Om forumets avdelningar

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Om forumets avdelningar

Inläggav alixha » 2013-03-30 10:22:19

Hej!

Jag har som förslag att uppdatera forumets kategorier.
Det är inte speciellt organiserat och vissa av kategorierna är ganska otydliga när man är ny på forumet.
Till exempel:


PUBLIKT FORUM
- Aspergers Syndrom (diskussioner om Aspergers)
- Familj och vänner (för familj och vänner som känner någon med Aspergers)
- Nyheter (om Aspergers och relaterade diagnoser)

PUBLIKT FORUM: SPECIFIKA DISKUSSIONER
- Speciella intressen (prata om dina och varandras intressen)
- Träffar subforum: Kontakt önskas
- Aspergare och vården
- Kärlek och vänskapsförhållanden
- Barn och föräldraskap
- Studier och arbetsliv

PUBLIKT FORUM: OFF TOPIC (ej relaterat till Aspergers)
- Off topic diskussioner
- Nöjen (bilder, videos, böcker etc)

PRIVAT FORUM (ENDAST MEDLEMMAR)
- Generell diskussion
- Seriösa diskussioner

ASPERGERFORUM FAQ FORUM
- Regler
- Nyheter
- Synpunkter



Kan såklart flytta runt och lägga till topics, detta är bara ett exempel.
Jag har haft många olika forum och det brukar fungera bäst för användarna om man är tydlig med dom olika forumdelarna. Just nu känns det lite rörigt och det är svårt att hitta det man letar efter.

Bara en idé för att få det mer organiserat och mer specifikt.

:-)Happy


Admin: förtydligade rubriken lite
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Forumet

Inläggav mnordgren » 2013-03-30 10:56:49

alixha skrev:Det är inte speciellt organiserat och vissa av kategorierna är ganska otydliga när man är ny på forumet.


Vilka av kategorierna är det du upplever som otydliga?
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Forumet

Inläggav Zirre » 2013-03-30 11:42:38

alixha skrev:Hej!

Jag har som förslag att uppdatera forumets kategorier.
Det är inte speciellt organiserat och vissa av kategorierna är ganska otydliga när man är ny på forumet.
Till exempel:


PUBLIKT FORUM
- Aspergers Syndrom (diskussioner om Aspergers)
- Familj och vänner (för familj och vänner som känner någon med Aspergers)
- Nyheter (om Aspergers och relaterade diagnoser)

PUBLIKT FORUM: SPECIFIKA DISKUSSIONER
- Speciella intressen (prata om dina och varandras intressen)
- Träffar subforum: Kontakt önskas
- Aspergare och vården
- Kärlek och vänskapsförhållanden
- Barn och föräldraskap
- Studier och arbetsliv

PUBLIKT FORUM: OFF TOPIC (ej relaterat till Aspergers)
- Off topic diskussioner
- Nöjen (bilder, videos, böcker etc)

PRIVAT FORUM (ENDAST MEDLEMMAR)
- Generell diskussion
- Seriösa diskussioner

ASPERGERFORUM FAQ FORUM
- Regler
- Nyheter
- Synpunkter



Kan såklart flytta runt och lägga till topics, detta är bara ett exempel.
Jag har haft många olika forum och det brukar fungera bäst för användarna om man är tydlig med dom olika forumdelarna. Just nu känns det lite rörigt och det är svårt att hitta det man letar efter.

Bara en idé för att få det mer organiserat och mer specifikt.

:-)Happy


Intressant tänkt.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Forumet

Inläggav kullan » 2013-03-30 11:52:11

Som jag tolkat forumledningen så blir det nog inga förändringar på ett bra tag.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Forumet

Inläggav Moggy » 2013-03-30 13:21:02

Jag tycker flera av kategorierna egentligen är lite för generella och därmed otydliga. Samtliga dessa 4 areor uppfattar jag som att man kan posta lite vad som helst i. Diskussioner, trams, personliga reflektioer, artiklar från tidningar, religion, politik, skojiga saker... Gör att jag aldrig kommer ihåg vilken av areorna en viss tråd finns i så jag får titta runt i alla för att hitta det jag är ute efter.

Off topic
Aspergare off-Google
Tipsa medlemmarna
Intressanta intressen


Samma sak med dessa areor, båda är rätt generella och det är inte uppenbart vilken man ska välja för ett visst ämne.
Övriga Aspergerfrågor
Att leva som Aspergare
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Forumet

Inläggav Dagobert » 2013-03-30 13:36:57

Hur många kategorier man än har blir gränsdragningen osäker, och trådar utvecklas ofta i oväntad riktning. Så ju fler kategorier som finns, desto fler kategorier får man leta igenom. Få kategorier är bäst tycker jag.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Forumet

Inläggav alixha » 2013-03-30 14:31:40

Mitt tidigare inlägg blev lite fel längst upp, forumupplägget under var ett exempel på hur det skulle kunna se ut, inte hur det ser ut nu.

Angående det otydliga så läs Moggys inlägg ovan, jag håller med honom till fullo.
Det är rörigt helt enkelt.

Att det skulle bli mer att leta igenom för att hitta rätt om man skapar fler kategorier tycker jag inte stämmer. Nu får man leta igenom en kategori och jättemånga inlägg i evigheter och hoppas att det man vill hitta finns där, då tycker jag att det är bättre med fler specifika kategorier så blir det tydligare.
Jag vet, det finns en sökfunktion men med all respekt, den är inte så bra och ibland vill man bara kika runt i specifika kategorier.

Mitt förslag ovan står kvar, ett mer användarvänligt forum.

:-)Happy
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Forumet

Inläggav Mats » 2013-03-30 15:21:23

Jag tycker inte att det nya förslaget löser problemet med gränsdragningar mellen kategorier. Till exempel skulle en trådstart som: "Mitt barn har Aspergers och får inte adekvat hjälp av vården" kunna hamna i:
- Familj och vänner (för familj och vänner som känner någon med Aspergers)
- Aspergare och vården
- Barn och föräldraskap
- PRIVAT FORUM (ENDAST MEDLEMMAR) - Generell diskussion
- PRIVAT FORUM (ENDAST MEDLEMMAR) - Seriösa diskussioner
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Forumet

Inläggav tahlia » 2013-03-30 15:30:36

Hela den här diskussionen säger mig att det är bäst att låta saker vara som de är. ;)
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Forumet

Inläggav kullan » 2013-03-30 15:32:17

tahlia skrev:Hela den här diskussionen säger mig att det är bäst att låta saker vara som de är. ;)


Ha ja för skulle det bli en förändring skulle det bli en storm pga det. :lol:
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Om forumets avdelningar

Inläggav alixha » 2013-03-30 17:13:12

Ja det är bara ett förslag till administratörerna utifrån min personliga erfarenhet.
Skulle tro att vissa som har varit här längre eventuellt tycker att det är enkelt att navigera i dom nuvarande kategorierna men för mig som är ny samt gillar ordning och struktur är det svårare.

Tack för feedback och diskussion om ämnet :-)Happy
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Om forumets avdelningar

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-30 20:16:01

Nej. Det är bra som det är.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Om forumets avdelningar

Inläggav Zirre » 2013-03-30 21:05:56

KrigarSjäl skrev:Nej. Det är bra som det är.

Det sägs ju att aspergare kan ha svårt för förändringar.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Om forumets avdelningar

Inläggav Titti » 2013-03-30 21:16:55

Zirre skrev:
KrigarSjäl skrev:Nej. Det är bra som det är.

Det sägs ju att aspergare kan ha svårt för förändringar.

Och forumet modereras av aspergare som inte heller alltid tycker att "omväxling förnöjer".
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Om forumets avdelningar

Inläggav Zirre » 2013-03-30 21:18:50

Titti skrev:
Zirre skrev:
KrigarSjäl skrev:Nej. Det är bra som det är.

Det sägs ju att aspergare kan ha svårt för förändringar.

Och forumet modereras av aspergare som inte heller alltid tycker att "omväxling förnöjer".

Precis.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Om forumets avdelningar

Inläggav alixha » 2013-03-30 22:44:49

Jag är ny så har jag inte samma behov av att behålla det som det är då jag inte har vant mig vid hur det är än.

Gillar inte heller förändringar, varav jag har mitt underbara schema med underbara kategorier och sub-kategorier. När jag jämför kategorierna på mitt schema och på detta forum så är detta rörigt för mig, därav mitt förslag.

@ Titti: Det här har ingenting med frasen "omväxling förnöjer" att göra.

Till er som säger att forumet är bra som det är säger jag, nej det är det inte.
Visst är det jobbigt med olika åsikter 8)
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Om forumets avdelningar

Inläggav kiddie » 2013-03-31 15:39:52

Enda som jag tycker är avdelningen off-google. Den är ju bra för att den inte är googlebar men sedan är det indelad i off-topic och ja vad det andra nu är. On-topic är det ju inte, för då skulle det handla mer om aspergerrelaterade saker. Den naturliga uppdelningen verkar mer vara en avdelning för lek och sånt och en för lite mer seriösa saker, antingen on- eller off-topic.

Inget fel men att den ena avdelningen heter off-topic förvirrade mig i början.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Om forumets avdelningar

Inläggav Dagobert » 2013-03-31 17:38:27

kiddie skrev:On-topic är det ju inte, för då skulle det handla mer om aspergerrelaterade saker.

On-topic i det här fallet: man håller sig till trådens ämne.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Om forumets avdelningar

Inläggav kiddie » 2013-03-31 17:42:59

OK. Det är ju en ovanlig tolkning men jag får acceptera den.

Sedan är ju frågan hur bra jag är på att inte gå OT överhuvudtaget.... :-)138
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Om forumets avdelningar

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-31 18:33:05

Zirre skrev:
KrigarSjäl skrev:Nej. Det är bra som det är.

Det sägs ju att aspergare kan ha svårt för förändringar.

Jo. Jag är en av dem.

Förändringar 'bara för att' ser jag ingen större vits med. Dessutom innebär det en massa tekniskt merarbete för moddarna, ja förutom ett rätt utbrett missnöje bland oss övriga användare.

I mina kvarter håller man på och renoverar om ett gammalt fik till en tapasbar.
Det är ett jävla oskick.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Om forumets avdelningar

Inläggav Titti » 2013-03-31 19:26:44

Moderator

alixha skrev:@ Titti: Det här har ingenting med frasen "omväxling förnöjer" att göra.

Möjligen uttryckte jag mig lite slarvigt men kontentan är densamma. Det finns för- och nackdelar både med att behålla den struktur som är och att förändra den. Den har ändrats lite under årens lopp när vi har tyckt att vi hamnat i ett läge där fördelarna med en förändring överväger nackdelarna. Där tycker jag inte vi är nu, i vart fall inte med den förändring du föreslår. Varje förändring innebär merarbete för oss som tar hand om forumet (admin, moderatorer och tekniker) och krav på tillvänjning för forumisterna. Det vi vinner på en förändring måste vara mycket mer än det vi förlorar för att det skall vara aktuellt, att förändra bara för att se om det kanske kan bli lite bättre är inget vi gör. Det är den långa versionen av det jag skrev.

Vi resonerar ständigt mer eller mindre "bakom kulisserna" kring hur forumet fungerar och är uppbyggt och det finns rätt mycket jag personligen sätter betydligt högre än en förändring av avdelningarna. Det finns flera trådar här där vi har diskuterat frågan förut, tex Omflyttning bland avdelningarna, Din åsikt om AspergerForum, Fler underavdelningar...,Önskan om ny avdelning: Studier och arbetsliv, Musikunderforum? och Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Om forumets avdelningar

Inläggav alixha » 2013-03-31 19:52:42

Efter moderator Tittis förklaring är detta ämne avslutat för min del.
Tack för era åsikter om mitt förslag.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Om forumets avdelningar

Inläggav Alien » 2013-03-31 20:18:06

Moggy skrev:Jag tycker flera av kategorierna egentligen är lite för generella och därmed otydliga. Samtliga dessa 4 areor uppfattar jag som att man kan posta lite vad som helst i. Diskussioner, trams, personliga reflektioer, artiklar från tidningar, religion, politik, skojiga saker... Gör att jag aldrig kommer ihåg vilken av areorna en viss tråd finns i så jag får titta runt i alla för att hitta det jag är ute efter.

Off topic
Aspergare off-Google
Tipsa medlemmarna
Intressanta intressen


Samma sak med dessa areor, båda är rätt generella och det är inte uppenbart vilken man ska välja för ett visst ämne.
Övriga Aspergerfrågor
Att leva som Aspergare


För det första så kan man bokmärka en intaressant tråd. För det andra kan man (medan diskussionen fortfarande pågår) leta i bland "Nya inlägg" helt enkelt.

Off-topic tycker jag egentligen passar bäst för rena lek- och tramstrådar. Men det finns en del gamla seriösa trådar, som placerades där för att undgå google. En del har flyttats över till AoG, men andra har fyllts med så mycket off-topic att det inte går.

Diskussioner utgående från en tidningsartikel el ett TV-program tycker jag passar bäst i Tipsa medlemmarna. Men om man tycker att det man skriver är för personligt el kontroversiellt, så kan man placera den i AoG.
Intressanta intressen tycker jag är rätt tydlig vad den avd handlar om.

Betr Att leva som Aspergare och Övriga Aspergerfrågor håller jag med att den kan var otydligt i vilken avd en tråd ska placeras/finns. En tumregel är att om man skriver om sig själv som aspergare, placerar man tråden i första avd. Om man skriver om anhöriga/partner/arbetskamrat som har AS, placeras den i Övriga Aspgergerfrågor. Likasom om man skriver mer generellt om AS.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Om forumets avdelningar

Inläggav Moggy » 2013-03-31 20:24:26

Alien skrev:
Moggy skrev:Jag tycker flera av kategorierna egentligen är lite för generella och därmed otydliga. Samtliga dessa 4 areor uppfattar jag som att man kan posta lite vad som helst i. Diskussioner, trams, personliga reflektioer, artiklar från tidningar, religion, politik, skojiga saker... Gör att jag aldrig kommer ihåg vilken av areorna en viss tråd finns i så jag får titta runt i alla för att hitta det jag är ute efter.


För det första så kan man bokmärka en intaressant tråd. För det andra kan man (medan diskussionen fortfarande pågår) leta i bland "Nya inlägg" helt enkelt.



Jo, jag vet. Det är egentligen ingen stor grej, det hela här funkar rätt bra och det behöver inte förändras. Det skrivs ändå inte så mycket här att det är nåt problem med att hänga med i utvecklingen.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in