Nästäppa

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Nästäppa

Inläggav Smoyy » 2018-02-25 14:21:21

Min kroniska nästäppa förstör mitt liv. Det gör att jag inte kan andas normalt på nätterna och vaknar hela tiden. Har pratat med några om detta som har autismspektrumdiagnoser och flera säger sig ha samma problem.
Är det fler här som har problem med nästäppa? Vad har ni gjort för att få bukt med problemet?

Har träffat en näsläkare som kollat in i näsan men såg inget större fel där inne. Börjar bli så desperat att jag kanske måste bli ta nässpray som är beroendeframkallande för resten av livet.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Nästäppa

Inläggav Flinta » 2018-02-25 17:02:03

Äter du några mediciner?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Nästäppa

Inläggav Fretshi » 2018-02-25 18:01:30

Min kusin var förkyld i 6 år och kunde inte vara aktiv under den tiden.

Jag tror det är viktgt att man rör på sig regelbundet om det så bara är en rask promenad för att rensa näsan

Sen kan ju säkert mediciner göra så man blir täppt.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Nästäppa

Inläggav Smoyy » 2018-02-25 18:11:41

Flinta skrev:Äter du några mediciner?

Nej ingenting.

Fretshi skrev:Min kusin var förkyld i 6 år och kunde inte vara aktiv under den tiden.

Jag tror det är viktgt att man rör på sig regelbundet om det så bara är en rask promenad för att rensa näsan

Sen kan ju säkert mediciner göra så man blir täppt.


Jo jag tränar och är ute regelbundet. Väldigt frustrerande detta.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Nästäppa

Inläggav Huggorm » 2018-02-25 19:17:38

Jag har samma problem, näsan funkar fint när jag står upp men tätnar när jag ligger ner. Men det tar vanligtvis en stund så jag hinner somna, sedan övergår jag till att andas genom munnen under natten när luftvägarna genom näsan tätnar. På morgonen får jag blåsa hårt genom näsan för att det skall öppna sig och ofta blöder det lite från uttorkade slemhinnor. Irriterande men jag vet inte om det går att göra något åt. Operation för att förstora luftvägarna?
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Nästäppa

Inläggav Smoyy » 2018-02-25 19:25:25

Huggorm skrev:Jag har samma problem, näsan funkar fint när jag står upp men tätnar när jag ligger ner. Men det tar vanligtvis en stund så jag hinner somna, sedan övergår jag till att andas genom munnen under natten när luftvägarna genom näsan tätnar. På morgonen får jag blåsa hårt genom näsan för att det skall öppna sig och ofta blöder det lite från uttorkade slemhinnor. Irriterande men jag vet inte om det går att göra något åt. Operation för att förstora luftvägarna?


Precis så. Ibland är jag dock lite tät på dagarna också när jag står upp. Du vaknar inte på natten? Jag misstänker att min ytliga sömn med många uppvak beror på att jag inte får tillräckligt med luft. Munandning kan störa sömnen också tydligen.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Nästäppa

Inläggav Huggorm » 2018-02-25 19:55:34

Smoyy skrev:Precis så. Ibland är jag dock lite tät på dagarna också när jag står upp. Du vaknar inte på natten? Jag misstänker att min ytliga sömn med många uppvak beror på att jag inte får tillräckligt med luft. Munandning kan störa sömnen också tydligen.
Jo, jag vaknar en eller några gånger varje natt man det gör väl alla?

Obstruktiv sömnapné kallas fenomenet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6mnapn%C3%A9
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Nästäppa

Inläggav Smoyy » 2018-02-25 20:53:17

Huggorm skrev:
Smoyy skrev:Precis så. Ibland är jag dock lite tät på dagarna också när jag står upp. Du vaknar inte på natten? Jag misstänker att min ytliga sömn med många uppvak beror på att jag inte får tillräckligt med luft. Munandning kan störa sömnen också tydligen.
Jo, jag vaknar en eller några gånger varje natt man det gör väl alla?

Obstruktiv sömnapné kallas fenomenet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6mnapn%C3%A9


Och du känner att du får djup sömn? Nja inte alla inte, jag vaknade sällan förr i tiden innan dessa problem.
De flesta vaknar utan att ens veta om det vilket verkar vara något slags inlärt beteende hos människan.
Jag får ingen djup sömn i alla fall.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Nästäppa

Inläggav Karamell » 2018-02-25 21:05:17

Min näsa rinner året om, har gjort det i ca 15 år. Jag var hos doktorn och fick nässpray men glömmer jämt att använda den dessutom verkar det inte hjälp så mycket.

Det är värst när jag lutar huvudet neråt t.ex. äter, tränar ( ligger på golvet) eller har varit ute, speciellt i kyla.

Först trodde jag jag hade blivit pälsallergiker på äldre dar, men test sa at jag inte var allergisk mot något. Har inga problem när jag sover dock. Mystiskt och irriterande detta.

Tror ni det kan att ha med medicin att göra? Jag äter Paroxetin.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Nästäppa

Inläggav Huggorm » 2018-02-25 21:14:09

Smoyy skrev:
Huggorm skrev:
Smoyy skrev:Precis så. Ibland är jag dock lite tät på dagarna också när jag står upp. Du vaknar inte på natten? Jag misstänker att min ytliga sömn med många uppvak beror på att jag inte får tillräckligt med luft. Munandning kan störa sömnen också tydligen.
Jo, jag vaknar en eller några gånger varje natt man det gör väl alla?

Obstruktiv sömnapné kallas fenomenet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6mnapn%C3%A9


Och du känner att du får djup sömn? Nja inte alla inte, jag vaknade sällan förr i tiden innan dessa problem.
De flesta vaknar utan att ens veta om det vilket verkar vara något slags inlärt beteende hos människan.
Jag får ingen djup sömn i alla fall.
Den djupa sömnen behövs för att man skall bli ordentligt utsövd. Du borde nog gå till doktorn igen, och utredas för sömnapné. De skall skicka med dig en apparat hem som du skall sova med som mäter hur allvarliga problemen är
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Nästäppa

Inläggav Alien » 2018-02-25 21:17:19

Det är vanligt med andningsuppehåll under sömnen. Har man tillräckligt många kallas det sömnapné samband-mellan-autism-och-somnapne-t24733.html

Jag vågar inte använda nässprej förutom när jag är förkyld, eftersom jag läst att det får motsatt verkan då.

Vad jag gör är att alltid somna på sidan men ha många kuddar, eftersom jag tydligen ramlar på rygg när jag väl somnat. Jag vaknar ibland och tycker att jag inte kan andas. Då sätter jag mig upp och tänder lampan, kanske läser tills jag lugnat mig lite. Munnen blir alldeles torr eftersom jag måste andas genom den, men när jag håller på att somna är den alltid stängd.

Är man överviktig ska man gå ner i vikt, men det är lättare sagt än gjort.

Jag har en aktivitetsklocka på mig på natten som visar hur jag sover. Ibland sover jag dubbelt så mycket djupsömn som lättsömn. Om man nu kan lite på klockan, ligger jag vaken men helt stilla tror den att jag sover så den visar inte alla uppvaknanden.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nästäppa

Inläggav Smoyy » 2018-02-26 0:56:31

Huggorm skrev:
Smoyy skrev:
Huggorm skrev:Jo, jag vaknar en eller några gånger varje natt man det gör väl alla?

Obstruktiv sömnapné kallas fenomenet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6mnapn%C3%A9


Och du känner att du får djup sömn? Nja inte alla inte, jag vaknade sällan förr i tiden innan dessa problem.
De flesta vaknar utan att ens veta om det vilket verkar vara något slags inlärt beteende hos människan.
Jag får ingen djup sömn i alla fall.
Den djupa sömnen behövs för att man skall bli ordentligt utsövd. Du borde nog gå till doktorn igen, och utredas för sömnapné. De skall skicka med dig en apparat hem som du skall sova med som mäter hur allvarliga problemen är


Jo jag ska göra det. Försökte få en analys en gång men sov givetvis ingenting. Kul när man redan har sömnproblem + asperger att ha sladdar och moduler över hela överkroppen och förväntas sova med det.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Nästäppa

Inläggav Smoyy » 2018-02-26 1:00:39

Alien skrev:Det är vanligt med andningsuppehåll under sömnen. Har man tillräckligt många kallas det sömnapné samband-mellan-autism-och-somnapne-t24733.html

Jag vågar inte använda nässprej förutom när jag är förkyld, eftersom jag läst att det får motsatt verkan då.

Vad jag gör är att alltid somna på sidan men ha många kuddar, eftersom jag tydligen ramlar på rygg när jag väl somnat. Jag vaknar ibland och tycker att jag inte kan andas. Då sätter jag mig upp och tänder lampan, kanske läser tills jag lugnat mig lite. Munnen blir alldeles torr eftersom jag måste andas genom den, men när jag håller på att somna är den alltid stängd.

Är man överviktig ska man gå ner i vikt, men det är lättare sagt än gjort.

Jag har en aktivitetsklocka på mig på natten som visar hur jag sover. Ibland sover jag dubbelt så mycket djupsömn som lättsömn. Om man nu kan lite på klockan, ligger jag vaken men helt stilla tror den att jag sover så den visar inte alla uppvaknanden.


Har sett att vissa faktiskt hävdar att autismstörningar framförallt add och adhd egentligen i grunden är en sömnstörning som leder till dessa problem.
Finns ju kortisonnässpray också men gillar verkligen inte kortison. Har inga allergier heller enligt blodprov så jag vette tusan om det kommer att hjälpa ens. Sömnproblem förstör mitt liv verkligen. Har inte sovit ut en full natt på över 10 år och jag är orolig för min hälsa.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Nästäppa

Inläggav Flinta » 2018-02-26 5:49:32

Boka besök hos öron-, näsa- halsläkare kan vara ett första steg. Har själv behovet av undersökning men ej kommit till skott/ bortprioriterat detta en lång tid.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Nästäppa

Inläggav Smoyy » 2018-02-26 11:33:39

Flinta skrev:Boka besök hos öron-, näsa- halsläkare kan vara ett första steg. Har själv behovet av undersökning men ej kommit till skott/ bortprioriterat detta en lång tid.


Jo jag har varit hos en sådan som sagt och fann inget fel. Börjar misstänka att detta är pga stress eller någon obalans i signalsubstanser.
För mycket serotonin kan tydligen ge nästäppa.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Nästäppa

Inläggav Bamse » 2018-02-26 15:15:52

Jag har haft det likadant så länge jag kan minnas. Gjorde nyligen en utredning om sömnapne, och det visade sig att jag hade 57 andningsuppehåll i timmen. Fick en C-pap och sover mycket bättre, även nästäppan blev bättre genom att c-papen blåser in en ström av luft hela tiden, dock blir jag torr i näsan och måste smörja mig i näsan när jag vaknar och innan jag lägger mig. Konstigt nog blir jag även torr i munnen trots att jag inte sover med öppen mun längre. Överlag blivit piggare och fått ett bättre liv.
Bamse
 
Inlägg: 94
Anslöt: 2012-11-07
Ort: Norrbotten

Nästäppa

Inläggav antonius » 2018-02-26 16:04:12

Nozovent, kan hjälpa, har använt det en längre tid själv och det fungerar för mig iaf, kräver dock en del tillvänjning men skulle nu aldrig försöka sova utan... :-)063

https://www.apoteket.se/produkt/nozovent-2st-ask-101106/

Man ser dock inte klok ut med den insatt, men det får man leva med bara det fungerar... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Nästäppa

Inläggav Smoyy » 2018-02-28 2:06:16

Bamse skrev:Jag har haft det likadant så länge jag kan minnas. Gjorde nyligen en utredning om sömnapne, och det visade sig att jag hade 57 andningsuppehåll i timmen. Fick en C-pap och sover mycket bättre, även nästäppan blev bättre genom att c-papen blåser in en ström av luft hela tiden, dock blir jag torr i näsan och måste smörja mig i näsan när jag vaknar och innan jag lägger mig. Konstigt nog blir jag även torr i munnen trots att jag inte sover med öppen mun längre. Överlag blivit piggare och fått ett bättre liv.


Härligt att du blev hjälpt av det. Har du testat en löstagbar bettskena för det också?


antonius skrev:Nozovent, kan hjälpa, har använt det en längre tid själv och det fungerar för mig iaf, kräver dock en del tillvänjning men skulle nu aldrig försöka sova utan... :-)063

https://www.apoteket.se/produkt/nozovent-2st-ask-101106/

Man ser dock inte klok ut med den insatt, men det får man leva med bara det fungerar... :-)005


Tack för tipset. Har tittat på den här typen av lösning, även plåster men tror inte det funkar eftersom jag är svullen långt in i näsan. Bra nätter kan jag vara nästan helt fri i ena näsborren och enligt en läkare skall detta tydligen vara relativt normalt eftersom det är fysiologiskt eller nåt. Näscykeln kallas det. Kan dock inte minnas att jag haft det såhär förr.

Folk här i forumet utan problem: Är ni helt fria i båda näsgångarna när ni ligger ner?
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Nästäppa

Inläggav Bamse » 2018-03-15 12:52:19

Smoyy skrev:
Bamse skrev:Jag har haft det likadant så länge jag kan minnas. Gjorde nyligen en utredning om sömnapne, och det visade sig att jag hade 57 andningsuppehåll i timmen. Fick en C-pap och sover mycket bättre, även nästäppan blev bättre genom att c-papen blåser in en ström av luft hela tiden, dock blir jag torr i näsan och måste smörja mig i näsan när jag vaknar och innan jag lägger mig. Konstigt nog blir jag även torr i munnen trots att jag inte sover med öppen mun längre. Överlag blivit piggare och fått ett bättre liv.


Smoyy skrev: Härligt att du blev hjälpt av det. Har du testat en löstagbar bettskena för det också?


Ja och det fungerade inte alls, bland annat för att jag helt enkelt spottade ut den på natten :)
Bamse
 
Inlägg: 94
Anslöt: 2012-11-07
Ort: Norrbotten

Nästäppa

Inläggav Selma » 2018-03-31 10:43:52

Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Nästäppa

Inläggav manne » 2018-04-04 12:30:26

Smoyy skrev:Min kroniska nästäppa förstör mitt liv. Det gör att jag inte kan andas normalt på nätterna och vaknar hela tiden. Har pratat med några om detta som har autismspektrumdiagnoser och flera säger sig ha samma problem.
Är det fler här som har problem med nästäppa? Vad har ni gjort för att få bukt med problemet?

Har träffat en näsläkare som kollat in i näsan men såg inget större fel där inne. Börjar bli så desperat att jag kanske måste bli ta nässpray som är beroendeframkallande för resten av livet.


nässpray.?
Nezeril®


https://www.fass.se/LIF/product?userTyp ... 0930000046
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Nästäppa

Inläggav Pinghis Khan » 2018-04-04 12:40:27

Ja jo jag har kronisk nästäppa och läkare har tittat och de såg större fel därinne.
Jag är inte så sugen på att opereras i näsan dock.
Tror inte att det beror på min assperjersjuka.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Nästäppa

Inläggav antonius » 2018-04-04 15:57:16

I ming ungdom var jag ihop med en små knasig men go tjej som brukade suga ut snoret från min näsa när jag var nästäppt... :shock:
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Nästäppa

Inläggav Pinghis Khan » 2018-04-04 19:08:17

TMI™
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Återgå till Aspergare och vården



Logga in