Plåster är rasistiska ("vardagsrasism", "vithetsnorm")

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Plåster är rasistiska

Inläggav Fenren » 2015-08-14 13:48:24

Det finns inga plåster som matchar min hudton heller. De gör ju bara plåster för sydeuropéer, men inte är det ett uttryck för rasism, inte.

Det görs även plåster för tatuerade smurfar.

Jag tycker det är löjligt att se detta som ett uttryck för rasism.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Plåster är rasistiska

Inläggav sugrövmanövern » 2015-08-14 13:52:22

Huggorm skrev:
sugrövmanövern skrev:
KrigarSjäl skrev:Nej, och apartheid är fortfarande en dålig idé.
Har du någon statistik på att de vita inte är i minioritet? Ska inte de olika raserna kunna få olika plåster?
Araber räknas också som vita
Aha. Vad kasst ty de är ju gråbruna och har rätt till matchande plåster.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Plåster är rasistiska

Inläggav Surkatt » 2015-08-14 14:11:53

Som Moggy var inne på, finns det pengar att tjäna så brukar det finnas någon som ser till att det tjänas pengar. Det blir väl lite skevt att kritisera att det inte tillverkas en önskad produkt när vi lever i ett kapitalistiskt samhälle. Det vi skulle kunna angripa är väl i sådana fall varför mörkhyade personer är sällsynta i bolagsstyrelser (om det nu är så och om det i sådana fall beror på rasism) alternativt att angripa kapitalismen i sig, om man istället önskar ett annat sätt att få varor på marknaden. Men visst, jag förstår att det kan vara frustrerande.

Plåster är väl bara en liten del av frågan och egentligen ett ganska dåligt exempel. Jag menar, plåster använder en väl bara när det verkligen behövs och när det verkligen behövs är det ofta stora plåster som gäller och dessutom är det ju en fördel om de är ljusa så det syns om såret gått upp och börjar läcka blod.
Surkatt
 
Inlägg: 589
Anslöt: 2013-01-13
Ort: Med utsikt över vattnet och staden

Plåster är rasistiska

Inläggav bardamu » 2015-08-14 16:08:07

bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Plåster är rasistiska

Inläggav bardamu » 2015-08-14 16:48:37

Krigarsjäls nazisympatier lyser igenom då och då.


marxisten

Du har tidigare fått varning för just personangrepp och trots detta fortsätter du i samma stil.

Utöver detta har du postat ett flertal oseriösa inlägg i något som närmast kan liknas vid spammande. Detta tillsammans gör så att du nu får ytterligare en varning.

Varningen meddelas även i PM.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Plåster är rasistiska

Inläggav Kevlarsoul » 2015-08-14 21:45:05

Skrivet av henne själv, från Facebooksidan Vardagsrasismen

"Så, idag var jag alltså med i radioprogrammet Morgon i P1. Pratade om plåster och varför "hudfärgat" blir en exkluderande benämning på plåster när de bara finns i beige.
Inte en enda gång under samtalet anklagade jag apoteket, plåstren eller Sverige för rasism.
Jag nämnde öht inte rasism. Jag pratade om vithetsnormen, om att vi som inte är ljushyade västerlänningar inte räknas riktigt och framförallt: Att plåstren i sig inte är problemet, utan helheten.
Den helhet som skapar en exkludering av mörkhyade och svarta i Sverige.
Från underkläder, plåster och smink till TV, filmer, reklamer och leksaker.
Där det vita hela tiden är det ideal som ges plats och anses värt att göra produkter för.
Flera kändisar var tvungna att göra sig lustiga över detta "fåneri", bla Täppas Fogelberg och Sakine Madon tyckte tydligen detta var hejdlöst roligt, jag undrar hur noga de lyssnade?
Såklart snappades detta också upp av rasistmedia, såsom Fria tider (bilden), Avpixlat, ett antal högerextrema bloggar och Flashback.

Vilket gett mig en dag med en hiskla massa notiser på mail, blogg och twitter med hat och hån.
Det ironiska i allt detta är att samtidigt som personer som Sakine skrattar åt att det inte finns nån verklig rasism i Sverige, att vi bara är lättkränkta så säger rassarna samma sak, i samma mening som de kallar mig apa, n-ordet eller ber mig sätta mig på nästa plan "hem".
Det görs en poäng av att jag är adopterad och med det "ingen riktig svensk" (men när jag själv påtalar att många ser på oss adopterade som fejksvenskar får jag höra att jag överdriver..).
Jag undrar lite förstrött var den där åsiktskorridoren befinner sig nu?
Var är åsiktsgestapo som med pistolhot tvingar människor att konformt hylla multikulturella Sverige sjungandes homolobbyns lov?
Jag ser väldigt lite av den just nu när påhoppen fortsätter ramla in...
MvH/ N*gerjäveln som vägrar hålla käften."
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Plåster är rasistiska

Inläggav Mountain_lion » 2015-08-14 22:07:25

Det finns både barnplåster i alla möjliga häftiga färger och dessutom kirurgtejp i olika hudnyanser.
Att hon som vuxen inte kan hantera detta. Inte för att jag vet vem personen är men hon har tydligen bedömningsförmåga och omdöme som ett barn och då vet jag att jag inte är rättvis mot barnen.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Re: Plåster är rasistiska

Inläggav slackern » 2015-08-14 22:44:42

Vi lever i ett kapitalistiskt land där tillgång och efterfrågan styr marknaden, uppstår en efterfrågan kommer varan att dyka upp, annars går det säkert att köpa via ehandel från hennes hemland.
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Plåster är rasistiska

Inläggav alixha » 2015-08-14 22:52:37

Kan säga att jag inte har tagit detta från någon rasistsida!
Först hörde jag det på danska nyheter, sen gick jag vidare in på Aftonbladet, citeringen kommer från Sputnik och sedan har jag även läst på SVT.

Jag valde att citera inlägget från Sputnik för jag tyckte att det sammanfattade bra vad folk har tyckt om detta och hur folk och media har tolkat detta.

Just to clear my name ... liksom 8)
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Plåster är rasistiska

Inläggav kiddie » 2015-08-14 22:57:44

Självklart är vithetsnormen intressant och det är ju inte bara plåster det handlar om. Det måste suga att ofta känna att man har "fel" färg i alla lägen. Ett liv fullt av det är inte ett lyxproblem, tycker inte jag iallafall.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Plåster är rasistiska

Inläggav bardamu » 2015-08-14 23:12:03

vita europeer är en liten minoritet på jorden.
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Re: Sv: Plåster är rasistiska

Inläggav slackern » 2015-08-14 23:16:18

bardamu skrev:vita europeer är en liten minoritet på jorden.
Asiater är en övervägande majoritet.
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Plåster är rasistiska

Inläggav Kaskelott » 2015-08-14 23:48:57

Bild

Om alla börjar använda dessa istället så borde väl problemet vara löst? :lol:
Kaskelott
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2015-08-14

Plåster är rasistiska

Inläggav kiddie » 2015-08-15 1:00:58

Det finns nog vissa som skulle få mental smärta av de plåstren...

Men jag ser ingen anledning till att man inte har både blekare plåster än nuvarande, och mörkare. Det kan ju inte vara så himla svårt att producera med tanke på att de flesta varor har 10 olika utföranden av samma märke.

Själv ryser jag av fejkad hudfärg men det verkar falla de flesta i smaken. Så absolut ja till andra nyanser.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Plåster är rasistiska

Inläggav Kaskelott » 2015-08-15 1:04:15

kiddie skrev:Det finns nog vissa som skulle få mental smärta av de plåstren...


Haha. Tror du att exempelvis blå plåster skulle fungera?
Kaskelott
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2015-08-14

Plåster är rasistiska

Inläggav kiddie » 2015-08-15 1:12:24

Blåplåster finns redan nu. De säljer stort, bara inte privat. De som jobbar i någon form av industri där saker sedan förpackas kan ha blåplåster. Dels är de slitstarka, dels är de färgstarka för att ett tappat plåster inte ska råka smyga sig in i produktionen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Plåster är rasistiska

Inläggav Kaskelott » 2015-08-15 1:16:15

kiddie skrev:Blåplåster finns redan nu. De säljer stort, bara inte privat. De som jobbar i någon form av industri där saker sedan förpackas kan ha blåplåster. Dels är de slitstarka, dels är de färgstarka för att ett tappat plåster inte ska råka smyga sig in i produktionen.


Skulle inte dessa kunna användas som ett slags substitut då? Eller ger dessa också mental smärta? :lol:
Kaskelott
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2015-08-14

Plåster är rasistiska

Inläggav kiddie » 2015-08-15 1:23:45

Det där med mental smärta var mer för dem som har allergi mot barnsaker. Själv skulle jag inte ha något större emot ett bamseplåster. Eller ett rosa eller blått eller mörkbrunt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Plåster är rasistiska

Inläggav Alien » 2015-08-15 2:23:19

Huggorm skrev:
Kanin skrev:Jag kan inte se att Paula Dahlberg någonstans har anklagat apoteken för rasism, så som påstås, utan enbart påpekat att mörkhyade ofta glöms bort när produkter utvecklas.
Här är ett utmärkt tillfälle för svarta att ta initiativ, när de är de första som ser att det saknas produkter. De kan starta tillverkningen själv och leva på det så de slipper vara arbetslösa. Allt som krävs är lite entreprenörsanda.

Så alla vi som saknar en produkt i affären ska starta fabriker för att tillverka dem själva? Krävs väl kapital för det. Förresten, varför utgår du från att alla mörkhyade är arbetslösa?

Enklare att de företag som tillverkar plåster gör fler varianter. Eller att apoteken köper in från sådana plåster.

Alla som säger att det är en bagatell, det är förstås en del i osynliggörande av dem som inte är beiga till hudfärgen. Bristande mentaliseringsförmåga, kallar jag det. (Och det är inte bara aspergare som saknar det.)

Visserligen heter Paula Dahlbergs blogg Vardagsrasismen (http://vardagsrasismen.nu/), men jag kan inte hitta att hon skrivit om det i sin blogg. Det hela verkar ha startat med en intervju i P1-morgon: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6228751

Enligt apotekets direktör så är sådana på gång. Så varför blir folk så upprörda, är det någon nackdel för oss "beigefärgade" att det kommer plåster i fler nyanser?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Plåster är rasistiska

Inläggav Alien » 2015-08-15 2:30:55

Tantaly skrev:
Huggorm skrev:Låt marknaden införa plåster i andra färger om man tror att det kommer bära sig ekonomiskt. Till dess räcker det med den vanliga färgen, den matchar nästan inga svenskar heller så det är rättvist för alla.


Exakt. Man kan inte lagföra vilka produkter enskilda företag måste tillverka och sälja. Det är rent marknadsmässigt.


Man kan inte lita på att "marknaden", dvs företagen alltid vet vilka behov och efterfrågan som finns. Företagarna är förstås också beigefärgade och har aldrig tänkt på saken. De mörkhyade är vana vid att det finns bara beiga plåster och har inte krävt andra (förrän nu då). Vart vänder man sig, till alla olika apoteksföretag eller?

Det behövs alltså folk som ryter till offentligt "det har vill vi ha, varför finns inte det?" för att något ska hända.

Paula Dahlberg har inte krävt att någon lag ska tvinga företagen att tillverka brunare plåster, hon påpekar behovet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Plåster är rasistiska

Inläggav Julianus » 2015-08-15 3:28:12

Vilken löjlig tråd.
Julianus
 
Inlägg: 9400
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Plåster är rasistiska

Inläggav kiddie » 2015-08-15 3:33:29

Alien skrev:Man kan inte lita på att "marknaden", dvs företagen alltid vet vilka behov och efterfrågan som finns.


Så sant! Minns på 80-talet vi gick och frågade ett gäng inköpare på stora butiker varför de inte hade några ekoprodukter (gällde främst sånt som tvättmedel), och alla hävdade att folk vill inte ha det, det säljer inte, finns ingen marknad, kommer aldrig hamna på hyllorna i annat än flumbutiker.

Nu finns det ekotvättmedel, diskmedel, schampo, tvål och gud vet vad! Och folk vill ha det! Nej, de vet inte alltid vad marknaden vill ha.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Plåster är rasistiska

Inläggav Kaskelott » 2015-08-15 3:37:06

kiddie skrev:Nej, de vet inte alltid vad marknaden vill ha.


Det har du så rätt i. Det är ju rätt ofta väldigt svårt att förutspå vad som kommer slå igenom. Oftast helt oväntade saker. Plåsterfärgen må låta löjligt, men tydligen så tar någon åt sig. Så det kan säkert vara något om det introduceras i rätt läge.
Kaskelott
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2015-08-14

Plåster är rasistiska

Inläggav KrigarSjäl » 2015-08-15 6:04:08

bardamu skrev:Krigarsjäls nazisympatier lyser igenom då och då.

-I dina fantasier möjligen.

Men de är mindre intressanta att besvara.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in