Diagnos - vad sedan?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Nyligen diagnosticerad med Aspergers, får man ingen...

Inläggav treeman » 2011-06-13 15:41:13

Ansök om en psykolog på habiliteringen i din stad.
:)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Nyligen diagnosticerad med Aspergers, får man ingen...

Inläggav Zima33 » 2011-06-13 15:42:22

Kolla om det finns något Aspergercenter där du bor.
I Stockholm finns detta: http://www.habilitering.nu/gn/opencms/w ... gercenter/
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Nyligen diagnosticerad med Aspergers, får man ingen...

Inläggav Zima33 » 2011-06-13 15:46:23

sansula skrev:Plus att jag inte direkt orkar eller får tummen ur att utbilda mig själv om detta. Har så mkt annat att göra, som inte ens blir gjort det.

Vem annan ska utbilda dig än du själv? Om du inte har tid så har du väl inte tid även om nån annan presenterar fakta för dig. :wink:
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

dagsfärsk diagnos!

Inläggav kuj kuj » 2012-10-02 14:49:12

hej
då till hör man den lilla exklusiva skaran som har aspergers syndrom och add!
vad händer nu då?
kuj kuj
 
Inlägg: 179
Anslöt: 2012-02-07

dagsfärsk diagnos!

Inläggav rattlelizard » 2012-10-02 15:44:22

Öhhh Grattis antar jag :D
Du har fått ett papper på att du har ett medfött neuropsykriatriskt funktionshinder.
För övrigt händer nog inte ett skit livet rullar på som vanligt antar jag.

än en gång...Grattis!!
rattlelizard
 
Inlägg: 453
Anslöt: 2008-04-06
Ort: nordvästra skåne

dagsfärsk diagnos!

Inläggav Hermione » 2012-10-02 16:05:38

Jag har precis fått min diagnos AS, ADD och bipolär. Utredningsteamet skickar ett utlåtande och åtgärdsprogram med diagnoser, medicinering, psykologkontakt och viss hemhjälp till psyk i staden jag bor. Sedan förmodas väl allt rulla på antar jag
Hermione
 
Inlägg: 680
Anslöt: 2011-03-03
Ort: Västsverige

dagsfärsk diagnos!

Inläggav kuj kuj » 2012-10-02 16:41:39

jag har blivit erbjuden concerta eller ritalin.
frågan är vilken skall man välja?
vilken är bäst?
kuj kuj
 
Inlägg: 179
Anslöt: 2012-02-07

dagsfärsk diagnos!

Inläggav weasley » 2012-10-02 18:27:09

kuj kuj skrev:jag har blivit erbjuden concerta eller ritalin.
frågan är vilken skall man välja?
vilken är bäst?


Kolla den här tråden, där finns det otroligt med information länkad. metatrad-t9446.html

Välkommen!
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

dagsfärsk diagnos!

Inläggav dasunbedingte » 2012-10-02 19:22:16

Du får ett diplom, en medalj och en tur biljett till närmsta dagcenter om du nu vill det.
Nä, men. AS faller under LSS (add/adhd gör det inte lika tydligt) - så du kan kräva din rätt på större grund.

Exempelvis:

- Vuxenhabiliteringen/social omsorg i din kommun/län: Hjälpmedel, Personligt ombud, God man, Gruppbostad, Aktiviteter (hab) inom vuxenhab (samtalsterapi, kommunikation m.m).
- Arbete; SIUS-konsulent, specialsydda utbildningar-/praktikplatser för de med bokstavsdiagnoser.
- Studier; Anpassning av studier - är dock osäker i vilken stor utsträckning högre studier omfattas (håller själv på luska ut det hela, då en sökt till bundna program).
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

dagsfärsk diagnos!

Inläggav kuj kuj » 2012-10-03 12:15:22

vad för hjälp från LSS kan man få?
skulle vilja ha hjälp med att byta jobb!
kuj kuj
 
Inlägg: 179
Anslöt: 2012-02-07

dagsfärsk diagnos!

Inläggav Idiot » 2012-10-03 12:30:52

kuj kuj skrev:vad för hjälp från LLS kan man få?
skulle vilja ha hjälp med att byta jobb!


Det beror på hur stort ditt behov av hjälp är.

Jag föreslår att du bokar möte med de instanser du kan vill (och nu mera har rätt till) att få hjälp av, då får du rätt info på en gång istället för att behöva sitta och undra eller leta på nätet.


Du kan antagligen få alla kontaktuppgifter du behöver till alla dessa instanser om du frågar din psykiatri/läkare.
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Diagnos och nu då?

Inläggav VilsenVilja » 2013-05-13 15:53:58

Jag har nyligen fått min AS-diagnos. Men vad händer nu? Vad kan man få för hjälp? Vilka rättigheter har man?
VilsenVilja
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2010-07-02
Ort: Östergötland

Diagnos och nu då?

Inläggav Heishi » 2013-05-13 17:00:54

Vänd dig till din vuxenhabilitering och be att få tala med deras kurator. De ska kunna hjälpa dig i din nuvarande situation, även att vidareförmedla en kontakt på LSS, så du får en handläggare där. Du kan även vända dig till försäkringskassan och få be att få prata med en handläggare som kan informera dig över vad de kan hjälpa dig med.
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Diagnos och nu då?

Inläggav VilsenVilja » 2013-05-13 21:54:01

Remiss till habiliteringen har jag fått.

Vilken hjälp kan man få av Försäkringskassan då? Kan man få hjälp av arbetsförmedlingen? Finns det något annat att tänka på? Några särskilda intyg som behövs? Vilka hjälpmedel finns att få?

Mina tidigare erfarenheter (min son har AS) säger att man måste veta vad man ska fråga efter och vad man har rätt till annars får man ingen hjälp. Ingen kommer och erbjuder någonting. Så jag har ganska stor koll på vad som gäller i hans fall. Men han är bara 8 år, så det är knappast samma saker som för mig. (jag är 37 år)


Jag har i stort sett ingen inkomst (förutom barnbidrag, 1/2 vårdbidrag och kanske 3000 kr/år i lön). Som tur är har jag en make som försörjer mig, men det är jobbigt att inte ha någon egentlig inkomst själv.

Jag har eget företag, men ingen inkomst i det. Jag har aldrig haft ett fast jobb, trots massor av högskolepoäng. Jag skulle gärna vilja ha hjälp att hitta en deltidsanställning (finns inte en chans att jag kommer orka heltid).


Finns det något LSS kan hjälpa mig med? För inte kan man väl få korttidsvistelse utanför hemmet om man är gift och har barn? (Jag skulle behöva komma bort ibland)

Skulle min man kunna bli min ledsagare eller kontaktperson så att någon kan hjälpa mig att komma ut ibland eller följa mig på läkarbesök? (vill inte gärna blanda in nya människor i mitt liv)

Jag skulle också behöva hjälp att hålla ordning i hemmet, men i min kommun kostar boendestöd pengar. Kan man ens få det om man är gift? Jag skulle nog ändå inte vilja att någon kom hem och talade om för mig vad jag ska göra. Det är inte det som är största problemet utan orken.
VilsenVilja
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2010-07-02
Ort: Östergötland

Diagnos och nu då?

Inläggav plåtmonster » 2013-05-13 23:44:56

Det du kan få är väl:
* En karta över hur du fungerar (rätt avhängigt hos kompetensnivån hos de som utreder)
* Anpassning hos arbetsförmedlingen
* Ev ekonomiska förmåner (bostadsbidrag, tandkort, gymkort?)
* LSS (boendestöd etc)
* Förtidspension

Så det hela beror mycket på vad du vill.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Diagnos och nu då?

Inläggav biologic » 2013-05-14 1:08:04

Förtidspension kan du bara få om du inte klarar att utföra något som helst jobb (inte ens Samhall).
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Återgå till Aspergare och vården



Logga in