Medikaliseringen och diagnoserna

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav plåtmonster » 2012-05-29 3:18:56

Det måste varit statiner du blev ordinerad, otäcka bieffekter. Och för att spä på dumheten så visade en senare forskarrapport att om man åt rejält med grönsaker så fick man bättre effekt än med medicinen.... *DOH!*
Läkare har på sin 5-åriga? utbildning en kurs på 2 veckor i kostlära och då blir svaren därefter.

De som råkar illa ut är de som inte har mod och kunskap att stå emot läkare som springer läkemedelsföretagens ärenden. Numera så sker det delvis direkt till Apotek också.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav Wine » 2012-05-29 20:34:03

Det har blivit mer vanligt att läkare skriver ut sömntabletter även för långtidsbruk fast sömnmedel som t.ex. Stilnoct och liknande (Imovane, Zopiklon och Sonata) egentligen bara ska vara en tillfällig och kortvarig lösning vid sömnproblem.

När man medicinerar med sömntabletter får man inte samma kvalitet på sömnen, djupsömnen påverkas och sömnen är inte naturlig. Medicinering med sömntabletter kan göra att man får mer problem med sömnen och att man får ångestproblematik av abstinens som kan misstolkas som depression, även efter en kortare behandlingstid på bara några veckor.

Ibland är inte ens vårdpersonal medvetna om de besvär i samband med abstinens man kan få av t.ex. sömnmedel som ångest, nedstämdhet och orkeslöshet och istället får patienter nya behandlingar mot besvären:

Tanken är att de ska ha en stark effekt under kort tid vilket gör det lättare för patienter att somna in. Själva sömnen ska patienten sedan klara av för egen maskin. Så fungerar det också - i början av medicineringen.
Insomningspreparaten ska förskrivas och användas under en mycket begränsad tid.
I FASS står följande att läsa om Stilnoct: "Behandling med sömnmedel bör vara tillfällig. Kontakta din läkare om dina sömnbesvär kvarstår efter 7-14 dagars behandling."
"Användning av Stilnoct kan leda till ett fysiskt och psykiskt beroende av läkemedlet. Risken för tillvänjning ökar med dosens storlek och behandlingstidens längd."

Årlig utskrivning
Trots denna tydliga rekommendation om korta behandlingstider skrivs årligen mellan 100 000 och 200 000 recept med längre behandlingstider ut i Sverige som helhet. En stor del av dem i Västra Götalandsregionen.
I takt med att konsumtionen av dessa preparat ökat möter vi i RFHL Göteborg allt fler människor som drabbas av sömnproblem. Man vaknar mitt i natten, halv fyra - fyra, och kan inte somna om. Dagen efter mår man dåligt. Man får ångest, känner sig nedstämd och orkeslös. Dessa besvär, som lätt kan tolkas som depression är i själva verket abstinensbesvär som börjar uppkomma redan efter så pass kort tid som två veckors medicinering.
Problemen med abstinens på dagarna blir mycket vanliga och varken patienten eller sjukvården är medvetna om det. Därför ger man nya behandlingar i stället för att enkelt kontrollera om det kan handla om abstinens och beroende

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.12221 ... i-regionen

Statiner kan orsaka myopati, muskelvärk:

Riskerna med statiner

Statiner ger inte sällan besvär med värk och muskelsvaghet. Särskilt som äldre kan det då bli svårare att komma ut och gå. Och kanske behövs mediciner mot värken, som ger mer ostadighet på benen och andra biverkningar, som kräver än fler mediciner.

Kanske blir ostadigheten så svår att ett fall ger en höftfraktur. Sen hamnar man i värsta fall onödigt tidigt på ett ålderdomshem. Ensam med värk, svaghet, och en hög med dagliga mediciner.

http://www.kostdoktorn.se/sonderfalland ... -statiner/

Statiner och muskelsvaghet
den 7 juni 2006

Muskeltoxicitet och nervskada t.ex. myopati, myalgi, muskelkramper, perifer neuropati och asteni är välkända biverkningar av statiner. I det svenska biverkningsregistret (SWEDIS) är vanligaste rapporterade muskelbiverkningen för statiner myalgi.

http://www.lakemedelsverket.se/Alla-nyh ... elsvaghet/
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav plåtmonster » 2012-05-29 20:55:32

Cirkelmedicinering? ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav Iridia » 2012-07-26 11:56:49

Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav MsTibbs » 2012-07-26 15:17:47

Iridia skrev:


KMR Sverige! Det är en underavdelning till sekten Scientologerna! Obs!
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav Wine » 2012-07-26 20:57:39

MsTibbs skrev:
Iridia skrev:


KMR Sverige! Det är en underavdelning till sekten Scientologerna! Obs!


Det spelar ingen roll om det är KMR Sverige om det som framförs i klippet är relevant.

Här är en artikel från NY Times om en av personerna som det talas om i klippet, Dr. Charles B. Nemeroff:

NY Times - Top Psychiatrist Didn’t Report Drug Makers’ Pay
By GARDINER HARRIS, Published: October 3, 2008

One of the nation’s most influential psychiatrists earned more than $2.8 million in consulting arrangements with drug makers from 2000 to 2007, failed to report at least $1.2 million of that income to his university and violated federal research rules, according to documents provided to Congressional investigators.

The psychiatrist, Dr. Charles B. Nemeroff of Emory University, is the most prominent figure to date in a series of disclosures that is shaking the world of academic medicine and seems likely to force broad changes in the relationships between doctors and drug makers.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav MsTibbs » 2012-07-26 21:58:47

Wine: I beskrivningen står det att psykofarmaka är lika verkningslöst som placebo. Livsfarligt om tex psykotiska slutar ta sin egen medicin för att några förvirrade lögnhalsar vill tjäna pengar på intet ont anande personer i sina pyramidspel, där kurserna blir dyrare och dyrare!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Scientologi
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav Iridia » 2012-07-26 22:00:32

MsTibbs skrev:KMR Sverige! Det är en underavdelning till sekten Scientologerna! Obs![/color][/b]

Hoppsan, det missade jag. Men som Wine säger så kan ju informationen vara sann ändå, om än vinklad och överdriven för att passa deras syften.

Och alla mediciner är ju inte dåliga bara för att läkemedelsbolagen tjänar pengar på dem. Men samtidigt så lär de knappast uppmuntra andra alternativ...
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav Wine » 2012-07-26 22:02:59

MsTibbs skrev:Wine: I beskrivningen står det att psykofarmaka är lika verkningslöst som placebo. Livsfarligt om tex psykotiska slutar ta sin egen medicin för att några förvirrade lögnhalsar vill tjäna pengar på intet ont anandre personer i sina pyramidspel, där kurserna blir dyrare och dyrare!


Men har du själv sett videon och vet du om att man kan bli sjuk/sjukare av läkemedel? Hur menar du att de tjänar pengar på pyramidspel? Det är väl ingen som tvingar ngn att gå kurser hos scientologer och spela pyramidspel?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav Wine » 2012-07-26 22:05:46

Iridia skrev:Hoppsan, det missade jag. Men som Wine säger så kan ju informationen vara sann ändå, om än vinklad och överdriven för att passa deras syften.

Och alla mediciner är ju inte dåliga bara för att läkemedelsbolagen tjänar pengar på dem. Men samtidigt så lär de knappast uppmuntra andra alternativ...


Tyckte det var ett bra klipp och jag bryr mig inte om ifall det är KMR som står bakom om det som framförs i klippet är relevant och jag har kollat upp en del personer och information från klippet, det går ju att lätt få fram mer information genom att använda exempelvis google. :wink:
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav ca » 2012-07-26 22:08:49

Kan man inte bussa de här två grupperna på varandra? Dvs de som påstår att psykofarmaka är lika verkningslöst som placebo, och de där andra som påstår att det är så giftigt och bara gör en sämre?

(Och om det nu skulle finnas de som påstår båda sakerna samtidigt gör de walkover och bevisar att det finns ett behov av psykofarmaka.)
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav Zombie » 2012-07-26 22:20:27

Källkritik igen. Man kan inte utan egen djup erfarenhet eller fackkunskaper lita på något scientologerna, eller andra tunga agendapushare, säger – öppet eller under täckmantel – eftersom man inte kan veta vad som är sant, vinklat, dubiöst, utelämnat eller lögn. Tyvärr.

När det gäller medicintillverkare är det uppenbarligen mycket lättare att se än när det gäller livsåskådningsmaffior, särskilt om de dessutom döljer sig under sidoorganisationer och enskilda "journalister". Därför behöver det påpekas att det gäller livsåskådningsmaffiorna också.
Senast redigerad av Zombie 2012-07-26 22:23:05, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav ca » 2012-07-26 22:22:41

Förutom att hänvisa till (falsk) auktoritet är det väl just "egen djup erfarenhet" som olika sorters kvacksalvare använder som argument.

Men du vet att jag har problem med sådant Zombie, vi behöver inte ta en diskussion. Vill bara påpeka det. I övrigt håller jag med.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav Zombie » 2012-07-26 22:23:49

Nu syftade jag på ens egen erfarenhet – inte någon annans. Men visst kan man ta miste även på den. Till och med om man upplever den som djup. Livet levereras utan garantier.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav ca » 2012-07-26 22:27:00

Det köper jag. :) (Även om du inte säljer något, vill bara signalera konsensus.)
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav Zombie » 2012-07-26 22:27:56

Jag bjuder, tackar och tar emot. :wink: :)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav Wine » 2012-08-20 9:49:53

Arbetarbladet - ADHD-droger inte bra på lång sikt
Publicerad 12 augusti 2011

Den internationella barnpsykiatrins absolut största auktoritet, Joseph Bierderman, har nyligen i framlagda rättegångsdokument blivit grundligt avslöjad, rapporterar NEW YORK TIMES. Bierderman hade bestämt resultatet av läkemedelsprövningar av CONCERTA och RISPERDAL- innan studierna ens startat.
Läkemedelsbolag utbildar svenska lärare att ge ADHD-diagnoser. Det är en explosion av droger till barn. Sverige är nu det land som troligen har störst procentuell ökning av ADHD-droger till barn. Läkemedelsbolag som utbildar lärare i USA tvingas nu betala miljardbelopp i böter. Psykofarmaka ligger bakom majoriteten ( 86% ) av alla självmordsfall anmälda enligt Lex Maria. Biverkningsregistret har kollapsat.


Det finns två stora vetenskapliga studier som undersökt långtidseffekterna av medicinering med läkemedel mot ADHD:

SvD - Inga bevis för att medicinering hjälper
11 januari 2011 kl 12:22

”Det finns inga bevis för att medicinering är bättre än ingenting – inga bevis alls”, konstaterar William Pelham, en av männen bakom Concerta och en av 21 forskare i den hittills största långtidsstudien (MTA) som en gång för alla skulle bevisa nyttan av medicinering. Han sammanfattar: ”På kort sikt kan medicinering hjälpa barnet att uppföra sig bättre, på lång sikt gör den det inte – och denna information måste föräldrar vara mycket medvetna om.”

Inte heller den australiensiska Rainestudien som kom förra året kunde finna några som helst positiva långtidseffekter.


BBC News - What Next for Craig?
By Shelley Jofre, Page last updated at 10:14 GMT, Monday, 12 November 2007

As Panorama revealed in 2000, the US-based Multimodal Treatment Study of Children with ADHD (MTA study) compared the treatment of 600 children with ADHD and found that medication was superior to behavioural therapy.

Fast forward to 2007, though, and I discovered that the MTA study group was about to publish some new findings.

They had continued to monitor the 600 children and - after three years - reached a surprising conclusion; medication is actually no better than therapy in the long-term and can stunt children's growth.

Things have gone from bad to worse for Craig
MTA co-author, Professor William Pelham, a world authority on ADHD, told Panorama:

"I think that we exaggerated the beneficial impact of medication in the first study. We had thought that children medicated longer would have better outcomes.

"That didn't happen to be the case. There's no indication that medication's better than nothing in the long run."
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav MsTibbs » 2012-08-20 12:49:56

Hur många studier det finns är mer än jag ids leta upp. Jag känner många, och migsjälv, som har Concerta och får bra effekt av den (så även mina andra mediciner), dessutom går man på möten på centralstimulantiadispensären regelbundet och får svara på extremt många frågor för att man ska hålla koll på om den faktiskt ger effekt, annars sätts den ut. Bra tycker jag, den funkar för vissa men självklart inte för alla, såsom med alla mediciner.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-08-20 23:09:41

MsTibbs skrev:Hur många studier det finns är mer än jag ids leta upp. Jag känner många, och migsjälv, som har Concerta och får bra effekt av den (så även mina andra mediciner), dessutom går man på möten på centralstimulantiadispensären regelbundet och får svara på extremt många frågor för att man ska hålla koll på om den faktiskt ger effekt, annars sätts den ut. Bra tycker jag, den funkar för vissa men självklart inte för alla, såsom med alla mediciner.

Jag har inte blivit kollad eller nått sånt med några av mina ADHD-mediciner. Läkaren har bara frågat om jag tycker den funkar eller ej. Inget blodtryckskollande eller nått sånt.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav Wine » 2012-08-21 19:31:26

Det är tydligen vanligt att läkemedel skrivs ut till grupper som de inte är godkända för:

DN - Läkemedel för vuxna ges till barn
Publicerad 2012-08-21 14:16 Uppdaterad 15:00.

Sömnmedlet Cirkadin är bara godkänt för personer över 55 år. Trots det skrivs det ut till barn.


Andra exempel är smärttabletten Celebra och adhd-läkemedel som Concerta och Ritalin. Förskrivningen, som på läkarspråk kallas "off label", är omfattande. Det handlar inte bara om att läkare skriver ut läkemedel till personer i åldersgrupper läkemedlet inte är godkänt. Det kan också handla om personer med andra diagnoser än den medicinen är avsedd för. Men det är inte förbjudet.


Om ett läkemedel godkänns eller inte beror på hur studerade effekterna är. I princip är det läkemedelsindustrin som bestämmer vilka grupper som ska studeras nog för att bli godkända.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav MsTibbs » 2012-08-21 21:58:46

KaosPrinsessa skrev:
MsTibbs skrev:Hur många studier det finns är mer än jag ids leta upp. Jag känner många, och migsjälv, som har Concerta och får bra effekt av den (så även mina andra mediciner), dessutom går man på möten på centralstimulantiadispensären regelbundet och får svara på extremt många frågor för att man ska hålla koll på om den faktiskt ger effekt, annars sätts den ut. Bra tycker jag, den funkar för vissa men självklart inte för alla, såsom med alla mediciner.

Jag har inte blivit kollad eller nått sånt med några av mina ADHD-mediciner. Läkaren har bara frågat om jag tycker den funkar eller ej. Inget blodtryckskollande eller nått sånt.


Konstigt. Men å andra sidan har folk här fått göra urinprov för droger också, det har jag aldrig gjort, tar urinprov pga litiumet, men det är ju inget narkotikaprov.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-08-22 0:18:33

MsTibbs skrev:Konstigt. Men å andra sidan har folk här fått göra urinprov för droger också, det har jag aldrig gjort, tar urinprov pga litiumet, men det är ju inget narkotikaprov.

Ja den öppenvårdsmottagning jag har tillhört var minst sagt skum. Ska byta nu och där har de bla en ADHD-enhet som jag kommer tillhöra. Så förhoppningsvis blir saker bättre nu.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav Wine » 2013-01-02 22:09:54

Om Socialstyrelsens beslut om ett vaccinprogram, gratis vaccinering för flickor mot HPV-virus:

SvD - Jäv utreddes inte vid vaccinbeslut
1 januari 2013 kl 22:24 , uppdaterad: 2 januari 2013 kl 20:22

SVD GRANSKAR

Tre av sex experter har tydliga kopplingar till vaccinindustrin. Trots det kan Socialstyrelsen inte redogöra för hur problemet med jäv hanterades när myndigheten tog ett av sina dyraste beslut någonsin: att införa vaccinering mot HPV-virus för 262 skattemiljoner om året.

Är HPV-vaccin så viktigt att det ska vara gratis för flickor i årskurs fem och sex? Uppgiften att utreda och svara på frågan gick till en expertgrupp som Socialstyrelsen satte samman i november 2006.

Ja, blev svaret när Socialstyrelsen senare fattade beslutet om att ta in vaccinet i det allmänna vaccinationsprogrammet. I många andra länder används oberoende vaccinråd och regeringen avgör frågor av det här slaget. Men i Sverige var det myndigheten internt som tog det hittills dyraste vaccinbeslutet någonsin – priset är högre än hela det vanliga vaccinprogrammet – under enormt kommersiellt tryck. För vaccintillverkarna innebar svaret årliga stabila beställningar och miljoner i skattepengar under lång tid.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav Wine » 2013-03-01 12:24:32

Försäljningen av antidepressiva läkemedel avsedda för behandling av djur har ökat och ökar stadigt enligt statistik som SVT Tvärsnytt tagit del av:

SVT Tvärsnytt - Nu får allt fler djur lyckopiller
PUBLICERAD 1 MARS 2013 - 06:59 – UPPDATERAD 1 MARS 2013 - 08:33

Försäljningen upp med 50 procent Konsumtionen av antidepressiva läkemedel ökar stadigt – bland våra husdjur. Försäljningen av antidepressiva till djur i Sverige har ökat med mer än femtio procent de senaste åren.


Marknadsföringen från de amerikanska tillverkarna har gått ut på att antidepressiva läkemedel ska ges till hundar som får separationsångest när ägaren går hemifrån, något som en av tillverkarna, Eli Lilly, menar att 17% av alla hundar i USA kan lida av.


SVT har talat med svenska veterinärer som påpekar att "antidepressiva läkemedel ska användas endast i mycket svåra fall av ångest och tvångsbeteenden och alltid tillsammans med beteendeträning."

De tillfrågade veterinärerna tror att förklaringen till den ökande försäljningen av antidepressiva är att det skett en attitydförändring hos ägarna.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Aspergare och vården



Logga in