Könskorrigering hos ungdomar med ASD

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Könskorrigering hos ungdomar med ASD

Inläggav kiddie » 2019-04-14 22:43:34

Lissås skrev:Det ligger nog något i det du skriver kiddie.


Det brukar göra det när jag är lugn och fin och inte förbannad när jag skriver. :lol:
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Könskorrigering hos ungdomar med ASD

Inläggav Freedrone » 2019-04-16 10:49:54

kiddie skrev:Ska man börja tala så, så blir människor inte lyckligare av könsbyte alls. Om man tänker på de äldre som talar om hur de känner. Självmordsfrekvensen är ungefär lika stor hos före och efter op.

Men det finns väldigt många sätt att vara olycklig på. Kan man ta bort ett av de största så har man iallafall chansen att jobba med andra problem.

Men jag tror ändå att det är de mest övertygade som får op. Annars vore det vanvård. Jag hoppas iallafall det är sådana som "alltid" levt i fel kropp. Jag har lite svårt att tro att ens svensk sjukvård skulle strula till det så mycket att de opererar en efter 3 månader plus den personen varit könsdysforisk ett år.

Eftersom jag själv är ickebinär så känner jag lite av hur det ligger till där. Vanligt folk fattar som vanligt ingenting. Men de som har lite bakom pannbenet HAR fattat det där nu. Att det finns en slags skala i könsidentitet.
Visst, men man bör ha en god uppfattning om problemens ålder, styrka och inbördes relation.

Jag vet knappt något om psykiatriska/psykologiska behandlingar. Men antag att vi har en patient som utreds för könsdysfori och även har ångestattacker som behandlas. Så under utredningen så tillkommer OCD. Bör man fokusera på OCD:n eller bör man försöka hålla den i schack och behandla ångestattackerna ännu hårdare?

Jag har inget svar på frågan. Det kanske finns en fungerande behandlingsmodell. Det kanske är olika från fall till fall. Men man bör ta allt i beaktande - även riskerna hormonbehandling medför och inte tro på magiska silverkulor öht.

P.S Vet att ditt inlägg var precis under mitt. Men citera helst. You can do it! 8)
Freedrone
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-10-11

Könskorrigering hos ungdomar med ASD

Inläggav Fabela » 2019-10-11 4:22:29

Uppdrag granskning har gjort en del 2 på Tranståget:
https://www.svtplay.se/video/23978127/u ... -avsnitt-8

Lite nya uppgifter om risker, fel i rapporter mm.

Del 1 (postats tidigare i tråden):
https://www.svtplay.se/video/21717158/u ... avsnitt-12

För mig verkar det uppenbart att de måste sansa sig lite med de där ingreppen. De vet ju inte vad de sysslar med ännu.
Självklart ska ungarna ha hjälp när de mår så dåligt, men på ett annat sätt.
För det där är inte gratis hälsomässigt, det finns rätt läskiga negativa effekter med i bilden.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Könskorrigering hos ungdomar med ASD

Inläggav geocache » 2019-10-11 11:28:54

Hallå AndroFM.

Jag gillar dina kloka välformulerade inlägg. Är det ok att jag sparar detta i min citatsamling?

"Självacceptans
Självrespekt
Självförtroende och tillit. Skapa en god cirkel inte hets mot det okända.
Det okända är livets vackra pussel."
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Könskorrigering hos ungdomar med ASD

Inläggav Kentarou » 2019-10-12 18:35:42

Fabela skrev:Uppdrag granskning har gjort en del 2 på Tranståget:
https://www.svtplay.se/video/23978127/u ... -avsnitt-8

Lite nya uppgifter om risker, fel i rapporter mm.

Del 1 (postats tidigare i tråden):
https://www.svtplay.se/video/21717158/u ... avsnitt-12

För mig verkar det uppenbart att de måste sansa sig lite med de där ingreppen. De vet ju inte vad de sysslar med ännu.
Självklart ska ungarna ha hjälp när de mår så dåligt, men på ett annat sätt.
För det där är inte gratis hälsomässigt, det finns rätt läskiga negativa effekter med i bilden.


Ganska lustig dokumentär, de säger att Sverige var det bästa landet för transpersoner samtidigt som de utsattes för eugeniska åtgärder som tvångssterilisering. De har även läskig musik för att manipulera lyssnaren. Nej den verkar ganska oseriös. :-)Hug
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Könskorrigering hos ungdomar med ASD

Inläggav Trefjorton » 2019-10-12 23:52:41

AndroFM skrev:Du var ju intresserad av själva ämnet, inte att vara ett nät troll va?
Då. Gör ditt, börja läs på kunskapsgrund, inte ur skvallerblaskor.


Tycker det jag skrev lät rätt logiskt, och ville få ett svar tillbaks.

Jag förstår att det är ett känsligt ämne för vissa, men då behöver dom inte läsa tråden. Vad tycker ni andra om mina 2 inlägg? Är logiken fel?

Att skriva troll eller trams bara för att man inte håller med andras perspektiv är inte snällt. Det du gör med att skriva troll, eller trams när andra skriver är odemokratiskt. Såna som ni gör fler till transfober.

Kan man inte diskutera ämnet, och får hat tillbaks, så delar man bara hatet vidare till andra.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Könskorrigering hos ungdomar med ASD

Inläggav Fabela » 2019-10-13 0:25:39

Nej Trefjorton, jag tyckte inte att det var nåt fel på dina inlägg.

Det är ju just genom att fråga och dela information, som man kan lära sig om saker.
Och det här är ett diskussionsforum, så då ska vi väl diskutera då. :-)Happy


Men jag menar inte att klanka ned på AndroFM heller, för jag kan förstå att det kan vara både tjatigt och smärtsamt att höra vissa saker om och om igen.


Såna saker kan krocka ibland, det går nog inte att undvika. Man får bara försöka att inte ta åt sig, utan tänka just att det handlar om komplexa saker.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Könskorrigering hos ungdomar med ASD

Inläggav kiddie » 2019-10-16 1:54:29

Eftersom folk ofta ser på FtM som tjejer, så kommer jag kalla dem tjejer. MtF har haft det mycket lättare, för de har setts som killar. De har setts som kapabla till sina beslut. Men en tjej som vill "bli" kille, kan man ju aldrig lita på, för hon är ju tjej och vet ju inte vad hon känner.

Att det kommer så många FtM nu kanske inte beror på att MtF är mycket, mycket vanligare, utan att FtM inte fått chansen förrän nu, när MtF banat vägen för dem.

Könsbyte som man kallat det, har en fruktansvärd historia. Man började med att se det som rent sexuellt, därför ansågs en man bli en kvinna om kroppen var totalt manlig bara man skapat bröst och fitta. Man fattade inte alls att personen behöver vara det upplevda könet i sociala situationer, och kanske ännu mer i vardagslivet än i det sexuella livet.

Dessutom fanns noll plats för gråskala. Ville man gå halva vägen i ett könsbyte så var det egentligen inte tillåtet. Nope, det viktigaste var ändå att byta ut pitt mot fitta och fitta mot pitt. Först långt senare kom behandling som gör att andra personer ser en och accepterar en som ens inre kön. Det har tagit så lång tid att det är sjukt. Och först nu får man "luras" som de tycker man gör, om man som MtF skaffar feminina former, bröst men inte tar bort pitten. Fastän detta egentligen bara har betydelse vid relationer och då måste ju alla naturligtvis vara öppna med vad de har för organ egentligen.

Forskning finns på killar, alltså MtF, all neurologisk forskning har skett på dem, och man ser att dessa killar inte är män inne i hjärnan. De är heller inte kvinnor, de är något man bara ser hos just transkvinnor. Dvs deras kön är transkvinna neurologiskt.

Så nu reagerar någon på att man gör alla dessa försök i blindo på tjejer, precis som man förr gjorde på killar. Utan vetenskapen i ryggen. Men vems fel är det att det bedrivits noll forskning på FtM vad gäller neurologi?

Jag vet ju att jag skulle vara precis lika jävla puckad även om jag fått en kropp som motsvarade mitt inre kön. Jag skulle fortfarande ha AS/ADD, depressioner, panikångest och perioder av GAD. Och för mig personligen tror jag att min hjärna aldrig fick växa klart till att bli tjej, ett rudimentärt sätt att förklara men jag har inget annat. Så jag tror att min egen könsdysfori beror på min aspergers. Men om någon kunde vifta med ett trollspö (jag är rädd för operationer), och ge mig min önskade kropp rent könsligt, så visst, jag vill ha den! Även om den inte botade någonting! För det är en annan sorts smärta än något annat, att bli felkönad hela tiden av andra. Jag tror ingen annan riktigt kan förstå hur det känns.

Nu låter jag folk kalla mig hon, det är enbart med hänsyn till dem. Och dessutom är jag medveten om om jag skulle tvinga dem kalla mig hen, eller vad det nu skulle bli, skulle ingen se mig som något annat än tjej. Två personer i hela mitt liv, sådana där dunderkänsliga människor, har hävdat att jag INTE ger dem tjejvibbar utan helt androgyna (eller egentligen agender-) vibbar. De har känt saker i min utstrålning vanligt trubbiga människor inte ser.

En sak som man faktiskt HAR lärt sig vad gäller transpersoner, är att gå i rätt ordning, att ge hormoner ganska tidigt och göra andra ingrepp långt innan man börjar med könsorganen. Det är så det har uppkommit en förståelse för att alla faktiskt inte vill byta hela vägen. Dvs man börjar visst se att dels är det sociala "könsbytet" det viktigaste, och dels går man i den ordningen som känns rätt OCH är mest reversibel.

Det har tagit tid att komma hit och jag tycker inte man ska kasta tjejerna på soptippen bara för att de är tjejer (i andras ögon). Det kanske ÄR deras tid nu?

Varför man inte sett det innan? Kanske för att de är uppfostrade som tjejer, att alltid dölja allt de känner inombords och agera socialt accepterat.

Vissa får det att låta som man gladeligen hugger snoppar så det ryker av sjuåringar.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Könskorrigering hos ungdomar med ASD

Inläggav Kentarou » 2019-10-16 2:05:38

kiddie skrev:Eftersom folk ofta ser på FtM som tjejer, så kommer jag kalla dem tjejer. MtF har haft det mycket lättare, för de har setts som killar. De har setts som kapabla till sina beslut. Men en tjej som vill "bli" kille, kan man ju aldrig lita på, för hon är ju tjej och vet ju inte vad hon känner.

Att det kommer så många FtM nu kanske inte beror på att MtF är mycket, mycket vanligare, utan att FtM inte fått chansen förrän nu, när MtF banat vägen för dem.

Könsbyte som man kallat det, har en fruktansvärd historia. Man började med att se det som rent sexuellt, därför ansågs en man bli en kvinna om kroppen var totalt manlig bara man skapat bröst och fitta. Man fattade inte alls att personen behöver vara det upplevda könet i sociala situationer, och kanske ännu mer i vardagslivet än i det sexuella livet.

Dessutom fanns noll plats för gråskala. Ville man gå halva vägen i ett könsbyte så var det egentligen inte tillåtet. Nope, det viktigaste var ändå att byta ut pitt mot fitta och fitta mot pitt. Först långt senare kom behandling som gör att andra personer ser en och accepterar en som ens inre kön. Det har tagit så lång tid att det är sjukt. Och först nu får man "luras" som de tycker man gör, om man som MtF skaffar feminina former, bröst men inte tar bort pitten. Fastän detta egentligen bara har betydelse vid relationer och då måste ju alla naturligtvis vara öppna med vad de har för organ egentligen.

Forskning finns på killar, alltså MtF, all neurologisk forskning har skett på dem, och man ser att dessa killar inte är män inne i hjärnan. De är heller inte kvinnor, de är något man bara ser hos just transkvinnor. Dvs deras kön är transkvinna neurologiskt.

Så nu reagerar någon på att man gör alla dessa försök i blindo på tjejer, precis som man förr gjorde på killar. Utan vetenskapen i ryggen. Men vems fel är det att det bedrivits noll forskning på FtM vad gäller neurologi?

Jag vet ju att jag skulle vara precis lika jävla puckad även om jag fått en kropp som motsvarade mitt inre kön. Jag skulle fortfarande ha AS/ADD, depressioner, panikångest och perioder av GAD. Och för mig personligen tror jag att min hjärna aldrig fick växa klart till att bli tjej, ett rudimentärt sätt att förklara men jag har inget annat. Så jag tror att min egen könsdysfori beror på min aspergers. Men om någon kunde vifta med ett trollspö (jag är rädd för operationer), och ge mig min önskade kropp rent könsligt, så visst, jag vill ha den! Även om den inte botade någonting! För det är en annan sorts smärta än något annat, att bli felkönad hela tiden av andra. Jag tror ingen annan riktigt kan förstå hur det känns.

Nu låter jag folk kalla mig hon, det är enbart med hänsyn till dem. Och dessutom är jag medveten om om jag skulle tvinga dem kalla mig hen, eller vad det nu skulle bli, skulle ingen se mig som något annat än tjej. Två personer i hela mitt liv, sådana där dunderkänsliga människor, har hävdat att jag INTE ger dem tjejvibbar utan helt androgyna (eller egentligen agender-) vibbar. De har känt saker i min utstrålning vanligt trubbiga människor inte ser.

En sak som man faktiskt HAR lärt sig vad gäller transpersoner, är att gå i rätt ordning, att ge hormoner ganska tidigt och göra andra ingrepp långt innan man börjar med könsorganen. Det är så det har uppkommit en förståelse för att alla faktiskt inte vill byta hela vägen. Dvs man börjar visst se att dels är det sociala "könsbytet" det viktigaste, och dels går man i den ordningen som känns rätt OCH är mest reversibel.

Det har tagit tid att komma hit och jag tycker inte man ska kasta tjejerna på soptippen bara för att de är tjejer (i andras ögon). Det kanske ÄR deras tid nu?

Varför man inte sett det innan? Kanske för att de är uppfostrade som tjejer, att alltid dölja allt de känner inombords och agera socialt accepterat.

Vissa får det att låta som man gladeligen hugger snoppar så det ryker av sjuåringar.


Jag vill inte säga att MTF har haft det lättare, jag följer en youtuber som kallas sig Fran blache, hennes födelsenamn var Francis. Jag vet inte om vi har tekniken att se på hjärnan ifall en hjärna har ett viss genus. :-)Hug

Jag tror att det är mer vanligt med MTF och det kan förklara att det har gjort mer forskning på det.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Könskorrigering hos ungdomar med ASD

Inläggav kiddie » 2019-10-16 2:22:45

Det man ska ha i åtanke är väl egentligen att man följer sina egna direktiv och har en tillräckligt lång utredning och kanske också tillräckligt lång väntetid.

Det känns lite udda för mig att tro på att man får utredning jättesnabbt och sedan går igenom utredningen på nolltid och sedan får behandling. Varför skulle just det gå så himla fort när man får vänta i åratal på en ny höftled eller en ADHD-utredning?

Jag skulle vilja ha lite bevis för att det verkligen går så här fort. Och bevis för att man inte får ångra sig innan eller under behandling, att behandlarna är monstruöst påtryckande och nästintill mobbande.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Könskorrigering hos ungdomar med ASD

Inläggav kiddie » 2019-10-16 4:03:20

En kärring på ungdomsmottagningen i UG-filmen gav mig rysningar. Hon verkade tro att ungdomen skulle leda vägen, på ett liknande sätt som man bara skulle flumma med patienten i psykodynamisk terapi. Att allt skulle accepteras, ju flummigare desto bättre. Om det finns många som hon så fattar jag problemet. Sådant här får inte handla om flummiga känslor. Får inte handla om att bara jamsa med.

Terapeuten måste ställa relevanta frågor, måste veta vad som ÄR relevanta frågor. Patienten måste känna sig lyssnad på men inte genom att ta ledning, utan att allt patienten säger tas med i en helhetsbild, och bilden ska terapeuten aktivt fråga efter.

Förut känner jag att de som bytte kön var tvungna att att maskera minsta tvivel eller verkligen inte uppvisa något ickebinärt, annars skulle det bli ett nej.

Nu verkar pendeln ha svängt (iallafall vad gäller just den kärringen), och man ska numera inte bevisa sig, utan allt är redan bevisat så fort patienten sätter sig i stolen i terapeutens rum.

Inget av det är önskvärt. Men så typiskt svensk sjukvård. Den kan minsann aldrig vara det svenska lagom den borde vara.

Ryser av flummerier. Sådant får inte komma tillbaka i vården. Kärringjävlar med frälst blick.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Könskorrigering hos ungdomar med ASD

Inläggav Fröken Fräken » 2019-10-24 14:38:42

Här är en artikel som anknyter till det kiddie har skrivit i inläggen ovan (om att vara ickebinär och att transvården tidigare har tvingat in transpersoner i att vara binära):

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/WbW ... nVPVF1VItw
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Könskorrigering hos ungdomar med ASD

Inläggav Micke » 2019-10-24 16:11:01

Det oroar mig att många fortfarande tänker att man måste vara antingen en han eller en hon och att detta måste gälla även ens barn. Det oroar mig att man låter ens barn få sin kropp manipulerad vare sig det handlar om hormoner eller något annat onaturligt ingrepp.

Och jag blir inte mindre oroad när sådant här sker redan på en sjuåring och detta trots att den ena föräldern är emot det:

A jury in Dallas, Texas has ruled against Jeffrey Younger, the father who is trying to protect his seven-year-old son, James, from chemical castration via a gender “transition.” This means James’ mother, Dr. Anne Georgulas, will be able to continue “transitioning” him into “Luna,” and now has full authority to start him on puberty blockers and eventually cross-sex hormones.

https://www.lifesitenews.com/news/break ... transition

Kan man inte bara låta barn vara som dom är? Är det inte rimligt med en 15 eller 18-årsgräns innan något ingrepp som är relaterat till detta får göras?

Om man som vuxen tycker det är värt att experimentera med sig själv ja då är man iaf gammal nog att fatta egna beslut. Men jag tror det finns gott om naturligt androgyna personer som felaktigt tänker att allt blir bättre bara dom byter kön (vare sig det handlar om identitet eller en kroppslig manipulation), inte minst bland personer med asperger.

Sen finns det förstås dom som faktiskt mår bättre utav det också, men det är nog mycket pga att vi lever i en värld som fortfarande är uppbyggd på ett dualistiskt vis när det gäller det här med könstillhörighet tänker jag. Annars hade det väl kanske inte varit lika viktigt utan man hade nog i högre grad varit bekväm med sig själv tror jag. (I högre grad alltså, jag påstår inte att det skulle ha gällt alla personer).

Jag tror att det kommer att bli allt vanligare att människor föds androgyna, och att vi därmed kommer att komma bort allt mer ifrån en stereotyp bild utav två olika kön i världen som var och en utav dessa skall vara på ett visst sätt. Därmed tror jag också att sådana här onaturliga ingrepp i våra kroppar blir allt ovanligare så småningom.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Könskorrigering hos ungdomar med ASD

Inläggav Liljan » 2019-10-29 18:19:48

Transsexuella tvångssteriliserades fram till 2013, det finns inte ord för den kränkningen. Jag tror våden försöker kompensera, problemet är att det blir fel åt andra hållet, förr ångrade nästan ingen sig men jag tror det kommer ändras. Att ge hormoner och kirurgi till såhär många människor är också ett slags övergrepp, jag tvivlar inte en sekund på att de som söker är transpersoner men alla transpersoner lider inte av könsdysfori (som faktiskt är en sjukdom) och mår inte bäst av operationer och hormoner.

Synen på könstillhörighet har exploderat och blivit mode, det passar vår samtid, vi bryter upp mot det gamla och det går snabbt då är det naturligt att allt ifrågasätts även kön. Jag tycker det känns som att var och varannan kallar sig transperson idag (observera att transpersoner är ett paraplybegrepp, det är inte bara transsexuella som är transpersoner utan icke binära, transvestiter mm) Jag har inget emot att folk definierar sig som de vill, har vilka kläder de vill, byter namn och pronomen mm problemet är de oåterkalleliga ändringarna vården står för.

Det behöver utredas ordentligt varför så många med NPF söker vård för könsdysfori, jag ger inte mycket för gissningarna här.

Att säga HBTQ när det bara gäller transpersoner blir lite fel tycker jag, homo- och bisexualitet har inget med det här att göra, transsexualitet är ingen sexuell läggning ordet sex kommer från engelskan och betyder kön.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Könskorrigering hos ungdomar med ASD

Inläggav kiddie » 2019-10-30 2:30:26

Den kunskap som finns ute i samhället verkar inte riktigt avspegla sig i vården. "Vi" i samhället har ifrågasatt kastration av transpersoner, "vi" har ifrågasatt om man verkligen måste få alla önskade könets kroppsliga attribut. Men vården ligger hopplöst efter, och det skyller den på beprövad erfarenhet som egentligen bara betyder att man fortsätter att systematiskt göra fel tills det är så uppenbart att det är fel att alla fattar det. Då svänger man åt exakt motsatt håll och tar bort allt som var innan och så kör man antites på det.

Syntes har aldrig funnits i vården. Det är ytterst skrämmande.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Könskorrigering hos ungdomar med ASD

Inläggav Abbreviation » 2019-11-06 21:12:37

Det är ju känt sedan länge att personer med autism har en mer flytande identitetskänsla och ofta skapar olika falska identiteter, huvudsakligen påverkad av vänner och bekanta runt omkring dem. Fenomenet syns särskilt hos unga flickor. Att dessa unga flickor är särskilt mottagliga för idéerna om könsidentitet är inte konstigt.

Faktum är att de allra flesta människor inte går omkring och känner sig som män eller kvinnor. Kvinnor upplever dessutom en massa keffa saker i relation till sitt biologiska kön - vi har smärtsam och pinsam menstruation, enorm utseendepress, vi utsätts ofta för övergrepp i tonåren och vi sexualiseras av jämnåriga och äldre. Ingen av dessa saker är saker som kvinnor vill uppleva, och man kan absolut känna att man inte är en vanlig kvinna om man jämför sig med den stereotypa bild av kvinnor som råder i samhället. Det är normalt för flickor och kvinnor att vilja distansera sig från könsrollen kvinna, eftersom den rollen traditionellt och fortfarande anses mindre värd och mindre bra än rollen man. Att vara kvinna och inte känna sig som en kvinna betyder inte att man är "ickebinär" eller trans, det betyder bara att man är en vanlig kvinna som helst skulle definiera sig utifrån sig själv som individ än som "person ur gruppen kvinnor", dvs kvinna.

Nu är kvinna ett faktum - en vuxen människohona. Kvinna är inte någonting man kan bli genom kirurgiska ingrepp (vi är mer än avsaknaden av en penis och förekomsten av ett knullbart hål - att vara kvinna är att ha kvinnliga inre organ som påverkar hela vårt liv, och som är grunden till vårt underordnande under männen).

Transgrejen är nonsens som kommer ses tillbaka på som ett ytterst mörkt, misogynt kapitel i mänskans historia.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Könskorrigering hos ungdomar med ASD

Inläggav kiddie » 2019-11-07 0:49:40

Till viss del kan jag hålla med om att aspisar kan ha en mer flytande identitet. Men min egen identitet förklarade jag innan precis så, att mannen fick representera människan, lixom hela människan med alla dess drag, så som jag kände mig, men kvinnan fick bara representera en liten del av dragen. Men sedan när jag insåg att det fanns transpersoner så kändes det ändå mer att jag träffade rätt där.

Men tycker ändå det är väldigt tänkvärt. Fast det är väl egentligen inte något värre med att vara kvinna? De får uppleva undret att bära ett barn! Måste väl vara ett av de största grejerna i livet fast förlossningen kan vara svår. Och kvinnor behöver inte alltid hålla sig strikt rationella och tänka över minsta drag. Och de får visa känslor. Och de får vara kreativa utan att anses fjantiga.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Könskorrigering hos ungdomar med ASD

Inläggav Abbreviation » 2019-11-07 9:25:42

Att föda barn är livsfarligt, orsakar ofta skador, gör sanslöst ont och är en väldigt skrämmande upplevelse för många. Att vara gravid innebär en fysisk börda som sliter på kroppen, det är sällan bekvämt eller behagligt. Att få barn är någonting som män och kvinnor båda kan och det kan vara en fantastisk upplevelse, men att bära och föda det barnet är inte ett privilegium.

Anledningen till att kvinnor historiskt underordnas män i monogama äktenskap och genom diverse lagar, är att enbart den kvinnliga blodslinjen har gått att styrka innan faderskapstest (kvinnan är garanterat barnets mor men vem som helst kan vara pappan). Eftersom män har haft den ekonomiska makten och fram tills inte alltför längesedan även varit exklusiva arvstagare, så har faderskap behövt styrkas. Kvinnan är underordnad mannen och grunden ligger i våra reproduktiva system.

Vi "behöver" inte vara rationella? Är vi inte rationella kallas vi hysteriska, irrationella, omöjliga att resonera med. Fördomen om att kvinnor inte är rationella skadar kvinnor. Vi "får" visa känslor? Om vi visar känslor anklagas vi för att vara för emotionella. Är vi för känslokalla anklagas vi för att vara omänskliga. Att män inte skulle vara fullt fria att vara kreativa är helt enkelt nonsens, en majoritet av kända konstnärer, musiker osv är män.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Könskorrigering hos ungdomar med ASD

Inläggav kiddie » 2019-11-08 4:25:39

Så det finns alltså inga fördelar med att vara kvinna och inga nackdelar med att vara man?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Könskorrigering hos ungdomar med ASD

Inläggav kiddie » 2019-11-08 4:31:23

Och de som byter från man till kvinna då?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Könskorrigering hos ungdomar med ASD

Inläggav Huggorm » 2019-11-08 9:57:26

kiddie skrev:Och de som byter från man till kvinna då?
Kommer inte kunna föda barn genom sina artificiella könsdelar.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Könskorrigering hos ungdomar med ASD

Inläggav Kentarou » 2019-11-08 12:08:44

kiddie skrev:Så det finns alltså inga fördelar med att vara kvinna och inga nackdelar med att vara man?


Det finns både fördelar att vara man eller kvinna men jag tror mest att det gäller CIS.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Könskorrigering hos ungdomar med ASD

Inläggav kiddie » 2019-11-08 12:15:00

Huggorm skrev:
kiddie skrev:Och de som byter från man till kvinna då?
Kommer inte kunna föda barn genom sina artificiella könsdelar.


Dvs de kommer inte ha några fördelar eftersom det är så HEMSKT att vara kvinna så varför vill de det?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Könskorrigering hos ungdomar med ASD

Inläggav Kentarou » 2019-11-08 12:19:13

kiddie skrev:
Huggorm skrev:
kiddie skrev:Och de som byter från man till kvinna då?
Kommer inte kunna föda barn genom sina artificiella könsdelar.


Dvs de kommer inte ha några fördelar eftersom det är så HEMSKT att vara kvinna så varför vill de det?


De är kvinnor för att de har födds som det. Jag föddes som Cis men jag kan förstå att inte alla blev det.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Återgå till Aspergare och vården



Logga in