AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har du en IQ >=125?

IQ 100-120
77
29%
IQ 120-125
41
15%
IQ 125-130
63
24%
Mensamedlem
30
11%
IQ >140
55
21%
 
Antal röster : 266

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-16 20:43:31

Wine skrev:Här står det lite om intelligens och begåvningsprofiler på Autismforums sajt:

Okej ja enligt den väldigt öppna definitionen så är ju min begåvningsprofil ojämn (eftersom vissa förmågor var väldigt bra och andra förmågor var lite under genomsnittet). Jag fick 135 på WAIS-III (95% sannolikhet mellan 131-139) så jag tillhör väl inte de i den översta 1% vad jag vet men jag är ändå i närheten. Så det kan nog gå.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Krake » 2013-04-20 17:47:51

En dikt om intelligens av en författare med asperger:

Självporträtt i text
eller
Nästan

Jag trodde nästan på det

det var väldigt nära

att jag var nästan normal

"Det kanske är så här det är

när man är nästan normal

att man nästan passar in någonstans"

Men så när jag var nästan övertygad

då kom beviset

obestridligt starkt och tungt

Jag är inte normal

inte ens nästan

men för en stund trodde jag

Att jag nästan passade någonstans

att jag bara var smart

men det var bara ännu en hägring
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Schmetterling » 2013-04-20 20:48:46

Gripandekylig skrev:
Wine skrev:Här står det lite om intelligens och begåvningsprofiler på Autismforums sajt:

Okej ja enligt den väldigt öppna definitionen så är ju min begåvningsprofil ojämn (eftersom vissa förmågor var väldigt bra och andra förmågor var lite under genomsnittet). Jag fick 135 på WAIS-III (95% sannolikhet mellan 131-139) så jag tillhör väl inte de i den översta 1% vad jag vet men jag är ändå i närheten. Så det kan nog gå.

Gränsen går vid 135 så du tycks vara topp 1% jo. :-)Happy
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2013-04-20 21:10:32

Schmetterling skrev:
Gripandekylig skrev:
Wine skrev:Här står det lite om intelligens och begåvningsprofiler på Autismforums sajt:

Okej ja enligt den väldigt öppna definitionen så är ju min begåvningsprofil ojämn (eftersom vissa förmågor var väldigt bra och andra förmågor var lite under genomsnittet). Jag fick 135 på WAIS-III (95% sannolikhet mellan 131-139) så jag tillhör väl inte de i den översta 1% vad jag vet men jag är ändå i närheten. Så det kan nog gå.

Gränsen går vid 135 så du tycks vara topp 1% jo. :-)Happy


Nej tydligen inte. Det ska vara över 135.

Wechsler Adult Intelligence Scale IQ 135
Wechsler Adult Intelligence Scale III IQ 135


http://www.intertel-iq.org/join.php
slackern
 
Inlägg: 43783
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Schmetterling » 2013-04-20 21:23:18

slackern skrev:
Schmetterling skrev:
Gripandekylig skrev:Okej ja enligt den väldigt öppna definitionen så är ju min begåvningsprofil ojämn (eftersom vissa förmågor var väldigt bra och andra förmågor var lite under genomsnittet). Jag fick 135 på WAIS-III (95% sannolikhet mellan 131-139) så jag tillhör väl inte de i den översta 1% vad jag vet men jag är ändå i närheten. Så det kan nog gå.

Gränsen går vid 135 så du tycks vara topp 1% jo. :-)Happy


Nej tydligen inte. Det ska vara över 135.

Wechsler Adult Intelligence Scale IQ 135
Wechsler Adult Intelligence Scale III IQ 135


http://www.intertel-iq.org/join.php

Du kan ha rätt men jag ser inte att det står att det ska vara över 135. Top One Percent Society kräver 135 på WAIS (http://www.toponesociety.com/membership.html).
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2013-04-20 21:34:47

Schmetterling skrev:
slackern skrev:
Schmetterling skrev:Gränsen går vid 135 så du tycks vara topp 1% jo. :-)Happy


Nej tydligen inte. Det ska vara över 135.

Wechsler Adult Intelligence Scale IQ 135
Wechsler Adult Intelligence Scale III IQ 135


http://www.intertel-iq.org/join.php

Du kan ha rätt men jag ser inte att det står att det ska vara över 135. Top One Percent Society kräver 135 på WAIS (http://www.toponesociety.com/membership.html).


Förlåt jag utryckte mej fel. Jag menade att du måste ha ett resultat 135 eller över.
slackern
 
Inlägg: 43783
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Pikachu » 2013-05-03 10:07:52

Kan det inte vara så att 45% av dom som presterar 135 eller mer inte e miljardärer medans 45% av miljardärerna tenderar till att ligga på minst topp 1%?

OT: Jag gjorde inte WAISIII NI utan den "vanliga" versionen och jämfördes inte med åldersnormeringen 16 år som ger mer poäng än normeringen för WISC gällande samma åldersnormering. WAIS ger marginellt mera poäng på normeringen för 16åringar i förhållande till WISC, förmodlingen för att normeringen är mera utbrett på WISC som testar barn, men när WAIS på dom övriga ålderskategorierna är normerade på samma sätt som på WISC anser jag att WAIS inte är lättare än WISC. Om Wais är lättare så blir det ju fler som får fler rätt och normeringen justeras efter det.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Gripandekylig » 2013-05-03 14:37:40

Pikachu skrev:Kan det inte vara så att 45% av dom som presterar 135 eller mer inte e miljardärer

Varför skulle 55% av de som fått sitt IQ uppmätt till 135 eller mer vara dollarmiljardärer? Det är orimligt att den procentandel av människorna som har ett IQ på 135 eller mer skulle äga minst en miljard dollar. En på hundra: det blir 70 000 000 människor med $70 000 000 000 000 000, eller nästan 5 triljoner kronor. Jämförelsevis finns det bara 1 triljon insekter på planeten, och bara 1,4 triljoner kubikmeter vatten på hela Jorden. Nej så är det naturligtvis inte.

45% av dollarmiljardärerna har enligt länken ett IQ på minst 135.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

AS IQ

Inläggav DragAS » 2013-12-20 23:23:32

Jag har drag av AS.
Har AS genomgående bättre på IQ-tester eller är det en skröna?

Gripandekylig

Tråden AS IQ slogs ihop med tråden AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
DragAS
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2013-12-20

AS IQ

Inläggav plåtmonster » 2013-12-21 0:24:41

Att personer med AS kan ha högre IQ än medelbefolkningen kan nog bero på att de dels behöver utföra den sociala interaktionen kognitivt istället för reflexmässigt och att specialintressen och nyfikenhet gör att hjärnan får jobba. Kombinerat med fokuserat tänkande och spatial-visuell neuropreferens kan det nog utgöra en bakgrund till högre andel med hög IQ.

Men ett rent generellt antagande att AS = hög IQ, skulle iaf inte jag göra.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

AS IQ

Inläggav slackern » 2013-12-21 0:27:55

plåtmonster skrev:Att personer med AS kan ha högre IQ än medelbefolkningen kan nog bero på att de dels behöver utföra den sociala interaktionen kognitivt istället för reflexmässigt och att specialintressen och nyfikenhet gör att hjärnan får jobba. Kombinerat med fokuserat tänkande och spatial-visuell neuropreferens kan det nog utgöra en bakgrund till högre andel med hög IQ.

Men ett rent generellt antagande att AS = hög IQ, skulle iaf inte jag göra.


Det du snackar om handlar väll mer om ojämn begåvningsprofil? Så kontentan blir väll +-0?
slackern
 
Inlägg: 43783
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Neurofunk » 2013-12-21 0:42:18

Jag har 137 i IK. Men desto mer korkad emotionellt. Så jag vet inte om det är något att skryta med i mitt fall.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav DragAS » 2013-12-21 0:52:25

Testat, gick bra över medel.
Förstår inte vitsen med Mensa egentligen, gjorde det mest som en kul personlig grej.
Är otroligt jäkligt korkad på vissa saker och grym på annat, tror egentligen egentligen inte Mensa tillför så mycket egentligen om jag skall vara ärlig.
Hade jag haft ett företag och anställt människor från Mensa så hade det säkert varit en hit för stunden, när löneförhandlingarna varit så hade förmodligen inte samma personer varit så lätta att hantera.
Det man skall vara medveten om är att en person som är som en bortkommen Zombie kan få toppbetyg på Mensas test, så egentligen säger det ingenting om hur en person är utan mäter egenligen bara logisk tankegång.
DragAS
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2013-12-20

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Bazooka » 2013-12-21 1:08:22

Har gjort de här snabb-testen för Mensa, och brukar få resultatet att de tycker att jag skall göra deras stora test. Men har inte gjort det, och jag är nog snarare nånstans runt 130. Men jag bryr mig mer i vad jag faktiskt uträttat i intelligenskrävande sammanhang.

Sen vet jag egentligen inte hur mycket min ASS har påverkat min "EQ". Jag hatar allt jävla mingel och skitprat. Men jag kan prata seriöst med vem som helst. Och har jobbat som chef och ledare i många år, "ledningsgrupp" var där enda problemet. Men till min förvåning har jag jobbat bra i team nu på senare år. Dock, jag kan inte påstå att jag gillar det.

Ang MENSA som förening : egentligen är de på tok för blygsamma. Människor med hög hjärnkapacitet (ok, kanske inte IQ fångar det perfekt, men våga kalibrera det, då!) tillför oerhört mycket till samhället och får väldigt lite belöning för det. Samhället stimulerar helt andra värden.
Bazooka
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2012-11-03

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Cyan » 2013-12-21 7:19:12

Gjorde nått IQ-test när jag fick en aspergerdiagnos när jag var runt 15, och då tror jag att jag hade runt 120-130 IQ. Men IQ-tester är ju rätt värdelösa egentligen och visar mest hur bra man är på att göra IQ-tester. Till exempel minst hälften av de där frågorna där man ska hitta ett mönster i en bild skulle jag inte kunna lösa ens om jag stirrade på dem i flera timmar, och klarar rent generellt inte några frågor som har med matematik att göra. Men det är ju inte så konstigt eftersom det tog tre år för mej i gymnasiet innan jag lyckades få godkänt i Matematik A, och godkänt var mer än jag förtjänade för jag förstod fortfarande så gott som ingenting av det. :o Var bäst i klassen på matematik i lågstadiet, men sen gick det bara utför ju mer avancerat det blev.
Cyan
 
Inlägg: 252
Anslöt: 2011-03-18
Ort: Mars

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Kevlarsoul » 2013-12-21 7:34:07

Har aldrig tagit reda på det, har aldrig känts viktigt.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav KrigarSjäl » 2013-12-21 8:36:46

Fortfarande; anonyma tjugominuters nättest är inte giltiga.
Giltigt är det man får om man testar hos psykolog.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Huggorm » 2013-12-21 10:13:08

KrigarSjäl skrev:Fortfarande; anonyma tjugominuters nättest är inte giltiga.
Giltigt är det man får om man testar hos psykolog.

Och det övervakade mensatestet, hur ställer du dig till det? Det är en psykolog som rättar testen och tolkar resultatet.
Huggorm
 
Inlägg: 22293
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav KrigarSjäl » 2013-12-21 10:26:59

Huggorm skrev:
KrigarSjäl skrev:Fortfarande; anonyma tjugominuters nättest är inte giltiga.
Giltigt är det man får om man testar hos psykolog.

Och det övervakade mensatestet, hur ställer du dig till det? Det är en psykolog som rättar testen och tolkar resultatet.

Det övervakade mensatestet räknas givetvis, men frågan är om inte WAIS-testerna hos psykolog räknas mer, de har ju med verbal begåvning också och inte bara logik.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Huggorm » 2013-12-21 10:33:44

Låter rimligt.
Huggorm
 
Inlägg: 22293
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Miche » 2013-12-21 12:28:32

Pikachu skrev:Fick 135 på WAISIII;s helskala. Men om det bara e matriser som uppgifter så går min IQ inte att mäta upp med "vanliga tester".

Fick 131 på illustrerad vetenskaps test. Men det mest respekterade testet i dag för allmänintellektuell förmåga är WAIS.

Rena matris test ger en indikation på hur ens hela intelligensprofil ser ut. Lite grand som att mäta kondition på två olika sätt: Det ena är att mäta G med matris tester som är bra beroende på hur väl testet korrelerar med viktade batterier som då är tex. WAIS. Det andra är att faktiskt mäta de olika intellektuella förmågorna. I en konditions parallell kan man se det som att uppskatta en persons kondition på två sätt: det ena är att testa en persons lung och hjärtkapacitet och mäta antalet röda blodkroppar samt muskelvävnaden på kroppen kontra fettvävnaden i förhållande till andra individer. Det andra sättet är att testa en persons snabbhet på en mil i förhållande till andra individer.

WAISIII mäter: Minne, snabbhet, verbal funktion och perceptuell organisation som är ekvivalent med: Långtids och korttids minne, allmänbildning, problemlösning, exekutiv förmåga i avseende mental snabbhet, sorteringsförmåga, omställningsförmåga, planeringsförmåga, simultanförmåga, helhetsuppfattning, kunna hantera delar av information, abstraktionsförmåga, tidsuppfattning, verbal begåvning, praktisk manipulation av 3D objekt och visomotorisk snabbhet mm.

En viktig sak att komma ihåg när det gäller intelligensmätning är att det är mycket mycket lättare att underprestera(vara trött, sjuk, nervös mm.) än att överprestera(ha tur o gissa rätt på mååånga frågor). Kort sagt så säger kanske ett lågt resultat inte alltför mycket medans ett högt resultat förmodligen indikerar skarpt på att du är intelligent :-)Happy .

Ursäkta att jag påpekar det, jag blev tvungen att ta bort nästan alla dubbla radbrytningar för att klara av att läsa din text, det var helt omöjligt annars att förstå.

EDIT: Medans jag gjorde det försvann inlägget från tråden...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav nescio » 2013-12-21 14:41:50

Var ska vi med IQ under 100 kryssa?
nescio
 
Inlägg: 3853
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav strondie » 2013-12-21 23:48:47

nescio skrev:Var ska vi med IQ under 100 kryssa?

Det undrar jag med, jag har mycket lägre än 100.. Varför finns inte ett sånt alternativ??
strondie
Inaktiv
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2013-05-10

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2013-12-21 23:59:26

Test-testet för Mensa såg annorlunda ut förr. Då fick jag som resultat ungefär att det var värt att testa på riktigt, vilket jag tolkar som att jag ligger några snäpp under deras krav och kan klara det på en bra dag.

Nu ser testet annorlunda ut och roligare för min hjärna. Men jag har ingen lust att testa. Jag hade en depression för 10 år sedan och efter det var jag inte lika smart. Dessutom är jag inte lika skärpt nuförtiden pga benso. Jag vill inte bli ledsen om jag blivit stockdum. :wink:

Jag har gjort WAIS två gånger av ngn anledning, en gång för länge sedan och då var jag den smartaste de testat (fan lixom?) men sedan när jag gjorde det för AS-diagnosen så var jag "över medel" och jag vet att jag var rätt sopig om man jämför mellan testtillfällena.

Jag har frågat men de VÄGRAR tala om för mig vad exakt jag fick för resultat och säger att jag får endast ta del av denna information om jag läser min journal. Och jag har ingen lust att läsa allt det andra de skrivit. Dessutom måste jag läsa journalen under övervakning. JOBBIGT!!! :twisted:
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in