Ny anvisning till tidigare arbetsgivare från AF

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ny anvisning till tidigare arbetsgivare från AF

Inläggav AustenAnnie » 2014-05-05 15:59:56

Har nu fått ett nytt erbjudande via AF hos samma arbetsgivare.
Se denna länk hur-lyckas-fa-ut-arbetsgivarintyg-t38057-24.html#p1155546 .

Denna gång är det en tillsvidareanställning inom samma yrke
men annat geografiskt område.
Fast med samma områdeschef som tidigare.

Vet inte vad jag bör göra, att gå arbetslös är inte kul.
Å andra sidan är jag rädd att samma sak ska upprepas igen.

Arbetskamrater som klagar, som följer efter en, hackar på en, sexuella trakasserier.
(Kan säkert komma på fler negativa saker om jag bara har tid,ork och lust.
Tror dock att de saker jag nämnt ovan är tillräckligt allvarliga och jobbiga.)

Även om jag ger klartecken till AF att ge mitt namn till arbetsgivaren. Så tror jag inte det är säkert att de kommer kontakta mig. Med tanke på tidigare anställning och händelser. Men denna arbetsgivare får inte själv bestämma över sina anställda. De får rekommendationer från AF.
Fick inga klagomål över min arbetsförmåga, tvärtom. Den var klandervärd.

Men vem skulle inte haft samarbetssvårigheter om man var tvungen att uppleva sexuella trakasserier och arbetskamrater som såg ner på en.

Behöver råd om hur jag ska göra.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

ny anvisning till tidigare arbetsgivare från AF

Inläggav plåtmonster » 2014-05-05 16:36:47

Hur mycket mer tjänar du på att ta detta jobb i jämförelse med att låta bli? (att jobba är nämligen inte gratis)

Vad är dina önskade framtidsplaner?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ny anvisning till tidigare arbetsgivare från AF

Inläggav AustenAnnie » 2014-05-05 17:42:11

Låt säga att jag blir erbjuden fast anställning trots tidigare händelser.
Det enda positiva är att min ekonomi skulle förbättras
och jag skulle återfå min självständighet.
Slippa vara i beroendeställning och få lite socialt umgänge på köpet.
Om än i väldigt begränsad form.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Hur lyckas få ut arbetsgivarintyg

Inläggav Tiblan » 2014-05-05 18:13:07

Har du talat om det för AF??
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Hur lyckas få ut arbetsgivarintyg

Inläggav dasunbedingte » 2014-05-05 18:36:05

AustenAnnie skrev:Har nu fått ett nytt erbjudande via AF hos samma arbetsgivare.

Denna gång är det en tillsvidareanställning inom samma yrke
men annat geografiskt område.
Fast med samma områdeschef som tidigare.

Vet inte vad jag bör göra, att gå arbetslös är inte kul.
Å andra sidan är jag rädd att samma sak ska upprepas igen.

Arbetskamrater som klagar, som följer efter en, hackar på en, sexuella trakasserier.
(Kan säkert komma på fler negativa saker om jag bara har tid,ork och lust.
Tror dock att de saker jag nämnt ovan är tillräckligt allvarliga och jobbiga.)

Någon som vet hur jag ska göra ?


Du var medlem i fackförening? Gå den vägen. Fack it säger jag bara (hehe). Trakasserier, mobbning, är inte vad en ska tåla. Att AF går med på samma arbetsgivare som agerat väldigt underligt vid tidigare händelser, dessutom med diverse stöd antar jag, är uppåt väggarna fel.

Om AF och din fackförening har kännedom om tidigare händelser, så borde de ha överseende med ignorera erbjudandet. Visst, det vore ju bra med tillsvidare anställning rent ekonomiskt - likaså rätt till A-kassa. Dock så finns det viktigare saker än pengar - självrespekt är en av de.

Prata med AF hur du tycker och tänker - ta med dig ombud från facket om möjligt. Om AF börjar ställa till det, så gå till media. Anmäl de som trakasserat dig - anmäl arbetsplatsen till DO.

Moderator Alien: Flyttat från hur-lyckas-fa-ut-arbetsgivarintyg-t38057.html
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Ny anvisning till tidigare arbetsgivare från AF

Inläggav plåtmonster » 2014-05-05 21:49:40

Vad är det för bransch?

Finns det inga andra jobb?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ny anvisning till tidigare arbetsgivare från AF

Inläggav AustenAnnie » 2014-05-06 6:53:30

Det handlar om lokalvårdsbranschen det vill säga städyrket.
Har försökt hitta jobb enda sedan december förra året men det är svårt.
Ska på intervju idag angående ett sommarjobb, ej inom lokalvårdsyrket.

Enligt mina föräldrar så är jag för känslig, förstorar småtjafs.
Det är alltid tjafs på arbetsplatser så fort man är mer än två.
Mamma påpekade att man inte får sitt drömjobb första gången.
Alla har tydligen någon gång haft ett så kallat skitjobb.

Kanske jag är kräsen men är inte min självrespekt viktigare?
Är jag galen för att jag är tveksam ?
Personen ansvarig för rekryteringen är samma person som tidigare var inblandad i min förra anställning. Kanske inte konstigt om jag är tveksam och skeptisk.

Det finns två sidor i alla konflikter jag erkänner att jag inte är helt utan skuld.
Men tvekar ändå.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Ny anvisning till tidigare arbetsgivare från AF

Inläggav plåtmonster » 2014-05-06 6:55:04

Har du möjlighet att utbilda dig?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ny anvisning till tidigare arbetsgivare från AF

Inläggav AustenAnnie » 2014-05-06 7:01:02

Tyvärr, har redan en saftigt CSNlån,
och ej möjlighet att söka högskole eller universitetsstudier
utan bättre ekonomi. Det är tyvärr uteslutet.

Om man får en tillsvidareanställning inom företaget
så kan man få möjlighet till utslussningsjobb.
Man är först anställd genom lokalvårdsföretaget senare övertar annat företag anställningen.
Då har man ett års prövotid.
Skulle vara detta som lockar mig , men vet ej vad sannolikheten är.
Fick ju skulden för ALLT , även sådant jag inte var direkt ansvarig för.
Suck.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Ny anvisning till tidigare arbetsgivare från AF

Inläggav dasunbedingte » 2014-05-06 11:29:15

AustenAnnie skrev:Tyvärr, har redan en saftigt CSNlån,
och ej möjlighet att söka högskole eller universitetsstudier
utan bättre ekonomi. Det är tyvärr uteslutet.

Om man får en tillsvidareanställning inom företaget
så kan man få möjlighet till utslussningsjobb.
Man är först anställd genom lokalvårdsföretaget senare övertar annat företag anställningen.
Då har man ett års prövotid.
Skulle vara detta som lockar mig , men vet ej vad sannolikheten är.
Fick ju skulden för ALLT , även sådant jag inte var direkt ansvarig för.
Suck.


När bekanta hade problem med medarbetare och-/eller handledare-/arbetsledare, vände de sig till närmsta arbetsledare alternativt högre chef - de fick visserligen tjata till sig ett möte, men sedan förflyttades de som agerade störande - vissa blev till och med satta ur tjänst ett tag pga slarv (arbetsledare).

Ge inte upp. Ett års prövotid låter rätt godtyckligt långt - påminner om slaveri.

CSN har tyvärr fått skärpta förhållningssätt gällande avskrivning av tidigare studiemedel samt gällande utökning av studiemedel - dock inte omöjligt. Har du kontaktat CSN och pratat med de?
Alternativt kanske kan AF gå med på en kommunal vuxenutbildning alternativt yrkesutbildning (förutsatt det finns lämpliga sådana)?

För dina föräldrar och övriga inblandade kan det tyckas som småtjafs - dock kan en inte tåla vad som - allas förutsättningar är olika. Det är just vid trivialiteter som många med NPF som AS och-/eller ADD/ADHD tycks fixera sig vid - det som kallas för bagateller kan liknas vid en liten kula som fortsätter att rulla tills den är enorm och krossar en fullständigt. Så nej, för dig är det säkerligen inte småtjafs, så snack om det är personliga påhopp.

Moderator Alien: Tog bort företagets namn på begäran.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Ny anvisning till tidigare arbetsgivare från AF

Inläggav plåtmonster » 2014-05-06 12:17:56

Vad har du läst isåfall?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ny anvisning till tidigare arbetsgivare från AF

Inläggav AustenAnnie » 2014-05-06 16:22:45

dasunbedingte skrev:
AustenAnnie skrev:Tyvärr, har redan en saftigt CSNlån,
och ej möjlighet att söka högskole eller universitetsstudier
utan bättre ekonomi. Det är tyvärr uteslutet.

Om man får en tillsvidareanställning inom företaget
så kan man få möjlighet till utslussningsjobb.
Man är först anställd genom lokalvårdsföretaget senare övertar annat företag anställningen.
Då har man ett års prövotid.
Skulle vara detta som lockar mig , men vet ej vad sannolikheten är.
Fick ju skulden för ALLT , även sådant jag inte var direkt ansvarig för.
Suck.


När bekanta hade problem med medarbetare och-/eller handledare-/arbetsledare, vände de sig till närmsta arbetsledare alternativt högre chef - de fick visserligen tjata till sig ett möte, men sedan förflyttades de som agerade störande - vissa blev till och med satta ur tjänst ett tag pga slarv (arbetsledare).


Med tanke på min prekära situation så vill jag inte ange namn på företaget,
med tanke på att chansen finns att tidigare arbetskamrater rör sig på detta forum.
Har en del i bagaget det vill säga upplevelser och erfarenhet som gör att jag reagerar på ett ofördelaktigt sätt i vissa situationer.
Vill ogärna gå in på detaljer med tanke på att vissa eventuellt kommer veta vem jag är IRL.

Jag försöker inte påstå att jag är perfekt, lågt ifrån.
Fick börja på en arbetsplats där var jag i drygt 3 veckor, blev sedan förflyttad till en annan "mindre" arbetsplats där var jag i i nästan fem månader.
Blev förflyttad igen och då hade jag endast veckor kvar på min anställning.

För att lösa tjafset på arbetsplatsen så beslutade ledningen att det var jag ensam som bar skulden för allt. Därav blev jag förflyttad en tredje gång, misstänker dock att "tjafset" inte försvann med mig.

@plåtmonster: Jag har läst Fred och utveckling, en väldigt snäv bransch, med snäv budget.
Har ingen avslutat universitetsexamen.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Ny anvisning till tidigare arbetsgivare från AF

Inläggav AustenAnnie » 2014-05-06 17:34:13

Åh nej, var på intervju tyckte den gick ganska bra.
Har tydligen en behaglig "telefonröst".
Men i brist på bättre vetande så tackade jag ja till AF.

Är det någon idé att nämna mina tidigare erfarenheter eller ska jag helt strunta i det ?
Värt att nämna när jag träffar min handläggare på AF i morgon för att registrera särskild kod.
Om jag nu skulle bli erbjuden tillsvidareanställning.

Som det är nu så vet de bara om C alltså de har bara arbetsgivarens ord att gå på.

De vet ingenting om A och B alltså mina tidigare erfarenheter av mobbing och sexuella anspelningar INNAN jag började min anställning.
Detta ledde till B det var mitt sätt att hantera allt på.

Är det värt att nämna detta oavsett ?
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Ny anvisning till tidigare arbetsgivare från AF

Inläggav Miche » 2014-05-06 20:33:38

Tror inte du tjänar något på att nämna det.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Ny anvisning till tidigare arbetsgivare från AF

Inläggav jonteman » 2014-05-06 21:58:40

Usch!
Känner igen mig själv hur du beskriver dig som du har blivit bemött inom arbetslivet - arbetssökandet.

Jag har alltid försökt att göra ett så bra jobb som möjligt där jag varit anställd.
Det funkade bra tills i början på 90-talet då det ansågs att social kompetens ska dominera och alla ska jobba i lag.
Funkar inte alls för mig. Från att vara en virtous på konstiga maskiner som ingen "normal" människa kan hantera på ett produktivt sätt, så blev jag någon som inte passade in, då allting förenklades via nyare teknologier där det inte krävs någon större tankeverksamhet eller skicklighet för att utföra arbetet.
Man ska vara extremt social nuförtiden, med allt vad det innebär, vilket utesluter mig som arbetstagare.

Lever på sjukersättning sen några år tillbaka och försöker lära mig att njuta av livet.

Hoppas du får ett jobb som passar just dig!, (det finns ingen som du, du är unik, tänk på det!!).
jonteman
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2014-05-06

Ny anvisning till tidigare arbetsgivare från AF

Inläggav plåtmonster » 2014-05-06 22:41:08

@AustenAnnie, Några funderingar..

Kanske kan du använda jobbtiden för att få upp ev bidragsnivå så att du kan klara dig utan jobbet längre fram?

Om du kan tänka dig att plugga något inom teknik och tjata på CSN så kan det också vara en väg till mer stabila jobb.

Om du nu jobbar där målet är pengar och inget annat så var ordentligt girig och kör pengar på kontot eller så blir inget gjort. Samt kräv arbetsbetyg iaf var 3:e månad. Kör kohandel, var bara snäll när du blir respekterad. Och ta inte i mer än du behöver för denna arbetsgivare som tydligen kör över sina anställda.

Kanske kan du öka på lönen ännu mer med lönebidrag?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ny anvisning till tidigare arbetsgivare från AF

Inläggav AustenAnnie » 2014-05-06 23:39:06

Det tål att tänka på plåtmonster.
Min arbetsförmåga, och arbetsmoral är det inte fel på.
Tycker verkligen inte om att behöva leva i beroendeställning ekonomiskt.

En sak i taget, återstår att se om jag kommer att bli erbjuden ny anställning.

Misstänker att jag kanske inte kommer få det med tanke på att samma arbetsgivare är stort företag. De är verksamma inom flera yrkesområden inte enbart städ.
(De sysslar med lager & logistik, lokalvård 6 tvätt, tillverkning samt äldrevård.)

Fick nämligen en annan anvisning till samma företag, denna gång ej inom lokalvård.
Jag fick nobben därifrån den gången, med motivering att de ville ha någon med erfarenhet.

Eftersom det mest är mina föräldrar som trycker på mig att tacka ja (hoppas jag nu i hemlighet på att företaget antingen ska neka ta emot mig eller ändra sig längre fram (angående att anställa mig på nytt.)
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Ny anvisning till tidigare arbetsgivare från AF

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-05-07 0:12:21

En anvisning är väl bara en anvisning till att söka ett jobb tillsammans med flera andra. Endera söker du det pliktskyldigast utan att lägga ner något större arbete på ansökan och hoppas bara att du inte får det. Annars kan du att påpeka för arbetsförmedlaren att de anvisar dig till en arbetsgivare som inte sköter sina åtaganden. Och du kan också göra både och. Visst jag kommer naturligtvis att söka det här jobbet men....
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Ny anvisning till tidigare arbetsgivare från AF

Inläggav plåtmonster » 2014-05-07 1:19:39

Så antingen kan du skicka en arbetsansökan "Asså affetfömedingen sja att jag skall söka erat jobb som städare. Om jag få jobbet så kan ni mejja mig." eller lägga lite energi på att verkligen få jobbet och sedan när de missköter sina åtaganden stämma de på långt mer på lönen.

Diagnosen är nog att systemet lider av ideologiska tokigheter från toppen och neråt. Men det heter ju också att fisken ruttnar från huvudet :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ny anvisning till tidigare arbetsgivare från AF

Inläggav AustenAnnie » 2014-05-07 16:00:27

@bjäbbmonster: Du har helt rätt det är endast en anvisning.

Chansen är stor att de arbetsplatser som söker personal är någon av mina tidigare arbetsplatser. Har träffat min förmedlare på AF nyss hon förstod att jag reagerade (så som jag gjort) efter att jag berättade varför. Hon höll med om att jag inte ska tillbaka
till någon av mina tidigare arbetsplatser.

Fick även veta att arbetsgivaren även söker folk till andra uppdrag.
Om inte min tidigare arbetsgivare är öppen för att fast anställa mig så må det vara hänt.
Har en kontakt med habiliteringen som föreslog att hon kunde vara med vid ett möte med denne arbetsgivare och då förklara hur jag reagerar i vissa situationer.

Förutsatt att jag får tjänsten, återstår förstås att se.

@plåtmonster: Där sade du något vettigt.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Ny anvisning till tidigare arbetsgivare från AF

Inläggav plåtmonster » 2014-05-07 22:38:32

@AustenAnnie, Nu vet jag inte om det vart mitt uttalande om jobbsökningen eller systemet du tänkte på. Men den om systemet tillkom efter att jag sett partiledardebatten. Det vart verkligen "välj vilken verklighetsblind ideologi du vill".
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ny anvisning till tidigare arbetsgivare från AF

Inläggav AustenAnnie » 2014-05-08 9:30:12

plåtmonster skrev:Diagnosen är nog att systemet lider av ideologiska tokigheter från toppen och neråt. Men det heter ju också att fisken ruttnar från huvudet :P

Det var just detta sista jag gillade av det du skrev, plåtmonster.
Så jag instämmer med plåtmonster, väldigt bra sagt.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Ny anvisning till tidigare arbetsgivare från AF

Inläggav AustenAnnie » 2014-05-10 9:27:27

Det andra företaget hörde av sig i fredags och ville att jag skulle börja jobba hos de.
Jag skulle ha börjat utbildningen nu på måndag, tyvärr är jag upptagen just den tiden.
Ska på informationsmöte med min förra arbetsgivare på AF.
Känns väldigt osäkert.

Nästa utbildningstillfälle är om två veckor.


Pappa är mer öppen och säger att jag själv för avgöra vad jag vill.
Mamma däremot tycker inte jag ens bör överväga det andra företaget
utan i stället hoppas att få erbjudande om tillsvidareanställning hos min förre arbetsgivare.
Själv funderar jag på att tacka ja till de andra, om jag inte blir erbjuden tillsvidareanställning.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Ny anvisning till tidigare arbetsgivare från AF

Inläggav malplacee » 2014-05-10 9:37:11

Varför tvekar du ens med att tacka ja till det här andra företaget? Är det något fel på dem, har du något skäl att vara skeptisk mot dem som du inte skriver här?

För i mina ögon ser det ut som deras erbjudande om jobb kommer som en skänk från ovan; nu slipper du ju gå tillbaka till en arbetsgivare du har mycket dåliga erfarenheter av sedan tidigare! Men jag kanske har missat något, det kanske finns goda skäl att känna sig tveksam om dem också?
malplacee
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2008-10-21

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in