Panik! Kommer snart stå utan ersättning

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Panik! Kommer snart stå utan ersättning

Inläggav Simpan27 » 2020-01-14 13:26:51

Hej

Snart så tar min aktivitetsersättning slut fyller 30 år i maj. Och jag tror inte jag kommer få sjukersättning beviljat eftersom arbetsförmedlingen redan berömt mig att jag gör bra jobb ute på öppna arbetsmarknaden. Jag kan jobba har bra arbetsmoral och passar tider. Så hur ska jag göra nu för att få ersättning? Jag bor själv har egen lägenhet betalar hyran och elen själv.
Simpan27
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 142
Anslöt: 2017-08-03

Panik kommer snart stå utan ersättning

Inläggav Kentarou » 2020-01-14 13:45:09

Hej, du kan ansöka om sjukpension eller SOC. Lycka till.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Panik kommer snart stå utan ersättning

Inläggav Alien » 2020-01-14 13:57:00

Men om du kan klara av ett jobb på öppna arbetsmarknaden, varför söker du inte sådana jobb då? Eller får en praktikplats via AF?

Har du pratat med din läkare och förklarat att du inte klarar av att jobba pga ...? Du behöver ju ett läkarintyg för att söka sjukersättning. Där ska ju framgå att du aldrig kommer att klara av att arbeta.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Panik kommer snart stå utan ersättning

Inläggav Simpan27 » 2020-01-14 14:00:02

Hur mycket kan man få då? För just nu får jag 11 410 kr aktivitetsersättning + bostadstillägg.
Simpan27
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 142
Anslöt: 2017-08-03

Panik kommer snart stå utan ersättning

Inläggav Kidzi » 2020-01-14 14:56:08

Du har rätt att söka socbidrag medan du söker jobb. Anser du dig inte vara arbetsför så får du skaffa läkarintyg på detta, så kan du söka soc och slipper söka jobb.

Om du nu kan arbeta så är det bästa att du söker jobb medan du går på soc.

Kan du inte jobba så kan det ta ett par år på soc med sjukintyg att bevisa det. Men vissa har tur och får beviljat sjukersättning tidigare.

Soc betalar hyran (om den är rimlig, ska betalas i förhand och kvitto uppvisas, alla kvitton ska redovisas varje månad till soc), samma gäller el, hemförsäkring, läkare och mediciner. Vissa andra saker vara utanför normen med så kolla detta. Det är inte info du får i handen, du måste be om den.

Efter det får du 3900 att leva på.

Om du kan jobba är det klart värt att skaffa ett jobb. Där får man lönehöjningar och annat som följer marknaden som inte händer på samma sätt om man lever på bidrag eller ersättning.

Jag antar att du nu har 11 000 inklusive bostadstillägg, inte 11 000 och sedan bostadstillägg på det.
Kidzi
 
Inlägg: 5516
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Panik! Kommer snart stå utan ersättning

Inläggav Liljan » 2020-01-15 2:25:05

I första hand ska du söka rehabilitetsersättning i särskilda fall. Min bror får det just nu och för honom är det samma summa som aktivitetsersättningen.

Jag hittar ingen info om rehabiliteringsersättning i särskilda fall på Försäkringskassans hemsida, men här kan du läsa om hur det funkar i vanliga fall.

https://www.forsakringskassan.se/myndig ... ersattning
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Panik! Kommer snart stå utan ersättning

Inläggav Kidzi » 2020-01-17 22:30:10

Liljan skrev:I första hand ska du söka rehabilitetsersättning i särskilda fall.


Mkt bra info! Det borde ju gå att få!!!
Kidzi
 
Inlägg: 5516
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Panik! Kommer snart stå utan ersättning

Inläggav lakebelle » 2020-01-24 16:04:30

Jag väntar just nu för godkännande av sjukpenning särskilda fall då jag arbetar på 25 procent. Har tidigare haft aktivitetsersättning innan jag fyllde 30. Får se om jag blir godkänd. Min läkare sa att det var rätt god chans för det i jämförelse med sjukersättningen. Men verkar som försäkringskassan är allmänt hårda nuförtiden så jag vet inte. Om jag börjar arbetsträna mer utöver det så kan nog rehabiliteringsersättningen bli aktuell. Hur många procent jobbar du Simpan27?
lakebelle
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Stockholm

Panik! Kommer snart stå utan ersättning

Inläggav kullan » 2020-01-28 22:28:38

Kentarou skrev:Hej, du kan ansöka om sjukpension eller SOC. Lycka till.


Det blir med stor säkerhet avslag. Det är så Försäkringskassan jobbar numera.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Panik! Kommer snart stå utan ersättning

Inläggav Teagirl » 2020-01-30 22:14:32

Simpan27 skrev:Hur mycket kan man få då? För just nu får jag 11 410 kr aktivitetsersättning + bostadstillägg.

Jag får totalt 7400 kr/månad i sjukersättning. Inte beviljad bostadstillägg så det är allt jag har att leva på vilket är knapert och jag går back varje månad och får ta av den lilla summan jag lyckats spara ihop från mitt försäkringsbolag. Men det håller inte länge till.

En fråga bara, om du kan arbeta, varför vill du då ha ersättning? Jag skulle alla gånger välja att jobba framför att vara 31 snart 32 och sitta med sjukersättning livet ut. Jag har försökt att plugga, jobba, gå program från arbetsförmedlingen och inget fungerar.

När min aktivitetsersättning gick ut och ansökan om sjukersättning nekades läste jag igenom läkarintyget och det saknades ofantliga mängder fakta och ett stort och viktigt underlag så jag förstår att jag inte fick det beviljat. När jag sökte andra gången var jag med när intyget skrevs och jag sa vad som skulle vara med, hjälpte läkaren med formuleringarna för ett enda litet ord kan stjälpa hela intyget så man kan nog säga att det var jag som skrev intyget. Den första läkaren hade till exempel glömt nämna 10 inläggningar på psyk, 10 gånger dagvård, 3 gånger behandlingshem, psykiska problem som uppmärksammades av läkare redan när jag var 8 år, min bipolära sjukdom och GAD

I lite mer än ett år hade jag sjukpenning i särskilda fall, det var det inte svårt att få. Dom brukar i vanliga fall bara ge ett par månader i taget men jag fick för ett år sträck från början. Jag fick 3000 kr mer i månaden då än nu för trots samma pengar på banken gällde andra regler med bostadstillägg. Så om du inte klarar att jobba pga funktionsnedsättningen eller annan sjukdom så är inte sjukpenning en period särskilt fel det heller.

Under tiden som jag väntade på svar om den andra ansökan skickade min handläggare på FK mig till en konsulterande fristående läkare för en extra bedömning. Den läkaren hade då gjort 30 utredningar och det finns en skala från 0-4 där 0 är att man inte har problem alls och 4 att man har helt nedsatt förmåga inom den kategorin. Hon berättade att av dessa 30 fall hade en enda patient fått en 4. Jag fick två 4:or en i exekutiva funktioner och en i affektiva funktioner och mängder med 3:or. Hon sa att jag var ett solklart fall och hon bad mig om ursäkt sen, att det var oetiskt av FK att skicka en så skör person på en så tuff utredning och att hon gjorde undersökningar både intervjumässigt som pressade mig tills jag inte längre kunde sitta upp knappt av allt som hände och att hon såg hur rädd jag blev varje gång hon rörde vid mig.

Till saken, om FK nekar kan det vara bra att veta att man kan begära en ytterligare utredning. För min del var det inte jag som sökte utan min handläggare eftersom hon tyckte att det var helt uppåt väggarna att jag blev nekad ersättning första gången.
Teagirl
 
Inlägg: 448
Anslöt: 2014-11-27

Panik! Kommer snart stå utan ersättning

Inläggav Manipura » 2020-01-31 0:31:13

Att stå utan ersättning låter hemskt! Men vi lever ju i Sverige och det löser sig oftast på något sätt.

Jag vet att socialen och försäkringskassan ofta säger nej men det brukar alltid lösa sig i slutändan.

Tänker på dig och hoppas det löser sig. Hör gärna av dig här och berätta hur det går! Du är inte ensam!
Manipura
Inaktiv
 
Inlägg: 217
Anslöt: 2020-01-26

Panik! Kommer snart stå utan ersättning

Inläggav Teagirl » 2020-01-31 12:39:57

Simpan27 skrev:Hej

Snart så tar min aktivitetsersättning slut fyller 30 år i maj. Och jag tror inte jag kommer få sjukersättning beviljat eftersom arbetsförmedlingen redan berömt mig att jag gör bra jobb ute på öppna arbetsmarknaden. Jag kan jobba har bra arbetsmoral och passar tider. Så hur ska jag göra nu för att få ersättning? Jag bor själv har egen lägenhet betalar hyran och elen själv.

Jag vet inte om mitt förra svar blev rätt, jag beskrev det praktiska men glömde nog få med att jag förstår din oro, jag var jätte orolig och nervös jag också när min aktivitetsersättning skulle gå ut. Alla sa att det löser sig, jag kommer få sjukersättning osv men det fick jag ju inte då direkt och jag tyckte det var så jobbigt när alla sa att jag bara skulle slappna av och sluta oroa mig, att allt alltid löser sig. Och det gör det ju på något vis, men just när man är i oron känns det ju inte så. För min del fick jag ju sjukpenning men en av mina närmsta vänner går till soc och har gjort i ett år ungefär. Absolut inte roligt men det fungerar, hon har barn också och det har fixat sig ändå. Så vill bara säga att jag tänker på dig och förstår din oro men också att jag verkligen tror att allt löser sig på ett eller annat sätt. :-)Hug
Teagirl
 
Inlägg: 448
Anslöt: 2014-11-27

Panik! Kommer snart stå utan ersättning

Inläggav Simpan27 » 2020-02-04 15:56:35

Jag tycker LSS är vidrigt. Handläggaren jag har där förstår ingenting hon går efter vad som står i böckerna. Jag tycker LSS förnedrar folk med funktionshinder. Därför ska jag gå över till Arbetsförmedlingen. Jag vill ha ett vanligt jobb och få egen inkomst. Daglig verksamhet mår jag verkligen inte psykiskt bra av. Hemskt att se hur människor behandlar folk med funktionsnedsättning i dagens samhälle.
Simpan27
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 142
Anslöt: 2017-08-03

Panik! Kommer snart stå utan ersättning

Inläggav Leibniz » 2020-02-04 16:43:06

Simpan27 skrev:Jag tycker LSS förnedrar folk med funktionshinder.


Ja och speciellt folk med svårare funktionsnedsättningar som inte är kapabla till att försvara sig, dem kör man över totalt. Sverige kritiserar andra länder för deras bristfälliga hantering av funktionsnedsatta. Det är i princip lika illa här, man är bara bättre på att dölja det för allmänheten.

https://www.svt.se/nyheter/granskning/u ... de-boendet

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsver ... 1.23480735
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Panik! Kommer snart stå utan ersättning

Inläggav RERERE » 2020-02-09 11:17:18

Efter aktivitetsersättning tar slut vid 30 så kan du ansöka om "sjukpenning i särskilda fall" och få lika mycket pengar. Du kanske måste söka sjukersättning för att få det under tiden, jag vet inte säkert.
RERERE
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2012-01-10

Panik! Kommer snart stå utan ersättning

Inläggav Kidzi » 2020-02-09 23:48:18

Simpan27 skrev:Jag vill ha ett vanligt jobb och få egen inkomst.


Har du börjat söka jobb, typ planerat för det? Borde ju vara OK att göra innan nuvarande ersättning går ut. Vad har du för reservplan?
Kidzi
 
Inlägg: 5516
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Panik! Kommer snart stå utan ersättning

Inläggav nomemorytoday » 2020-02-10 1:42:01

Simpan27 skrev:Jag tycker LSS är vidrigt. Handläggaren jag har där förstår ingenting hon går efter vad som står i böckerna.

Förlåt Simpan27, Menar du att din handläggare är klutt, eller att LSS är det?
nomemorytoday
 
Inlägg: 3927
Anslöt: 2018-01-13

Panik! Kommer snart stå utan ersättning

Inläggav nomemorytoday » 2020-02-10 1:44:24

Manipura skrev:Att stå utan ersättning låter hemskt! Men vi lever ju i Sverige och det löser sig oftast på något sätt.
:-)018
nomemorytoday
 
Inlägg: 3927
Anslöt: 2018-01-13

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in