"Överempatisk"

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

"Överempatisk"

Inläggav kiddie » 2018-07-10 19:11:08

Från NE:

sympati (grekiska sympatheia, 'medkänsla', 'känsla av samhörighet'), känsla av delaktighet i en annans trångmål eller problem som kan omfatta både människor och djur och även växter.

Sympati kan också betyda gillande eller uppskattning, som i uttrycken själarnas sympati och att sympatisera med någon.
kiddie

Anslöt: 2013-02-23

Re: "Överempatisk"

Inläggav tahlia » 2018-07-10 19:17:58

Ja, att känna med. Att tycka synd om någon kräver inte att du känner med någon (eller ens kan förstå vad de känner), bara för dem.

Skillnaden här ligger oftast i agerande. Den som känner med någon har en tendens att exempelvis fråga "vad kan jag göra" eller "hur kan jag hjälpa". Den som tycker synd om någon känner att det i sig själv är att göra något.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

"Överempatisk"

Inläggav kiddie » 2018-07-10 19:24:24

Det är väl så med självömkan med. Där är tycka synd om också enda handlingen.
kiddie

"Överempatisk"

Inläggav kiddie » 2018-07-10 19:26:19

Ett sätt som jag kanske är överempatisk med är saker som inte lever. Har jättesvårt att stoppa ner saker som ser ut som något levande och knyta om. Är det en hård plasthäst (leksak) är det inga problem. Är det ett kramdjur så får jag kvävningsskänslor.

Det kanske inte är så normalt.
kiddie

"Överempatisk"

Inläggav Siggelina » 2018-07-10 19:50:20

När jag var liten grät jag över våra gamla täcken som skulle slängas. Tyckte så synd om dem.
Siggelina

Anslöt: 2014-06-21

"Överempatisk"

Inläggav kiddie » 2018-07-10 20:02:09

Det var rätt populärt innan att tro att aspergare inte påverkades av andras känslor innan. Nu anser man istället att de har affektiv empati men man inte har en viktig del i empatin, att känna med någon samtidigt som man håller sin egen upplevelse skild från den andres.

Man tror att aspergare suddar ut gränsen mellan sig själv och andra (känns lite som förr när man trodde på Freud och att vissa människor hade fastnat i en fas i sin barndom då man trodde att barnet trodde barnet och mamman var ett) och därför smittas av andras känslor. Det är ju helt motsatt att vi inte skulle kunna ta in deras känslor eftersom vi inte förstår deras känslouttryck. Suck.

Så nu har man hittat på lågaffektivt bemötande. Dvs blir aspergaren ledsen och gråter eller arg och skriker får hjälppersonen inte visa några känslor utan bara vara neutralt lugn. Jag tror att det finns autister som inte kan skilja på sina och andras tankar och känslor. Och vissa mår säkert bra av lågaffektivt bemötande.

Men mig driver det till vansinne. Jag tror att mina boendestödjare inte kunde detta innan men att de nu gått någon kurs i det. För nu står de bara med ett tomt ansikte om jag behöver stöd i något. Visst, de kan praktiskt hjälpa i det de kan hjälpa med, men jag gillade när de bara var sig själva bättre innan. Jag kände mig bekräftad i mina känslor. Och då är jag nog rätt "lågaffektiv" själv.

Känner mig på samma sätt som i den freudianska terapin när terapeuten bara satt med tom blick och tittade. Det känns läskigt och man känner sig osedd och obetydlig. :(
kiddie

Re: "Överempatisk"

Inläggav tahlia » 2018-07-10 21:06:52

Jag håller med om att individen tappas bort i det hela. Personligen har jag inte svårt att hantera eller bemöta andras känslor även om jag inte kan hindra tårar från att rinna om någon uppvisar djup inre smärta. Har inga större problem med att visa mina egna känslor heller.
Med döttrarna är det annorlunda. Den ena har inga problem att visa sorg, den andra avskyr att visa sådant öppet. Den ena flyr om andras känslor blir för intensiva den andra stannar men båda uttrycker att de känner sig obekväma för att de inte riktigt vet hur de ska hantera det hela.

Alla har vi samma diagnos men ingen av oss är precis som den andre.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

"Överempatisk"

Inläggav Maggi » 2018-07-10 22:52:36

Lågaffektivt bemötande, vilket j-a påhitt.
En robot vore lika bra och billigare
Maggi

Anslöt: 2013-09-04

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in