Läger under helgen, är helt utslagen nu!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Läger under helgen, är helt utslagen nu!

Inläggav Papayan » 2013-04-17 12:58:50

Jag tänkte dela med mig lite av min upplevelse av att vara iväg på ett läger,vilket jag var under helgen.

Jag skulle iväg på ett läger med endast mammor under helgen. Detta var jätte jobbigt. Jag fick planera i detalj, prata med ledaren, se bilder på stugan och förbereda mig mentalt. När jag var där så fungerade det himla bra. Jag kunde vara social den mesta av tiden, men gick på helspänn hela tiden, hade huvudvärk, ont i magen, osv. Jag tycker att jag kan läsa folk galant, förstår och tolkar rätt, kan skämta, förstå skämt, osv, men när jag kom hem var jag helt slut! Det är i dag tredje dagen som jag är lite nere, låg och trött. Det tar så oerhört mycket på mig att vara social på detta sättet. Jag utsattes för mycket av det som är jobbigt som lukter, ljud, osv.

Min utredning har inte kommit igång riktigt än (asperger-utredning) men den lär vara igång ganska snart. Ni andra som har det, kan ni också vara sociala som jag, men att ni istället blir helt slut som jag efteråt? Jag misstänker nämligen att jag lärt mig "bete" mig som andra och förstå, att jag använder andra funktioner för det, vilket gör att jag kör slut på mig själv. Tror inte det finns naturligt hos mig att umgås på detta vis.
Papayan
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2008-05-10

Läger under helgen, är helt utslagen nu!

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-17 13:02:54

Papayan skrev:kan ni också vara sociala som jag, men att ni istället blir helt slut som jag efteråt?

Ja för mig är det ganska standard. Jag brukar applicera alltför krävande skådespelarroller i vissa sociala situationer vilket kan göra att jag blir trött när jag är färdig. Det har då handlat om att man har haft ganska mycket att hålla reda på under interaktionsmomenten och att man blir mentalt trött.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Läger under helgen, är helt utslagen nu!

Inläggav tahlia » 2013-04-17 16:26:07

Papayan skrev:Ni andra som har det, kan ni också vara sociala som jag, men att ni istället blir helt slut som jag efteråt? Jag misstänker nämligen att jag lärt mig "bete" mig som andra och förstå, att jag använder andra funktioner för det, vilket gör att jag kör slut på mig själv. Tror inte det finns naturligt hos mig att umgås på detta vis.


Det är samma här. Jag kompenserar så inåt helskotta. Har lärt mig att hålla koll på de andra som befinner sig i min "grupp", vad de säger, hur de rör sig, mimik etc för att inte missa något. Har gjort detta så länge att jag konstant "håller utkik" efter sådant utan att hela tiden måsta tänka på att leta efter tecken, dock kräver det en hel del energi eftersom jag ändå måste registrera allt jag ser medvetet.

Resultatet blir att några få timmars umgänge slår ut mig totalt. Ett läger en hel helg, det skulle jag aldrig klara. Eller jo, klara det skulle jag. Men allt som händer efter första kvällen skulle vara ett töcken när jag kommer hem.

När jag tagit in så mycket jag förmår och hjärnan börjar tröttna så stänger den av, den slutar lagra information och allt flyter utanpå. Jag svarar där jag borde, säger det jag ska etc men senare minns jag lite och inget av vad som sagts eller diskuterats.

Detta sker väldigt snabbt vid t.ex möten och liknande som kräver än mer fokus varför jag tvingats tidsbegränsa dem till en timme, efter det kan jag lika gärna gå hem för jag kommer inte minnas ett dugg i var fall.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Läger under helgen, är helt utslagen nu!

Inläggav Alien » 2013-04-17 17:08:11

Det som NT klarar med automatik måste vi lära in manuellt. Vilket givetvis tar en massa energi.

hur-upplever-ni-det-sociala-t26101.html

trott-i-sociala-situationer-t17654.html

hur-hanterar-ni-social-utmattning-t19769.html?

social-ork-t24865.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Läger under helgen, är helt utslagen nu!

Inläggav plåtmonster » 2013-04-17 17:29:19

Nästan värt att slå av skådespeleriet och skicka "gilla läget" vidare ;)
Om inte annat som ett rent psykologiskt experiment.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in