Överväger att gå ur som medlem (om forumets syfte)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav lettan » 2009-03-03 14:38:15

Ja, en del har sagt till och det gillar jag inte. Man ska få prata om sex även om en del inte fått till det.
Senast redigerad av lettan 2011-05-04 18:10:38, redigerad totalt 1 gång.
lettan
 
Inlägg: 489
Anslöt: 2008-05-23

Inläggav Grimuald » 2009-03-03 15:03:15

lettan skrev:Men, Mats, han kanske känner sig trampad på av dig också. Det skulle jag också kunna utläsa av det du skriver.

Sen kan man göra två liknande jämförelser:

1. När folk skrev att dem hade haft sex, hade en partner eller var gifta så var det ett stort ramaskri - "att tänk på alla dem som inte får nåt sex eller partner och att det är så synd om dem, vi får inte prata om detta för då blir dem ledsna"

2. Någon som mår dåligt att det pratas positivt om träffar( rätta mig grimauld om jag har fel) och invänder att det pratas om träffar. Då blir det en storm av invändningar och det känns som inte Grimauld har rätt att tycka vad han vill och då blir det faktiskt väldigt sektliknande.

Slutsats: Man får inte prata om att man haft sex eller fått till det med en partner för då kan de som inte fått till det bli ledsna. Men om man yttrar sig positivt om träffar och någon invänder då är denna personen bara missunnsam och avundsjuk och då får man inte invända mot träffar. Och jag tycker verkligen att dessa saker går att jämföras.


Bra skrivet, lettan. Kunde inte ha formulerat det bättre själv.

Vill också tillägga att man kan se saker på ett annorlunda sätt. Som krafter och motkrafter. Balans och harmoni. Yin och Yang. Ett klassiskt citat heter "den enes död, den andres bröd". Lite hårt kan man göra en liknelse med "den enes olycka, den andres lycka".

För övrigt tycker jag att om man kan dela glädjen med andra då har man lyckats. Dock inte säkert att alla delar glädjen och det behöver inte ha med negativa saker (läs: egoism) att göra. Man kan till exempel lida av melankoli.
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 18:10:38, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Inläggav weasley » 2009-03-03 15:53:16

Hmmm, klart man får prata om sex! Det är dock inte så många som gör det (ett gammalt djungelordspråk säger att antingen pratar man om det eller så har man det), men det finns ju några trådar om det!

Visst kan det vara jobbigt för vissa att läsa det, och att läsa om träffar. Men ska det här forumet inte få visa att det finns glädje, gemenskap och kärlek även för bokstavsberikade personer? Måste vi hålla inne med positiva saker?
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 18:10:38, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav lettan » 2009-03-03 16:31:35

Men man får inte tycka synd om dem som inte fått, det blir att som att se ner på dem, stackars dem tex och det tycker jag inte om.
Senast redigerad av lettan 2011-05-04 18:10:38, redigerad totalt 1 gång.
lettan
 
Inlägg: 489
Anslöt: 2008-05-23

Inläggav marroba » 2009-03-03 17:08:12

lettan skrev:Men man får inte tycka synd om dem som inte fått, det blir att som att se ner på dem, stackars dem tex och det tycker jag inte om.
Jag förstår inte vad du menar.

1. Tycker du synd om dem eller inte?
2. Är det du som uttrycker att "man får inte tycka synd om dem som inte fått" - eller menar du att några medlemmar på forumet har denna åsikt?
3. Vad är det du inte tycker om? Att se ner på dem eller att tvinga personer att inte tycka synd om dem?
Senast redigerad av marroba 2011-05-04 18:10:38, redigerad totalt 1 gång.
marroba
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2008-12-26
Ort: Stockholm

Inläggav ford » 2009-03-03 17:47:12

Jag tror hon menar att man inte skall peka ut dom som några stackare det är synd om och pjoltra en massa. Sånt hade inte heller jag gillat, om jag haft ett problem, för på så vis känner man sig ju bara förminskad och utpekad.

-Lite stöd och peppningar är däremot bara bra, om det görs på rätt sätt och inte på något vis som får nån att känna sig utpekad. :)

Och givetvis skall man inte se ner på folk som mår dåligt/har något problem, man skall försöka stötta dom, men ändå behandla dom på samma sätt som alla andra, dock inte genom att censurera glädjeämnen.

En svår balansgång, kan medges, men hela livet är ju å andra sidan en balansgång, mellan ytterligheter.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 18:10:38, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Mats » 2009-03-03 19:32:22

ford skrev:Jag tycker inte att man i något av fallen skall visa hänsyn till folk som inte kan låta andra människor känna glädje.
Snarare är det de bittra, eogistiska skitstövlarna som skall visa hänsyn och inte förstöra glädjen för andra.

-Håller dock med om att dessa saker går att jämföra.

Håller fullständigt med dig ford.

lettan:
Jag har aldrig någonsin klagat på att folk skriver om positiva upplevelser kring sex och kärlek här på forumet. Jag tycker det är trist att du antyder att jag har gjort det.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 18:10:38, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Grimuald » 2009-03-03 19:59:14

Ska man se positivismen som en egen rörelse kanske, en folkrörelse måhända.

Man kanske ska skaffa en positivhalare för få uppleva något positivt. :)
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 18:10:38, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Inläggav lettan » 2009-03-03 20:07:23

Nej, Mats det är inte dig jag menar.

Ja, ford uttrycker vad jag menar!
Senast redigerad av lettan 2011-05-04 18:10:38, redigerad totalt 1 gång.
lettan
 
Inlägg: 489
Anslöt: 2008-05-23

Re: Gå ur som medlem...

Inläggav Ganesh » 2009-03-03 21:47:04

Grimuald skrev:Överväger starkt att gå ur som medlem.


Varför är du fortfarande kvar?

Varför? Jo, därför att forumet motverkar sitt syfte.


Sa du. Är det inte så längre? Eller är forumets syfte (som du tolkar/vantolkar det) inte orsaken till att du hänger här. Du kanske har ett syfte med att vara här som är ett annat syfte än forumets egentliga syfte (fortfarande som du tolkar/vantolkar det)?

Vilket, om man fick reda på det (ditt syfte alltså), kanske skulle förklara varför du hänger på ett forum som "motverkar sitt syfte", och där du själv säger att du mår dåligt av att hänga.

Det verkar litet mystiskt, logiken ter sig en smula efemär.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 18:10:38, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Re: Gå ur som medlem...

Inläggav Aspkvinna » 2009-03-03 22:21:04

Ganesh skrev:Det verkar litet mystiskt, logiken ter sig en smula efemär.


Annars är det så enkelt att ångesten har gått över och han mår bättre :wink:
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 18:10:38, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Re: Gå ur som medlem...

Inläggav Ganesh » 2009-03-03 22:25:01

Aspkvinna skrev:
Ganesh skrev:Det verkar litet mystiskt, logiken ter sig en smula efemär.


Annars är det så enkelt att ångesten har gått över och han mår bättre :wink:


En annan möjlighet är ju att ångesten också var efemär.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 18:10:38, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Re: Gå ur som medlem...

Inläggav Grimuald » 2009-03-04 0:18:56

Ganesh skrev:
Grimuald skrev: Överväger starkt att gå ur som medlem.

Varför är du fortfarande kvar?

Du kanske har givit mig ett skäl att stanna kvar.
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 18:10:38, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Re: Gå ur som medlem...

Inläggav Ganesh » 2009-03-04 0:22:56

Grimuald skrev:
Ganesh skrev:
Grimuald skrev: Överväger starkt att gå ur som medlem.

Varför är du fortfarande kvar?

Du kanske har givit mig ett skäl att stanna kvar.


Berätta hur jag hjälpt dig. :)
Och finns det fler sätt jag kan hjälpa dig på så säg bara till. Finns det för saker du vill att jag ska hjälpa dig med? Var helst tydlig och utförlig. Så att vi inte talar förbi varandra, ett missförstånd uppstår så lätt.

Kan du börja med att förtydliga och exemplifiera det där "kanske". Det är litet otydligt, diffust. Som gjort för missförstånd. Sam sagt var, gärna tydlig och utförlig.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 18:10:38, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Re: Gå ur som medlem...

Inläggav alfapetsmamma » 2009-03-04 10:03:47

Ganesh skrev:
Grimuald skrev:
Ganesh skrev:Varför är du fortfarande kvar?

Du kanske har givit mig ett skäl att stanna kvar.


Berätta hur jag hjälpt dig. :)
Och finns det fler sätt jag kan hjälpa dig på så säg bara till. Finns det för saker du vill att jag ska hjälpa dig med? Var helst tydlig och utförlig. Så att vi inte talar förbi varandra, ett missförstånd uppstår så lätt.

Kan du börja med att förtydliga och exemplifiera det där "kanske". Det är litet otydligt, diffust. Som gjort för missförstånd. Sam sagt var, gärna tydlig och utförlig.


Ganesh, nån gång kanske jag ber dig skriva en Alfapetsmamme-manual att dela ut till folk omkring. Uppenbarligen delar vi några gemensamma drag (se ovan).

Eller annorlunda uttryckt, gotta luv ya (saknar faktiskt Charley?s inlägg här...).
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:10:38, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: Gå ur som medlem...

Inläggav Grimuald » 2009-03-04 12:35:20

Ganesh skrev:Berätta hur jag hjälpt dig. :)

Du har uppmärksammat att jag existerar. Jag har haft mina tvivel ibland.
(Existerar jag och vad är beviset på det ?). Inte så sällan tänker jag att mitt öde är att bli missförstådd. Någon som har liknande tankar ?
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 18:10:39, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Re: Gå ur som medlem...

Inläggav Ganesh » 2009-03-04 15:56:51

Grimuald skrev:
Ganesh skrev:Berätta hur jag hjälpt dig. :)

Du har uppmärksammat att jag existerar. Jag har haft mina tvivel ibland.
(Existerar jag och vad är beviset på det ?). Inte så sällan tänker jag att mitt öde är att bli missförstådd. Någon som har liknande tankar ?


Tydligt?

Utförligt?
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 18:10:39, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Inger » 2009-03-05 2:39:50

Men Ganesh, det där var väl ett tydligt nog svar?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:10:39, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Alien » 2009-03-06 3:27:35

Ganesh skrev:
lettan skrev:
Slutsats: Man får inte prata om att man haft sex eller fått till det med en partner för då kan de som inte fått till det bli ledsna. Men om man yttrar sig positivt om träffar och någon invänder då är denna personen bara missunnsam och avundsjuk och då får man inte invända mot träffar. Och jag tycker verkligen att dessa saker går att jämföras.



Öhhh....va?

Man inte bara får, man bör prata om att man har bra sex, bra förhållanden och att man är omtyckt. Bra sex, bra förhållanden och att vara omtyckt är något alla borde få ha. Och de som har det ska bara gratuleras till det. Inte häcklas.


Man inte bara får, man bör prata om att man haft det trevligt/roligt/givande tillsammans med andra på forumet. I synnerhet om det är träffar som organiserats här på forumet. De som har varit på träffar som varit just sådana ska bara gratuleras. Inte häcklas.

Kräv mer av livets goda. Åt så många som möjligt. Så ofta som möjligt. Helst alla och hela tiden. Och prata mycket om det.


Va, ska man berätta om sitt sexliv här också? Skryta om alla sina ONS? :oops:

Finns det inget som heter "privatliv" för aspergare? :shock: Jag skulle inte vilja säga något här, som jag inte skulle vilja säga vid fikabordet på jobbet. Det är inte precis som att bara mina närmsta vänner finns här, vem som helst kan läsa här.

Eller kanske vi ska starta en särskild Sex-avdelning, precis som på Flashback?

Annars håller jag med om att man ska få berätta om att man funnit en partner el att man varit på en trevlig träff. Eller om man fått ett bra jobb. Det är sådant folk pratar om irl också.

Fast varken partner, vänner el ens jobb är väl något man kan kräva? Kräva av vem?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 18:10:39, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Alien » 2009-03-06 3:59:05

lettan skrev:Ja, precis så tycker jag också. Men det är lite dubbelmoral om man inte får prata om sex men om träffar.


Den logiken fattar jag inte. Bara för att det är ok att prata om träffar behöver det inte vara ok att prata om allting.

1. Träffarna är inte exkluderande utan öppna för alla på forumet. Detsamma gäller inte sexet (hoppas jag iaf :roll: )

2. Det är inte olämpligt att prata om att man träffat folk, däremot anses det olämpligt att prata om sitt sexliv bland dem man inte känner. Det finns alltså gränser för vad som är allmänna ämnen och mer privata.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 18:10:39, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Ganesh » 2009-03-06 9:47:57

Alien skrev:
Va, ska man berätta om sitt sexliv här också? Skryta om alla sina ONS? :oops:

Finns det inget som heter "privatliv" för aspergare? :shock: Jag skulle inte vilja säga något här, som jag inte skulle vilja säga vid fikabordet


Ska och ska?! :roll: Skryta om sitt sexliv?! :roll:

Vem har sagt det? Har nån (tex jag) förespråket detta?

Poängen är att om man vill berätta om att man har ett bra sexliv, mitt i den sexuella öken många här lider av, så ska det inte vara förbjudet att prata om det.

Om du tycker att de som vill prata om sex inte får/bör göra det här är du snett ute. Du intar du samma position när det gäller sex som Grimauld intagit när det gäller träffar.

Dvs om någon kan tänkas må dåligt av prat om ämnet så är det tabu.

Så kan man inte ha det.

Sex är en viktig del av livet. Vare sig man har AS eller inte. Och vare sig man har eller inte har ett sexliv värt att prata om.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 18:10:39, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Sam » 2009-03-06 11:23:57

Är man ung med AS på väg in i vuxenvärlden, så kan det vara viktigt att få höra att det faktiskt går att både få/hitta en partner och att ha ett fungerande sexliv.

På samma sätt så är det nog minst lika viktigt att få bekräftat att det finns fler som är asexuella, gay, bi-sexuella eller oskulder långt upp i åldern.
Att prata om hur olika sex kan se ut för olika personer tycker iaf jag är viktigt att lyfta fram.

För den delen behöver man inte vara detaljerad om sitt sexliv. Men vetskapen om att inget är totalt omöjligt och att man inte är ensam om sitt sätt att fungera tror jag är viktigt att få en insikt om.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 18:10:39, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Ganesh » 2009-03-06 13:48:22

Sam skrev:Är man ung med AS på väg in i vuxenvärlden, så kan det vara viktigt att få höra att det faktiskt går att både få/hitta en partner och att ha ett fungerande sexliv.

På samma sätt så är det nog minst lika viktigt att få bekräftat att det finns fler som är asexuella, gay, bi-sexuella eller oskulder långt upp i åldern.
Att prata om hur olika sex kan se ut för olika personer tycker iaf jag är viktigt att lyfta fram.

För den delen behöver man inte vara detaljerad om sitt sexliv. Men vetskapen om att inget är totalt omöjligt och att man inte är ensam om sitt sätt att fungera tror jag är viktigt att få en insikt om.


Håller med i allt du skriver här.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 18:10:39, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav weasley » 2009-03-06 14:01:15

Ganesh skrev:
Sam skrev:Är man ung med AS på väg in i vuxenvärlden, så kan det vara viktigt att få höra att det faktiskt går att både få/hitta en partner och att ha ett fungerande sexliv.

På samma sätt så är det nog minst lika viktigt att få bekräftat att det finns fler som är asexuella, gay, bi-sexuella eller oskulder långt upp i åldern.
Att prata om hur olika sex kan se ut för olika personer tycker iaf jag är viktigt att lyfta fram.

För den delen behöver man inte vara detaljerad om sitt sexliv. Men vetskapen om att inget är totalt omöjligt och att man inte är ensam om sitt sätt att fungera tror jag är viktigt att få en insikt om.


Håller med i allt du skriver här.


Bra skrivet.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 18:10:39, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in