Autism och sömnapné - samband?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Autism och sömnapné - samband?

Inläggav Allikin » 2012-01-27 22:30:35

Är det nån som vet om sömnapné har nåt samband med autism? Är det nån mer med både autism/asperger och sömnapné?

Det känns bara så osannolikt att jag ska ha två helt olika "sjukdomar".

Eller kan det vara så att min autism-diagnos är "fel", att symptomen kommer av att jag kan ha haft sömnapnen oupptäckt (och då obehandlad) 10 år. Sömnapnen gör ju ju att man får syrebrist i hjärnan. Började somna på lektioner när jag gick i mellanstadiet och fick sömnapné-diagnosen när jag var 23.

Fast jag har ju också problemet med att jag har svårt att borsta tänderna utan att få kväljningar.
Allikin
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2010-10-21

Re: Samband mellan autism och sömnapné?

Inläggav Moggy » 2012-01-27 22:55:21

Tror det är väldigt ovanligt att man har sömnapné i den åldern. Sömnapné är till stor del förknippat med livsstilssjukdomar, övervikt, alkohol, hjärtproblem..
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Samband mellan autism och sömnapné?

Inläggav sugrövmanövern » 2012-01-27 23:01:29

Jag har svår sömnapné. Är född med för trånga luftvägar och är dessutom i dagsläget överviktig. Tror inte det har någonting med autismspektrum att göra.

Man kan ha hur många sjukdomar som helst samtidigt.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Samband mellan autism och sömnapné?

Inläggav Iridia » 2012-01-27 23:41:15

Nä, det kan nog drabba vem som helst.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Samband mellan autism och sömnapné?

Inläggav Corpse Bride » 2012-01-28 0:23:37

Jag tror inte det finns något samband alls. Sömnapné är inte särskilt sällsynt och inte osannolikt att få. Det kan som Moggy skrev vara förknippat med livsstilssjukdommar det kan även vara så att man har trängningar i hals som kan fixas med hjälp av enkel operation. För de flesta med sömnapné brukar lösningen vara så enkel som att gå ner i vikt.

Om sömnapné skulle kunna orsaka autism så tycker jag att det är mycket märkligt att autism inte är vanligare än det är. Att autism är något som finns under hela livet och symptomen lika så talar även emot det.

I vilket fall som helst tycker jag att du ska be och få det undersökt vad din sömnapné beror på, det kanske finns en enkel lösning på problemet.
Corpse Bride
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2012-01-20

Samband mellan autism och sömnapné?

Inläggav Bamse » 2018-02-26 15:17:05

Moggy skrev:Tror det är väldigt ovanligt att man har sömnapné i den åldern. Sömnapné är till stor del förknippat med livsstilssjukdomar, övervikt, alkohol, hjärtproblem..


Både jag och min son har snarkat och haft andningsuppehåll större delen av vårt liv
Bamse
 
Inlägg: 94
Anslöt: 2012-11-07
Ort: Norrbotten

Samband mellan autism och sömnapné?

Inläggav Alien » 2018-02-26 17:54:44

Även barn och ungdomar kan ha sömnapné. Det kan finnas fysiska ärftliga orsaker:

Forskarna tror att detta har att göra med att genetiska anlag styr sammansättningen av de muskelfibrer som finns i svalget. Men det kan också bero på att man ärvt ett överbett, tillbakadragen underkäke eller en smal näsa.
Ytterligare fysiska orsaker till sömnapné kan vara stora halsmandlar, näspolyper, sned skiljevägg i näsan som innebär att luften får svårare att passera genom näsa och svalg.
http://www.somnapne.se/category/vemdrab ... a-orsaker/

Men är man äldre och överviktig, så är övervikten oftast orsaken:
Är man överviktig och då speciellt över hals och nacke har man ofta sömnapné. Cirka 75% av alla sömnapnoiker beräknas väga över vad som anses normalt och 77% av alla med kraftig övervikt (fetma) har sömnapné.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Samband mellan autism och sömnapné?

Inläggav Smoyy » 2018-02-26 18:43:43

Alien skrev:Även barn och ungdomar kan ha sömnapné. Det kan finnas fysiska ärftliga orsaker:

Forskarna tror att detta har att göra med att genetiska anlag styr sammansättningen av de muskelfibrer som finns i svalget. Men det kan också bero på att man ärvt ett överbett, tillbakadragen underkäke eller en smal näsa.
Ytterligare fysiska orsaker till sömnapné kan vara stora halsmandlar, näspolyper, sned skiljevägg i näsan som innebär att luften får svårare att passera genom näsa och svalg.
http://www.somnapne.se/category/vemdrab ... a-orsaker/

Men är man äldre och överviktig, så är övervikten oftast orsaken:
Är man överviktig och då speciellt över hals och nacke har man ofta sömnapné. Cirka 75% av alla sömnapnoiker beräknas väga över vad som anses normalt och 77% av alla med kraftig övervikt (fetma) har sömnapné.


En sådan enkel sak som att som barn andas genom munnen på natten kan leda till att käken och tänderna utvecklas felaktigt så att andningen blir permanent förstörd. Man har sett att många som behövt tandställning har munandats. Står en hel del på en sida som heter medvetenandning.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Samband mellan autism och sömnapné?

Inläggav DIProgan » 2018-02-26 22:09:23

Finns i min släkt och jag tror mig ha det.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Samband mellan autism och sömnapné?

Inläggav MsTibbs » 2018-03-19 20:43:01

Jag har svår sömnapne med snabel om natten. Pappa likaså. Läkaren trodde det var mer ärftligt än viktrelaterat i mitt fall, men det ena kan ju öka.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Autism och sömnapné - samband?

Inläggav Alien » 2022-10-21 2:58:48

En ny medicin mot sömnapné är på gång!

TT/UNT 13 APRIL 2022 skrev:Medicin, som redan används i andra sammanhang, kan ge hjälp mot svår sömnapné. Det visar en ny svensk studie. Resultatet ger hopp om alternativ för apnépatienter som upplever att en ansiktsmask eller bettskena är obekväm.

Studien använde en medicin som i dag ges till patienter med en viss form av epilepsi. Den innehåller ett ämne som hjälper till att kontrollera ett av kroppens viktigaste enzymer: karboanhydras, som håller balans mellan koldioxid och pH-värde i kroppen.

Facit blev lovande. Antalet andningsuppehåll under sömnen minskade med i snitt omkring 40 procent hos 59 patienter med medelsvår eller svår sömnapné.
https://unt.se/nyheter/inrikes/halsa/ar ... e/r42pdwol

Ja, jag tror då inte jag skulle klara av att sova med en CPAP-mask över ansiktet. Jag skulle få panik och slita bort den.

De vanligaste behandlingarna mot sömnapné i dag är andningsmask eller bettskena. Men masken, som kallas CPAP, kan sägas ha två sidor.

– Masken löser allt, tekniskt sett. Den är som en rullstol för andning. Men användaren måste kunna tolerera en ansiktsmask, med en slang som ger en luftström till andningsvägen, beskriver Jan Hedner.


Studien har publicerats i den vetenskapliga tidskriften American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine.

Fakta: Sömnapné
Andningsstopp som inträffar under sömnen och varar i mer än tio sekunder.

Om en person har fler än fem andningsstopp per timme, talar man om sömnapnésyndrom.

Spoiler: visa
Det finns flera grader. Mer än 40 andningsstopp per timme räknas som svår sömnapné.

Andningsstoppen gör att syrehalten i blodet sjunker och att sömnen blir sämre, vilket gör personen trött på dagtid.

Sömnapné är ofta kopplad till snarkning. För vissa som drabbas är snarkandet det största problemet.

Den vanligaste formen av sömnapné uppstår när luftvägen täpps till på något sätt, till exempel för att man har stora tonsiller. Det kallas obstruktiv sömnapné.

En mindre vanlig form, som kallas central sömnapné, beror på att hjärnan inte klarar att styra andningen.
Sömnapné ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar och högt blodtryck.

Källor: NE och Sahlgrenska akademin
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Autism och sömnapné - samband?

Inläggav Alien » 2022-10-21 14:13:01

Här är symtom som kan tyda på sömnapné:

* Andningsuppehåll och snarkningar om vartannat.
* Dålig och upphackad sömn.
* Att du slänger dig hit och dit och gör plötsliga rörelser med armar och ben i sömnen.
* Nattliga toalettbesök, eftersom sömnapné ökar urinproduktionen.
* Svettningar på grund av ökat stresspåslag.
---
* Att du ständigt är trött och sömnig och aldrig känner dig utvilad.
* Att du somnar vid opassande tillfällen, till exempel vid jobbmöten eller under samtal.
* Att du har svårt att koncentrera dig.
* Att du känner dig lättirriterad.


Behandlingsmetoder:

* CPAP är en mask som kontinuerligt blåser ner luft genom luftvägarna och på så sätt håller dem öppna. CPAP står för continuous positive airway pressure.
* En apnéskena sätts in i käken ungefär som en avtagbar tandställning. Den hjälper till att hålla luftvägarna öppna genom att underkäken dras framåt så att tungan inte kan falla bakåt.

I sällsynta fall kan det bli aktuellt med operation i syfte att göra svalget mindre trångt. Detta brukar endast utföras om inga andra behandlingsalternativ har hjälpt.
https://doktor.se/fakta-rad/somnapne

Men symtomen är rätt allmänna. Jag har genomgått en utredning och visserligen hade jag andningsuppehåll under natten men inte tillräckligt många för att få diagnosen sömnapné. Men det var några år sedan, vem vet hur det är idag.

Jag brukar bli jättesömning 6-8 timmar efter att jag stigit upp. Somnar ofta framför teven. Skulle säkert somna vid en föreläsning också. Men somna under samtal, nej då är jag ju aktiv själv.

Är det fler som misstänker att de kan ha sömnapné?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Autism och sömnapné - samband?

Inläggav Kidzi » 2022-10-21 22:56:27

Ibland snarkar jag förfärligt men har inga andningsuppehåll. Snarkar även på mage.

Men en sak som är intressant är att olika regioner har olika diagnos för apné. I vissa räcker det med ett fåtal, i andra måste man komma upp över ett högt antal.

Fattar inte varför det är så.

Min kompis hade för få apnéer för diagnos. Men då har vi ändå en generös uppfattning men hon lyckades understiga den med. Så hon har väl bara enstaka apnéer dock men snarkar värst av alla som jag vet. Det måste ju vara tröttande med.
Kidzi
 
Inlägg: 5538
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Autism och sömnapné - samband?

Inläggav Alien » 2022-10-22 0:23:53

Men du kan väl inte veta om du har andningsuppehåll, om du inte gjort en sömnutredning. Iofs kan man ha andningsuppehåll som inte är så många och långa att man får diagnosen sömnapné. Det verkar din kompis ha.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Autism och sömnapné - samband?

Inläggav Kidzi » 2022-10-22 1:05:12

Alien skrev:Men du kan väl inte veta om du har andningsuppehåll, om du inte gjort en sömnutredning. Iofs kan man ha andningsuppehåll som inte är så många och långa att man får diagnosen sömnapné. Det verkar din kompis ha.


Jo fast min kompis har lyssnat efter det och har aldrig märkt att jag slutat andas någonsin.
Kidzi
 
Inlägg: 5538
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Autism och sömnapné - samband?

Inläggav Alien » 2022-10-22 14:55:10

Ok, då verkar du inte vara i riskzonen.

Doktor.se skrev:Det är inte helt klarlagt varför sömnapné uppstår, men forskarna tror att de flesta fall beror på att svalget blir för trångt och blockeras när du sover. På sätt skapas ett andningsuppehåll som varar tills hjärnan känner av andningsuppehållet och väcker dig, så att andningen kan återupptas. Tillståndet är mer vanligt bland överviktiga män med kort och kraftig nacke. Andra orsaker till att svalget blockeras under sömnen kan vara stora halsmandlar eller förslappade muskler. Nästan alla med sömnapné har problem med snarkning.

Vad beror sömnapné på?
Ingen vet säkert varför vissa personer drabbas av sömnapné. I många fall kan det bero på hur halsen och käkarna är utformade. Om tungan sitter längre bak i svalget kan den lättare täppa till luftvägarna när du slappnar av under sömnen. Andra orsaker kan till exempel vara övervikt, stora halsmandlar eller svag muskulatur.
https://doktor.se/fakta-rad/somnapne/#

Antar att de menar musklerna i halsen. Undrar hur man tränar dem? Det kanske inte går. Det kan vara genetiskt el bero på övervikt el ålder.

Andningsövningar finns men de verkar vara till för att förbättra sina idrottsesultat:
https://aktivtraning.se/traning/den-rat ... dig-battre

Risker med sömnapné:
Sömnapne är inte bara funktionsnedsättande, utan är också en riskfaktor för andra sjukdomar, till exempel hjärt- kärlsjukdomar. Forskning har också visat att personer som lider av sömnapné oftare är inblandade i trafikolyckor. Därför är det viktigt att söka hjälp.

Ja, det finns ju risk att man somnar vid ratten. Men själv cyklar jag bara, tror inte det är någon risk att somna på cykeln.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Autism och sömnapné - samband?

Inläggav Kidzi » 2022-10-22 20:38:15

Apné tar år från ens liv. Och man kan drabbas av plötslig död. Extremt farligt för hjärtat.

Men en del är för fåfänga och vill inte ha andningshjälp, de får ta konsekvenserna.
Kidzi
 
Inlägg: 5538
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Autism och sömnapné - samband?

Inläggav Alien » 2022-10-23 2:14:19

Ja, att sömnapné medför risk för hjärt/kärlsjukdomar har man ju läst. Men nu visar en forskningsstudie att det även medför risk för cancer.

UNT 10 SEPTEMBER 2022 skrev:Den som har andningsuppehåll i sömnen, så kallade sömnapnéer, har ökad risk att drabbas av cancer. Det visar ny forskning från Uppsala universitet.

Spoiler: visa
Andningsuppehållen som drabbar den som har sömnapnéer är ofta 20 till 30 sekunder långa, men kan pågå i en minut eller längre. Personer som har sömnapnéer snarkar också ofta.

En del tidigare studier har visat ett samband mellan sömnapnéer och cancer, men det har inte varit klart om det är andra faktorer, exempelvis övervikt, som är den primära kopplingen eller om det är andningsuppehållen i sig som är det.

Det är här som en Uppsalastudie kommer med nya fakta.
Studien bygger på data från svenska register med över 60 000 patienter som lider av sömnapné, samt uppgifter i andra svenska patientdatabaser om bland annat cancer.
https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/ ... r/l7zewp0j

Man skulle alltså kunna tänka sig att det är övervikten som både ger upphov till sömnapné och cancer. Men så verkar det inte vara.

– Vi ser är att det är apnéerna i sig, inte övervikten, som är kopplad till en ökad risk för cancer. Men för att klargöra hur kopplingen mellan sjukdomarna ser ut, behövs studier upplagda på ett annat sätt, säger Andreas Palm, forskare och läkare vid Uppsala universitet och Akademiska sjukhuset, som lett studien där flera svenska universitet har medverkat.

Och vilken slags cancer gäller det främst då?

Den ökade risken handlar framför allt om lungcancer, prostatacancer och malignt melanom, det vill säga hudcancer.

Lungcancer! Detta väcker alla mina hypokondriska tankar.
Spoiler: visa
Hosta är det vanligaste symtomet vid lungcancer.
https://www.cancerfonden.se/om-cancer/c ... gKZyvD_BwE
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Autism och sömnapné - samband?

Inläggav Kidzi » 2022-10-23 3:57:18

Alien skrev:Ja, att sömnapné medför risk för hjärt/kärlsjukdomar har man ju läst. Men nu visar en forskningsstudie att det även medför risk för cancer.

UNT 10 SEPTEMBER 2022 skrev:Den som har andningsuppehåll i sömnen, så kallade sömnapnéer, har ökad risk att drabbas av cancer. Det visar ny forskning från Uppsala universitet.

Spoiler: visa
Andningsuppehållen som drabbar den som har sömnapnéer är ofta 20 till 30 sekunder långa, men kan pågå i en minut eller längre. Personer som har sömnapnéer snarkar också ofta.

En del tidigare studier har visat ett samband mellan sömnapnéer och cancer, men det har inte varit klart om det är andra faktorer, exempelvis övervikt, som är den primära kopplingen eller om det är andningsuppehållen i sig som är det.

Det är här som en Uppsalastudie kommer med nya fakta.
Studien bygger på data från svenska register med över 60 000 patienter som lider av sömnapné, samt uppgifter i andra svenska patientdatabaser om bland annat cancer.
https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/ ... r/l7zewp0j

Man skulle alltså kunna tänka sig att det är övervikten som både ger upphov till sömnapné och cancer. Men så verkar det inte vara.

– Vi ser är att det är apnéerna i sig, inte övervikten, som är kopplad till en ökad risk för cancer. Men för att klargöra hur kopplingen mellan sjukdomarna ser ut, behövs studier upplagda på ett annat sätt, säger Andreas Palm, forskare och läkare vid Uppsala universitet och Akademiska sjukhuset, som lett studien där flera svenska universitet har medverkat.

Och vilken slags cancer gäller det främst då?

Den ökade risken handlar framför allt om lungcancer, prostatacancer och malignt melanom, det vill säga hudcancer.

Lungcancer! Detta väcker alla mina hypokondriska tankar.
Spoiler: visa
Hosta är det vanligaste symtomet vid lungcancer.
https://www.cancerfonden.se/om-cancer/c ... gKZyvD_BwE


Min styvmor hade apné men vägrade mask. Hon hade redan svagt hjärta så det blev värre och värre. Hon hade haft 3 sorters cancer med. Men hon ville inte göra avkall på sina bekvämligheter.
Kidzi
 
Inlägg: 5538
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in