Min dator har kraschat

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Parvlon » 2008-03-29 17:23:35

Har du inte nätverk mellan datorerna? Det går ju oftast att ordna men det kan vara lite bökigt med router o så fast då kan man skicka filer över till varandra.
Kan vara bra att ha även om man har internet fungerandes.
Annars så går det ju att använda ett USB/MP3 minne,disketter,koppla över hårddisken eller en bränd CD skiva oxå.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 12:05:08, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Lilla Gumman » 2008-03-29 18:20:04

Hej!

Såklart har vi nätverk mellan datorerna. Vi delar Internet, skrivare och vissa filer. Men nätverket fungerar inte, det är det som är felet. Jag har ett USB-minne på 1 GB.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 12:05:08, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Lilla Gumman » 2008-03-29 21:11:22

Hej!

Jag försökte få bort 2Search och VX2 med instruktionerna. Lyckades få bort någonting men inte allt, de är fortfarande kvar.

Satte i D-Link CD:n. Trodde den skulle innehålla drivrutiner för routern. Men nej då. Där fanns Acrobat Reader och något Internet Secure program. Installerade Internet Secure programmet. Efter det frågade datorn om jag ville installera om nu eller senare. Trött på alla ominstallationer valde jag senare. Vips så fungerade näverket igen. Bara för att jag installerade Internet Secure. Har inte ens hunnit köra det programmet, det räckte att bara installera det tydligen. :shock:

Inte för jag vet var programmet hamnade, eller exakt vad det hette, men jag får undersöka det senare.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 12:05:08, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Lilla Gumman » 2008-03-30 0:41:39

Hej!

Tack för all hjälp!

Programmet som jag installerade heter Freedom. Det verkar helt ok men jag föredrar nog Ad-Aware och AVG Antivirus. Tror dock att Freedom kan vara ett komplement.

Datorn är seg. Efter det att jag fått igång Internet igen startade jag om datorn. Då hängde sig Opera och ingenting fungerade. Fick stänga av datorn och starta om. Då Windows startade upp talade Freedom om att datorn inte stängts av korrekt. Nätverket visar att det fungerar. Skrev lite i Word och provade att skriva ut. Det fungerade. Internet fungerar dock inte. Opera hänger sig, och Internet Explorer likaså.

Började skriva på detta inlägg i Anteckningar. Det gick långsamt. Jag skriver rätt snabbt. När jag skrivit in en mening kunde jag sitta och titta på medan Anteckningar långsamt skrev ut tecken för tecken.

Jag skrev ut hur man manuellt skulle ta bort VX2. Jag följde instruktionerna exakt. Men VX2 fanns inte i datorn. Inte de filerna i alla fall. 2Search lyckades jag få bort en del av. Av de 3 olika saker som Ad-Aware hittade under 2Search finns bara 2 kvar.

Det verkar som om det är generalknas. Får se om jag kan brottas med det i morgon bitti.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 12:05:09, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Parvlon » 2008-03-30 0:52:11

Testa olika guider för att ta bort de olika spywarez'n, som ja sa så finns det olika versioner av dem ofta o de gömmer sig på olika ställen.
Att inte Opera o IE fungerar kan ha att göra med att inte spywarez är borta helt o hållet men en ominstallation av Opera kan ordna det, men för IE så är det inte lika lätt.

Att windows arbetar i bakgrunden beror antingen på att det är fel någonstans eller så är det ditt ett program(t.ex de nya) som tuggar. Du kan se i Aktivitetshanteraren vilket program det är som drar mest processorkraft och/eller RAM.

Att internet började fungera kan oxå bero på att du fick bort de felaktiga spywares inställningarna, sen när du installerade programmet som kollade nätverkstrafiken gjorde det en förnying av din IP adress/eller bara av-aktiverade samt aktiverade den. Det kunde likväl fungerat genom att bara starta om datorn kanske?
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 12:05:09, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Lilla Gumman » 2008-03-30 20:16:13

Hej!

Verkar vara fel på hårddisken. Förut tog det 8 sekunder att skriva 1 tecken. Nu går det fortare. Går dock inte att köra scandisk, chkdsk/f i kommandotolken eller köra defrag. Men vid uppstart går det. Har ju iofs en extra hårddisk, den från gamka datorn. Borde gå att använda den. Hur får jag den som master, måste jagt bygla om?

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 12:05:09, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Parvlon » 2008-03-30 21:57:52

Du måste nog bygla ifall den inte var satt som master innan, ifall du inte hittar på hårddisken specifikationerna kan du söka på google efter namnet på hårddisken+nummret så får man upp en bilder, de flesta hårddiskar finns. Eller så testar man bara, det märks ifall ditt BIOS inte hittar hårddisken.
Jo LillaGumman: du har inte funderat på att formatera om den?

Hårddiskar brukar inte gå sönder p,ga att man felsöker o installerar program osv. Har den hållt för internetanvändning ett bra tag så är det nog större risk att det är fel i mjukvaran. Jag brukar rensa o installera nytt Operativsystem emellanåt när det blir för mycke felsökning. En del gör det en gång i månaden.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 12:05:09, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Lilla Gumman » 2008-03-30 23:15:15

Hej!

Jag har betalat för Kalles Klassiker. Plus IncrediMail. Dessa koder har jag inte kvar. Vill inte betala för dessa program igen, men vill heller inte ha de begränsningar som gratis-versionerna ger. Dessutom tar ju en ominstallation några timmar ... eller? Man måste ju lägga in alla program igen.

Hölsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 12:05:09, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Parvlon » 2008-04-03 14:36:01

Jo det kan ta lång tid men det skadar inte direkt en gammal burk, tvärtom.

Koden som du fick när du registrerade kan ligga som klartext i registret eller i en fil i samma mapp som programmet ligger installerat på.

Brukar ligga isf i reg. något typ: HKLM/SOFTWARE/GAMEON
Man kan kopiera hela "mappen" för att klistra in i ett nytt system.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till IT-forum



Logga in