Kollektiv dysmorfofobi? Vithetsnormen överallt.

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kollektiv dysmorfofobi? Vithetsnormen överallt.

Inläggav Alien » 2015-12-23 23:03:07

Många tror sig vara för fula fast de ser helt normala el rent av bra ut. Dysmorfofobi kallas det.

Var ett sådant fall med en tjej som led av tvångstankar och dysmorfofobi på Dr Phil. Tjejen var helt fixerad vid att hon måste vara vackrare än sin syster och livrädd för att alla skulle tycka att systern var vackrare. I själva verket var det väl ingen större skillnad. Men problemtjejen var sminkad så att hon såg ut som en docka i ansiktet och hade färgat håret i en onaturligt röd färg, så automatiskt såg ju systern mer naturlig ut (med en hårfärg som skulle kunna vara hennes naturliga och mer diskret make-up). För att slippa ifrån sina tvångstankar så ägnade sig tjejen åt utekvällar med alkohol (så mycket att hon blivit alkoholberoende) och ONS. Hon behövde verkligen terapi. Hennes tvångstankar förstörde både för henne själv och för hennes familj.

Men vad ska man säga när majoriteten av kvinnorna drabbas av kollektiv dysmorfofobi. Som när icke västerländska kvinnor absolut vill få ljusare hud och västerländska ögon och näsa?

Togs upp (igen) på TV, denna gång i Korrespondenterna:
Det vita skönhetsidealet. Runt om i världen lever främst kvinnor med det rasistiska arvet att vitt och västerländskt är lika med vackert. I Sydkorea opererar var femte kvinna om sig, även hudblekning är otroligt vanligt i både Asien och i Afrika. Men i Thailand så finns det de som nu kämpar emot vithetsidealet.
http://www.svtplay.se/video/5372578/kor ... avsnitt-10

Alla villa ha det västerländska/amerikanska. Inte den västerländska demokratin och friheten. Utan det västerländska utseendet. För att man beundrar de västerländska skådespelarna och modellerna.

I Sydkorea är det höga krav på kvinnorna. Det räcker inte med att de är välutbildade för att få jobb. Man måste vara vackrast också. Och vackrast är man om man ser västerländsk ut. Så det gäller att operera så man får dubbla ögonlock, höga och smala näsor och smalare, mindre ansikten. Var femte sydkoreansk kvinna har opererat sig. Att jämföra med var 20e i USA. I Sydafrika använder 43% av kvinnorna blekmedel (hydrokinon), trots att de är skadliga och kan resultera i svarta fläckar som inte går bort. (En parallell till vita kvinnor som solar sig till hudcancer, den kortsiktiga vinsten att bli vacker enligt rådande ideal är så hög.) I Nigeria är det ännu värre, 77% av kvinnorna använder blekmedel.

I Thailand berättar en ljushyad kvinna som hade en mer mörkhyad son att hon fått kommentarer som "Så söt han är men så synd att han inte fått din ljusa hy!" Till slut började sonen själv önska att han hade ljusare hy. Det berättades också en flicka som inte fick vara med i en dansklubb för att hon hade för mörk hy. En förklaring till detta var att överklassen ofta hade ljusare hy, och detta i sin tur berodde på att de härstammar från kineser.

Går det inte att vara nöjd med sig själv och strunta i att försöka se ut som något man inte är? Nej, så länge man inte bara får uppskattning och uppmärksamhet utan också större chans till bra jobb om man ändrar på sitt utseende, så kommer detta att fortsätta. Och alla plastikkirurger blir ju rika på det.

Andra trådar om dysmorfofobi:
aspergers-syndrom-bdd-dysmorfofobi-omrostning-t5951.html
utseende-viktfixering-och-dysmorfofobi-t8188.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kollektiv dysmorfofobi? Vithetsnormen överallt.

Inläggav Fenren » 2015-12-23 23:36:24

ideal ska vara ouppnåeliga
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Kollektiv dysmorfofobi? Vithetsnormen överallt.

Inläggav Alien » 2015-12-24 2:22:52

Men det är ju just det kvinnorna inte accepterar. De opererar el bleker sig till idealet.

Här diskuterades tidigare just "vithetsnormen": plaster-ar-rasistiska-vardagsrasism-vithetsnorm-t45780.html

Men man inte säga att det är "kolonialt förtryck". Normen har införlivats, så att personerna känner det inom sig. Det är sorgligt när folk inte accepterar sitt utseende eftersom de hela tiden jämför sig med andra. Ännu sorgligare om de inte ens accepterar sin etnicitet. Det behövs en ny kampanj typ "Black is Beautiful".

UNT skrev:För några år sedan var vi, en grupp svenska journalister, på besök i Peking. Vi diskuterade demokratifrågor med våra värdar på universitetet, två forskare och tre kvinnliga studenter i 20-årsåldern. Strax innan vi skulle gå bröt en av de yngre samman. Snyftande förklarade hon att ”hon har så vackra ögon”. Omdömet gällde en reporter från en Stockholmstidning. Liksom vi andra blev hon både förvånad och lite tagen av händelsen.
http://www.unt.se/asikt/ledare/skal-for ... 29336.aspx

Om det nu är så åtråvärt att se vit ut, borde vi som är det vara lyckliga. Fast det är vi ju inte.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kollektiv dysmorfofobi? Vithetsnormen överallt.

Inläggav plåtmonster » 2015-12-24 3:06:35

Vita är oftast rika och många människor oavsett fysiska attribut försöker att härma människor till utseendet som är kända för att vara rika och ha makt. Ett konkret exempel är datanördar som sågs som rena miffon och paria. Men så fort det luktade pengar så blev det genast coolt och attraktivt. Det hela är så ytligt hela vägen. Utseendeidealen varierar men inte utseendefixeringen.

Det finns svarta kvinnor och asiater som ser mycket bra ut. De och andra behöver dock uppskatta den kropp de har och utgå ifrån den istället för att förstöra den i ett försök att uppnå något som i dagsläget är fysiskt osannolikt. Föräldrar bör berömma sina barn utifrån vad de gör istället för vad de är (vackra).

Samhället i stort behöver lära sig att lägga mer fokus på inre egenskaper men de syns av naturliga själ inte och den som ser bra ut har en fördel vid första kontakten en kort stund. Dock slutar fascinationen lätt när munnen öppnar sig.. ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kollektiv dysmorfofobi? Vithetsnormen överallt.

Inläggav kiddie » 2016-01-02 20:24:38

Kolla in tjejer i Libanon/Syrien. Där är det big business med näsoperationer för tjejer. De ser förutom näsan ganska europeiska ut så näsan "måste" fixas. Så att de får en euronäsa. Har de lockigt hår måste det plattas.

Asså sjukt tycker jag. Alla sorter kan väl vara fina på sitt eget sätt. Ogillar självrasism starkt. Men svenskar har ju lite av det på sommaren med då man INTE får vara vit.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kollektiv dysmorfofobi? Vithetsnormen överallt.

Inläggav plåtmonster » 2016-01-02 22:45:43

Folk vill vara som de som har makt och pengar. Svårare än så är det inte. Med undantag för vissa inbyggda preferenser såsom symmetriskt ansikte osv.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Kollektiv dysmorfofobi? Vithetsnormen överallt.

Inläggav tahlia » 2016-01-03 0:45:47

En fråga: om någon anser sig vara ful som stryk men ändå inte bryr sig om vad andra tycker, inte sminkar sig eller donar på för att "se bra ut" - har den människan då dysmorfofobi eller är personen möjligen bara oattraktiv?
Alltså, ingår det i kriterierna för dysmorfofobi att individen har en önskan om att se bättre ut och/eller aktivt försöker förbättra sitt utseende?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Kollektiv dysmorfofobi? Vithetsnormen överallt.

Inläggav KrigarSjäl » 2016-01-03 0:55:44

-Idiotiskt med vithetsnormer!

Det finns vackra kvinnor i alla länder.
Sönderopererat är aldrig snyggt och olika drag gör oss intressanta.

Koreanska kvinnor är vackra som de är.
Själv är jag ganska svag för just koreanska tjejer, tycker de är snyggare än kinesiskor till exempel.

Tycker mörkare tjejer; latinos, asiater, mellanöstern etc borde framhäva sitt pigment genom att vara ute i solen snarare än försöka tona ner det...naturlig djup solbränna är ju det hetaste som finns!

Själv väljer jag en mörkhyad koreanska utan konstiga operationer före en Michell Pfeiffer eller Nicole Kidman alla dar i veckan.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2016-01-03 1:00:54, redigerad totalt 2 gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Kollektiv dysmorfofobi? Vithetsnormen överallt.

Inläggav Alien » 2016-01-03 0:59:11

tahlia skrev:En fråga: om någon anser sig vara ful som stryk men ändå inte bryr sig om vad andra tycker, inte sminkar sig eller donar på för att "se bra ut" - har den människan då dysmorfofobi eller är personen möjligen bara oattraktiv?
Alltså, ingår det i kriterierna för dysmorfofobi att individen har en önskan om att se bättre ut och/eller aktivt försöker förbättra sitt utseende?


Om man har dysmorfofobi så lider man ju av det, och tänker på det jämt. Även om man inte opererar sig kanske man undviker både folk och speglar.

Anser man sig vara ful men ändå trivs med livet, så skulle jag inte påstå att man lider av dysmorfofobi. Även om fulheten kanske är inbillad el överdriven.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kollektiv dysmorfofobi? Vithetsnormen överallt.

Inläggav kiddie » 2016-01-03 1:32:58

Ja, man måste lida av det. En del med dysmorfofobi speglar sig väldigt mycket. De kollar på de delar som de tycker är fel på om det är ngt i ansiktet. Sen tar det de ur sitt sammanhang och får tunnelseende på just denna grej. De ser bara typ en "ful" nästipp men missar att ansiktet är en helhet. Jag vet tyvärr någon som har detta som jag tycker ser rätt bra ut men som inte tycker detsamma.

Själv tycker jag inte att jag är typ snygg men det stör mig inte. Jag ogillar inte mitt utseende fast jag ser ut som en liten gnom.

Det jag inte förstår är om man kan ha dysmorfofobi om man är "ful", alltså om man är väldigt annorlunda mot utseendenormen. Säg att man inte har någon näsa alls. Och man lider av det. Var går gränsen?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kollektiv dysmorfofobi? Vithetsnormen överallt.

Inläggav Cyan » 2016-01-03 4:00:09

Beror väl mest på dåligt självförtroende egentligen, när nån tror att den ser ful ut trots att den ser helt normal eller till och med riktigt bra ut.

Finns ju lixom mängder med människor som är fula på riktigt, och de flesta av dem får ju inte såna tvångstankar över den saken.

Sen så är det ju även helheten som räknas, så att till exempel enbart bli vit gör ju ingen skillnad alls, för var man ful innan så är man det efter med. Lixom till exempel så är ju de flesta albino-afrikaner rätt fula och har ingen glädje alls av att vara vita. Ljus hud är väl annars vackrast egentligen rent generellt eftersom det blir bättre kontrast till hår och ögon och allt annat så allting framhävs bättre, men till exempel så skulle ljusblå eller ljusgrön hud också kunna vara lika vackert, inte enbart ljusvit, och det är ju ingen märkbar skillnad på vit och ljusbrun heller.

Hursomhelst så tycker jag att alla borde vara nöjda med hur de är födda, även de riktigt fula, istället för att hålla på med plastikkirurgi och sånt som bara ger ett falskt låtsas-utseende i och med att generna inte ändras. Plastikkirurgi borde främst bara användas på de som typ ser missbildade ut, och inte för att göra dem vackra då utan för att göra dem normala. Vill man göra något åt sitt utseende så räcker det långt med enklare saker som att gå ner i vikt eller färga håret eller byta frisyr eller kläder och annat sånt.
Cyan
 
Inlägg: 252
Anslöt: 2011-03-18
Ort: Mars

Kollektiv dysmorfofobi? Vithetsnormen överallt.

Inläggav plåtmonster » 2016-01-03 4:11:06

Tror kärnan i det är ett kroniskt bekräftelsebehov, i synnerhet från andra. Har stött på ett antal tjejer som är riktigt smala och snygga. Men de anser kroniskt att de behöver gå ner i vikt. Verkligheten har där slutat att spela roll.

Det kan också sägas att många inom AS/ND området inte sällan är immuna mot detta.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kollektiv dysmorfofobi? Vithetsnormen överallt.

Inläggav Huggorm » 2016-01-03 9:48:52

kiddie skrev:Själv tycker jag inte att jag är typ snygg men det stör mig inte. Jag ogillar inte mitt utseende fast jag ser ut som en liten gnom.
Postade inte du en bild för några år sedan, eller kommer jag ihåg fel? Jag har en vag minnesbild av en fullt normal blondin. Du har väl inte dysmorfofobi? :wink:
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Kollektiv dysmorfofobi? Vithetsnormen överallt.

Inläggav kiddie » 2016-01-03 23:06:13

Nä, det var någon annan du tänker på. Aldrig postat bilder här.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kollektiv dysmorfofobi? Vithetsnormen överallt.

Inläggav Huggorm » 2016-01-03 23:50:39

Okej, blandar ihop folk :-)Happy
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in