Könskorrigering hos ungdomar med ASD

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Inläggav kiddie » 2019-04-14 22:21:26

Jag tror man måste fråga DEM och inte gå efter bilden i media.

Men mindre korrigerande operationer är svårare att få. Det har varit mycket allt eller inget. T ex att man måste kastrera sig för att få operation (förr). Som demi-kille får du inte ens minska dina bröst från C till A under landstinget, för de tycker att du ska plufsa runt och bli påmind i varje sekund om den androgyna kropp du inte kan få. Sånt får man göra privat. Även fast A är normalt bland kvinnor.

Men man gör misstag. Ingen lär sig annars. Jag tror man ändå kommer landa där man inser att vi som är ickebinära har behov vi oxo.
kiddie

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav Lissås » 2019-04-14 22:35:05

Det ligger nog något i det du skriver kiddie.
Lissås

Anslöt: 2018-12-15

Inläggav kiddie » 2019-04-14 22:43:34

Lissås skrev:Det ligger nog något i det du skriver kiddie.

Det brukar göra det när jag är lugn och fin och inte förbannad när jag skriver. :lol:
kiddie

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav Lissås » 2019-04-14 22:54:21

kiddie skrev:
Lissås skrev:Det ligger nog något i det du skriver kiddie.

Det brukar göra det när jag är lugn och fin och inte förbannad när jag skriver. :lol:

:)
Lissås

Anslöt: 2018-12-15

Inläggav Freedrone » 2019-04-16 10:49:54

kiddie skrev:Ska man börja tala så, så blir människor inte lyckligare av könsbyte alls. Om man tänker på de äldre som talar om hur de känner. Självmordsfrekvensen är ungefär lika stor hos före och efter op.

Men det finns väldigt många sätt att vara olycklig på. Kan man ta bort ett av de största så har man iallafall chansen att jobba med andra problem.

Men jag tror ändå att det är de mest övertygade som får op. Annars vore det vanvård. Jag hoppas iallafall det är sådana som "alltid" levt i fel kropp. Jag har lite svårt att tro att ens svensk sjukvård skulle strula till det så mycket att de opererar en efter 3 månader plus den personen varit könsdysforisk ett år.

Eftersom jag själv är ickebinär så känner jag lite av hur det ligger till där. Vanligt folk fattar som vanligt ingenting. Men de som har lite bakom pannbenet HAR fattat det där nu. Att det finns en slags skala i könsidentitet.
Visst, men man bör ha en god uppfattning om problemens ålder, styrka och inbördes relation.

Jag vet knappt något om psykiatriska/psykologiska behandlingar. Men antag att vi har en patient som utreds för könsdysfori och även har ångestattacker som behandlas. Så under utredningen så tillkommer OCD. Bör man fokusera på OCD:n eller bör man försöka hålla den i schack och behandla ångestattackerna ännu hårdare?

Jag har inget svar på frågan. Det kanske finns en fungerande behandlingsmodell. Det kanske är olika från fall till fall. Men man bör ta allt i beaktande - även riskerna hormonbehandling medför och inte tro på magiska silverkulor öht.

P.S Vet att ditt inlägg var precis under mitt. Men citera helst. You can do it! 8)
Freedrone

Anslöt: 2018-10-11

Inläggav nomemorytoday » 2019-04-16 11:47:18

I Jämtland med omnejd finns det ett cykeldäck.

Sexchange.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
nomemorytoday

Anslöt: 2018-01-13

Återgå till Aspergare och vården

Logga in