Någon här som läst distanskurser på högskola?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Någon här som läst distanskurser på högskola?

Inläggav biologic » 2013-06-09 20:59:04

Hur gick det för er? Vad läste ni för något; ett helt program eller enbart kurser? Var det heltid eller deltid?
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Någon här som läst distanskurser på högskola?

Inläggav dontknow » 2013-06-09 21:05:10

Läste juridisk introduktionskurs samtidigt som jag läste kandidatkursen i finance. jag tog bara ett par poäng på juridikkursen. Prioriterade kandidatkursen, ville plocka lite extra poäng men att läsa 200% var lite mkt. pluggade i Lund.

Vad hade du tänkt läsa?
dontknow
 
Inlägg: 51
Anslöt: 2013-05-20
Ort: Anderstorp

Någon här som läst distanskurser på högskola?

Inläggav Pentti Varg » 2013-06-09 21:22:43

Jag läste ett helt program på heltid. En vecka ca per månad var förlagd till universitetet. Vi tillhörde studiegrupper och det var grupparbeten hela tiden där de som kunde träffades fysiskt. Examinationerna bestod mest av inlämningsuppgifter och muntliga redovisningar. Jag har läst "på vanligt vis" också och personligen så tycker jag helt klart att det var jobbigare att studera på distans.
Pentti Varg
 
Inlägg: 825
Anslöt: 2013-03-17

Någon här som läst distanskurser på högskola?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-06-09 21:52:35

Ja med blandat resultat men jag vill inte dra det här på forumet. Du kan PM:a om det inte är naturvetenskap du ska läsa för det vet jag inget om.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Någon här som läst distanskurser på högskola?

Inläggav Alien » 2013-06-10 1:07:01

En tidigare tråd om distansstudier: distansplugga-omrostning-t10475.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Någon här som läst distanskurser på högskola?

Inläggav biologic » 2013-06-10 21:48:36

Tack för svaren! Jag har sökt in på Digital Design (interaktionsdesign/webdesign) på högskolan i Kristianstad. Hoppas verkligen att jag kommer in, söktrycket var högre i år! Så det beror ju på vad de andra som sökt har för meritvärde...
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Någon här som läst distanskurser på högskola?

Inläggav slackern » 2013-06-10 22:13:26

Alien skrev:En tidigare tråd om distansstudier: distansplugga-omrostning-t10475.html


Handlar den tråden om högskola/universitets studier vilket TS efterfrågar?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Någon här som läst distanskurser på högskola?

Inläggav dasunbedingte » 2013-06-10 22:48:05

biologic skrev:Hur gick det för er? Vad läste ni för något; ett helt program eller enbart kurser? Var det heltid eller deltid?


Studerat kurser och ett program på flera högskolor/universitet. De flesta kurser har varit givande, sedan finns det skrämmande exempel också (på innehåll, pedagogik, examination m.m.).
Det finns ju olika former av distans, antog att du menade 100% distans via Internet (med inga eller få fysiska träffar).

Bra exempel:
- Strategic Human Resource Management, Högskolan Kristianstad, inte så avancerad kurs, krävdes dock att en var aktiv - givande diskussioner, snabb info och feed-back från medstudenter och lärare.
- Vård- och omsorgsadministration 30hp, Högskolan Borås, fysiska träffar (få), otroligt kunniga lärare, bra i det pedagogiska, intressant återkoppling till litteraturen i uppgifter (inga uppgifter "bara för att").

Dåligt exempel:
- Psykologi (grund), Högskolan Halmstad, dåligt planerad, dålig information (som oftast kom för sent) etc.
- Ekonomi och upphandling för VA-tekniker, Högskolan Kristianstad, jag vet inte var en ska börja. Många och trista uppgifter som "bara ska göras" - ingen stimulerande koppling till praktiken mer än "det är så".


Kurser som bedrivs på distans får ibland oskäligt mycket kritik för att vara slappa - det finns gott om kurser som är lika (eller mer) "slappa" på campus.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Någon här som läst distanskurser på högskola?

Inläggav Alexis » 2013-06-12 7:29:26

dasunbedingte skrev:Kurser som bedrivs på distans får ibland oskäligt mycket kritik för att vara slappa - det finns gott om kurser som är lika (eller mer) "slappa" på campus.


Jag har läst flera några år på distans och tyckt att det fungerat riktigt bra. Håller med om ovanstående. Som för alla studier gäller det att man själv är motiverad för att det ska fungera.

Jag har under mina distansstudier mycket tätare och bättre kontakt med handledare och lärare än vad jag någonsin hade under de år jag läste på campus. Det beror säkert även på att jag har lättare för att skicka iväg en fråga på e-post till dessa, än att gå och knacka på hos en handledare på kontorstid på campus.
Alexis
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2009-02-26

Någon här som läst distanskurser på högskola?

Inläggav Meliza » 2013-06-12 11:47:51

Jag har pluggat en termin på distans. Jag valde att sitta på ett lärocentrum och plugga, och att göra mina pluggdagar till arbetsdagar, dvs jag gick dit, satt där hela dagen för att sedan gå hem och då vara ledig. Det passade mig bra! Skönt med lite rutiner och att komma hemifrån.
Meliza
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2013-05-30

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in