"Överempatisk"

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Autism och empati - har vi för mycket?

Inläggav mumsisen » 2011-06-08 10:02:51

svartamolnet skrev:Även jag känner igen mig. Jag får ofta höra att jag har "för stora antenner".

Det får även jag ;) trodde de med AS var lite mer kalla oempatiska men jag tror precis tvärtom att man är jätte sensitiv & tar in för mycket
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Re: Autism och empati - har vi för mycket?

Inläggav kullan » 2011-06-08 19:49:30

Jag fick nyligen veta att en bekant till mig mådde dåligt.Och eftersom jag förstod mellan raderna att h*n hade liknande skit som jag har gått och dragit på i ett halvår så blev jag orolig.Jag vill visa att jag bryr mig men jag fick uppfattningen om att vederbörande ville va ifred.Så nu har man suttit och bölat för att man bryr sig så mycket om hur andra mår men att fixa till sin egen hälsa är det inte så noga med.Undrar om det är typiskt AS.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Autism och empati - har vi för mycket?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-06-08 20:49:49

kullan skrev:Så nu har man suttit och bölat för att man bryr sig så mycket om hur andra mår men att fixa till sin egen hälsa är det inte så noga med.Undrar om det är typiskt AS.

Vi verkar vara en del med AS som funkar så i alla fall.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Autism och empati - har vi för mycket?

Inläggav treeman » 2011-06-09 12:05:31

Jag har ofta svårt att skilja på vad andra känner och vad jag känner. Jag känner enormt med andra om de mår dåligt eller är illa ute. Det är som om jag är dom nästan.

Logiskt kan jag tänka men det är ju deras problem och inte mitt, men när jag är mitt uppe i situationen så liksom blandas jag med dom på nåt konstigt sätt. Jag får enorma känslor över deras situation. Därför jag är rätt hjälpsam väldigt ofta nog.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Autism och empati - har vi för mycket?

Inläggav barracuber » 2011-06-09 12:15:12

Känns igen.

Är extremt känslig på en arbetsplats. Känslig för stämningar, måenden, orkar inte med plötsligt buller, flams, trams, flabbande, högt prat, gräl, konflikter, all sån skit. Var otroligt konflikträdd förr men har blivit något tuffare med åren.

Tar på mig andras problem (trots att man egentligen inte orkar det i längden), t.o.m. engagerar mig (det är ju egentligen sunt till en viss gräns). Har också lätt att tolka och ta saker personligt, vända saker emot mig själv.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Autism och empati - har vi för mycket?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-06-10 0:49:26

Ännu mer igenkänning!

Just det där med konflikträdsla kompenseras dock i mitt fall genom att jag är väldigt dålig på att respektera hierarkier, eller vad jag skall säga. Jag är inte särskilt auktoritetstroende, utan ser det som självklart att jag kan säga emot en överordnad om de har missat viktiga aspekter eller har dåliga argument. Jag är också ganska prestigelös och har inget emot att ställa dumma frågor, och det kan ibland lösa ganska mycket eftersom det kan vara ett icke-hotfullt sätt att föra in nya aspekter. Min chef är väldigt rak och tydlig och rättvis och gillar när man vågar ställa frågor och vara kritisk. Det passar mig.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Autism och empati - har vi för mycket?

Inläggav Krillo » 2013-05-14 10:41:38

Originallänken var trasig, men lyckades hitta artikeln med Way back machine.
Tar mig friheten att klistra in texten här:

AUTISM
Asperger's theory does about-face
May 14, 2009


Maia Szalavitz
THE DAILY BEAST


A groundbreaking study suggests people with autism-spectrum disorders such as Asperger's do not lack empathy – rather, they feel others' emotions too intensely to cope.

People with Asperger's syndrome, a high functioning form of autism, are often stereotyped as distant loners or robotic geeks. But what if what looks like coldness to the outside world is a response to being overwhelmed by emotion – an excess of empathy, not a lack of it?

This idea resonates with many people suffering from autism-spectrum disorders and their families. It also jibes with the "intense world" theory, a new way of thinking about the nature of autism.

As posited by Henry and Kamila Markram of the Swiss Federal Institute of Technology in Lausanne, the theory suggests that the fundamental problem in autism-spectrum disorders is not a social deficiency but, rather, a hypersensitivity to experience, which includes an overwhelming fear response.

"I can walk into a room and feel what everyone is feeling," Kamila Markram says. "The problem is that it all comes in faster than I can process it. There are those who say autistic people don't feel enough. We're saying exactly the opposite: They feel too much."

Virtually all people with autism spectrum disorder, or ASD, report various types of over-sensitivity and intense fear. The Markrams argue that social difficulties of those with autism spectrum disorders stem from trying to cope with a world where someone has turned the volume on all the senses and feelings up past 10.

If hearing your parents' voices while sitting in your crib felt like listening to Lou Reed's Metal Machine Music on acid, you, too, might prefer to curl in a corner and rock.

But, of course, this sort of withdrawal and self-soothing behaviour – repetitive movements; echoing words or actions; failing to make eye contact – interferes with social development. Without the experience other kids get through ordinary social interactions, children on the spectrum never learn to understand subtle signals.

Phil Schwarz, a software developer, is vice-president of the Asperger's Association of New England and has a child with the condition. He notes that autism is not a unitary condition – "if you've seen one Aspie, you've seen one Aspie," he says, using the colloquial term.

But, he adds, "I think most people with ASD feel emotional empathy and care about the welfare of others very deeply."

So, why do so many people see a lack of empathy as a defining characteristic of autism spectrum disorder?

The problem starts with the complexity of empathy itself. One aspect is simply the ability to see the world from the perspective of another. Another is more emotional – the ability to imagine what the other is feeling and care about their pain as a result.

Autistic children tend to develop the first part of empathy – which is called "theory of mind" – later than other kids. This was established in a classic experiment. Children are asked to watch two puppets, Sally and Anne. Sally takes a marble and places it in a basket, then leaves the stage. While she's gone, Anne takes the marble out and puts it in a box. The children are then asked: Where will Sally look first for her marble when she returns?

Most 4-year-olds know Sally didn't see Anne move the marble, so they get it right. By 10 or 11, children with developmental disabilities who have verbal IQs equivalent to 3-year-olds also get it right. But 80 per cent of autistic children age 10 to 11 guess that Sally will look in the box, because they know that's where the marble is and they don't realize other people don't share all of their knowledge.

Of course, if you don't realize others are seeing and feeling different things, you might well act less caring toward them.

It takes autistic children far longer than children without autism to realize other people have different experiences and perspectives – and the timing of this development varies greatly. But that doesn't mean, once people with autism spectrum disorder do become aware of other people's experience, that they don't care or want to connect.

Schwarz, of the New England Asperger's association, says all the autistic adults he knows over the age of 18 have a better sense of what others know than the Sally/Anne test suggests.

When it comes to not understanding the inner state of minds too different from our own, most people also do a lousy job, Schwarz says. "But the non-autistic majority gets a free pass because, if they assume that the other person's mind works like their own, they have a much better chance of being right."

Thus, when, for example, a child with Asperger's talks incessantly about his intense interests, he isn't deliberately dominating the conversation so much as simply failing to consider that there may be a difference between his interests and those of his peers.

In terms of the caring aspect of empathy, a lively discussion that would seem to support the Markrams' theory appeared on the website for people with autism spectrum disorder called WrongPlanet.net, after a mother wrote to ask whether her empathetic but socially immature daughter could possibly have Asperger's.

"If anything, I struggle with having too much empathy," one person says. "If someone else is upset, I am upset. There were times during school when other people were misbehaving and, if the teacher scolded them, I felt like they were scolding me."

Said another, "I am clueless when it comes to reading subtle cues but I am very empathic. I can walk into a room and feel what everyone is feeling and I think this is actually quite common in AS/autism. The problem is that it all comes in faster than I can process it."

Studies have found that when people are overwhelmed by empathetic feelings, they tend to pull back. When someone else's pain affects you deeply, it can be hard to reach out rather than turn away.

For people with autism spectrum disorder, these empathetic feelings might be so intense that they withdraw in a way that appears cold or uncaring.

"These children are really not unemotional. They do want to interact – it's just difficult for them," Markram says. "It's quite sad, because these are quite capable people. But the world is just too intense, so they have to withdraw."
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Autism och empati - har vi för mycket?

Inläggav Miche » 2013-05-14 11:32:16

@Krillo, lägg gärna in den länken du hittade här.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Autism och empati - har vi för mycket?

Inläggav tahlia » 2013-05-14 11:53:11

tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Autism och empati - har vi för mycket?

Inläggav Ugglan » 2013-05-16 12:10:16

Yes stämmer, tar in för mycket tills det är fullt och då är behovet av tystnad större än allt annat (och då är inte empati det jag prioriterar, nåt sånt ungefär). Finns en term, spegelberöringssynestesi, som betyder att man väldigt intensivt upplever tex en annan persons känslor, men det kan även handla om att man kan bli väldigt påverkad av någon färg eller film, löpsedlar kan räcka, lite av varje kan det vara. Poängen är att det resulterar i en väldigt stark känsla man inte kan värja sig från.

Personligen undviker jag att läsa kvällstidningar för olyckliga och hemska beskrivningar av människoöden sätter sig i hjärnan och jag blir väldigt ledsen och tänker mycket på det och vill veta mer (all info som inte är tillgänglig) och funderar på hur de kunnat göra för att inte det hemska skulle ha inträffat osv osv. Upplever att allt sådant här har förstärkts mycket sen jag blev förälder, innan kunde jag vifta bort eländet lättare. Nu går det inte.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Autism och empati - har vi för mycket?

Inläggav kiddie » 2013-05-16 20:47:53

Jag är nog en konstig människa. Vet att som 4 år så var jag extremt medveten om att folk bara kunde ha kunskap om saker de sett o hört, jag minns att jag visste att folk var väldigt separata från mig och inte kunde veta det jag visste.

Men någon direkt empati för människor har jag inte utvecklat. Det stör mig inte ett dugg eftersom jag tycker att jag handlar rätt osjälviskt och enligt den moral jag har inom mig. Jag är ärlit talat glad att jag slipper bördan som empati verkar vara.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Överempatiska?

Inläggav Fabela » 2013-12-10 14:27:43

Nåt jag hittade på ett annat forum, ifall ni inte sett det redan:

http://seventhvoice.wordpress.com/2013/ ... -too-much/

Tankar, nån?

Bingo, för egen del :-)049
Jag måste t.o.m. medvetet stänga av skallen för att kunna gå på en gräsmatta - det kryllar ju av insekter mm där bland stråna, som man skadar. Alltså BÅDE insekterna och stråna :-)008

atoms

Slog ihop två trådar om likartade ämnen.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Överempatiska?

Inläggav Intressant » 2013-12-10 14:35:39

Jag är nyvaken, orkar inte med att läsa massa text. Men jag har alltid känt mig över empatisk, i fall det är detta, det handlar om. Jag är börjar bli övertygad om att, många inte ens tolkar sin empati på rätt sätt själva. Tex dem som ifrågasatt min empati.
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Överempatiska?

Inläggav Feline » 2013-12-10 14:46:18

Detta koncept(?) visades för mig av min första psykolog, det var ett utdrag ifrån "PsychologyToday" som heter "Asperger Emotions and Adult Relationships" och det var något vi arbetade en hel del ifrån.

Värt att kolla på i anknytning till detta är även HSP.
Feline
 
Inlägg: 138
Anslöt: 2013-09-03

Överempatiska?

Inläggav sugrövmanövern » 2013-12-10 14:53:20

Tror inte Aspergerempatin är så märkvärdig. En del har jävligt kass empati, en del blir beskyllda för att ha kass empati för att de kanske känner mycket mer än de visar.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Överempatiska?

Inläggav Fabela » 2013-12-10 15:13:10

Feline: googlade snabbt på HSP, och verkar klockrent det också. Tänkte själv direkt, när jag läste det jag länkade till, att det borde kunna vara rimligt med en koppling till alla andra sorters överkänsligheter man kan ha. Kanske frågan om hönan eller ägget iofs, med den kopplingen :-)063

Det där med HSP, förresten: det är ju himla fiffigt, för man får ju ut mycket av lite i livet. Blir djäkligt billigt, om inte annat :lol:
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Överempatiska?

Inläggav gadas » 2013-12-10 15:21:47

Bra tråd!!

Det behöver spridas.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

"Överempatisk"

Inläggav ElisabetC » 2013-12-29 6:04:11

Känner mer än andra i många fall, men stänger emellanåt/ofta för att skydda mig själv.
Visar inte heller alltid vad jag känner eftersom det emellanåt kan göra mig väldig sårbar..

För övrigt så har jag knappt någon empati för döda ting, min uppmärksamhet riktas främst mot människor och djur.
ElisabetC
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2013-08-30

"Överempatisk"

Inläggav gadas » 2013-12-29 16:55:15

svarabhaktivokal skrev:Är det någon som har någon teori om vad detta kan bero på?

Intelligens. Allvarligt skämtat. Motpolen Egoism är brist på intelligens.
Bristande social kommunikation - på gott och ont, det går inte att prata bort och det går inte att samordna insatserna heller.

svarabhaktivokal skrev:Är det någon som känner som jag?

Nej. Inte någon. Massor. Jag inte minst.

svarabhaktivokal skrev:Är det någon som vet vad jag kan göra för att bli lite mindre omtänksam?

Upptäck att du är stark.
Tala med andra om det - som du gör nu.
Tala med andra om det - som är fasansfullt.
Märk att det finns fler som lider som du.
Märk att det finns fler som kan göra något.
Var stolt över att du tar ditt ansvar.
Se möjligheten i allt det goda.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

"Överempatisk"

Inläggav Mountain_lion » 2014-01-09 21:19:23

Ja, jag anser mig överempatisk. Sedan finns det situationer där andra kanske bedömer mig annorlunda, men det tror jag beror på att de inte förstår av vilka orsaker jag gjort min bedömning.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

"Överempatisk"

Inläggav gadas » 2014-01-10 10:50:06

Krillo skrev:Originallänken var trasig, men lyckades hitta artikeln med Way back machine.
Tar mig friheten att klistra in texten här:

AUTISM
Asperger's theory does about-face
May 14, 2009


Maia Szalavitz
THE DAILY BEAST


A groundbreaking study suggests people with autism-spectrum disorders such as Asperger's do not lack empathy – rather, they feel others' emotions too intensely to cope.

People with Asperger's syndrome, a high functioning form of autism, are often stereotyped as distant loners or robotic geeks. But what if what looks like coldness to the outside world is a response to being overwhelmed by emotion – an excess of empathy, not a lack of it?


Bra artikel - bra att du tog dig friheten :) !

En detalj (OT?) bara:
Krillo skrev:Most 4-year-olds know Sally didn't see Anne move the marble, so they get it right. By 10 or 11, children with developmental disabilities who have verbal IQs equivalent to 3-year-olds also get it right. But 80 per cent of autistic children age 10 to 11 guess that Sally will look in the box, because they know that's where the marble is and they don't realize other people don't share all of their knowledge.

Som så ofta i undersökningar verkar man ta för givet att ett beteende bara kan tolkas på ett sätt. Jag tänkte t ex så här i stället: eftersom Sally ser lådan när hon kommer in, så förstår hon att den inte står där för inte, utan att Anne nog har gömt kulan i den.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

"Överempatisk"

Inläggav Fabela » 2018-07-06 17:06:14

Bump, iom en annan aktuell tråd.

Skulle vara intressant att "höra" om nån har nåt nytt att bidra med.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

"Överempatisk"

Inläggav kiddie » 2018-07-07 1:56:06

Vet inte om detta handlar om empati eller bara ren känslighet. Klarar inte av veterinärprogram på TV. Det handlar inte så mycket om procedurerna även om de är obehagliga iom att jag känner för djuret, utan mer om att djuret är sjukt, att det inte alltid går bra osv.

Jag pallar inte dessa program och byter kanal direkt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

"Överempatisk"

Inläggav Flia » 2018-07-07 8:29:29

sugrövmanövern skrev:Tror inte Aspergerempatin är så märkvärdig. En del har jävligt kass empati, en del blir beskyllda för att ha kass empati för att de kanske känner mycket mer än de visar.


Inte kass empati, tror jag. Konstig kanske, men jag tror alla har det på något sätt.

Jag är överempatisk, vilket skiljer sig från att vara sympatisk.
Jag kan känna någons sorg eller glädje, som om det vore min egen, utan att nödvändigtvis tycka synd om dem.

Om någon får ett sorgebesked, t.ex på en restaurang, kan jag plötsligen känna egen sorg.

När jag var barn visste jag ju inte om det, utan slog ifrån mig känslorna. Därför blev jag elak mot djur. Än idag har jag svårt att ta till mig djur som är bundna, eller instängda. Det blir för mycket för mig.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in