Krig, kungar och drottningar under medeltiden (Skandinavien)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: atoms, Alien, marxisten

Inläggav nallen » 2020-04-09 20:50:13

Dagobert skrev:
Fabela skrev:Skulle det finnas en regel som säger att man ska/bör/måste länka till var man läst/hört allt man skriver om..?
Eller hur menar du?

När man citerar ska man det, enligt citering-t44951.html
Jag tycker inte att det är svårt att länka till det man läser på nätet.

Kahlokatt kanske kan hålla en liten kurs för den som behöver komma igång med källhänvisningar, hon brukar vara föredömlig när det gäller detta.
De rena teknikaliteterna kring hur man gör länkar finns beskrivet i flera gamla trådar för den hugade.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Marjatta » 2020-04-09 21:22:48

Dagobert skrev:
Fabela skrev:Skulle det finnas en regel som säger att man ska/bör/måste länka till var man läst/hört allt man skriver om..?
Eller hur menar du?

När man citerar ska man det, enligt citering-t44951.html
Jag tycker inte att det är svårt att länka till det man läser på nätet.

Alltså inte relevant här, där det sammanfattats och beskrivits men nog inte citerats. Eller jo men inte så ofta. Då med länk.
Marjatta

Anslöt: 2020-02-15

Inläggav Fabela » 2020-04-09 21:29:45

Marjatta skrev:Alltså inte relevant här, där det sammanfattats och beskrivits men nog inte citerats. Eller jo men inte så ofta. Då med länk.

+1

Tack för en föredömlig analys och kort och koncis kommentar.
Jag höll just på att skriva ett svar med samma slutsats, men längre och sämre formulerat.
Fabela

Anslöt: 2013-12-08

Inläggav Dagobert » 2020-04-18 12:13:49

Inga stora fel har begåtts.
Med "syfte" menade jag att det Alien dittills skrivit såg ut som en blogg, med få källhänvisningar/länkar för den intresserade och diskussionslystne.

Diskussionen främjas av att andra kan läsa samma sak och tolka på sitt vis.

Jag tycker att källan bör anges i varje inlägg så intresserade slipper leta i tidigare inlägg som nu. Tydligt, t.ex fet stil. Vanlig stil inne i texten är lätt att missa. Helst med länk om det går.
Särskilt viktigt att vara tydlig när tråden verkar seriös, och några inlägg berör halvsagor, några noveller och några fakta.
Är texten egna funderingar med glömda källor så ange det.
Annars liknar det en blogg.

Citat utan citatruta i långa inlägg tycker jag bör stå med kursiverad stil (i-knappen), så man vid en överblick lätt ser vad som är citat och vad som är inläggarens text. Annars kan man få leta citattecken, vilket inte är kul.

Hoppas Alien vill fortsätta skriva.

Edit: Inget fel med halvsagor, det är ju allt vi har från den tiden.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Alien » 2020-04-18 20:46:31

Svårt att ange källor när man har kollat på nätet och läst i en bok och sen skrivit som man tycker.

Jag har en bok jag läst i:

Herman Lindqvist: Historien om alla Sveriges drottningar (2006)

Men jag tror inte jag citerat direkt därifrån utom när han citerat och då anger jag den källan.

Sen kollar jag på wikipedia, eftersom jag inte litar helt på Lindqvist heller. Det är ju populärvetenskap, inte vetenskapliga forskning.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Dagobert » 2020-04-19 22:38:03

Alien skrev:Svårt att ange källor när man har kollat på nätet och läst i en bok och sen skrivit som man tycker.

Då blir det väl bra med "Egna funderingar med diverse källor, bl.a. Herman Lindqvist och Wikipedia". Om det är angivet så vet man det. Då skulle nog inte jag fråga iaf.

Att ange i varje inlägg är bra för läsare som hoppar in mitt i tråden.

Nu har jag nog skrivit färdigt om detta.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Återgå till Intressanta intressen

Logga in