Korsord och sudoko

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav carl » 2009-07-22 20:00:19

serpentin skrev:Jag löser gärna korsord. Allers tycker jag bäst om. Bra blandning. Jag har haft turen att vinna också några gånger när jag skickat in lösta korsord.


Jag är helsåld på allers. Jag har tom favorit korsords tillverkare.. :wink:
Jag har bara skickat in en hel krysstidning en gång, då var exakt allt löst . Annars brukar jag inte orka lösa allt eftersom visa ord måste man ändå kolla upp vilket blir trist.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:37:21, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Pemer » 2009-07-22 23:15:43

Jag känner en korsordsmakare, men jag vet inte om han är aktiv med det nu, eller var han har haft korsord publicerade. Men jag minns att det var en av hans strängar på lyran.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:37:21, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Lilla Gumman » 2009-07-23 9:14:57

Hej!

Jag löser korsord ibland. Brukar köpa en korsordstidning och försöka lösa allt. Skickar oftast in, inte alltid. För två år sen vann jag en 91:an-kortlek när jag skickat in sommarens korsordsbilaga.

Annars brukar jag hålla mig till de lättare korsordstidningarna, men köper dem inte så ofta.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Korsord och sudoko

Inläggav Alien » 2021-09-26 2:06:33

Jag gillar korsord. Men sudoko har jag aldrig fattat grejen med. För mig ser det ut som om man ska pröva en massa siffror. Blir en massa suddande. Jag är ingen siffermänniska, jag är en ordmänniska.

Korsord består dels av kunskapsfrågor, dels av klurigheter. Dvs meningen är inte den vanliga. (Se även denna tråd: korsord-dubbeltydigheter-t22271.html)

Sedan finns Kryptolången. Alla rutor har en siffra och man ska räkna ut vilken bokstav varje siffra betyder. Man får veta ett ord med tre bokstäver och dessutom finns det en bild. Bilden lyckas jag nästan aldrig räkna ut ordet på. Det är en plottrig bild med en massa saker och ordet är aldrig det tydligaste i bilden. Men trots detta brukar jag nästan alltid lyckas lösa kryptolången. Först försöker jag räkna ut vilken siffra som är A, den vanligaste vokalen i svenska språket.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in