Korsord och sudoko

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Korsord och sudoko

Inläggav carl » 2009-07-19 4:04:56

Jag löser väldigt mycket korsord och ibland suduko.
Mest blir det korsord från allers, bra korsord och mästarkryss.
När jag inte läser innan jag ska sova så löser jag alltid ett korsord väldigt väldigt behagligt.
Nån mer korsordslösare i forumet?
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:37:15, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Pemer » 2009-07-19 4:09:43

Korsord har jag aldrig lyckats bli bra på, men sudoku ger jag mig ofta på, på senare år. Det var visst mer min grej... :)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:37:15, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Optek » 2009-07-19 4:16:25

Jag löser väldigt mycket korsord och ibland suduko.


Samma här.
Kan inte somna utan att läsa eller lösa korsord alt sudoku tills jag slocknar.
Släcker jag lampan och blundar så sätter hjärnan i gång att jobba.
Antingen blir det ältande av saker som blivit fel eller så börjar den konstruera saker.
Sova vill den iaf inte...

Ett tag körde jag sudoku på nätet, på tid mot andra.
Blev så upptrissad så det var omöjligt att sova efter det. :shock:
Senast redigerad av Optek 2011-05-04 20:37:15, redigerad totalt 1 gång.
Optek
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2009-05-08

Inläggav hektiske hektor » 2009-07-19 5:25:18

Jag är korsordslösare till och från. Sudoku har jag emellertid aldrig fastnat för.
Det måste föreligga en viss svårighetsgrad för att jag ska engagera mig i korsorden. Inte så kul att sparka in öppna dörrar.

Vi-tidningens korsord är kniviga. Brukar bli något av en följetong då man löser lite åt gången, sover på saken och återkommer (förhoppningsvis) med andra, bättre infallsvinklar.
Senast redigerad av hektiske hektor 2011-05-04 20:37:15, redigerad totalt 1 gång.
hektiske hektor
 
Inlägg: 232
Anslöt: 2008-12-06

Inläggav TheBoxSaysNo » 2009-07-19 9:30:11

Fastnar för korsord i perioder. Har varit sådan sedan barndomen. Jag tror jag var 9 år när jag började lösa korsord i manisk tempo under en hel sommar. Sedan återkom denna vana i perioder.

Just nu är jag dock mer för Sudoku. Har haft en intensiv period med dem för 3 år sedan.
Vill dock att de ska vara svåra. Skönt med lite utmaning.

Roligt att det finns flera som gillar korsord/sudoku.

Någon som löser korsord i annat språk än sitt modersmål?
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 20:37:15, redigerad totalt 1 gång.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav Selma » 2009-07-19 10:44:04

Har periodvis löst korsord väldigt intensivt. Senast när jag var sjukskriven 100 %. Köpte då Bra Korsord , Mästarkryss , Lycko-Kryss , Krysset och Allers. Såg det som ett jättestort nederlag om jag inte lyckades fylla varje ruta. Skickade in alla lösningar.

Efter att jag började jobba igen hinner jag inte lösa. Har svårt att bara lösa lite , det är meningslöst. Det måste lösas klart och skickas in.

Löser Sudoku nästan dagligen. Det ska vara svårt. Ogillar att lösningen publiceras , det ska inte behövas något "facit".
Senast redigerad av Selma 2011-05-04 20:37:15, redigerad totalt 1 gång.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Inläggav pointblank » 2009-07-19 11:00:42

Jag gillar korsord. Föredrar de som är i Dagens Nyheter. Fredagens och lördagens brukar jag kunna klura ut, men söndagens är ibland för svåra för mig. Gillar när de är ganska svåra så de varar ett tag.
Senast redigerad av pointblank 2011-05-04 20:37:15, redigerad totalt 1 gång.
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Inläggav Ensamflickan » 2009-07-21 15:17:28

Jag avskyr korsord, för jag kan oftast inte komma på ett enda ord...

Men däremot sudoku, det är kul! :D De lätta är det i princip bara att fylla i alla siffrorna, men de svåra har jag svårt att klara av. Dum som jag är skriver jag med bläck, så då går det inte att sudda. Har man gjort ett fel, och inte lyckas hitta det är det bara att ge upp... :( (Jag avskyr att ge upp!)

Men jag har upptäckt att det är både lättare och roligare att göra sitt eget sudoku. Först fattade jag inte hur de gjorde sudokuna, trodde det behövdes nåt avancerat datorprogram, tills jag fick för mig att testa. Det var inte alls svårt, betydligt enklare än att lösa de svåra sudokuna. Igår tillverkade jag ett på 10 minuter, sen suddade jag ut siffror så att det blev i nivå lätt, och det tog en halvtimme att lösa det...

Mitt nästa projekt, som jag ska testa i morgon är, att se om det går att lösa de svåra sudokuna genom att använda samma metod som när jag skriver de från grunden...
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 20:37:15, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Inläggav TheBoxSaysNo » 2009-07-21 15:27:28

Ensamflickan skrev:Men jag har upptäckt att det är både lättare och roligare att göra sitt eget sudoku. Först fattade jag inte hur de gjorde sudokuna, trodde det behövdes nåt avancerat datorprogram, tills jag fick för mig att testa. Det var inte alls svårt, betydligt enklare än att lösa de svåra sudokuna. Igår tillverkade jag ett på 10 minuter, sen suddade jag ut siffror så att det blev i nivå lätt, och det tog en halvtimme att lösa det...


oj, vad spännande det låter, ensamflickan 8)
det där borde jag prova...
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 20:37:20, redigerad totalt 1 gång.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav Pemer » 2009-07-21 15:30:34

Jag har funderat på tekniken i att göra sudokun, hur man kan avgöra när man ska göra ett på svår nivå att det faktiskt finns tillräckligt med ledtrådar kvar? Men det ger sig väl kanske av sig själv om man väl sätter ihop ett sudoku i färdigt skick och sedan raderar siffror en efter en. Låter som en jobbig metod, dock. Jag ska nog inte ge mig in på det... också...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:37:20, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav carl » 2009-07-21 15:47:48

Korsord är jäkligt roligt just för att det kräver typ 70 procent korsordskunskap och 30 procent logik och kunskap. De roligaste korsorden är ju de svåraste som har riktigt luriga frågor som inte baseras på förkunskap.
Tex ledde stockholmsbalett 1900 = dålig fråga

Sudokun har jag riktigt stora problem med att hitta de riktigt svåra och bra tillverkade. Jag har köpt sudoku tidningar som skryter med hur svåra de ska vara, men ändå är på lätt nivå.
Det skulle faktiskt vara kul att komma över någon som verkligen gjorde bra sifferpussel. Jag visste inte heller att det var en så lätt teknik bakom..
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:37:20, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav TheBoxSaysNo » 2009-07-21 15:50:41

carl skrev:Korsord är jäkligt roligt just för att det kräver typ 70 procent korsordskunskap och 30 procent logik och kunskap. De roligaste korsorden är ju de svåraste som har riktigt luriga frågor som inte baseras på förkunskap.
Tex ledde stockholmsbalett 1900 = dålig fråga

Sudokun har jag riktigt stora problem med att hitta de riktigt svåra och bra tillverkade. Jag har köpt sudoku tidningar som skryter med hur svåra de ska vara, men ändå är på lätt nivå.
Det skulle faktiskt vara kul att komma över någon som verkligen gjorde bra sifferpussel. Jag visste inte heller att det var en så lätt teknik bakom..


Kanske dags att prova någon av de så kallade "Diabolical" sudokus här:
http://dormouse.org.uk/sudoku/diabolical.php
De påstås vara riktigt svåra.
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 20:37:20, redigerad totalt 1 gång.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav TheBoxSaysNo » 2009-07-21 16:08:47

Mer sudokus, varav vissa svåra (tricky - fiendish - diabolical/ vilka namn :lol:):
http://www.sudokuoftheday.com/pages/s-o-t-d.php
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 20:37:20, redigerad totalt 1 gång.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav Ensamflickan » 2009-07-21 18:05:51

Pemer skrev:Jag har funderat på tekniken i att göra sudokun, hur man kan avgöra när man ska göra ett på svår nivå att det faktiskt finns tillräckligt med ledtrådar kvar?


Det finns det inte. Man får ut några givna siffror direkt, och sen ger sig ett par till, sen vet man inte mer, förutom att vissa siffror absolut inte ska vara på vissa platser, och att vissa siffror bara kan vara på nån av 2 platser...

Pemer skrev:Men det ger sig väl kanske av sig själv om man väl sätter ihop ett sudoku i färdigt skick och sedan raderar siffror en efter en. Låter som en jobbig metod, dock. Jag ska nog inte ge mig in på det... också...


Prova att göra tvärtom då: Skriv ut några siffror lite här och var (var noga med att de inte hamnar i samma rad eller kolumn...), och se till att det blir några självklara siffror, som bara kan vara på en viss plats. Sätter du inte ut alltför många siffror, minskar risken att det inte går att lösa... Det kan finnas flera lösningar som är rätt; det upptäckte jag på det som jag gjorde och sen löste, när jag jämförde det med det ursprungliga...

Denna metod har jag visserligen inte provat själv, men det kanske får bli ytterligare ett projekt...
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 20:37:20, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Inläggav oxymoronen Erik » 2009-07-21 22:43:49

Gillar korsord, periodvis blir det riktigt många,
de bör vara svåra så man får klura och känna
sig lite lagom nöjd då man (förhoppningsvis)
löser det.

Måste lösas till 100%, kan aldrig tänka mig att kasta en
tidning där inte alla rutor är korrekt ifyllda, lite manisk där
hehe.

Skickar bara i regel in om jag löser dem direkt på nätet.
för övrigt är det ju själva lösandet som intresserar mig,
inte lotteriet att få mitt namn draget, chansen att vinna
priser är ändå så liten.

Sudoku har jag provat en del och tycker kan vara kul men
inte fastnat för på samma sätt som korsord.
Senast redigerad av oxymoronen Erik 2011-05-04 20:37:20, redigerad totalt 1 gång.
oxymoronen Erik
 
Inlägg: 564
Anslöt: 2008-11-29
Ort: Västerbotten

Inläggav imperativ » 2009-07-21 23:08:12

Sudoku är för enkelt för mig ... det är ett(1) givet system. Jag fastnar sällan på saker där systemet är enkelt. Svåra sudoku är bara tidskrävande upprepning och blir då mycket tråkiga.

Jag vet inte vad det är som gör att jag inte fastnar på korsord. Ingen som helst dragning till korsord. Jag tror att det är rutnätet som skrämmer mig.
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 20:37:21, redigerad totalt 1 gång.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Inläggav carl » 2009-07-22 0:24:28

imperativ skrev:Sudoku är för enkelt för mig ... det är ett(1) givet system. Jag fastnar sällan på saker där systemet är enkelt. Svåra sudoku är bara tidskrävande upprepning och blir då mycket tråkiga.

Jag vet inte vad det är som gör att jag inte fastnar på korsord. Ingen som helst dragning till korsord. Jag tror att det är rutnätet som skrämmer mig.


Jag tycker att du har fel där. Det är precis som att påstå att schack är ett givet system om man har övergripande koll på allt. Det finns många olika knep att lösa sudoku på. De som är riktigt svåra är absolut inte en svårare upprepning av de lätta. Testa ett riktigt svårt så får du se. :wink:
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:37:21, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav imperativ » 2009-07-22 0:41:00

carl skrev:
imperativ skrev:Sudoku är för enkelt för mig ... det är ett(1) givet system. Jag fastnar sällan på saker där systemet är enkelt. Svåra sudoku är bara tidskrävande upprepning och blir då mycket tråkiga.

Jag vet inte vad det är som gör att jag inte fastnar på korsord. Ingen som helst dragning till korsord. Jag tror att det är rutnätet som skrämmer mig.


Jag tycker att du har fel där. Det är precis som att påstå att schack är ett givet system om man har övergripande koll på allt. Det finns många olika knep att lösa sudoku på. De som är riktigt svåra är absolut inte en svårare upprepning av de lätta. Testa ett riktigt svårt så får du se. :wink:

Jag har testat tiotalet. Skillnaden mellan lätta och svåra är bara tidsåtgången. Jag löser alla sudokus på exakt samma systematiska sätt och det sättet är 100% fungerande.
F.ö går det inte variera särskilt mycket. I linjer, i rutor.. what ever, jag har aldrig stött på ett färdigt sudoku där en gissning krävs. :P
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 20:37:21, redigerad totalt 1 gång.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Inläggav carl » 2009-07-22 0:52:26

imperativ skrev:
carl skrev:
imperativ skrev:Sudoku är för enkelt för mig ... det är ett(1) givet system. Jag fastnar sällan på saker där systemet är enkelt. Svåra sudoku är bara tidskrävande upprepning och blir då mycket tråkiga.

Jag vet inte vad det är som gör att jag inte fastnar på korsord. Ingen som helst dragning till korsord. Jag tror att det är rutnätet som skrämmer mig.


Jag tycker att du har fel där. Det är precis som att påstå att schack är ett givet system om man har övergripande koll på allt. Det finns många olika knep att lösa sudoku på. De som är riktigt svåra är absolut inte en svårare upprepning av de lätta. Testa ett riktigt svårt så får du se. :wink:

Jag har testat tiotalet. Skillnaden mellan lätta och svåra är bara tidsåtgången. Jag löser alla sudokus på exakt samma systematiska sätt och det sättet är 100% fungerande.
F.ö går det inte variera särskilt mycket. I linjer, i rutor.. what ever, jag har aldrig stött på ett färdigt sudoku där en gissning krävs. :P


Nä du ska aldrig behöva gissa, men ibland kan det krävas att gå igenom många möjliga system för att du har tex 4 olika platser för en siffra som ger fyra olika möjligheter med andra siffror. Det kan vara så att du blivit lite lurad på svårighetsgraden, för de brukar väldigt ofta kalla relativt lätta sudoku, som är precis som du säger bara att fylla i, för mega svåra, ultra svåra osv. Jag ifrågasätter det bara för att jag har inte alls upplevt att man kan använda likadana tillvägagångssätt.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:37:21, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Pemer » 2009-07-22 1:45:40

Håller med Imperativ här. Jag brukar inte misslyckas med några i längden, utom om jag plötsligt får se att jag själv har haft hjärnsläpp och helt gjort fel på vägen och har lagt in en till av samma siffra i samma 3x3-ruta. Jag har inte lyckats sluta med sådana fel än, och det är lika retligt varje gång det händer. Men det är inte alltför ofta det händer.

Men lyckas jag undvika egna misstag är det ju alltid samma metodik. De svåra känns mest bara som att det tar längre tid. Eller finns det en massa andra spännande metoder man kan ta till i stället för svårare sudokun, som går fortare? Tanken har inte ens slagit mig, att de svåra just tar längre tid har jag sett som den naturliga följden...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:37:21, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2009-07-22 1:49:11

Läste carls senaste nu, och jag har ju aldrig märkt att jag behövt testa några multivarianter. Noggrant arbete brukar helt enkelt ge någon siffra till, sakta men säkert. Jag har aldrig behövt ge upp det arbetet för att börja testa några upp till fyra olika varianter. Men det kanske också bara är egentligen ganska lätt sudokun som kallats svåra? Jag vet inte...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:37:21, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav carl » 2009-07-22 1:57:01

jag börjar bli lite osäker själv.. jag håller på och försöker hitta några supersvåra där det krävs många gissningar. Jag löste en gång några enormt svåra sudokun som var i någon sån här illustreradvetenskap klurtidning. Där var det max 2-3 siffror i varje ruta. Ingen siffra kunde gå ut från början.
Men jag kan inte hitta något liknande. :( :(

Jag ska fortsätta leta..

:wink:

fast det jag uppskattar är redigerade pussel. Dvs utvalda för att vara svåra och knepiga. Som ensamflickan skrev tidigare så kan man ju göra egna, men då måste man ju själv gissa sig fram svårighetsgraden.. = trist

edit: överdrev
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:37:21, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Ensamflickan » 2009-07-22 18:38:40

Nu tycker jag det är mycket roligare att göra egna sudokun. Jag bryr mig inte ens om att sudda ut siffror för att sen lösa dem. Det tar ca 10-15 minuter att göra ett, beroende på hur många gånger jag behöver byta plats på några siffror för att få ut det. Ett har jag fått ut direkt på första försöket.

Det är kraftigt beroendeframkallande. Särskilt om man har en tid att passa. "Bara ett till, det hinner jag." Och lite senare *tittar på klockan* "Okej ett till, sen måste jag sluta." Men sporten är att försöka få ut det på första försöket, vilket jag som sagt bara lyckats med en gång...

Nu trycker jag bara det är tråkigt att lösa färdiga sudokun. De lätta är för lätta, och de svåra är för svåra, dvs tidsödande = jag tröttnar... Även om jag är sån som inte ger upp när jag har bestämt mig för att klara nånting, men när det bara blir långtråkigt, då ger jag upp i alla fall...
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 20:37:21, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Inläggav serpentin » 2009-07-22 19:40:42

Jag löser gärna korsord. Allers tycker jag bäst om. Bra blandning. Jag har haft turen att vinna också några gånger när jag skickat in lösta korsord.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:37:21, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Återgå till Intressanta intressen



Logga in