Min dator har kraschat

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Min dator har kraschat

Inläggav Lilla Gumman » 2008-03-27 18:39:56

Hej!

I dag har min dator kraschat.

I går hade jag ingen Internetuppkoppling. Ett felmeddelande "TCP/IP-nätverks ..." eller någonting liknande kom upp och nätverket fungerade inte. En omstart hjälpte inte. Då skulle jag prova en systemåterställning. Gjorde först en systemåterställning till föregående dag, då jag visste att det hade fungerat. Efter den sedvanliga omstartren blev det ingen skillnad. Då gjorde jag en systemåterställning till söndagen den 23. Vid omstarten verkade nätverket fungera eftersom den gula varningstriangeln med utropstecknet inte längre satt mellan de två datorer som betyder nätverket. Men datorn hängde sig då jag kom till Windows. Efter en omstart eller kanske två fungerade datorn normalt igen.

I dag när jag startade datorn gick det bra ända fram till Windows kom upp, då låste sig datorn efter det att skrivbordsunderlägget kommit upp. Nätverket fungerade inte heller, trots systemåterställningen i går. Efter några omstarter kom jag in i Windows och kunde göra systemåterställning till den 23, samma som i går. Efter omstart fungerar nätverket, men datorn låser sig. Om jag är snabb kan jag ibland hinna klicka upp Opera och välja att fortsätta där jag var tidigare. Medan webbsidorna jag hade uppe föregående dag laddas upp låser sig datorn.

För tillfället lånar jag makens dator. Vet inte om jag ska låta en datorfirma försöka reparera datorn eller om det är mest ekonomiskt att köpa en ny. Egentligen finns det inte pengar till varken eller. Fast en ny dator kan man ju alltid ta på avbetalning. Under tiden får jag passa på att använda makens dator när han inte använder den.

Jag har funderat på en bärbar dator, är det verkligen lika bra som en stationär? De är i alla fall ungefär lika billiga. På nätet har jag sett bärbara datorer för 3000 - 4000 kr.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 12:05:08, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Moggy » 2008-03-27 19:31:35

Behöver ju inte vara nåt hårdvarufel, kan mycket väl vara Windows som knasat ur och behöver ominstalleras.

Var det länge sen Windows installerades?

Är ju sånt som händer att man måste göra en ominstallation.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 12:05:08, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Lilla Gumman » 2008-03-27 21:53:52

Hej!

Jo, det kan ju vara Windows. Förr fick jag ibland formatera om hårddisken och installera om Windows. Men sedan jag skaffade Windows XP har jag aldrig behövt det. Hur ominstallerar man Windows utan att behöva formatera om hela hårddisken? Och kan man göra något i DOS över huvud taget, Windows kommer jag ju inte in i. Men jag ska prova att gå in i BIOS och titta. Borde gå att komma in i BIOS i alla fall.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 12:05:08, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav barracuber » 2008-03-27 23:20:25

Lilla Gumman skrev:... Hur ominstallerar man Windows utan att behöva formatera om hela hårddisken?


Det här är inte nödvändigtvis enkelt, det ska du ha klart för dig. Jag är själv inte bra på att hjälpa dig i den här situationen eftersom jag inte har någon erfarenhet av lagliga kopior av XP (vilket jag antar att du har). Därför fungerar det antagligen annorlunda för mig de gånger jag behövt ominstallera. Men här är det jag känner till. Rätta mig gärna.

Pirat eller inte - man behöver en Windows XP CD. Det finns i princip två olika sätt att "rädda" en XP-installation. Båda innebär att du bootar upp datorn från XP-CD:n och, i de blå dialogbilderna, väljer vilket alternativ man vill ta av de två nedan:

1) Repair Install. Klart enklast för en icke-tekniker. Man anger att man vill reparera sin befintliga XP-installation. Man behöver veta på vilken diskenhet (= bokstav) Windows ligger på som man vill reparera. Välj den enheten och luta dig tillbaka och väääänta.........det som händer är att infekterade / korrupta / felaktiga / saknade filer återställs till sina original-versioner från CDn.

2) Recovery Console. Rekommenderas bara för de tekniskt hugade. Innebär att du "kommer in" i en textbaserad (typ DOS-fönster) Recovery-konsol där du kan skriva kommandon. Kräver mer av dig eftersom du förväntas kunna ett antal recovery-kommandon. Det vanliga är att man inte bara famlar i mörker här utan i förväg har tagit reda på exakt vilket kommando man behöver använda.

Några söktips:

<a target="_blank" href="http://www.google.com/search?hl=sv&q=xp+repair&lr=">Googlesökning på 'xp repair'</a>

<a target="_blank" href="http://www.google.com/search?hl=sv&q=xp+recovery&lr=">Googlesökning på 'xp recovery'</a>

http://www.michaelstevenstech.com/XPrepairinstall.htm

http://pcsupport.about.com/od/fixthepro ... onsole.htm

Som vanligt när det gäller datoror - se till att ha gott om tid, ett gott humör och en stor kopp gott te!

Lilla Gumman skrev:Och kan man göra något i DOS över huvud taget, Windows kommer jag ju inte in i. Men jag ska prova att gå in i BIOS och titta. Borde gå att komma in i BIOS i alla fall.


BIOS kan i praktiken knappast hjälpa dig här när det gäller Windows. BIOS saknar i princip kunskap om vilket OS du kör - Windows, Linux eller något annat. Som Moggy skrev, om Windows har knasat ur måste det ominstalleras / repareras på något sätt.

BIOS har du nytta av till exempel när du vill tala om för datorn från vilken enhet den ska boota (exempelvis CD).

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 12:05:08, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav tahlia » 2008-03-28 9:25:12

Ett tips (efter ominstallationen av Windows) är att du skapar en "egen" partition för windows. På så vis förlorar du inte allt som du vill ha kvar (som du då sparar på den andra partitionen) var gång du måste göra en ominstallation.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 12:05:08, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Moggy » 2008-03-28 9:41:48

Håller med Barra, inte enkelt att fixa till en trasig XP utan att formatera om.

Brukar inte bli nåt bra även om man gör diverse reparationer, problemen brukar finnas kvar ändå.

Du har inte fler partionerer på disken? Typ att du har en hårddisk som heter D: eller nån annan bokstav förutom C: som du kan göra backup till?

Ett alternativ är ju att ta bort Windowsmappen och Programmappen och göra en ren installation utan att formatera om? Det är ju dock lite överkurs då det kräver lite micklande i prompten.



Finns bra releaser av XP med alla Servicepacks och uppdateringen inlagda från början vilket ger en enkelt XP-installation.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 12:05:08, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav barracuber » 2008-03-28 9:55:50

tahlia skrev:Ett tips (efter ominstallationen av Windows) är att du skapar en "egen" partition för windows. På så vis förlorar du inte allt som du vill ha kvar (som du då sparar på den andra partitionen) var gång du måste göra en ominstallation.


Det är helt klart ett bra sätt att säkra viktiga data. Men rent spontant låter det farligt att partitionera på en disk där Windows redan ligger. Jag är osäker för det är såpass sällan som man behöver pyssla med partitioner. Nån annan som vet?

För Linux finns partitionsprogram där man kan ändra partionerna på ett gående system men minns inte om det finns för Windows, och i vilket fall är det ingenting man gör på en kafferast hur som helst. :roll:

Det säkraste sättet måste vara att först - innan man installerar Windows - bestämma sig för (= ta reda på) vilka partioner man behöver och hur stora de behöver vara för att kunna rymma Windows och de viktiga data man har. Jag har själv gjort missen att reservera för lite utrymme för Linux en gång; när det var dax att uppgradera så gick det inte pga för lite disk - OS:et (oavsett vilket det är) "ser" ju bara "sin partition" och vet inte att det ligger andra partioner på samma fysiska hårddisk.

Hinner inte skriva mer just nu men det här är som märks ännu en "maskburk" (can of worms). Men diskussionen lär väl fortsätta....

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 12:05:08, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Titti » 2008-03-28 10:14:09

Jag använder PartitionMagic och det fungerar utmärkt till att partitionera om Windows (XP). Trodde inte det var möjligt först men har blivit överbevisad (än så länge i alla fall).

Jag gjorde en Windowspartition först men den blev med tiden för liten ändå eftersom alla andra program som jag lade på nästa partition envisades med att lägga delar av sig på Windowspartitionen i alla fall... och så alla uppdateringar och annan skit...

Nå, jag har utökat den flera gånger under drift s a s och det har fungerat bra. Hittills. :)
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 12:05:08, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Savanten Svante » 2008-03-28 10:20:30

Jodå. Partition magic har funkat felfritt för mig oxå.

Ang egna dokument och så, så råder jag alla att skaffa usbminne. Billigt och enkelt, och har du en maskin som är nyare än 15 år gammal så har du garanterat en usbport. Jag tror att usbminnen är lättare att förstå sig på för nybörjaren än brännarprogram.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 12:05:08, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav MsTibbs » 2008-03-28 10:49:11

Har datorn kraschat?
Slängde du ut den genom fönstret?
Järnspikar vad många gånger jag haft lust med det :P
Tyyväää ett dyrt nöje :D
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 12:05:08, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Savanten Svante » 2008-03-28 10:55:57

Brukar känna mer för att slå på nåt.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 12:05:08, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav barracuber » 2008-03-28 11:31:05

Savanten Svante skrev:Jodå. Partition magic har funkat felfritt för mig oxå.


Well well well där ser man :? Vad bra för jag måste snart göra något åt mina egna partitioner....

Som ett billigare alternativ till Tittis och Svantes tips finns open source-programmet <a href="http://gparted.sourceforge.net/">GParted</a> som även finns i LiveUSB och LiveCD-versioner. Men det verkar kanske lite mera "tekniskt"..... :shock: :wink:

<a target="_blank" href="http://www.google.com/search?q=gparted+windows">Googling på 'windows gparted'</a>.

Savanten Svante skrev:Ang egna dokument och så, så råder jag alla att skaffa usbminne. Billigt och enkelt, och har du en maskin som är nyare än 15 år gammal så har du garanterat en usbport. Jag tror att usbminnen är lättare att förstå sig på för nybörjaren än brännarprogram.


Bra som extra alternativ. Men de låga priserna får mig att undra över kvaliteten (gäller iofs även hårddiskar egentligen.....). Men lätta att tappa bort. Och lätta att stjäla. Halsband kanske hjälper något.... 8)

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 12:05:08, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav mr dishonest » 2008-03-28 12:28:52

Paragon Hard Disk Manager är ett väldigt bra verktyg vid dylika datorbekymmer, om man har gjort en recoveryskiva före crash eller får tag på en på annat sätt.
Och ännu bättre om man också har gjort en backup före.
Demo.
Senast redigerad av mr dishonest 2011-05-04 12:05:08, redigerad totalt 1 gång.
mr dishonest
 
Inlägg: 487
Anslöt: 2007-09-27

Inläggav weasley » 2008-03-28 14:07:29

Vad alla bör göra när de installerar (om) sin dator:

1. Ta backup på alla viktiga saker - epost, dokument, internetbokmärken etc.

2. Starta win-installationen, använd lämplig CD-skiva.

När installationsprogrammet frågar var Windows ska installeras, gör följande:

3. Markera hårddisken du vill installera på. Oftast finns det bara en, som kallas C:

4. Välj Delete Partition genom att trycka på 'd'.

5. Bekräfta.

6. När du kommer tillbaka till stället där installationsprogrammet frågar var Windows ska installeras: markera det som nu bör stå som Free Space.

7. Välj Create Partition, genom att trycka på 'c'.

Den partition du nu kommer att skapa kommer att bli den som kallas C: och som är den Windows vill boota från. Installationsprogrammet kommer att fråga hur stor partitionen ska vara så du får fylla i värden själv. Ta INTE default-värdet för då kommer den partitionera hela hårddisken som en enda! Jag brukar reservera 20 GB för Windows och övriga program, det tycker jag blir lagom.

8. Fyll i att partitionen ska börja på 0 och sluta på 20.000 (man anger saker i MB). Då får du 20 GB till C: där Windows bör installeras.

9. Bekräfta.

När du är tillbaka till där installationsprogrammet frågar var du vill installera Windows kommer du nu att se att det finns en partition som heter C: och som är -ungefär- 20 GB. Resten heter Free Space.

10. Markera den del som heter Free Space. Välj att skapa en till partition, som du gjorde ovan.

När du kommer till punkten där du får välja storlek på partitionen kan du med gott samvete acceptera de förinställda värdena. Installationsprogrammet känner nämligen automatiskt var den förra partitionen slutade, så den kommer att lägga nästa partition alldeles granne med den helt av sej själv.

11. Bekräfta att du vill skapa en ny partition.

När du har gjort dessa, bör du alltså ha en partition som heter C: och en som heter något annat. Oftast heter den andra partitionen D: men kan också heta E: och jag har tom sett en gång att den hette G: - dessa bokstäver beror på vilka andra enheter, såsom CD-spelare, DVD-brännare etc, som finns i datorn.

12. Välj C: för att installera Windows på.

Det -går- att installera Windows på andra enheter också, men jag rekommenderar STARKT att alltid installera det på C: !!

13. Välj att formattera C: i NTFS och långsam formattering.

Långsam formattering är bäst när man har ändrat partitionernas storlek. Det betyder att nästa gång du installerar Windows kan du ta snabb formattering! Man KAN strunta i formatteringen men bara om man vet vad man gör.

14. Fortsätt nu installera Windows precis som vanligt.

När du har installerat Windows kan du sen gå in i Den Här Datorn och markera enheten D: och välja Formattera. Välj NTFS och långsam formattering.

Efter att formatteringen av D: är klar kommer du nu att ha en enhet där du installerar Windows och program (detta är C: ) och en enhet där du ska lägga alla viktiga saker (detta är D: ).

Har du delat upp din hårddisk på det här viset kommer du inte behöva gråta i vanmakt när din Windows har hängt sej. Eftersom du har alla viktiga dokument, eposten, alla bokmärken, etc på D: så är det bara svischa igång en ominstallering av Windows på C: och dina viktiga saker kommer inte att försvinna!

Jag vet inte hur det fungerar i MS Office eller Outlook eller Internet Explorer eftersom jag inte använder ett enda av dessa program. De är dyra, otympliga, virusbenägna och framförallt MS-producerade. Jag har Firefox som webläsare, Thunderbird till epost och OpenOffice när jag ska skriva dokument. I alla de programmen kan man välja var man vill spara de viktiga sakerna - bokmärken i Firefox, epostkatalogerna i Thunderbird och dokumenten i OpenOffice. Det är jättebra, för då kan man välja att spara dessa viktiga saker på D: automatiskt. Annars måste man flytta sakerna dit "för hand" - dvs man måste bläddra i "rutan med katalogerna" varje gång var man vill spara.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 12:05:08, redigerad totalt 2 gånger.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav barracuber » 2008-03-28 14:18:49

Jippi vad bra skrivet Weasley! Det där borde t.o.m. George Bush kunna lära sig!

Du borde starta ett bokförlag så gör du Jesper Ek arbetslös på en vecka! :wink:

När man vill gå in och finjustera kan man läsa den här:

<a target="_blank" href="http://www.overclock.net/windows/9836-xp-definitive-performance-tweaking-guide.html">XP Definitive Performance Tweaking guide</a> (har inte läst den själv).

EDIT: såg att länken är från 2005....hmm...

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 12:05:08, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Lilla Gumman » 2008-03-28 16:32:36

Hej!

Fick till slut Internet att fungera igår efter ett antal omstarter, systemåterställning och omstarter. Sedan chattade jag med en person som trodde att problemet skulle vara löst. Startade om datorn, den hängde sig inte men nätverket hade då slutat att fungera. Tröttnade, stängde av datorn och gick och lade mig.

För en stund sedan startade jag datorn. Nätverket fungerade inte. Gjorde en systemåterställning till en tidigare punkt än föregående. Då fungerade nätverket igen. Men Live Messenger hängde sig, vilket inte är sådär jätteovanligt.

Så det verkar vara något med nätverket? Är inte pigg på att formatera om hårddisken om det är ett fel som går att lösa ändå. Ska köra Ad-Aware och starta om datorn. Funkar inte nätverket då, gör jag en ny systemåterställning och återkommer.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 12:05:08, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav weasley » 2008-03-28 20:09:42

barracuber skrev:Jippi vad bra skrivet Weasley! Det där borde t.o.m. George Bush kunna lära sig!

Du borde starta ett bokförlag så gör du Jesper Ek arbetslös på en vecka!


Vem är Jesper Ek?
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 12:05:08, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Lilla Gumman » 2008-03-29 0:12:15

Hej!

Jesper Ek skrev datorböcker för Pagina på 90-talet, om jag inte är helt ute och seglar.

Min dator fungerar nu. Men inte nätverket. När jag startat upp Windows får jag ett felmeddelande där det står: "Egenskaper för mobila enheter" i den blå ramen och sedan "TCP/IP-nätverkstransporten installeras inte." och så en vanlig OK-knapp under.

Då jag försöker reparera nätverket säger datorn att IP-adressen inte kunde förnyas. Men om jag går in i DOS-skalet och skriver ipconfig så spottar den ut en autokonfigurerad IP-adress. Byta IP-adress går inte via DOS-skalet heller.

I Ad-Aware har jag tagit bort Adware 2Search och VX2. Samt en bunt tracking cookies. Adware 2Search och VX2 var viktiga att ta bort, för de låg i de viktiga delarna av systemet. Ni vet, man gör en koll av det viktigaste och då kom de upp direkt som "kritiska" eller vad det heter.

Nätverkssladden, kan den vara trasig fast det inte syns? En lampa lyser både i min dator och i routern. Så då kan väl nätverkssladden inte vara trasig?

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 12:05:08, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Parvlon » 2008-03-29 0:49:43

Vet inte vad som menas med TCP/IP-nätverkstransporten installeras inte. men det är väl dålig svenska för TCP/IP protokollet. Använder du XP så borde detta installera om sig själv ifall det hittar fel, fast jag har aldrig råkat ut för det själv så. Du kan ju testa genom att gå in på egenskaper för nätverket efter du deaktiverat dessa och åter-installera de drivrutinerna, se till så att ha CD skivan framme först bara. Även om du har gjort säkerhetsbackup alltså, för jag vette fan vad som händer ifall de du har är felaktiga och orsaken till att de är felaktiga har raderat originalen.

Innan du gör något sådant drastiskt så kan du testa med att förnya IP't när ditt nätverk går ner genom att skriva; IpConfig /release och sen Ipconfig /renew
Fast risken är att de IP adresser du ser i "dos skalet" efter nätverket gått ner är de lokala, det börjar isf på 169.254.x.x.x eller 127.0.0.1

Vissa spy+adwares ställer in så att all internetanslutning används via proxys så ifall ditt antispyware gör fel så är risken att man blir av med anslutningen. Hört om sådana som ändrar på DNS servern oxå så du kan oxå testa att pinga ett IP nummer på internet när webbsidorna inte går fram. T.ex Google's ip adress som är:(iallafall nu) 64.233.183.147

Det gör du oxå i kommandotolken och skriver Ping http://www.blaha.com eller Ping 64.233.183.147

Fungerar det att pinga IP nummret fast det inte går med: Ping http://www.blaha.com
så är det troligen något fel med DNS servern. Proxy'n är inställt browser specifikt, men de flesta program använder IE's ifall de använder någon utan att man ställer in det själv.

Request timed out. betyder att inte adressen svarade.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 12:05:08, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Lilla Gumman » 2008-03-29 10:21:27

Hej!

Jag kunde inte pinga varken http://www.google.com eller den där ip-adressen. Dock kunde jag pinga min egen ip-adress.

Datorn kan inte laga sig själv. Men jag kan ju alltid stoppa i CD:n med drivrutiner för routern.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 12:05:08, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Parvlon » 2008-03-29 14:58:03

Bra, ifall man inte kan pinga sin egen IP adress så är det illa. ;)
Hade du någon IP adress ute på Internet, alltså utöver de som är lokalt tilldelade?
Har du ev kommit åt och ändrat på inställningar för brandväggen nyligen, eller installerat ett nytt sådant kan du testa att av aktivera den och sätta på windows inbyggda samtidigt för att utesluta att det är den som stänger av din nätverkstrafik.

Drivisarna till nätverket finns i din windows CD. Det kan finnas kopierade sådana i hårddisken men det är bättre att sätta in CD'n när du installerar om saker som följer med ditt OS. Det kan nog vara ide att installera om drivisar till routern med, men det är mindre troligt att det är de som blivit ändrade på ifall det är något spy eller adware som ändrat på systemet.
Med routern är det tillräckligt oftast att resetta inställningarna när man felsöker genom try2not2error o det har fungerat felfritt annars med samma system/nätverk.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 12:05:08, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Lilla Gumman » 2008-03-29 15:19:02

Hej!

Men om Adware 2Search och VX2 poppar upp i Ad-Aware varje gång det körs även fast det är borttaget korrekt innan, hjälper det väl inte att installera om nätverket? I Ad-Aware står det Register Entry och sen Root. Antar att skräpet lägger sig i rotkatalogen hela tiden. Hur ska jag få bort detta skräp? Måste jag skicka datorn på lagning, eller kan jag själv göra något för att få bort skräpet?

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 12:05:08, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Parvlon » 2008-03-29 15:54:02

Du kan göra det manuellt, ofta så uppdaterar sig spywares o adwares sig själva för att inte antispyware programmen ska kunna ta bort de helt.
För VX så hittade jag en guide som verkar bra på:
http://www.spywareguide.com/product_show.php?id=25
Den använder "stealth tactics" vilket troligen har att göra med medellandet du fick om ROOT. Det kan oxå vara en anledning till att ditt nätverk inte fungerar efter en stund, antingen primärt eller sekundärt via ditt antispywareprogram som blockerar någon aktivitet som den utför för att kunna avläsa din nätverkstrafik t.ex. Finns en risk iallafall o funkar inte guiden eller om du inte vill göra det manuellt så försök iallafall med ett annat anti spyware program.

Guide för borttagning av 2search:
http://www.2-spyware.com/remove-2search.html
Skillnaden på dessa guider o vad adaware gör vet jag inte men det kan vara värt att testa. Finns versioner av spywares o det är inte säkert att adaware har med just den du är infekterad av i sin databas.
Jag skulle nog rekommendera att du installerar om hela systemet, o installerar på nytt om inte det här fungerar eller om det gör det och du får nya spywares utan att du kan komma på varför de har slinkit in.
Installerar du mycket gratisprogram så kan det vara därifrån, men det behövs inte så mycket igentligen. Det skulle räcka åtminstonde teoretiskt att du har gjort fel en gång, för att det ska ligga en downloader som dina säkerhetsprogram inte kan identifiera o laddar hem nya spywares i takt med att du tar bort de andra.
Gör det i rätt ordning isåfall som Weasley förklarade.
Glöm inte att uppdatera windows innan du börjar surfa o ha dig bara. Även om man inte använder IE så bör man göra det emellanåt o abs när man installerar nytt eller gammalt windows. http://www.windowsupdate.com
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 12:05:08, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Lilla Gumman » 2008-03-29 16:52:43

Héj!

Jag kan ju inte surfa. Alls. Men maken kan skriva ut alla instruktioner och så kan jag prova på min dator. Men kolla med något annat anti-spyware kan jag ju inte då jag inte kommer åt Internet och således inte kan ladda ner något.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 12:05:08, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till IT-forum



Logga in