Om tandvårdskortet (tandvårdsstödsintyg)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Om tandvårdskortet

Inläggav Gersa » 2012-09-16 17:29:30

Min LSS-handläggare svarar att hon inte vet och ska återkomma när hon kollat... Det är det enda svar jag fått av henne på någon fråga sedan i maj...
Landstinget säger att jag måste har ett intyg från min LSS-handläggare för att kunna få Tandvårdskortet...
Så här står man som vanligt mellan två myndigheter som hänvisar till varandra...

Soc. säger att jag inte får ersättning för tandläkarfakturor om de inte är akuta annars får jag laga en tand vartannat år... På akuten gör dom bara provisoriska lagningar som sen lossnar när de inte permanentas... Vad tror sig Soc. tjäna på detta?? Det blir ju bara en massa dyra akut besök som jag dessutom måste ha godkända i förväg för att får ersättning för fakturorna...
Så det gäller att planera så man inte får tandvärk på fredagar...

Om det hände någon enstaka gång skulle jag kunna orka med det.... Men det är ju i precis varenda tänkbar fråga....

Moment 22 är inget som längre beskriver situationer, det har blivit en livsstil...
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Om tandvårdskortet

Inläggav tramsmaja » 2012-09-16 21:11:51

det verkar vara stor förvirring gällande det här kortet i de olika landstingen.. min LSS-handläggare menar som sagt att man ska ha stort vårdbehov i hemmet för att få tandvårdskortet (det verkar faktiskt som att han tror att jag är ute efter att få hembesök)

Jag nystar vidare i det hela, nu har jag en rejäl infektion i en tand som gör ont som f*n så jag har inte mycket till val.
tramsmaja
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2012-01-14

Om tandvårdskortet

Inläggav Miche » 2012-09-16 21:21:19

tramsmaja skrev:min LSS-handläggare menar som sagt att man ska ha stort vårdbehov i hemmet för att få tandvårdskortet

Rent skitsnack! Det räcker att tillhöra personkretsen (i vilken man hamnar när man har en AS-diagnos).
De blåljuger för att spara pengar eller av ren okunskap! :-)096
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Om tandvårdskortet

Inläggav Wine » 2012-09-16 21:49:24

Gersa skrev:Landstinget säger att jag måste har ett intyg från min LSS-handläggare för att kunna få Tandvårdskortet...
Så här står man som vanligt mellan två myndigheter som hänvisar till varandra...


Om man inte har LSS-insatser från kommunen vänder man sig till habiliteringen för att söka tandvårdsstödsintyg, då behövs inget intyg från LSS-handläggare.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Om tandvårdskortet

Inläggav tramsmaja » 2012-09-16 21:57:40

Miche skrev:
tramsmaja skrev:min LSS-handläggare menar som sagt att man ska ha stort vårdbehov i hemmet för att få tandvårdskortet

Rent skitsnack! Det räcker att tillhöra personkretsen (i vilken man hamnar när man har en AS-diagnos).
De blåljuger för att spara pengar eller av ren okunskap! :-)096


Ja visst är det så! Alternativt att handläggaren är dum i huvudet...

Jag har ju redan LSS (fast bara färdtjänst), ingen AS-diagnos än (startar utredning på tisdag :-| ) men tillhör personkrets 3 "varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder som uppenbart inte beror på normalt åldrande, om de är stora och förorsakar betydande svårigheter i den dagliga livsföringen och därmed ett omfattande behov av stöd eller service"

Wine - det skiljer nog från landsting till landsting hur det går till och vart man ska vända sig.
tramsmaja
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2012-01-14

Om tandvårdskortet

Inläggav Gersa » 2012-09-16 22:13:08

Wine skrev:Om man inte har LSS-insatser från kommunen vänder man sig till habiliteringen för att söka tandvårdsstödsintyg, då behövs inget intyg från LSS-handläggare.



Jag har boendestöd som jag haft innan jag tillhörde LSS. Sen jag blev flyttad från Socialpsyk till LSS i slutet av förra året har all kontakt brutits. Jag har träffat min LSS-handläggare en gång och då var hon väldigt tydlig med att hon inte förstod varför jag tillhörde LSS överhuvudtaget. Jag talade då om att det inte var något jag kunde göra något åt.
Sedan har jag sökt om utökat boende stöd, korttids boende utanför hemmet, samt tandvårdsintyg...

Allt med samma resultat, svaret "jag vet inte måste kolla återkommer"...
Jag mejlar ca var tredje vecka och frågar hur det går men får inga svar...
Sedan hävdade hon när jag träffade henne att LSS arbetar som självständig enhet inom stadsdelen vilket gör att jag inte längre får ha någon kontakt med Socialpsyk eller några insatser där ifrån... Hon avslutade mötet med att skrattande säga "och då bryter ju vi mot lagen."
Jag insåg efteråt att detta antagligen var en syftning på att jag hänvisar till lagstiftningen i mina frågeställningar...

Min relation med Soc är som en enda lång surrealistisk mardröm, som tyvärr är allt annat än en dröm...
Och när jag anmäler dem så säger de som tar emot anmälningarna "hur kan du hävda att vi/ dem gjort några fel, vi/ dem har ju inte gjort någonting alls..."

Det spelar ju ingen roll vad lagen säger då Soc i rent demonstrativt syfte till och med talar om för mig att de bryter mot den...
De har också informerat mig om att de anser sig ha rätten att välja vilken lagstiftning de vill följa utifrån situation. Så när de bryter mot SoL, hänvisar de till att de har rätt att göra detta enligt Förvaltningslagen...
Jag vet att detta inte stämmer men vad fa... spelar det för roll....

Tekniker: Lade till starttaggen på citatet.
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Om tandvårdskortet

Inläggav DrPepper » 2012-09-16 22:33:50

Jag blir inte klok på det här tandvårdskortet. Kan ingen processa fram ett prejudikat?
DrPepper
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2012-06-28
Ort: Järfälla

Om tandvårdskortet

Inläggav tramsmaja » 2012-09-16 23:05:49

jag lär ställa till med ett jäkla liv om jag inte får kortet, speciellt om jag nu får AS-diagnos... fast det lär ju ta nån månad har jag förstått?
tramsmaja
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2012-01-14

Om tandvårdskortet

Inläggav DrPepper » 2012-09-16 23:22:29

tramsmaja skrev:jag lär ställa till med ett jäkla liv om jag inte får kortet, speciellt om jag nu får AS-diagnos... fast det lär ju ta nån månad har jag förstått?


Jag med.
DrPepper
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2012-06-28
Ort: Järfälla

Om tandvårdskortet

Inläggav Zima33 » 2012-09-17 1:07:18

Gersa: Har du kontaktat din handläggares chef?
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Om tandvårdskortet

Inläggav Gersa » 2012-09-17 1:20:54

Zima33 skrev:Gersa: Har du kontaktat din handläggares chef?


Fler gånger än jag kan räkna till. Chefens chef och dennes chef och Socialstyrelsen... Men samtliga undrar vad jag protesterar över. Eftersom ingen gjort något har ju ingen följaktligen heller gjort något fel...
Så cheferna svarar genom att skicka mejl till min handläggare. Och Socialstyrelsen undrar vad det är jag anser att de ska utreda när ingen gjort något....

Men jag har bara hållit på med detta i snart två år...... Då menar jag kontakten med Soc, inte bara min LSS-handläggare...

Men numera är det ingen som talar med mig längre, senaste kontakten med någon är den 11:e maj....

Men i morgon ska jag få träffa min nya socialsekreterare som varit anställd hela tre veckor, så jag vet ju redan vad hon kommer att svara... Att hon inget vet eftersom hon som mina tidigare åtta handläggare är ny anställd......

Så det är inte bara LSS-handläggaren som inte talar med mig det är hela Soc....
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Om tandvårdskortet

Inläggav Zima33 » 2012-09-17 1:38:29

Gersa skrev:
Zima33 skrev:Gersa: Har du kontaktat din handläggares chef?


Fler gånger än jag kan räkna till. Chefens chef och dennes chef och Socialstyrelsen... Men samtliga undrar vad jag protesterar över. Eftersom ingen gjort något har ju ingen följaktligen heller gjort något fel...
Så cheferna svarar genom att skicka mejl till min handläggare. Och Socialstyrelsen undrar vad det är jag anser att de ska utreda när ingen gjort något....

Men jag har bara hållit på med detta i snart två år...... Då menar jag kontakten med Soc, inte bara min LSS-handläggare...

Men numera är det ingen som talar med mig längre, senaste kontakten med någon är den 11:e maj....

Men i morgon ska jag få träffa min nya socialsekreterare som varit anställd hela tre veckor, så jag vet ju redan vad hon kommer att svara... Att hon inget vet eftersom hon som mina tidigare åtta handläggare är ny anställd......

Så det är inte bara LSS-handläggaren som inte talar med mig det är hela Soc....

Men hjälp :shock: Hoppas den nya är bra då, annars kan du ju vända dig till media, det brukar få fart på såna där...
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Om tandvårdskortet

Inläggav tramsmaja » 2012-09-17 2:40:17

eller bara påpeka att du kommer gå vidare med det och kontakta media - det kan sätta fart på saker och ting.
tramsmaja
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2012-01-14

Om tandvårdskortet

Inläggav Tiblan » 2012-09-17 6:51:20

Vaddå ingen gjort fel. För lång handläggningstid är ett stort fel.

Har du rätt till LSS dvs har en sådan diagnos oavsett vilken så är det deras skyldighet att se till att du har en god levnadsstandard. Enligt socialtjänstlagen är det bara en skälig levnadsstandard. I min värld är det inte en god levnadsstandard att gå och vänta på svar i 2 år och tjata och tjata. Finns det ingen kurator som kan hjälpa dig antingen på vårdcentralen eller psyk? Då slipper du iallafall stressen att jaga dessa personer. Kan ge mig faan på att då har du kortet inom 2 veckor. Det är faktiskt en rättighet du har.

Håller tummarna för dig!!!
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Om tandvårdskortet

Inläggav Gersa » 2012-09-17 13:36:05

Problemet är att den goda levnadsstandard som LSS ska ge endast kan/ska uppnås med LSS åtgärder. Är man inte hjälp av dessa insatser så är det kört...
Kuratorer inblandade men vet inte vad de ska göra...
Rättigheter eller inte så sk... Soc. fullständigt i det..

Jag kan bara skriva vad jag får för svar när jag bestrider beslutet/ behandlingen men det spelar ingen roll vad jag tycker och/ eller vad lagstiftningen säger...

Mitt problem är att jag överlevt de första 45 åren utan hjälp... Detta gör att de ifrågasätter varför jag behöver hjälp nu...

Sk.. samma hamnade "lite" off topic nu.. Det är som det är... Mitt liv ska vara skit för det har det alltid varit... Men jag är å andra sidan rätt van....
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Om tandvårdskortet

Inläggav Zombie » 2012-09-17 17:59:38

Kan ingen få dem att läsa på litet om Asperger, för fan? Det är klassiskt att en aspergare uppvuxen och vuxen före aspergerdiagnosticeringens tid har ångat på i tron att det är lika djävligt för alla, eller bara ångat på i brist på förklaring och alternativ, tills man helt enkelt är sönderkörd av all meransträngning jämfört med "normala". Och kanske dessutom även av den inbyggda skörhet många av oss aspergare lider av.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Om tandvårdskortet

Inläggav JvA00 » 2012-09-17 20:14:16

Zima33 skrev:
JvA00 skrev: och om det behövs påminn henne om att hon har skyldighet enligt lag och att hennes myndighet troligen inte vill få onödiga böter på sig.

Förresten, vet du vilken lag det står i? Kan vara bra att veta vilken paragraf och kapitel typ... *aspig* :?


Lagen
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19860223.HTM
Förvaltningslagen, §21
"Myndigheten bestämmer om underrättelsen skall ske muntligt, genom vanligt brev, genom delgivning eller på något annat sätt. Underrättelsen skall dock alltid ske skriftligt, om parten begär det."

Exempel från verkligheten: Vårdguiden (skriven av myndighet)
under "Rätt att överklaga kommunens beslut"
http://www.vardguiden.se/Sa-funkar-det/ ... ate=expand
JvA00
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2012-04-15

Om tandvårdskortet

Inläggav Debbido » 2012-09-17 20:22:26

Det står kanske någonstans på forumet, men jag undrar: När AS försvinner nästa år och blir till autismspektrumstörningar hur blir det då med LSS och VAD händer med tandvårdskortet?
Ska den som bedöms ha mindre svår autism bli av med tandvårdskortet?
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Om tandvårdskortet

Inläggav tramsmaja » 2012-09-17 21:35:48

Lite snabbt så länge, hade det kopierat och sparat..
Den nya lydelsen:

Tandvårdsförordningen: SFS 1998:1338.
3 a § /Träder i kraft I:2013-01-01/
Tandvård för personer som har stora behov av tandvård på grund av en långvarig sjukdom eller funktionsnedsättning omfattas av bestämmelserna om avgifter som avser öppen hälso- och sjukvård. Med sådan tandvård avses i denna förordning tandvårdsbehandling på personer som har stora svårigheter att sköta sin munhygien eller att genomgå tandvårdsbehandling på grund av 

1. svår psykisk funktionsnedsättning,

2. Parkinsons sjukdom,

3. multipel skleros,

4. cerebral pares,

5. reumatoid artrit,

6. systemisk lupus erythematosus,

7. sklerodermi,

8. amyotrofisk lateralskleros,

9. orofacial funktionsnedsättning, eller

10. symtom som kvarstår sex månader efter det att personen har fått hjärninfarkt eller hjärnblödning (stroke).



Med sådan tandvård avses också tandvårdsbehandling på personer som på grund av en sällsynt diagnos har

1. stora svårigheter att sköta sin munhygien,

2. stora svårigheter att genomgå tandvårdsbehandling, eller

3. orofaciala symtom.



Med tandvårdsbehandling enligt första och andra styckena avses inte behandling med fastsittande protetik. Förordning (2011:1183).
tramsmaja
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2012-01-14

Om tandvårdskortet

Inläggav tramsmaja » 2012-09-17 21:42:41

Nuvarande LSS-lagen:


Inledande bestämmelser
1 § Denna lag innehåller bestämmelser om insatser för särskilt stöd och särskild service åt personer
1. med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd,
2. med betydande och bestående begåvningsmässigt funktionshinder efter hjärnskada i vuxen ålder föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom, eller
3. med andra varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder som uppenbart inte beror på normalt åldrande, om de är stora och förorsakar betydande svårigheter i den dagliga livsföringen och därmed ett omfattande behov av stöd eller service.

-----
Om man tillhör en av personkretsarna i LSS-lagen har man rätt till tandvårdskort enligt googling. LSS-lagen är inte planerat någon ändring i vad jag vet och där står det ju redan autism och autismliknande tillstånd - så AS borde ingå även efter ändringen.

Enligt aspergare.org: (min fetning)

Tandvårdskortet

Den som tillhör någon personkrets enligt LSS har rätt att få ett tandvårdskort. Tandvårdskortet berättigar till tandvård enligt sjukvårdens taxa. Man betalar max 300 kronor per gång, och det stämplas in i högkostnadskortet. När man fått högkostnadskort hos sjukvården, gäller det även hos tandläkaren.

På vissa håll i landet säger kommunen att man måste ha en LSS-insats för att kunna få tandvårdskortet eller att man måste vara tilräckligt handikappad. Detta är felaktigt. En del kommuner vill göra allt för att spara pengar och nekar personer att få tandvårdskortet trots att de har rätt till det.

Om kommunen inte vill att man ska ha ett tandvårdskort, får man ansöka hos landstinget.
tramsmaja
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2012-01-14

Om tandvårdskortet

Inläggav Debbido » 2012-09-17 21:46:38

Tack för paragraferna!

Jaha - så RA fanns med?! Nå, då kanske jag kan få ha tandvård även i framtiden. Flyttar jag till annat land så ingår ofta tandvården i den vanliga somatiska vården. Obehandlad tandinfektion kan ju döda en människa. Hon kan tappa ev. proteser. Hjärtat kan stanna. Sverige är ganska sjukt i sin syn på tänderna som något separat tillbehör till kroppen..

Vad händer med dem som redan har kort p g a AS?
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Om tandvårdskortet

Inläggav Wine » 2012-09-17 21:48:15

Man kan söka tandvårdsstödsintyg genom att vända sig till habiliteringen om man inte har LSS-insatser.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Om tandvårdskortet

Inläggav aspiemelly » 2012-09-17 21:58:57

Så om mitt kort gäller t.o.m. 2014 (eller var det 2015, orkar inte gå och kolla nu), slutar det ändå gälla siste dec i år? Isf tog min livslust precis slut, inte en chans jag får behandling innan nyår och efter har jag inte råd om jag ska betala fullpris.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Om tandvårdskortet

Inläggav Debbido » 2012-09-17 22:07:42

aspiemelly skrev:Så om mitt kort gäller t.o.m. 2014 (eller var det 2015, orkar inte gå och kolla nu), slutar det ändå gälla siste dec i år? Isf tog min livslust precis slut, inte en chans jag får behandling innan nyår och efter har jag inte råd om jag ska betala fullpris.


Med tanke på de lagar tramsmaja nämnt så blir det nog så att vi som redan är inne i LSS få behålla kortet. Vi ska inte ge upp än!

Det som borde hända med LSS-lagarna när det blir fråga om "autistiska störningar" i stället för AS är väl det som gäller de övriga två paragraferna där det står ord som svåra eller omfattande psykiska, somatiska problem. Här kommer subjektiviteten in och bestämmer att den som kan stoppa in maten i munnen själv är INTE berättigad till LSS.

Med autism tänker jag att de kommer att kräva Omfattande autistiska störningar för att man ska beviljas LSS. Reformen handlar väl om pengar? Vad gör inte det? Det blev för många aspergare i Sverige, för dyra insatser.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in