Om tandvårdskortet (tandvårdsstödsintyg)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav Miche » 2012-03-23 4:06:13

Vanliga(?) brev??? Frimärke??? Det var länge sedan... ;)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav marxisten » 2012-03-23 16:26:48

Zima33 skrev:
marxisten skrev:
Zima33 skrev:Jag har bett min kurator om ett intyg för länge sen men hon har nog "glömt" :evil: Kanske bättre att vända sig till hab :!: :?:


Maila din LSS handläggare. Fick mitt på en vecka.

Har inte hennes mailadress. :? Jobbigt att ringa *sucka* Dessutom har jag inte LSS-insats så hon kanske säger nej, på vissa ställen måste man ju ha pågående LSS-insats för att få kortet.


Vart bor du, vilken del av Sthlm?
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav Zima33 » 2012-03-23 18:45:56

marxisten skrev:Vart bor du, vilken del av Sthlm?
Södra innerstan typ.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav Miche » 2012-03-23 20:40:35

Dvs Stockholms kommun!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav marxisten » 2012-03-23 20:49:17

Zima33 skrev:
marxisten skrev:Vart bor du, vilken del av Sthlm?
Södra innerstan typ.


Okay, enklaste är nog detta.

http://www.stockholm.se/FamiljOmsorg/Fu ... ry-contact

Skriv hit och fråga var du ska vända dig för att få tandvårdskort, vilken person och så. Du får nog inkludera ditt namn och andra uppgifter för de ska kunna hjälpa dig. Be om mail eller telefon till den person som är ansvarig i ditt fall, sen bör det lösa sig. :)
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav Zima33 » 2012-03-24 0:25:36

marxisten skrev:
Zima33 skrev:
marxisten skrev:Vart bor du, vilken del av Sthlm?
Södra innerstan typ.


Okay, enklaste är nog detta.

http://www.stockholm.se/FamiljOmsorg/Fu ... ry-contact

Skriv hit och fråga var du ska vända dig för att få tandvårdskort, vilken person och så. Du får nog inkludera ditt namn och andra uppgifter för de ska kunna hjälpa dig. Be om mail eller telefon till den person som är ansvarig i ditt fall, sen bör det lösa sig. :)

Tack!! Ska maila direkt och inte "senare". :wink:
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav Zima33 » 2012-03-24 0:28:45

Skickade en fråga till dem nu. *duktig* :D
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-03-24 0:32:08

Miche skrev:Vanliga(?) brev??? Frimärke??? Det var länge sedan... ;)


Myndigheter har en tendens att gilla vanliga brev med frimärken. 8)
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav Miche » 2012-03-24 5:34:01

Bjäbbmonstret skrev:
Miche skrev:Vanliga(?) brev??? Frimärke??? Det var länge sedan... ;)


Myndigheter har en tendens att gilla vanliga brev med frimärken. 8)

Jo, tyvärr, själv gillar jag inte att hantera en massa papper vilket blivit ett verkligt problem för mig.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav GuteS » 2012-03-24 14:40:34

Personer bosatta inom Stockholms län som ej har några LSS-insatser kan skriftligt ansöka om tandvårdsstödsintyg hos Tandvårdsenheten.

Adress
Stockholms läns landsting
Tandvårdsenheten
Box 6416
113 82 STOCKHOLM

OBS!
I de handlingar som inkommer till Tandvårdsenheten måste ett beslut medfölja om att Du omfattas av Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) vilket krävs för att omfattas av tandvårdsstödsintyg. Tandvårdsenheten fattar inte beslut om LSS eller personkretsbedömning, utan detta sker i kommunen som innehar behörighet att fatta dessa beslut. Det är således inte tillräckligt att endast låta ett sjukintyg med en diagnoskod inom autismspektrum medfölja ansökan, utan din ansökan måste innehålla ett intyg där det i klartext står att du omfattas av LSS.
GuteS
 
Inlägg: 129
Anslöt: 2011-07-27
Ort: Stockholm

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav Pemer » 2012-03-26 13:11:11

De verkar också ha missuppfattat rejält. Grupp 1 i personkretsen är HELT DIAGNOSSTYRD, det är således inte frågan om att någon ska behöva besluta *att* man tillhör personkretsen om man inryms i personkrets 1 - det säger LSS och dess förarbeten att man de facto gör per automatik om man har utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd. Inget annat ska prövas i det avseendet.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav Zima33 » 2012-03-26 13:21:40

GuteS: Var hittade du den där texten? Kan vara bra att ha den att hänvisa till om de menar att man måste ha LSS-insats för att få kortet. Det står ju
Personer bosatta inom Stockholms län som ej har några LSS-insatser kan skriftligt ansöka om tandvårdsstödsintyg hos Tandvårdsenheten.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav Zima33 » 2012-03-26 13:27:58

Pemer skrev:De verkar också ha missuppfattat rejält. Grupp 1 i personkretsen är HELT DIAGNOSSTYRD, det är således inte frågan om att någon ska behöva besluta *att* man tillhör personkretsen om man inryms i personkrets 1 - det säger LSS och dess förarbeten att man de facto gör per automatik om man har utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd. Inget annat ska prövas i det avseendet.

Men det finns ju 3 personkretsar, det står ju inte att det enbart gäller personkrets 1, kanske det är pga de andra de vill ha intyg som visar att man tillhör en av dem...för att det inte ska bli missförstånd. Och så gillar de väl papper. 8)
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav Pemer » 2012-03-26 16:53:57

Jo, så blir det ju förstås med grupp 2 och 3, där måste det finnas ett beslut.

Men missförståndet är ju att var och varannan aktör inom kommunerna och landstingen inte verkar ha förstått att det inte finns något som måste beslutas i det avseendet när det gäller grupp 1.

Jag sökte fram ett dokument om överenskommelse mellan Stockholms läns landsting och länets kommuner, där man verkar förklara hela den här biten med att det anses gälla de som inte har LSS-insatser längre, och att det syftar på att visa det tidigare beslutet på tidigare aktuella insatser. Så de verkar i praktiken sitta lika fast i tänket att "omfattas av LSS" är något man gör först efter beslut om beviljade insatser, trots allt...
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav Wine » 2012-03-26 16:59:48

GuteS skrev:Personer bosatta inom Stockholms län som ej har några LSS-insatser kan skriftligt ansöka om tandvårdsstödsintyg hos Tandvårdsenheten.


Det går också bra att söka tandvårdsstödsintyg genom att kontakta habiliteringen.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav Bror Duktig » 2012-03-26 17:09:59

Pemer, de måste utreda och besluta att man tillhör personkrets 1 i alla fall. Det görs genom att de tittar på intyg eller din utredning. Så det är inte så illa som det låter kanske.

Detta gjordes när jag först ansökte om LSS, och eftersom vi är i Sverige, tog de 3 månader på sig att när de bytte ut tandvårdskorten, åter utreda om jag tillhörde LSS och om jag hade några insatser (som de kräver i VG-regionen...).

Det låter ju korkat, men beslutet var ju lättfattat. Säkert kostsamt dock att som handläggare utreda om en person man låtit få ledsagare, har några insatser, och göra en stor apparat av det.

Men som sagt, i sin enklaste form, är den där utredningen bara att de tittar på papper och ser att man har diagnos.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav Red and green » 2012-03-26 20:09:22

Orkar inte läsa hela tråden.

Får alla som har AS tandvårdskortet?

:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav Miche » 2012-03-26 20:38:27

Red and green skrev:Får alla som har AS tandvårdskortet?

Alla med AS har rätt till tandvårdskortet enligt lag, dock så förvägras en del det eftersom de inte har LSS-insatser vilket lagen inte har som krav. Man måste söka själv för att få det (man får det inte automatiskt, många får inte heller information om möjligheten).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav GuteS » 2012-04-02 18:59:06

Zima33 skrev:GuteS: Var hittade du den där texten? Kan vara bra att ha den att hänvisa till om de menar att man måste ha LSS-insats för att få kortet. Det står ju
Personer bosatta inom Stockholms län som ej har några LSS-insatser kan skriftligt ansöka om tandvårdsstödsintyg hos Tandvårdsenheten.


Zima33: Texten är en kopia av det skriftliga svar jag fick från en avtalshandläggare på Tandvårdsenheten i Stockholm när jag ansökte om tandvårdsstödsintyg.

Jag fick avslag på ansökan eftersom jag endast skickat med ett skriftligt intyg från en läkare där diagnos inom autismspektum framgick samt diagnoskod enligt ICD-10. Det räckte inte enligt handläggaren utan jag måste även visa att jag omfattas av LSS i klartext genom ett skriftligt dokument. Namn och telefonnummer direkt till avtalshandläggaren på Tandvårdsenheten kan fås via PM.
GuteS
 
Inlägg: 129
Anslöt: 2011-07-27
Ort: Stockholm

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav marxisten » 2012-04-02 19:24:01

Zima33 skrev:Skickade en fråga till dem nu. *duktig* :D


Bra! Väntar med spänning på hur det går. Lycka till!
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav marxisten » 2012-04-02 19:31:49

Miche skrev:
Red and green skrev:Får alla som har AS tandvårdskortet?

Alla med AS har rätt till tandvårdskortet enligt lag, dock så förvägras en del det eftersom de inte har LSS-insatser vilket lagen inte har som krav. Man måste söka själv för att få det (man får det inte automatiskt, många får inte heller information om möjligheten).


En otydlighet som socialstyrelsen f.ö. påtalat till rikets lagstiftare sa de i ett mail till mig där jag frågade om hur det egentligen låg till, om man behöver aktiva åtgärder eller ej. Så för tillfället råder oenighet gällande huruvida man behöver aktiva insatser eller ej. Lagen säger varken att man måste ha det eller inte, och i lagtexten som den idag är skriven finns ingenting som hindrar dem att avslå ansökningar om man inte har aktiva insatser inom LSS. Man får väl hoppas att ett förtydligande av lagtexten kommer snart, så man slipper oenigheten, och att de tydligt står man inte behöver ha aktiva insatser inom LSS för att ha rätt till tandvårdskort. D

e talar i domstolar om "lagstiftarens intentioner", att avslå LSS klassade tandvårdskort kan knappast varit lagstiftarens intention, lika lite som att var deras intention att personer med ledsagare ska behöva betala ledsagarens utgifter vid ex. biobesök. Tyvärr kom ju en domstolsdom för lite sen att man har rätt att göra på detta sätt, vilket lett till att flera kommuner numer slutat betala ledsagarens utgifter så personer med funktionshinder behöver betala dubbelt om de ska på bio med sin ledsagare. Men nu hamnade jag OT. Förlåt för det.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav Wine » 2012-04-02 19:34:56

Man behöver inte ha LSS-insatser, det går också bra att söka tandvårdsstödsintyg genom att kontakta habiliteringen.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav Paradox » 2012-04-04 2:21:26

Förut när jag bodde i LSS-boende så fick jag ett tandvårdskort, det står giltighetstid 2år. Det har snart gått ut. Men nu när jag ville förnya det så fick jag inte pga att jag flyttat från boendet. På kommunen sa de att jag måste ha en pågående LSS-insats.
Paradox
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2011-03-05

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav Tiblan » 2012-04-04 7:55:37

Låter konstigt då tandvårdskortet är en av de insatser du kan välja bland. Du kan välja max 10 st.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Återgå till Aspergare och vården



Logga in