Hur lyckas få ut arbetsgivarintyg

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur lyckas få ut arbetsgivarintyg

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-08 8:24:37

Hej, jag har fått ytterligare ett problem som hänger ihop med min senaste tillfälliga sexmånaders anställning.
Vet inte hur jag ska lyckas få ut ett arbetsgivarintyg som arbetsgivaren enligt lag är skyldig att ge ut. Jag har kontakt lönekontoret vid fem olika tillfällen, svaret jag har fått har varit varierande. Till saken hör att jag har ett annat slutdatum i mina papper som inte överensstämmer med det datum de har på huvudkontoret och även lönekontoret.

Enligt mina papper slutade jag i november, men ligger tydligen kvar i lönesystemet och kommer få lön för de första dagarna i december. Jag blev alltså överflyttad från en region till en annan och hade ingen kännedom om att jag enbart var utlånad till det nya stället.

Har inte haft kontakt med min "gamla" arbetsledare.
Snälla jag behöver hjälp, är med i facket men behöver ett arbetsgivarintyg dels för att intyga min anställning till A-kassan för att eventuellt få A-kassa men även för att intyga för framtida arbetsgivare.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Hur lyckas få ut arbetsgivarintyg

Inläggav marxisten » 2014-01-08 8:45:26

Prova kontakta den lokala fackklubben på företaget tycker jag. De borde ju om inte annat veta vem du skall snacka med...
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Hur lyckas få ut arbetsgivarintyg

Inläggav dasunbedingte » 2014-01-08 9:05:49

När gick/går anställningen ut?
När begärde du ett arbetsgivarintyg?

Enligt Lag om Arbetslöshetsersättning[försäkring (1997:328), så har arbetsköpare en skyldighet att ge ett arbetsgivarintyg (enligt viss standardblankett). Dock står det inget om påföljd enligt lag, så en arbetsgivare kan förhala det hela in absurdum, dock så brukar fackliga förbund agera tidigare (för det brukar vara mer än ett arbetsgivarintyg som brukar strula i sådana fall). Lokalt fackligt (eller regionalt) ombud kan även skriva ett särskilt intyg för den A-kassa du är medlem hos, kolla med facket.

Om arbetsköparen bråkar ännu mer - begär ut all dokumentation i form av skriftliga handlingar från din personalakt - de är de skyldiga till (såvida en inte är aktiv inom verksamheter med *hög* säkerhetsklass).

Ansökan om ersättning

47 §

En ansökan om ersättning ges in till och prövas av arbetslöshetskassan. Den sökande ska lämna de uppgifter som behövs för bedömningen av hans eller hennes rätt till ersättning. Sökanden ska intyga på heder och samvete att lämnade uppgifter är riktiga och fullständiga samt anmäla ändrade förhållanden av betydelse för hans eller hennes rätt till ersättning.

Till ansökan ska bifogas ett intyg av arbetsgivaren om den sökandes arbetsförhållanden och de uppgifter i övrigt som behövs för att bedöma hans eller hennes rätt till ersättning. Om det medför stora svårigheter för sökanden att skaffa ett intyg, får han eller hon styrka uppgifterna på något annat sätt. Arbetsgivaren ska på begäran utfärda intyget på en särskild blankett.

Intyg och övriga uppgifter ska förvaras bland kassans handlingar. Lag (2013:152).
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Hur lyckas få ut arbetsgivarintyg

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-08 9:09:04

Enligt mina papper gick anställningen ut den 29/11.
Men deras uppgifter säger ätt jag var anställd fram till 3/12.
Slutade dock 29/11 och anmälde mig till AF 2/12.
Därav problematiken.

Men tack för alla råd hittills. :-)Happy
Ska ringa min lokala arbetsledare och höra hur jag ska göra.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Hur lyckas få ut arbetsgivarintyg

Inläggav slackern » 2014-01-08 9:11:11

AustenAnnie skrev:Enligt mina papper gick anställningen ut den 29/11.
Men deras uppgifter säger ätt jag var anställd fram till 3/12.
Slutade dock 29/11 och anmälde mig till AF 2/12.
Därav problematiken.

Men tack för alla råd hittills. :-)Happy
Ska ringa min lokala arbetsledare och höra hur jag ska göra.


Hoppas att det löser sig för dig. :) Kan förstå att du tycker att det är jobbigt att bli bollad hit och dit.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur lyckas få ut arbetsgivarintyg

Inläggav dasunbedingte » 2014-01-08 9:23:26

AustenAnnie skrev:Enligt mina papper gick anställningen ut den 29/11.
Men deras uppgifter säger ätt jag var anställd fram till 3/12.
Slutade dock 29/11 och anmälde mig till AF 2/12.
Därav problematiken.

Men tack för alla råd hittills. :-)Happy
Ska ringa min lokala arbetsledare och höra hur jag ska göra.


- Vilken typ av anställning hade du? Vikariat, viss tid, allmän viss tid (AVA) eller prov-anställning (låter som AVA)?

- Det står i ditt anställningsavtal när anställningen ska ha upphört (och vilken typ av anställning du har/hade) - vad står det på detta (första arbetsdag respektive sista arbetsdag)?

- Har du bara varit anställd hos företaget i 6 månader?

Om anställningen enligt skrivet avtal gick ut 29/11-2013, förutsatt att du ej skriftligt eller muntligt kommit överens om annat, så gäller detta. Om arbetsköparen skulle hävda ni kom överens om 3/12 muntligt, så är det upp till henom att styrka detta (muntliga avtal ÄR gällande).

Det låter orimligt att en skriver avtal som löper ut strax innan eller efter en månad är slut. Praxis är vid första respektive sista kalenderdag i angiven månad.
Antar att du arbetade endast vardagar?
För 29/11 var en Fredag och 3/12 en Tisdag. Det kan vara ett fel i deras lönesystem, styrk ditt ärende med anställningsavtalet för arbetsgivaren (skicka in en kopia på de papper du har till arbetsgivaren), dock EFTER att du tagit kontakt med ditt fackförbund (de kanske har listat ut andra tillvägagångssätt).

- Har arbetsköparen varit besvärlig tidigare (du kan skicka PM om du vill inte ta det öppet)?

Lycka till!
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Hur lyckas få ut arbetsgivarintyg

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-08 9:30:14

Har nyss pratat med min lokala arbetsledare, han har rapporterat in min närvaro.
Men på något sätt har dessa uppgifter inte inkommit till högkontoret i detta fallet främst lönekontoret. Regions-ansvarige rådde mig att ringa min egentliga arbetsledare.

Vilket jag drar mig för, stör mig extremt mycket på att de uppgifterna inte stämmer.
Att det ska vara så svårt för de att ändra datumet eller kolla upp anställningsavtalet.
Men är inte förvånad tyvärr, har varit med om så många konstigheter sedan jag fick anställning där.

När jag pratade med lönekontoret de två sista gångerna så påstod de att de skickat ett arbetsgivarintyg den 17/12. Alltså precis innan jul, men jag VET säkert att de med rätt stor säkerhet inte skickade ut något. Eftersom att jag endast fick lönebesked den 24/12.
Väntade dessutom någon vecka eftersom att posten kanske skulle komma senare, det kanske kommit bort med mera.

Men fortfarande inget arbetsgivarintyg, nu kan de inte heller skicka något förrän de fått mina korrekta uppgifter. Suck.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Hur lyckas få ut arbetsgivarintyg

Inläggav dasunbedingte » 2014-01-08 9:47:47

AustenAnnie skrev:Har nyss pratat med min lokala arbetsledare, han har rapporterat in min närvaro.
Men på något sätt har dessa uppgifter inte inkommit till högkontoret i detta fallet främst lönekontoret. Regions-ansvarige rådde mig att ringa min egentliga arbetsledare.

Vilket jag drar mig för, stör mig extremt mycket på att de uppgifterna inte stämmer.
Att det ska vara så svårt för de att ändra datumet eller kolla upp anställningsavtalet.
Men är inte förvånad tyvärr, har varit med om så många konstigheter sedan jag fick anställning där.

När jag pratade med lönekontoret de två sista gångerna så påstod de att de skickat ett arbetsgivarintyg den 17/12. Alltså precis innan jul, men jag VET säkert att de med rätt stor säkerhet inte skickade ut något. Eftersom att jag endast fick lönebesked den 24/12.
Väntade dessutom någon vecka eftersom att posten kanske skulle komma senare, det kanske kommit bort med mera.

Men fortfarande inget arbetsgivarintyg, nu kan de inte heller skicka något förrän de fått mina korrekta uppgifter. Suck.


Underligt. Har du antecknat ned vilka dagar du arbetat, skulle ha arbetat (om frånvaro för diverse anledningar), fyllnads -och diverse övertider, semesterdagar etc?
Det verkar inte riktigt stämma vad din närmsta arbetsledare säger - kontakta facket, be de ta dusten.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Hur lyckas få ut arbetsgivarintyg

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-08 10:10:48

dasunbedingte skrev:
AustenAnnie skrev:Har nyss pratat med min lokala arbetsledare, han har rapporterat in min närvaro.
Men på något sätt har dessa uppgifter inte inkommit till högkontoret i detta fallet främst lönekontoret. Regions-ansvarige rådde mig att ringa min egentliga arbetsledare.

Vilket jag drar mig för, stör mig extremt mycket på att de uppgifterna inte stämmer.
Att det ska vara så svårt för de att ändra datumet eller kolla upp anställningsavtalet.
Men är inte förvånad tyvärr, har varit med om så många konstigheter sedan jag fick anställning där.

När jag pratade med lönekontoret de två sista gångerna så påstod de att de skickat ett arbetsgivarintyg den 17/12. Alltså precis innan jul, men jag VET säkert att de med rätt stor säkerhet inte skickade ut något. Eftersom att jag endast fick lönebesked den 24/12.
Väntade dessutom någon vecka eftersom att posten kanske skulle komma senare, det kanske kommit bort med mera.

Men fortfarande inget arbetsgivarintyg, nu kan de inte heller skicka något förrän de fått mina korrekta uppgifter. Suck.


Underligt. Har du antecknat ned vilka dagar du arbetat, skulle ha arbetat (om frånvaro för diverse anledningar), fyllnads -och diverse övertider, semesterdagar etc?
Det verkar inte riktigt stämma vad din närmsta arbetsledare säger - kontakta facket, be de ta dusten.

Tack, hade endast en tillfällig anställning så kallad arbetstopp, sex månader.
Med möjlighet till fast anställning, dock hade företaget anställningsstopp.
Jag hade aldrig rätt till betald semester,
hade rätt att ta semester så klart dock utan semesterersättning.
Hade behövt vara anställd ett år för det.
Nu har man lovat mitt ombud att ändra datumet och skicka ett nytt intyg.
Men tydligen så tyckte även min arbetsledare att det var märkligt att jag hade ett annat datum i mina papper. Återstår att se hur detta slutar.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Hur lyckas få ut arbetsgivarintyg

Inläggav slackern » 2014-01-08 10:14:52

AustenAnnie skrev:
dasunbedingte skrev:
AustenAnnie skrev:Har nyss pratat med min lokala arbetsledare, han har rapporterat in min närvaro.
Men på något sätt har dessa uppgifter inte inkommit till högkontoret i detta fallet främst lönekontoret. Regions-ansvarige rådde mig att ringa min egentliga arbetsledare.

Vilket jag drar mig för, stör mig extremt mycket på att de uppgifterna inte stämmer.
Att det ska vara så svårt för de att ändra datumet eller kolla upp anställningsavtalet.
Men är inte förvånad tyvärr, har varit med om så många konstigheter sedan jag fick anställning där.

När jag pratade med lönekontoret de två sista gångerna så påstod de att de skickat ett arbetsgivarintyg den 17/12. Alltså precis innan jul, men jag VET säkert att de med rätt stor säkerhet inte skickade ut något. Eftersom att jag endast fick lönebesked den 24/12.
Väntade dessutom någon vecka eftersom att posten kanske skulle komma senare, det kanske kommit bort med mera.

Men fortfarande inget arbetsgivarintyg, nu kan de inte heller skicka något förrän de fått mina korrekta uppgifter. Suck.


Underligt. Har du antecknat ned vilka dagar du arbetat, skulle ha arbetat (om frånvaro för diverse anledningar), fyllnads -och diverse övertider, semesterdagar etc?
Det verkar inte riktigt stämma vad din närmsta arbetsledare säger - kontakta facket, be de ta dusten.

Tack, hade endast en tillfällig anställning så kallad arbetstopp, sex månader.
Med möjlighet till fast anställning, dock hade företaget anställningsstopp.
Jag hade aldrig rätt till betald semester,
hade rätt att ta semester så klart dock utan semesterersättning.
Hade behövt vara anställd ett år för det.
Nu har man lovat mitt ombud att ändra datumet och skicka ett nytt intyg.
Men tydligen så tyckte även min arbetsledare att det var märkligt att jag hade ett annat datum i mina papper. Återstår att se hur detta slutar.


Men vd fan fick du semesterersättning då? Det ska vara 12% utav lönen.

Semesterlönen utgör enligt lag 12 procent av under intjänandeåret utbetald lön samt eventuellt semesterlönegrundande frånvaro (föräldraledighet, värnplikt etc.).[4][5]

Då anställningen upphör skall arbetsgivaren betala ut all innestående semesterersättning (ej utbetald sparad semesterlön).

Semesterlöneunderlaget utgörs av

Timlön
Eventuell rörlig lön (ob-, övertidsersättning, ackord, provision, et cetera)
Semesterlön för sparad semester
Genomsnittlig dagsinkomst för eventuell semesterlönegrundande frånvaro

Utbetald ordinarie semesterlön under intjänandeåret är inte semesterlönegrundande.

Så här räknas värdet av semesterlön per dag ut:

genomsnittlig lön = all intjänad lön under intjänandeåret delat med antal arbetade dagar under intjänandeåret.

Intjänandeåret omfattar tiden 1 april - 31 mars.[6]


http://sv.wikipedia.org/wiki/Semesterers%C3%A4ttning
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur lyckas få ut arbetsgivarintyg

Inläggav Goran_81 » 2014-01-08 10:22:10

Du kan alltid kontakta din fackförening.
Goran_81
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2011-10-03

Hur lyckas få ut arbetsgivarintyg

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-09 18:52:40

Okej, intyget har kommit tro det eller ej.
På intyget står det att jag slutade 2/12
vilket eventuellt blir ett problem eftersom att jag skrev in mig på AF 2/12.
Samma dag alltså. Krångel, krångel.
Jo, så klart det blir krångel på ett sådant företag.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Hur lyckas få ut arbetsgivarintyg

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-09 18:56:29

slackern skrev:
AustenAnnie skrev:
dasunbedingte skrev:
Underligt. Har du antecknat ned vilka dagar du arbetat, skulle ha arbetat (om frånvaro för diverse anledningar), fyllnads -och diverse övertider, semesterdagar etc?
Det verkar inte riktigt stämma vad din närmsta arbetsledare säger - kontakta facket, be de ta dusten.

Tack, hade endast en tillfällig anställning så kallad arbetstopp, sex månader.
Med möjlighet till fast anställning, dock hade företaget anställningsstopp.
Jag hade aldrig rätt till betald semester,
hade rätt att ta semester så klart dock utan semesterersättning.
Hade behövt vara anställd ett år för det.
Nu har man lovat mitt ombud att ändra datumet och skicka ett nytt intyg.
Men tydligen så tyckte även min arbetsledare att det var märkligt att jag hade ett annat datum i mina papper. Återstår att se hur detta slutar.


Men vd fan fick du semesterersättning då? Det ska vara 12% utav lönen.

Semesterlönen utgör enligt lag 12 procent av under intjänandeåret utbetald lön samt eventuellt semesterlönegrundande frånvaro (föräldraledighet, värnplikt etc.).[4][5]

Då anställningen upphör skall arbetsgivaren betala ut all innestående semesterersättning (ej utbetald sparad semesterlön).

Semesterlöneunderlaget utgörs av

Timlön
Eventuell rörlig lön (ob-, övertidsersättning, ackord, provision, et cetera)
Semesterlön för sparad semester
Genomsnittlig dagsinkomst för eventuell semesterlönegrundande frånvaro

Utbetald ordinarie semesterlön under intjänandeåret är inte semesterlönegrundande.

Så här räknas värdet av semesterlön per dag ut:

genomsnittlig lön = all intjänad lön under intjänandeåret delat med antal arbetade dagar under intjänandeåret.

Intjänandeåret omfattar tiden 1 april - 31 mars.[6]


http://sv.wikipedia.org/wiki/Semesterers%C3%A4ttning

Tyvärr är man inte berättigad till semesterersättning om anställningen är kortare än ett år.
Tog ut tre dagars ledighet, fast jag hade rätt att ta ut hela 25 dagar enligt avtalet. Men då hade jag fått nada i lön istället. Tror tyvärr de reglerna endast gäller fast anställda.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Hur lyckas få ut arbetsgivarintyg

Inläggav slackern » 2014-01-09 19:10:55

AustenAnnie skrev:
slackern skrev:
AustenAnnie skrev:Tack, hade endast en tillfällig anställning så kallad arbetstopp, sex månader.
Med möjlighet till fast anställning, dock hade företaget anställningsstopp.
Jag hade aldrig rätt till betald semester,
hade rätt att ta semester så klart dock utan semesterersättning.
Hade behövt vara anställd ett år för det.
Nu har man lovat mitt ombud att ändra datumet och skicka ett nytt intyg.
Men tydligen så tyckte även min arbetsledare att det var märkligt att jag hade ett annat datum i mina papper. Återstår att se hur detta slutar.


Men vd fan fick du semesterersättning då? Det ska vara 12% utav lönen.

Semesterlönen utgör enligt lag 12 procent av under intjänandeåret utbetald lön samt eventuellt semesterlönegrundande frånvaro (föräldraledighet, värnplikt etc.).[4][5]

Då anställningen upphör skall arbetsgivaren betala ut all innestående semesterersättning (ej utbetald sparad semesterlön).

Semesterlöneunderlaget utgörs av

Timlön
Eventuell rörlig lön (ob-, övertidsersättning, ackord, provision, et cetera)
Semesterlön för sparad semester
Genomsnittlig dagsinkomst för eventuell semesterlönegrundande frånvaro

Utbetald ordinarie semesterlön under intjänandeåret är inte semesterlönegrundande.

Så här räknas värdet av semesterlön per dag ut:

genomsnittlig lön = all intjänad lön under intjänandeåret delat med antal arbetade dagar under intjänandeåret.

Intjänandeåret omfattar tiden 1 april - 31 mars.[6]


http://sv.wikipedia.org/wiki/Semesterers%C3%A4ttning

Tyvärr är man inte berättigad till semesterersättning om anställningen är kortare än ett år.
Tog ut tre dagars ledighet, fast jag hade rätt att ta ut hela 25 dagar enligt avtalet. Men då hade jag fått nada i lön istället. Tror tyvärr de reglerna endast gäller fast anställda.


OK skumt som fan. Själv har jag fått det på varje anställning jag har haft inklusive sommarjobb. Fast det kanske har ingått i din lön? Att det står i anstälningsintyget?

Men jag ska vara tyst nu du har säkert stenkoll på det hela som ja det är dig det handlar om. :)
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur lyckas få ut arbetsgivarintyg

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-09 19:33:18

slackern skrev:
AustenAnnie skrev:
slackern skrev:
Men vd fan fick du semesterersättning då? Det ska vara 12% utav lönen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Semesterers%C3%A4ttning

Tyvärr är man inte berättigad till semesterersättning om anställningen är kortare än ett år.
Tog ut tre dagars ledighet, fast jag hade rätt att ta ut hela 25 dagar enligt avtalet. Men då hade jag fått nada i lön istället. Tror tyvärr de reglerna endast gäller fast anställda.


OK skumt som fan. Själv har jag fått det på varje anställning jag har haft inklusive sommarjobb. Fast det kanske har ingått i din lön? Att det står i anstälningsintyget?

Men jag ska vara tyst nu du har säkert stenkoll på det hela som ja det är dig det handlar om. :)

Kan säga med rätt stor säkerhet att företaget nog skulle gå back, och kanske till och med konka i längden. Om de skulle vara tvungna att betala semesterersättning till tillfälligt anställda också. Företaget har ju lyckats slippa kostnaden för lokalhyra dessutom. Har dessutom funnits sedan 1970-talet, så ja.
Jo jag hade rätt 25 dagars obetald semester.
Så rätt till semester hade jag dock utan betalning.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Re: Hur lyckas få ut arbetsgivarintyg

Inläggav Titti » 2014-01-10 20:26:12

Självfallet har du rätt till semesterersättning oavsett hur länge du jobbat. Däremot är det inte alltid man har rätt till semester om man jobbar kortare tider.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Sv: Hur lyckas få ut arbetsgivarintyg

Inläggav marxisten » 2014-01-10 23:02:07

Semesterersättning skall du alltid ha och det skall alltid inkluderas i lönen oavsett längd på anställningen.

Även om jobbet bara är för en dag skall du få det. På min mors jobb behövde de en som kunde köra och leverera varor akut och de frågade mig om jag kunde göra detta. Detta var en körning för en dag, knappt att räkna som en anställning en gång, men på lönen för detta jobb inkluderades semesterersättning.

Så jo, du skall självklart ha semesterersättning, det är lagstadgat. Att inte ge det är olagligt.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Hur lyckas få ut arbetsgivarintyg

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-24 0:05:11

Titti skrev:Självfallet har du rätt till semesterersättning oavsett hur länge du jobbat. Däremot är det inte alltid man har rätt till semester om man jobbar kortare tider.
marxisten skrev:Semesterersättning skall du alltid ha och det skall alltid inkluderas i lönen oavsett längd på anställningen.

Även om jobbet bara är för en dag skall du få det. På min mors jobb behövde de en som kunde köra och leverera varor akut och de frågade mig om jag kunde göra detta. Detta var en körning för en dag, knappt att räkna som en anställning en gång, men på lönen för detta jobb inkluderades semesterersättning.

Så jo, du skall självklart ha semesterersättning, det är lagstadgat. Att inte ge det är olagligt.

Ledsen, för extremt sent svar från min sida.
Tack för infon om semesterersättning, jobbar inte kvar på det aktuella företaget i fråga.
Skulle kanske dragit den frågan med facket om jag hade fått erbjudande om fast anställning/tillsvidareanställning. Men bra att veta inför framtiden.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Hur lyckas få ut arbetsgivarintyg

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-24 16:50:53

AustenAnnie skrev:
Titti skrev:Självfallet har du rätt till semesterersättning oavsett hur länge du jobbat. Däremot är det inte alltid man har rätt till semester om man jobbar kortare tider.
marxisten skrev:Semesterersättning skall du alltid ha och det skall alltid inkluderas i lönen oavsett längd på anställningen.

Även om jobbet bara är för en dag skall du få det. På min mors jobb behövde den en som kunde köra och leverera varor akut och de frågade mig om jag kunde göra detta. Detta var en körning för en dag, knappt att räkna som en anställning en gång, men på lönen för detta jobb inkluderades semesterersättning.

Så jo, du skall självklart ha semesterersättning, det är lagstadgat. Att inte ge det är olagligt.

Ledsen, för extremt sent svar från min sida.
Tack för infon om semesterersättning, jobbar inte kvar på det aktuella företaget i fråga.
Skulle kanske dragit den frågan med facket om jag hade fått erbjudande om fast anställning/tillsvidareanställning. Men bra att veta inför framtiden.

Okej, håll i er nu.
Vet inte hur det har gått till, men har lyckats få lön för december (troligtvis).
Fastän jag slutade jobba redan i november.
Troligtvis har det blivit fel igen - jag är inte förvånad.
På min första eller andra månadslön så hade de dragit 8000 exklusive skatt på någon annans kronofogdeskuld.

Min arbetsledare lovade att man INTE skulle betala ut ytterligare lön till mig för december. Även om jag hade arbetat till den 3/12 så hade det knappast gett så här mycket i ersättning. Suck.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Hur lyckas få ut arbetsgivarintyg

Inläggav Tiblan » 2014-01-24 17:30:59

Om du har jobbat 6 månader ska du ha ungefär en halv månadslön extra i semesterersättning.

Det finns dom företag som inte godkänner att man tar ut semesterdagar utan att ha arbetat in dessa. Andra företag säger att det är ok och om man jobbat mer än 5 år vanligtvis så efterskänker dom det. Detta innebär att i din slutlön ska du även ha semesterersättning för den tiden du jobbat.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Hur lyckas få ut arbetsgivarintyg

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-24 19:29:51

Tiblan skrev:Om du har jobbat 6 månader ska du ha ungefär en halv månadslön extra i semesterersättning.

Det finns dom företag som inte godkänner att man tar ut semesterdagar utan att ha arbetat in dessa. Andra företag säger att det är ok och om man jobbat mer än 5 år vanligtvis så efterskänker dom det. Detta innebär att i din slutlön ska du även ha semesterersättning för den tiden du jobbat.

Okej, men kollade detta tillsammsns med AF och då meddelade arbetsgivaren att jag redan låg inne i lönesystemet för januariutbetalningar på lönen.
Antingen är det en felinsättning eller så har jag fått någon annans lön ingen.
När jag kontaktade lönekontoret hade redan slutat för dagen
"lönekontoret slutat kl 15 på fredagar".
Suck. Dubbelsuck.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Re: Sv: Hur lyckas få ut arbetsgivarintyg

Inläggav Titti » 2014-01-24 19:47:32

Tiblan skrev:Det finns dom företag som inte godkänner att man tar ut semesterdagar utan att ha arbetat in dessa.

Enligt semesterlagen har man rätt till semesterledighet (även sommartid) även om man inte jobbat in den. Undantaget är naturligtvis om man är anställd just som semestervikarie.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Hur lyckas få ut arbetsgivarintyg

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-24 19:51:52

Titti skrev:
Tiblan skrev:Det finns dom företag som inte godkänner att man tar ut semesterdagar utan att ha arbetat in dessa.

Enligt semesterlagen har man rätt till semesterledighet (även sommartid) även om man inte jobbat in den. Undantaget är naturligtvis om man är anställd just som semestervikarie.

Tack, fick äntligen bekräftat det jag fått höra hela tiden.
Jag var anställd från juni till november,
så jag var troligtvis en semestervikarie fast jag kallades arbetstopp/tillfälligt anställd.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Hur lyckas få ut arbetsgivarintyg

Inläggav Tiblan » 2014-01-25 8:15:41

Titti skrev:
Tiblan skrev:Det finns dom företag som inte godkänner att man tar ut semesterdagar utan att ha arbetat in dessa.

Enligt semesterlagen har man rätt till semesterledighet (även sommartid) även om man inte jobbat in den. Undantaget är naturligtvis om man är anställd just som semestervikarie.


Absolut men du har inte rätt till flera veckor om du inte arbetat in den däremot kan du ta obetald semester om så överenskommits. Om tanken är att du ska vara semestervikarie och du kommer och säger att du ska ha semester så är det ju ingen höjdare
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in