Distansplugga? (Omröstning)

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur gick det att distansplugga?

Bra.
11
79%
Dåligt.
1
7%
Funkade men såg inte grejjen med det.
2
14%
 
Antal röster : 14

Distansplugga? (Omröstning)

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2009-06-02 19:15:44

Ska antagligen börja plugga på distans till hösten. Nån som har gjort det? Hur gick det? Har ni några tips?

Höj.
Senast redigerad av IndividualThoughtPatterns 2011-05-04 19:43:50, redigerad totalt 1 gång.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Inläggav Kikarn » 2009-06-03 8:22:10

Är det högskola/universitet?

Jag har läst några år på distans (halvfart distans). det fanns en hel del som jag uppfattade som nackdelar åtminstone för mig, och jag ångrar varje gång att jag väljer distans, eftersom det ställer betydligt högre krav en en vanlig helfart.

Distansstudier bygger på disciplin och att man verkligen sätter igång, gör en tidsplan och förhåller sig till den, redan från dag 1.
Veckorna för varje delkurs går mycket snabbare. Det där "nu har jag fyra veckor på mig" blir lätt "scheiise, arbetet skall in nästa vecka och jag har inte ens börjat" för mig. Det var ett aber. Har man som jag svårt att disponera tid, och igångsättningsproblem så finns det stora backar att ta sig upp för om man skall klara sig igenom kurserna, utan eftersläpning eller alls.

Vi hade träffar en helg var 6:e vecka. Och det var lika hopplöst att ta sig iväg varje gång. Missat några stycken och tappade multum, det var där allt gick av stapeln. En helg var 6:e vecka är inte mycket men för mycket med sig. Bor man inte där kursen går innefattar det rätt höga kostnader med boende och mat och var 6:e vecka går fort. För mig kändes det som att jag kom hem från en helg och sen "näää, är det dags nu igen?".

Det tog lång tid att få en "klasskänsla". Den hade vi ungefär när det var dags att avsluta en kurs och nya deltagare tillkom för varje delkurs.

Jag tyckte inte att det var en höjdare, tog mer på krafterna att studera på distans än det gav, och det var verkligen ett ständigt dåligt samvete och skäl att må dåligt.

Mitt tips för att få det till att fungera:
*Schemalägg din vecka stenhårt och håll schemat konsekvent.
*Planera in alla träffar. Och åk dit. Även med 40-graders feber.
*Gör en tidsplan och håll den. När skall böckerna vara utlästa och arbetet påbörjat eller avslutat och inlämnat?
*Se efter i kursplanen samt datum för inlämningar och avsätt realistiskt mycket tid. Är det halvfart, så räkna med åtminstone 6 timmar om dagen om du har igångsättningssvårigheter.
*Många kurser på distans och halvdistans verkar kompensera att det är en distanskurs med höga -ibland orimligt höga - krav och lärarna är ofta stolta över sitt skötebarn och förväntar sig resultat.
*när du får tidsplanen för varje delkurs, så läs den grundligt. Har jag förstått alla moment? Inser jag vidden av uppgifterna? Det är lätt att tänka "åh, det där är en baggis, klarar jag på en fikarast" och när det väl är dags har man (läs jag, det är egen erfarenhet) missat en detalj som innebär att man får sitta en hel natt med en beräkning eller för att leta svarsalternativ etc, dagen efter att det skulle varit inlämnat.

Distans och halvfart har för mig oftast inneburit att det tar betydligt mycket mer tid, har högre krav, fler inlämningar, etc, etc, etc än att gå heltid. Det sägs att det skall bygga på 4 timmars studier per vardag men är ofta mer än så i praktiken.
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 19:43:50, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2009-06-03 11:39:26

Tack för svaret. Det var utförligt.

Det är folkhögskola (på gymnasienivå då jag inte kunnat slutföra och så gått som inte påbörjat gymnasiet alls, har bara lite engelska i bagaget). Anledning till det var först och främst hälsoproblem men sedan var ju autismproblematiken samt en djup skoltrötthet bidragande.

Att det bygger på disciplin har jag förstått. Och även om jag har vissa organiseringsproblem och igångsättningsproblem (antar att det finns dom som har det värre) så känns det mer troligt att jag ska palla med distans istället för att gå i en vanlig klass. Dessutom ligger skolan i fråga 3 mil ifrån mig och att gå upp 7-8 på morgonen och sedan åka buss (och allt det innebär men folk osv) och sedan vara i en klass varje dag är inget som för mig känns lockande (inte bara för att vara "bekväm"). Sen kanske det inte funkar ändå, det är möjligt, men jag vill ge det en chans. Folkhögskola är dessutom snäppet mindre kravfyllt om jag förstått saker rätt.

Tror inte att träffarna på denna skola skulla vara så frekventa som på den du varit i kontakt med. Den här kursen var lite smått avsedd för folk som "var i behov av det". Dvs att kursen är avsatt för folk med sådan problematik som oss på forumet osv.

Återkommer senare... Behövde dra fort nu...
Senast redigerad av IndividualThoughtPatterns 2011-05-04 19:43:50, redigerad totalt 1 gång.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Inläggav MsTibbs » 2009-06-03 15:33:50

Jag har läst en 5p-kurs på MDH distans, det gick okej, delvis pga att jag gick på folkhögskola då och det var fler som läste samma kurs, plus att vi hade en lärare som stöttade i viss mån. Jag är inte tillräckligt självdisciplinerad för att läsa "seriöst" på distans tror jag.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 19:43:50, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-06-04 17:26:15

OBS nedanstående gäller högkolekurser. Jag kan inte tala för folkhögskolan.

Distansstudier är högskolans B-lag. Billigt och bra. Kräver inga resurser. Om folk inte tar sig igenom klagar de på sin egen dåliga diciplin. Med de försämrade studielånsmöjligheterna kommer det att blir såhär:

Rikemansbarn från hem med studietradition väljer en högskoleförlagd utbildning för att får studentliv och ta sig igenom så fort som möjligt. De får bättre undervisning och allmänt bättre föreläsningar. Andra ungdomar försöker läsa samtidigt som de jobbar lite för att de är rädda att ta lånen. De får dålig undervisning förmedlad med vänster hand av någon lärare som pressats till det av en oförstående högskoleledning och tar därtill på sig skulden för isn dåliga disciplin. Idealiskt om man vill befästa ett nytt klassamhälle.

Därmed säger jag inte att distansutbildningar inte kan vara bra. Men jag tycker att det verkar som kvaliteten på den distansförlagda undervisningen är mycket skiftande och det är stört omöjligt att se bara på en kursbeskrivning om kursen är bra eller dålig.

Det finns bara ett råd om man ska satsa på en distansutbildning. Leta upp alla dokumentation du kan få tag på. Maila eller ännu hellre ring ansvariga på högskolan och försök få tag i mer information. Förra årets schema och eventuell kursdokumentation på nätet är intressant. Liksom litteraturlistan och att få en bild av läraren. Kursplanerna är ju mest skrivna för att de låter bra och säger inte alltid för mycket. Och överplanera inte. Jag har sökt och åtminstone varit temporärt inskriven på åtskilligt fler kurser som jag någonsin fått poäng från. Och det beror inte på bristande disciplin utan att jag försökt hinna med för mycket i livet - är tidsoptimist.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 19:43:50, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav MsTibbs » 2009-06-04 17:37:17

Bjäbbmonstret skrev:OBS nedanstående gäller högkolekurser. Jag kan inte tala för folkhögskolan.


Jag läste en högskolekurs samtidigt som jag gick på folkhögskola dessutom.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 19:43:50, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Kikarn » 2009-06-04 19:19:13

Bjäbbmonstret skrev:Distansstudier är högskolans B-lag. Billigt och bra. Kräver inga resurser. Om folk inte tar sig igenom klagar de på sin egen dåliga diciplin. Med de försämrade studielånsmöjligheterna kommer det att blir såhär:


Har invändningar mot generaliseringen av att distansstudier är högskolans b-lag. Det finns gradskillnader och det finns distanskurser med högt anseende, åtminstone inom ledarskap etc som ofta vänder sig till personer som är yrkesverksamma under studietiden; det finns också tvärvetenskapliga distansstudier som högskolorna är stolta över av olika skäl för att man lyckats samla spetskompetens från olika håll, etc.
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 19:43:51, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav nano » 2009-06-04 19:49:03

Jag gick distanskurs men det blev mer o mer på plats.
Det var en mycket orginell sak jag landade i och de brände mycket pengar vid sidan av emellanåt.

Mycket intressant var när vi skulle ha klassträff rätt snart och lånade ett läckert ställe o vara på.
Men inget var arrangerat, vi fick kontanter i handen o delade in oss i grupper och så fick vi fixa allt själva, det blev kanonbra.
Någon sade "det här är tamejfan den mest kreativa klass jag någonsin varit i" tycker han hade rätt, ingen förljde direkt några ramar eller stereotyper :)

Det jag var inblandad i var något som skulle göra en bättre på o driva företag, de ville med avsikt ha "vildhjärnor" till kursen.
Den var faktiskt ruskigt bra, vet inte om den fortfarande är det men det vi i princip gjorde var o starta olika företag med skolans goda minne och fulla stöd.
Skolan drog dit folk som lyckats med o starta o driva olika företag och gärna delade med sig av sina erfarenheter.
Investerare fanns till hands att investera i de uppkommande företagen och det var nog det som var grundarnas vilja egentligen - att hitta nya företag att satsa och tjäna pengar på.

Klart bra kurs, började som sagt på distans.
Mitt projekt föll platt till marken men det går o sarta upp igen.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 19:43:51, redigerad totalt 2 gånger.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-06-04 19:58:50

Kikarn skrev:Har invändningar mot generaliseringen av att distansstudier är högskolans b-lag.


Om du tittar på vad jag skriver längre ner så säger jag också det.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 19:43:51, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Kikarn » 2009-06-05 9:46:38

Bjäbbmonstret skrev:
Kikarn skrev:Har inävändningar mot generaliseringen av att distansstudier är högskolans b-lag.


Om du tittar på vad jag skriver längre ner så säger jag också det.


Jag tyckte nog inte att det framkom så tydligt ärligt talat, även om jag ser att du inte bestrider det på något sätt.
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 19:43:51, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2009-06-08 19:20:17

Bjäbbmonstret skrev: "here be a memory of bjäbbmonstrets inlägg"


Oj, jävlar. Folk hade svarat en del. Har jag missat.

Som svar på ditt inlägg så måste jag säga att oavsett om det är ett "b-lag" på skolan där jag kommer gå så ser jag det som enda vägen just nu. Det är det eller arbetsprövning till hösten och tror med största sannolikhet att jag inte skulle palla med skolrutinen i skolan och allt det innebär. Vill helt ärligt inte träffa nytt folk utan bara försöka sköta studierna. Och så fort som möjligt helst, men jag får ta att jag inte ska bli utbränd i beräkningarna. Det är det eller arbetsprövning. Och vettefan om det skulle ge nåt just nu. Hade inte tänkt sätta mig och få arbetsersättning vid 20 års ålder (eller det som är istället för den ersättningen).

Skolan verkade vara väldigt bra på att informera mig om det som skulle ske i höst och dessutom var den en distansutbilning för "behövande" som jag tror jag redan nämnt. Med det sagt så är "behövande" sådana som mig. Med den problemkombination som HFA/AS kan yttra sig i. Så det finns en viss förståelse för mig som person. Ska dock läsa in mig tillräckligt för att klara allt. Tror t o m att skolan bidrog med att hjälpa en lägga upp schema osv så det låter lovande om en annan misslyckas med det.

Jag är också lite av en tidsoptimist men även rätt tvärtemot. Har lärt mig av att göra för mycket på samma gång (eller snarare lärt mig av att det känns som att det händer för mycket på samma gång). Så nu är jag nog snarare en tidspessimist. Vill ha så mycket tid på mig som möjligt... Gillar när saker som jag vill ska gå över fort, går fort. Men och andra sidan så vill jag också hinna med att ta in vad fan som har hänt också:P
Senast redigerad av IndividualThoughtPatterns 2011-05-04 19:43:51, redigerad totalt 1 gång.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2009-06-08 19:25:44

MsTibbs skrev:Jag har läst en 5p-kurs på MDH distans, det gick okej, delvis pga att jag gick på folkhögskola då och det var fler som läste samma kurs, plus att vi hade en lärare som stöttade i viss mån. Jag är inte tillräckligt självdisciplinerad för att läsa "seriöst" på distans tror jag.


Helt ärligt har jag känt det lite halvt också. Att jag inte är disciplinerad nog. Men och andra sidan kan jag vara disciplinerad om det är nåt jag själv vill. Så man får helt enkelt pröva.

Förhoppningsvis kanske jag får nån "fixidé" över det hela och plöjjer mig igenom skiten. Vilket inte lär hända men ändå. Skulle vara trevligt.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in