Utbränd EDIT: kan man bli ifall man får problem i sitt mående, sin självkänsla och sina relationer. Vilket möjligen kan hända ifall man sexuellt inte "presterar" som man själv (och partner) är nöjd med. Fast det är skillnad på utbrändhet och sexuella problem. Utbrändhet är ett bredare begrepp, det går ofta in på stora existentiella frågor, varav sex är en men ändock en del av flera.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Positiv stress - vad är det? [Avdelad tråd]

Inläggav Fremen » 2013-05-31 17:38:53

Min läkare förklarade för mig lite om stress efter som jag lider av många stressrelaterade symptom. Stress är i sig en överlevnadsfunktion som är inbyggd i oss, att säga att all stress är dålig vore då helt ologiskt. Det finns alltså positiv stress även om den inte upplevs som positiv. Det finns också stressfunktioner som inte ger upphov till negativa symptom. Några exempel kan jag inte ge nu efter som det är 100% individuellt hur man reagerar i olika situationer.
Fremen
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2013-05-31
Ort: Jönköpings län

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in