Panik! Kommer snart stå utan ersättning

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: atoms, Alien, marxisten

Inläggav Simpan27 » 2020-01-14 13:26:51

Hej

Snart så tar min aktivitetsersättning slut fyller 30 år i maj. Och jag tror inte jag kommer få sjukersättning beviljat eftersom arbetsförmedlingen redan berömt mig att jag gör bra jobb ute på öppna arbetsmarknaden. Jag kan jobba har bra arbetsmoral och passar tider. Så hur ska jag göra nu för att få ersättning? Jag bor själv har egen lägenhet betalar hyran och elen själv.
Simpan27
Förhandsgranskad

Anslöt: 2017-08-03

Panik kommer snart stå utan ersättning

Inläggav Kentarou » 2020-01-14 13:45:09

Hej, du kan ansöka om sjukpension eller SOC. Lycka till.
Kentarou

Anslöt: 2019-05-17

Inläggav Alien » 2020-01-14 13:57:00

Men om du kan klara av ett jobb på öppna arbetsmarknaden, varför söker du inte sådana jobb då? Eller får en praktikplats via AF?

Har du pratat med din läkare och förklarat att du inte klarar av att jobba pga ...? Du behöver ju ett läkarintyg för att söka sjukersättning. Där ska ju framgå att du aldrig kommer att klara av att arbeta.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Simpan27 » 2020-01-14 14:00:02

Hur mycket kan man få då? För just nu får jag 11 410 kr aktivitetsersättning + bostadstillägg.
Simpan27
Förhandsgranskad

Anslöt: 2017-08-03

Inläggav Kidzi » 2020-01-14 14:56:08

Du har rätt att söka socbidrag medan du söker jobb. Anser du dig inte vara arbetsför så får du skaffa läkarintyg på detta, så kan du söka soc och slipper söka jobb.

Om du nu kan arbeta så är det bästa att du söker jobb medan du går på soc.

Kan du inte jobba så kan det ta ett par år på soc med sjukintyg att bevisa det. Men vissa har tur och får beviljat sjukersättning tidigare.

Soc betalar hyran (om den är rimlig, ska betalas i förhand och kvitto uppvisas, alla kvitton ska redovisas varje månad till soc), samma gäller el, hemförsäkring, läkare och mediciner. Vissa andra saker vara utanför normen med så kolla detta. Det är inte info du får i handen, du måste be om den.

Efter det får du 3900 att leva på.

Om du kan jobba är det klart värt att skaffa ett jobb. Där får man lönehöjningar och annat som följer marknaden som inte händer på samma sätt om man lever på bidrag eller ersättning.

Jag antar att du nu har 11 000 inklusive bostadstillägg, inte 11 000 och sedan bostadstillägg på det.
Kidzi
Förhandsgranskad

Anslöt: 2019-12-31

Inläggav Liljan » 2020-01-15 2:25:05

I första hand ska du söka rehabilitetsersättning i särskilda fall. Min bror får det just nu och för honom är det samma summa som aktivitetsersättningen.

Jag hittar ingen info om rehabiliteringsersättning i särskilda fall på Försäkringskassans hemsida, men här kan du läsa om hur det funkar i vanliga fall.

https://www.forsakringskassan.se/myndig ... ersattning
Liljan

Anslöt: 2013-01-17

Inläggav Kidzi » 2020-01-17 22:30:10

Liljan skrev:I första hand ska du söka rehabilitetsersättning i särskilda fall.

Mkt bra info! Det borde ju gå att få!!!
Kidzi
Förhandsgranskad

Anslöt: 2019-12-31

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in