Någon mer som har svårt att komma iväg på saker?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Någon mer som har svårt att komma iväg på saker?

Inläggav Alien » 2018-06-10 0:10:57

Min dotter skrev en lapp i hallen på allt jag ska ha med när jag går ut (glasögon, mobil, aktivitetsarmband m m). Men varje gång jag ska ut blir det bråttom mot slutet så den lappen kommer jag aldrig ihåg att kolla. Mobilen tycks oftast ligga på laddning så den kommer inte med.

Mina listor är annars mentala. Nuförtiden blir det keps, t-tröja, shorts och kofta i klädväg. Koftan ligger i kassen, behöver sällan ha den på förutom när jag handlar och befinner mig nära frysar och kylar i storköpet. Kallare där inne än ute.

Minns när jag bodde hemma hos mina föräldrar. På sommaren tjatade alltid min mor att jag skulle ut i solen. Men först måste jag klä på mig och smörja in mig med solkräm. Före det måste jag duscha och gå ner i källaren. Det var ett helt företag, jag ville hellre stanna inne och läsa. Först på em var jag klar och då var solen borta.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Någon mer som har svårt att komma iväg på saker?

Inläggav Flinta » 2018-06-10 16:16:14

Jag skriver ganska ofta "att göra nästa-dag-listor" på kvällarna för att slippa glömma eller ha olika saker i huvudet. Dessa listor läggs på dörrmattan vid tröskeln till ytterdörren, mindre kom-i-håglappar lägger jag synliga i ytterskorna alternativt på tangentbordet vid datorn om jag kvällen innan redan vet att jag ska börja den nästkommande dagen med datorarbete.

En lista på det man behöver ha med i väskan till jobbet eller träningen kan skrivas upp på en "bagage-lapp" som inte går att undgå om man fäster den i öppningen på en väska med dragkedja.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Någon mer som har svårt att komma iväg på saker?

Inläggav QuinnaPåGlid » 2018-06-21 16:07:25

nescio skrev:
QuinnaPåGlid skrev:Och lyckas jag få till ett färdigt schema så tro fan att jag GLÖMT inkludera vissa saker som ska stå med!! Vilket innebär att jag måste göra om hela schemat!
Det är väl bara att lägga till det man glömt sist på listan? Vad menar du med schema? Menar du att du bestämmer vilken tid saker ska göras också? Det låter alldeles för besvärligt.


Ja jag menar som ett skolschema, fast med många och långa "håltimmar" :wink: Alltså att det man brukar ha på fasta dagar & tider förs in i detta schema. Men sen blir det ju krångligt iochmed att vissa saker ska man göra bara en gång, och jag orkar inte göra ett nytt schema för varje vecka. Japp, bestämda tider eftersom jag har mycket möten & sånt på bestämda tider och dagar.
QuinnaPåGlid
Inaktiv
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2016-07-26

Någon mer som har svårt att komma iväg på saker?

Inläggav QuinnaPåGlid » 2018-06-21 16:08:51

Hushållsarbete är för mig inga problem; jag tar tag i det när jag orkar och har tid. Det är en massa annat som stjäl min energi.
QuinnaPåGlid
Inaktiv
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2016-07-26

Någon mer som har svårt att komma iväg på saker?

Inläggav QuinnaPåGlid » 2018-06-21 16:15:25

Flinta skrev:Jag skriver ganska ofta "att göra nästa-dag-listor" på kvällarna för att slippa glömma eller ha olika saker i huvudet. Dessa listor läggs på dörrmattan vid tröskeln till ytterdörren, mindre kom-i-håglappar lägger jag synliga i ytterskorna alternativt på tangentbordet vid datorn om jag kvällen innan redan vet att jag ska börja den nästkommande dagen med datorarbete.

En lista på det man behöver ha med i väskan till jobbet eller träningen kan skrivas upp på en "bagage-lapp" som inte går att undgå om man fäster den i öppningen på en väska med dragkedja.


Tack för tipsen! Mitt största problem är nog dock att jag jämt har sån jäkla otur i livet, vilket leder till att jag nästan aldrig får koppla av. Helt sjukt; har så mycket olika problem att lösa jämt så jag går och konstant känner mig halvt utbränd! Jag skulle ALDRIG ha tid att ha ett jobb, för att jag hela tiden måste fixa olika problem som strular till sig i mitt liv.. :cry:
QuinnaPåGlid
Inaktiv
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2016-07-26

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in