Mest irriterande med NT?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Mest irriterande med NT?

Inläggav slackern » 2016-09-03 19:39:47

Alien skrev:
kiddie skrev:Man blir inte avpolleterad av arbetsgivaren för att man har aspergers. Man blir det om man inte orkar med eller passar för arbetet. Det finns massor av aspergare som jobbar. Som kan sitt jobb och är uppskattade. Och massor som inte orkar jobba. Att skylla på arbetsgivaren tycker jag är lite fult. Och självklart nämner man inte på en intervju att man har aspergers.


Jag skyller på arbetsgivaren så mycket jag vill. :x icon Jag vet vad jag talar om. Jag hade jobbat i många år och tydligen klarat av arbetet. När det blev hårdare krav på snabbhet och flexibilitet blev jag utbränd och skickades på utredning. Innan dess visste varken jag el arbetsgivaren om att jag hade AS. De hade inte tillräckligt för att säga upp mig före diagnosen. Men då fick de anledning och påpekade att jag knappast skulle få ett jobb på "öppna marknaden" nu (och en sån ville man ju inte ha). Även facket höll med. FK hjälpte till genom att förtidspensionera mig.

Arbetsgivarens inställning var att endast de bästa var bra nog. Jag hade säkert orkat fortsätta att jobba om arbetet anpassats efter mina förutsättningar, men varför skulle arbetsgivaren bry sig när det det fanns så många som nya friska att anställa.


Dom gav dig ju knappast sparken pga AS, det är väldigt svårt att ge någon sparken i Sverige.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Mest irriterande med NT?

Inläggav kiddie » 2016-09-03 19:49:31

KrigarSjäl skrev:Att det sen kan finnas undantag har jag inga problem med, så grattis om du trivs med pedagogen ifråga.


Jag vet att de kan vara jobbiga. Har upplevt samma typ av individ som du men även de som har varit framfusiga och aggressiva. Jag blev bara arg för att du ordagrant sa att min pedagog var som dina tanter. Hade du sagt det mer allmänt hade jag inte brytt mig.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Mest irriterande med NT?

Inläggav Toblerone » 2016-09-03 20:02:38

kiddie skrev:
Toblerone skrev:
kiddie skrev:
Är ju det jag säger. Att de inte ska veta om det.


Det var inte heller meningen att hon skulle veta det. Jag trodde jag kunde lita på kollegan som jag berättade det för . :evil: Jag fick sedan veta att hon verkligen hade envisats med att berätta det för alla möjliga, även dem som inte ens var intresserade. Vilken jäkla idiot! :-)Raging


Näe fy! Det var väldigt dumt av kollegan! :(


Jag hade jobbat i 9 år på det stället. Och helt plötsligt litade man inte på det jag gjorde och chefen behandlade mig som ett barn plötsligt. Jag visste genast att det hade kommit fram om min diagnos (ADHD-diagnos då). Jo, det var väldigt dumt av henne. Det var ju inte som om hon hade något att vinna på det ens. Bara att hon hade något "spännande" att berätta? :evil:
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Mest irriterande med NT?

Inläggav Toblerone » 2016-09-03 20:09:45

slackern skrev:
Alien skrev:
kiddie skrev:Man blir inte avpolleterad av arbetsgivaren för att man har aspergers. Man blir det om man inte orkar med eller passar för arbetet. Det finns massor av aspergare som jobbar. Som kan sitt jobb och är uppskattade. Och massor som inte orkar jobba. Att skylla på arbetsgivaren tycker jag är lite fult. Och självklart nämner man inte på en intervju att man har aspergers.


Jag skyller på arbetsgivaren så mycket jag vill. :x icon Jag vet vad jag talar om. Jag hade jobbat i många år och tydligen klarat av arbetet. När det blev hårdare krav på snabbhet och flexibilitet blev jag utbränd och skickades på utredning. Innan dess visste varken jag el arbetsgivaren om att jag hade AS. De hade inte tillräckligt för att säga upp mig före diagnosen. Men då fick de anledning och påpekade att jag knappast skulle få ett jobb på "öppna marknaden" nu (och en sån ville man ju inte ha). Även facket höll med. FK hjälpte till genom att förtidspensionera mig.

Arbetsgivarens inställning var att endast de bästa var bra nog. Jag hade säkert orkat fortsätta att jobba om arbetet anpassats efter mina förutsättningar, men varför skulle arbetsgivaren bry sig när det det fanns så många som nya friska att anställa.


Dom gav dig ju knappast sparken pga AS, det är väldigt svårt att ge någon sparken i Sverige.


Teoretiskt. Bara teoretiskt. Jag anmälde ju min chef till DO. Men hon klarade sig ur det också, för att jag inte kunde bevisa att hon diskriminerat mig. Hon såg ju till att hon aldrig sa något dumt inför andra. Och hon såg också till att uppfylla alla sina plikter som arbetsgivare helt formellt. Två åtgärder som var HELT meningslösa, men det såg bra ut att hon hade gjort det. Och jag fick inte heller sparken, jag bytte jobb frivilligt efter flera års skit-uppgifter. Dvs. jag fick inte jobba som vanligt utan fick göra andra uppgifter. Dels såna som låg under min kvalifikation och även såna som inte gick att klara, så att det skulle se dåligt ut för mig.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Mest irriterande med NT?

Inläggav slackern » 2016-09-03 20:28:59

Toblerone skrev:
slackern skrev:
Alien skrev:
Jag skyller på arbetsgivaren så mycket jag vill. :x icon Jag vet vad jag talar om. Jag hade jobbat i många år och tydligen klarat av arbetet. När det blev hårdare krav på snabbhet och flexibilitet blev jag utbränd och skickades på utredning. Innan dess visste varken jag el arbetsgivaren om att jag hade AS. De hade inte tillräckligt för att säga upp mig före diagnosen. Men då fick de anledning och påpekade att jag knappast skulle få ett jobb på "öppna marknaden" nu (och en sån ville man ju inte ha). Även facket höll med. FK hjälpte till genom att förtidspensionera mig.

Arbetsgivarens inställning var att endast de bästa var bra nog. Jag hade säkert orkat fortsätta att jobba om arbetet anpassats efter mina förutsättningar, men varför skulle arbetsgivaren bry sig när det det fanns så många som nya friska att anställa.


Dom gav dig ju knappast sparken pga AS, det är väldigt svårt att ge någon sparken i Sverige.


Teoretiskt. Bara teoretiskt. Jag anmälde ju min chef till DO. Men hon klarade sig ur det också, för att jag inte kunde bevisa att hon diskriminerat mig. Hon såg ju till att hon aldrig sa något dumt inför andra. Och hon såg också till att uppfylla alla sina plikter som arbetsgivare helt formellt. Två åtgärder som var HELT meningslösa, men det såg bra ut att hon hade gjort det. Och jag fick inte heller sparken, jag bytte jobb frivilligt efter flera års skit-uppgifter. Dvs. jag fick inte jobba som vanligt utan fick göra andra uppgifter. Dels såna som låg under min kvalifikation och även såna som inte gick att klara, så att det skulle se dåligt ut för mig.


Klassiska sättet för en arbetsgivare att bli av med personal dom inte vill ha kvar.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Mest irriterande med NT?

Inläggav Alien » 2016-09-03 20:30:31

slackern skrev:
Alien skrev:
kiddie skrev:Man blir inte avpolleterad av arbetsgivaren för att man har aspergers. Man blir det om man inte orkar med eller passar för arbetet. Det finns massor av aspergare som jobbar. Som kan sitt jobb och är uppskattade. Och massor som inte orkar jobba. Att skylla på arbetsgivaren tycker jag är lite fult. Och självklart nämner man inte på en intervju att man har aspergers.


Jag skyller på arbetsgivaren så mycket jag vill. :x icon Jag vet vad jag talar om. Jag hade jobbat i många år och tydligen klarat av arbetet. När det blev hårdare krav på snabbhet och flexibilitet blev jag utbränd och skickades på utredning. Innan dess visste varken jag el arbetsgivaren om att jag hade AS. De hade inte tillräckligt för att säga upp mig före diagnosen. Men då fick de anledning och påpekade att jag knappast skulle få ett jobb på "öppna marknaden" nu (och en sån ville man ju inte ha). Även facket höll med. FK hjälpte till genom att förtidspensionera mig.

Arbetsgivarens inställning var att endast de bästa var bra nog. Jag hade säkert orkat fortsätta att jobba om arbetet anpassats efter mina förutsättningar, men varför skulle arbetsgivaren bry sig när det det fanns så många som nya friska att anställa.


Dom gav dig ju knappast sparken pga AS, det är väldigt svårt att ge någon sparken i Sverige.


Det är inte så svårt, de såg bara till att jag inte hade någonstans att ta vägen. De började med att ge min tjänst till en annan person. Jag var ju fortfarande anställd vid universitetet (så där allmänt). Facket sa "du vill väl inte tillbaka till det stressiga stället?" Nej, det ville jag ju inte. När jag sedan ville börja arbetsträna sa universitetet att de inte hade något lämpligt arbete till mig. Samtidigt gav FK mig förtidspension. Ingen stod på min sida när jag ville fortsätta jobba.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Mest irriterande med NT?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-09-03 20:31:47

kiddie skrev:
KrigarSjäl skrev:Att det sen kan finnas undantag har jag inga problem med, så grattis om du trivs med pedagogen ifråga.


Jag vet att de kan vara jobbiga. Har upplevt samma typ av individ som du men även de som har varit framfusiga och aggressiva. Jag blev bara arg för att du ordagrant sa att min pedagog var som dina tanter. Hade du sagt det mer allmänt hade jag inte brytt mig.

Nja, sa jag uttryckligen att din pedagog var på ett visst sätt?
Kanske jag gjorde, indirekt, och det är förstås inte någonting jag kan veta nåt om.

Så där kunde jag ha uttryckt mig annorlunda.
Det är bara det att jag blir trött så fort jag hör eller läser om specialpedagoger...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Mest irriterande med NT?

Inläggav kiddie » 2016-09-03 20:36:17

Jag förstår att det är jobbigt om man bara har dåliga erfarenheter.

Du sa att de alltid är på ett visst sätt, när jag berättat om min, det betyder inkluderat min.

Men jag uttrycker mig inte alltid bra heller när det är ett jobbigt ämne.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Mest irriterande med NT?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-09-03 20:44:06

Ämnet är inte jobbigt på nåt sätt så det är lugnt.

Kanske borde ersätta alltid med för det allra mesta eller 98 gånger av hundra.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Mest irriterande med NT?

Inläggav kiddie » 2016-09-03 20:50:38

Hon kanske är en på 1000 vad vet jag. Men det är lite som med läkare. Har träffat bra sådana men det är förbannat sällsynt!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Mest irriterande med NT?

Inläggav ankhh » 2016-09-03 20:51:53

Vad jag undrar, ärligt, är varför det är så fel med s.k. foträta skor? I andra sammanhang sägs det ibland, som jag också uppfattar förklenande, att vissa kvinnor har "förnuftiga" skor. (Träffar på det på engelska också, "sensible shoes". Alltid omöjliga kvinnor som har sådana.)

Är det dåligt att vilja ha bekväma skodon som inte skadar fötterna?
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Mest irriterande med NT?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-09-03 20:59:21

ankhat skrev:Vad jag undrar, ärligt, är varför det är så fel med s.k. foträta skor? I andra sammanhang sägs det ibland, som jag också uppfattar förklenande, att vissa kvinnor har "förnuftiga" skor. (Träffar på det på engelska också, "sensible shoes". Alltid omöjliga kvinnor som har sådana.)

Är det dåligt att vilja ha bekväma skodon som inte skadar fötterna?

Nej tvärtom, man ska ha bra dojor som inte skadar fötter och knän i långa loppet...Conversedojor är rena döden om vi pratar ergonomi.

Men det brukar vara ganska symbolbärande det där med foträta skor...det är ett begrepp, någonting praktiskt och funktionellt men ganska osexigt...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Mest irriterande med NT?

Inläggav kiddie » 2016-09-03 21:15:34

Dagobert skrev:
kiddie skrev:Sedan vet jag flera som använder rullstol och en dvärg.

Till vad? :shock: var min första tanke! :D


:D :D Åneej. Fattar inte att jag kunde skriva så. :-)005
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Mest irriterande med NT?

Inläggav slackern » 2016-09-03 21:51:45

Alien skrev:
slackern skrev:
Alien skrev:
Jag skyller på arbetsgivaren så mycket jag vill. :x icon Jag vet vad jag talar om. Jag hade jobbat i många år och tydligen klarat av arbetet. När det blev hårdare krav på snabbhet och flexibilitet blev jag utbränd och skickades på utredning. Innan dess visste varken jag el arbetsgivaren om att jag hade AS. De hade inte tillräckligt för att säga upp mig före diagnosen. Men då fick de anledning och påpekade att jag knappast skulle få ett jobb på "öppna marknaden" nu (och en sån ville man ju inte ha). Även facket höll med. FK hjälpte till genom att förtidspensionera mig.

Arbetsgivarens inställning var att endast de bästa var bra nog. Jag hade säkert orkat fortsätta att jobba om arbetet anpassats efter mina förutsättningar, men varför skulle arbetsgivaren bry sig när det det fanns så många som nya friska att anställa.


Dom gav dig ju knappast sparken pga AS, det är väldigt svårt att ge någon sparken i Sverige.


Det är inte så svårt, de såg bara till att jag inte hade någonstans att ta vägen. De började med att ge min tjänst till en annan person. Jag var ju fortfarande anställd vid universitetet (så där allmänt). Facket sa "du vill väl inte tillbaka till det stressiga stället?" Nej, det ville jag ju inte. När jag sedan ville börja arbetsträna sa universitetet att de inte hade något lämpligt arbete till mig. Samtidigt gav FK mig förtidspension. Ingen stod på min sida när jag ville fortsätta jobba.


Om du inte ville tillbaks till det stressiga stället och gick med på att få förtidspension är det ju inte arbetsgivarens fel.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Mest irriterande med NT?

Inläggav Alien » 2016-09-03 22:08:50

Arbetsgivaren lurade mig och facket varnade mig inte. Universitetet hade ungefär 4.000 anställda så det var klart de kunde hittat något om de velat. Hade jag haft kvar anställningen så hade arbetsgivaren tvingats hitta en ny arbetsplats till mig. Nu kunde de bara låta bli att ge mig en ny arbetsplats. De ville ju inte ens låta mig arbetsträna.

Vilket visade att Las är mycket lätt att runda. Och som aspergare kan man inte ens lita på fackets hjälp.

Så det stora universitetet gjorde inget fel medan jag som jobbat där i många år och nu försökte återvända från min utbrändhet var den enda som gjort något fel? Vad skulle jag ha gjort tycker du?

Irriterande med NT-världen som bara vill skuffa ut en. Men irriterande med aspergare som enbart har förståelse för arbetsgivaren också.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Mest irriterande med NT?

Inläggav kiddie » 2016-09-03 22:15:08

Tråkigt att höra. Har själv inte den erfarenheten utan fick kämpa för att få förtidspension när systemet förändrades, jag hade tidsbestämt innan och det togs ju bort.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Mest irriterande med NT?

Inläggav Toblerone » 2016-09-03 23:45:49

slackern skrev:
Toblerone skrev:
slackern skrev:
Dom gav dig ju knappast sparken pga AS, det är väldigt svårt att ge någon sparken i Sverige.


Teoretiskt. Bara teoretiskt. Jag anmälde ju min chef till DO. Men hon klarade sig ur det också, för att jag inte kunde bevisa att hon diskriminerat mig. Hon såg ju till att hon aldrig sa något dumt inför andra. Och hon såg också till att uppfylla alla sina plikter som arbetsgivare helt formellt. Två åtgärder som var HELT meningslösa, men det såg bra ut att hon hade gjort det. Och jag fick inte heller sparken, jag bytte jobb frivilligt efter flera års skit-uppgifter. Dvs. jag fick inte jobba som vanligt utan fick göra andra uppgifter. Dels såna som låg under min kvalifikation och även såna som inte gick att klara, så att det skulle se dåligt ut för mig.


Klassiska sättet för en arbetsgivare att bli av med personal dom inte vill ha kvar.


Det vore verkligen dags att ändra dessa lagar på nåt sätt, så att arbetsgivare blir tvungna att ordna på något bra sätt. Det är inte så himla svårt och de förlorar inte mycket på det. Men även det lilla är de inte beredda att göra.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Mest irriterande med NT?

Inläggav Toblerone » 2016-09-03 23:49:05

Alien skrev:Arbetsgivaren lurade mig och facket varnade mig inte. Universitetet hade ungefär 4.000 anställda så det var klart de kunde hittat något om de velat. Hade jag haft kvar anställningen så hade arbetsgivaren tvingats hitta en ny arbetsplats till mig. Nu kunde de bara låta bli att ge mig en ny arbetsplats. De ville ju inte ens låta mig arbetsträna.

Vilket visade att Las är mycket lätt att runda. Och som aspergare kan man inte ens lita på fackets hjälp.

Så det stora universitetet gjorde inget fel medan jag som jobbat där i många år och nu försökte återvända från min utbrändhet var den enda som gjort något fel? Vad skulle jag ha gjort tycker du?

Irriterande med NT-världen som bara vill skuffa ut en. Men irriterande med aspergare som enbart har förståelse för arbetsgivaren också.


Hemskt att det ska vara så. Sedan jag har förstått att det är så, känner jag att mycket av mitt arbetsliv går ut på att låtsas vara NT och att balansera hela tiden mellan att prestera för dåligt (eller se till att jag inte får för mycket att göra) och att bränna ut mig.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Mest irriterande med NT?

Inläggav Toblerone » 2016-09-03 23:51:24

kiddie skrev:Tråkigt att höra. Har själv inte den erfarenheten utan fick kämpa för att få förtidspension när systemet förändrades, jag hade tidsbestämt innan och det togs ju bort.


Det är också hemskt om man kan tvingas tillbaka. Iofs så kan ju inget dramatiskt hända. Men det är stressigt och man kan ju kanske förlora ersättning och man inte presterar som de har tänkt sig. Så jag förstår att det måste vara jobbigt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Mest irriterande med NT?

Inläggav kiddie » 2016-09-04 0:01:40

Mja, det hade slutat i att jag dött. Inte för att det är så noga med den saken egentligen. Men jag hade inte orkat testa att jobba. Och pengar från soc hade jag inte fått så vräkning och självmord hade det måstat bli isåfall.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Mest irriterande med NT?

Inläggav slackern » 2016-09-04 0:05:06

Alien skrev:Arbetsgivaren lurade mig och facket varnade mig inte. Universitetet hade ungefär 4.000 anställda så det var klart de kunde hittat något om de velat. Hade jag haft kvar anställningen så hade arbetsgivaren tvingats hitta en ny arbetsplats till mig. Nu kunde de bara låta bli att ge mig en ny arbetsplats. De ville ju inte ens låta mig arbetsträna.

Vilket visade att Las är mycket lätt att runda. Och som aspergare kan man inte ens lita på fackets hjälp.

Så det stora universitetet gjorde inget fel medan jag som jobbat där i många år och nu försökte återvända från min utbrändhet var den enda som gjort något fel? Vad skulle jag ha gjort tycker du?

Irriterande med NT-världen som bara vill skuffa ut en. Men irriterande med aspergare som enbart har förståelse för arbetsgivaren också.


Sådär gör arbetsgivarna med alla dom vill bli av med.

Fast du gick ju med på frivilligt att bli förtidspensionerad för det är något man får ansöka om själv.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Mest irriterande med NT?

Inläggav Toblerone » 2016-09-04 0:07:36

kiddie skrev:Mja, det hade slutat i att jag dött. Inte för att det är så noga med den saken egentligen. Men jag hade inte orkat testa att jobba. Och pengar från soc hade jag inte fått så vräkning och självmord hade det måstat bli isåfall.
:o Nä, vad hemskt! Men i ett sånt läge är det bäst att man "fuskar" sig igenom på nåt sätt. Jag tror jag skulle nog gå dit och inte klara nåt och vara på jättekonstig humör, eller att må dåligt under dagen och behöva gå hem. Så småningom måste de ju ge upp.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Mest irriterande med NT?

Inläggav kiddie » 2016-09-04 0:24:15

Jag hade inget jobb så jag hade måstat söka alla jobb och gå på intervjuer. Just då mådde jag sämre än nu psykiskt och dessutom hade jag just då inte heller något erkännande för min fysiska sjukdom. Men det blev att jag fick pensionen. Hade en kompis i väldigt dålig psykisk form som fick nej och var tvungen att gå en massa kurser och sådant, under väldigt lång tid innan hon faktisk fick pension.

På den tiden hade jag pga dåligmående ingen förmåga att planera, dvs jag hade inte kunnat tänka ut att jag kunde låtsas göra vissa saker och att jag kanske skulle få pension sedan. Jag kunde bara tänka svartvitt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Mest irriterande med NT?

Inläggav skorpion76 » 2016-09-04 8:53:32

Att de i vissa sammanhang fullständigt verkar sakna ett vettigt liv.
skorpion76
 
Inlägg: 292
Anslöt: 2012-01-31
Ort: Oskarshamn

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in