Mest irriterande med NT?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Mest irriterande med NT?

Inläggav Toblerone » 2016-09-12 9:22:24

Tack för sketchen, Slacker! :-)Happy De två är lika roliga som Monty Python. Jag hade knappt sett sketcher av dem tillsammans.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Mest irriterande med NT?

Inläggav skorpion76 » 2016-09-16 6:32:23

Att de å ena sidan tar sig friheten att prata över huvudet på dig och dessutom göra sig roliga på din bekostnad. Sedan tycker de att de ska påminna dig om att tacka för gåvor du för bara för att de tror att du själv inte förstår att du ska tacka. Mitt råd till NT-personer blir därför att de ska växa upp och skaffa sig ett liv.
skorpion76
 
Inlägg: 292
Anslöt: 2012-01-31
Ort: Oskarshamn

Mest irriterande med NT?

Inläggav honeypie81 » 2016-09-16 11:12:29

RapeRegs skrev:
honeypie81 skrev:Jag går ofta in i folk och är allmännt klumpig och jag blir så himla ledsen om någon skriker "Se dig för för F*N" jag blir både rädd ,ledsen och sårad,


Lösningen på det problemet är att du iakttar större uppmärksamhet och låter bli att gå in i andra människor. Det är nämligen jävligt störande.

Själv tycker jag det är extremt obehagligt med taktila människor, folk som står för nära mig i kön, folk som kommer för nära (de behöver inte ens nudda mig, räcker med att de invaderar min privata sfär).


det är ju inte så att jag har möjlighet att ropa ett svar till dem i stil med "Jag har faktiskt Asperger och konstig motorik!" :roll:


Att du har asperger eller saknar sunt förnuft ger dig inte rätt att invadera andra människors privata sfär. Det är inte en "godkänd" ursäkt. Att medvetet eller omedvetet gå in i andra människor är aldrig ok.

Ibland kan olyckan ändå vara framme, men skulden och ansvaret ligger då helt på dig efterso
m det är ditt aggressiva beteende som orsakat situationen.



Du är själv - utläser jag - överkänslig för det taktila så det är logiskt att du reagerar starkt på det faktum att jag brukar gå in i folk. Det handlar inte om att jag "borde skärpa mig och visa respekt", över huvud taget är det respektlöst att skriva så då detta är ett problem för mig pg.a av min AS. Det är som att skriva: "Jaså, du har AS och svårt med det sociala det är väl bara att skärpa dig så slutar folk att störa sig".

Du har ju själv AS och borde ha mer förståelse i stället för att ge mig en upp läxning.
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Mest irriterande med NT?

Inläggav antonius » 2016-09-16 11:20:26

Man måste försöka ha överseende med NT:folket de rår inte för hur de beter sig ibland. Tänk er in i deras situation i prestationssamhället, då får man räkna med att de trampar på en då och då. Vi måste hjälpa dem i deras situation, för de är i majoritet dessutom. Vi får försöka bära dem på våra små späda aspieaxlar... :wink:
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Mest irriterande med NT?

Inläggav skorpion76 » 2016-09-17 8:08:56

RapeRegs skrev:
honeypie81 skrev:Jag går ofta in i folk och är allmännt klumpig och jag blir så himla ledsen om någon skriker "Se dig för för F*N" jag blir både rädd ,ledsen och sårad,


Lösningen på det problemet är att du iakttar större uppmärksamhet och låter bli att gå in i andra människor. Det är nämligen jävligt störande.

Själv tycker jag det är extremt obehagligt med taktila människor, folk som står för nära mig i kön, folk som kommer för nära (de behöver inte ens nudda mig, räcker med att de invaderar min privata sfär).


det är ju inte så att jag har möjlighet att ropa ett svar till dem i stil med "Jag har faktiskt Asperger och konstig motorik!" :roll:


Att du har asperger eller saknar sunt förnuft ger dig inte rätt att invadera andra människors privata sfär. Det är inte en "godkänd" ursäkt. Att medvetet eller omedvetet gå in i andra människor är aldrig ok.

Ibland kan olyckan ändå vara framme, men skulden och ansvaret ligger då helt på dig eftersom det är ditt aggressiva beteende som orsakat situationen.
Som liten gick jag alltid rakt in i människor på grund av att jag såg dåligt, men nu när jag använder vit käpp händer inte det eftersom de andra personerna ser käppen och respekterar den.
skorpion76
 
Inlägg: 292
Anslöt: 2012-01-31
Ort: Oskarshamn

Mest irriterande med NT?

Inläggav Batte » 2016-09-17 12:22:27

Irriterer jeg meg ganske lite over hva andre gjør, uavhengig av type. Forsøker å emulere og analysere andres situasjon/perspektiv og tenke at jeg sjelden ser hele perspektivet. :-)063

Har vanskelig for å akseptere folk som tilsynelatende ubetenksomt eller uberørt velger "minste motstands vei", på bekostning av overbevisning/integritet. :-)056 Personer som tilsynelatende ikke forsøker å reflektere og analysere egne tanker kan også gjøre meg frustrert.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Mest irriterande med NT?

Inläggav slackern » 2016-09-17 12:50:13

Själv generaliserar jag inte människor på det här sättet, jag bedömer varje enskild människa utefter deras personliga handlingar.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Mest irriterande med NT?

Inläggav Batte » 2016-09-17 12:53:04

slackern skrev:Själv generaliserar jag inte människor på det här sättet, jag bedömer varje enskild människa utefter deras personliga handlingar.


Bra, det gjør jeg også.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Mest irriterande med NT?

Inläggav slackern » 2016-09-17 13:08:20

Batte skrev:
slackern skrev:Själv generaliserar jag inte människor på det här sättet, jag bedömer varje enskild människa utefter deras personliga handlingar.


Bra, det gjør jeg også.


Bra där. :)
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Mest irriterande med NT?

Inläggav River » 2016-09-17 19:29:06

Mest irriterande med NT?

Synes det blir feil å samle alt av "NT" på et frimerke, for så å stemple det.

Hva er det for et liv?

Hva om jeg hadde startet en tråd som het for "Mest irriterende med Aspergere?"

Hadde blitt feil det også.
Senast redigerad av River 2016-09-17 19:31:42, redigerad totalt 1 gång.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Mest irriterande med NT?

Inläggav Batte » 2016-09-17 19:39:57

River skrev:Synes det blir feil å samle alt av "NT" på et frimerke, for så å stemple det.


Enig i at det blir feil. Vi er alle individer.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Mest irriterande med NT?

Inläggav typkanin » 2016-09-17 20:39:51

Batte skrev:
River skrev:Synes det blir feil å samle alt av "NT" på et frimerke, for så å stemple det.


Enig i at det blir feil. Vi er alle individer.


Sant, båda texter.
typkanin
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2016-06-28

Mest irriterande med NT?

Inläggav Vertigo » 2016-09-18 22:59:31

Jag avskyr att NTs alltid måste låta så förbaskat. Ständigt ljud! Radio, bakgrundsmusik, småprat, hela tiden. Gälla skrik (" Nejmen HEEEEEEJ det var länge sedan, hur är det meeeeed dig?"). Som en konstant irriterande ljudkuliss. Det är som att de är rädda för tystnad och därför konstant måste ha någon typ av ljud för sig.

Jag ogillar också NTs som ständigt ska ha fysisk kontakt. Handen på ens axel, handen på ens hand, ett ständigt kramande. Detta kan möjligtvis vara okej om det är en person jag känner mycket väl men oftast så kommer det från människor jag knappt har träffat förut. Obehagligt och konstigt.
Vertigo
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2015-11-27

Mest irriterande med NT?

Inläggav Flinta » 2016-09-18 23:27:35

Vertigo skrev: Det är som att de är rädda för tystnad och därför konstant måste ha någon typ av ljud för sig.


Tänker ofta på det och tycker de som inte klarar av tystnaden utan småprat är mycket jobbiga.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Mest irriterande med NT?

Inläggav kiddie » 2016-09-18 23:56:18

Minns förr då jag kunde åka bil med boendestödet. Många hade radion på. På reklamkanaler. Jag frågade ibland varför de gillade just den kanalen och vad de gillade i musikvalet. Fick svaret att de inte hade en aning om vad som spelades och de varken gillade eller ogillade musiken. Det tyckte jag var jättekonstigt. Jag sa att eftersom de egentligen inte lyssnade kunde vi sänka då? De gick surt med på det.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Mest irriterande med NT?

Inläggav honeypie81 » 2016-09-19 14:00:51

Flinta skrev:
Vertigo skrev: Det är som att de är rädda för tystnad och därför konstant måste ha någon typ av ljud för sig.


Tänker ofta på det och tycker de som inte klarar av tystnaden utan småprat är mycket jobbiga.


Jag håller med vissa människor kan säga totalt ointressanta saker bara för att de måste prata.

Människor som låter radio står på bara för att ha bakgrundsmusik :-)006 :evil: :-)002 Eller tv:n. :evil:
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Mest irriterande med NT?

Inläggav elle » 2016-09-19 14:11:30

Vertigo skrev:Det är som att de är rädda för tystnad och därför konstant måste ha någon typ av ljud för sig.

De triggar igång...framför allt på morgnarna.

Vertigo skrev:Jag ogillar också NTs som ständigt ska ha fysisk kontakt.

Eller ögonkontakt.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Mest irriterande med NT?

Inläggav elle » 2016-09-19 14:12:51

Jag blir irriterad när de skickar ett mail för att 2 dagar senare skicka igen ett mail med frågan : " har du fått mitt mail? ".
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Mest irriterande med NT?

Inläggav Toblerone » 2016-09-19 14:19:48

elle skrev:Jag blir irriterad när de skickar ett mail för att 2 dagar senare skicka igen ett mail med frågan : " har du fått mitt mail? ".

Det var nog för att du inte har svarat på det än. :roll:
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Mest irriterande med NT?

Inläggav slackern » 2016-09-19 14:22:14

Toblerone skrev:
elle skrev:Jag blir irriterad när de skickar ett mail för att 2 dagar senare skicka igen ett mail med frågan : " har du fått mitt mail? ".

Det var nog för att du inte har svarat på det än. :roll:


Så är det nog för mail kan ju trotts allt försvinna spårlöst i etern.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Mest irriterande med NT?

Inläggav Flinta » 2016-09-19 18:49:03

Toblerone skrev:
elle skrev:Jag blir irriterad när de skickar ett mail för att 2 dagar senare skicka igen ett mail med frågan : " har du fått mitt mail? ".

Det var nog för att du inte har svarat på det än. :roll:


Avsändaren förväntade sig kanske ett svar som bekräftelse på att du fått det? Även fast det kanske inte innehöll frågor?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Mest irriterande med NT?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-09-19 18:55:55

kiddie skrev:Många hade radion på. På reklamkanaler. Jag frågade ibland varför de gillade just den kanalen och vad de gillade i musikvalet. Fick svaret att de inte hade en aning om vad som spelades och de varken gillade eller ogillade musiken. Det tyckte jag var jättekonstigt. Jag sa att eftersom de egentligen inte lyssnade kunde vi sänka då? De gick surt med på det.

Det här känner man ju igen från folk generellt...de lyssnar ju inte aktivt utan vill ha nåt oljud som sällskap, det är nog det det handlar om.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Mest irriterande med NT?

Inläggav elle » 2016-09-19 19:13:22

Flinta skrev:Avsändaren förväntade sig kanske ett svar som bekräftelse på att du fått det? Även fast det kanske inte innehöll frågor?

Det gör min kontaktperson och jag känner mig pressad för det innehåller frågor. 2 dagar senare kommer det där mailet och vad gör man. Förra gången var det likadant. Jag låter bli att svara. Ingen bra lösning.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Mest irriterande med NT?

Inläggav earlydayminer » 2016-09-20 4:58:05

Deras eviga jävla behov att skapa/vara en del av tramsigt drama.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in