Kluster-B personlighetsstörningar & farliga relationer

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Liljencroowna » 2009-11-29 17:58:10

Jag är väldigt social jag också, och kan vara ganska karismatisk. Speciellt när man är, som Tibbs skriver, i uppåthumör - då kan jag börja prata med främlingar hur som helst :D.
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 22:59:01, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Albulena » 2009-11-29 18:21:49

Liljencroowna skrev:Jag är väldigt social jag också, och kan vara ganska karismatisk. Speciellt när man är, som Tibbs skriver, i uppåthumör - då kan jag börja prata med främlingar hur som helst :D.


Jag också!
Då kan jag bli gränslös och kanske uppfattas som jobbig.
Senast redigerad av Albulena 2011-05-04 22:59:01, redigerad totalt 1 gång.
Albulena
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2009-08-11

Inläggav Inger » 2009-11-29 18:29:21

Karismatisk kan man ju vara utan att man nödvändigtvis använder sin charm för att manipulera till sig orättmätiga fördelar. Karisma i sig är ingen störning utan något som vissa bara har, precis som en del är naturliga ledare etc - vilket inte heller är något fel utan beror på hur man använder den egenskapen.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:59:02, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2009-11-29 18:30:58

rdos skrev:*om narcissismkriterierna*

Går det bra att kommentera dina kommentarer?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:59:02, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Albulena » 2009-11-29 18:35:04

Men om det är något man verkligen vill ha så kan man använda charm för att få det - det är bara smart egentligen för alternativet kanske är att man inte kan få något som man verkligen vill ha/behöver.
Senast redigerad av Albulena 2011-05-04 22:59:02, redigerad totalt 1 gång.
Albulena
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2009-08-11

Inläggav Inger » 2009-11-29 18:39:31

Där får man väl använda sitt eget samvete och sunda förnuft. Om man alls har en sådan charm att man ens skulle kunna.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:59:02, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2009-11-29 18:46:59

Inger skrev:
rdos skrev:*om narcissismkriterierna*

Går det bra att kommentera dina kommentarer?


Ja, jag är uppriktigt intresserad av hur du lyckats komma fram till att jag skulle vara narcissistisk när jag själv inte anser mig uppfylla ett enda kriterie.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 22:59:02, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Albulena » 2009-11-29 18:51:03

Ja men ibland så vill man bara skaffa nåt o då måste man försöka charma annars får man vara utan :cry:

Man ska vara snäll, men man får inte vara dum heller.
Senast redigerad av Albulena 2011-05-04 22:59:02, redigerad totalt 1 gång.
Albulena
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2009-08-11

Inläggav Inger » 2009-11-29 19:15:16

rdos skrev:
Inger skrev:
rdos skrev:*om narcissismkriterierna*

Går det bra att kommentera dina kommentarer?

Ja, jag är uppriktigt intresserad av hur du lyckats komma fram till att jag skulle vara narcissistisk när jag själv inte anser mig uppfylla ett enda kriterie.

OK.

rdos skrev:
De diagnostiska kriterierna för enligt DSM-IV-TR:
Individen uppvisar ett ihärdigt mönster av grandiositet (i fantasi eller beteende), behov av beundran, brist på empati, börjar i det unga vuxenlivet och finns i varierande samband indikerat av fem (eller fler) av följande:

De skulle många aspiesar passa in på.

Det håller jag inte med om.

rdos skrev:Men eftersom du tidigare nätdiagnosticerat mig som narcissistisk, så får jag väl se hur många punkter som stämmer:

Har en grandios självbild (till exempel överdriver framsteg och talanger, förväntar sig att bli betraktad som överlägsen utan lämpliga meriter).

Stämmer nog inte helt, men för skoj skull kan vi ju denna som ett poäng.

Stämmer tillräckligt bra, om än inte helt.

rdos skrev:
Är besatt av fantasier om obegränsad framgång, makt, briljans, skönhet, eller perfekt kärlek.

Absolut inte.

Nej, det verkar du inte vara. Möjligen framgång med dina specialintressen, men räknas nog bara som normal ambition.

rdos skrev:
Tror att han eller hon är "speciell" och unik och bara kan bli förstådd av, eller bara borde umgås med, andra speciella eller högstatuspersoner (eller -institutioner).

Nix

I stort sett inte, fast du på senare tid börjat skryta lite väl mycket om dina fina professorer som minsann förstår sig på dina avancerade teorier bättre än vi vanliga dödliga. Men för det mesta verkar du inte särskilt kräsen med ditt umgänge.

rdos skrev:
Kräver stor beundran.

Nix

Tja, du verkar söka stor beundran för dina teorier i alla fall och uttrycker dig som om du redan vore en etablerad auktoritet.

Har oresonliga förväntningar på speciella förmåner eller omedelbar respons på hans eller hennes förväntningar.

Nix

Låter det vara osagt, men du brer ut dig och verkar förvänta dig att just dina ord ska väga tyngre än andras. När du inte får det stora inflytande du förväntar dig (som t ex i OA sist) blir du mycket kinkig och saboterar istället. Åtminstone så länge du orkar vara upprörd över det.

rdos skrev:
Är interpersonellt exploativ, det vill säga utnyttjar andra för att uppnå sina egna mål.

Nix

Nu råkar jag ju ha personlig erfarenhet av motsatsen och upplever att detta är ett av dina mest framträdande drag. Därmed inte sagt att du inte ibland kan vara hygglig mot andra också, trevlig att umgås med och ta väl hand om din familj, men utomstående verkar du faktiskt inte ha några som helst skrupler att utnyttja för dina egna syften utan att det någonsin är fråga om att ersätta dem för deras gratisarbete och tid (talar inte om mig själv nu!), eller att hålla dig väl med personer eller grupper du egentligen inte har något gemensamt med bara för att de kan vara användbara för dina övergripande mål.

rdos skrev:
Brist på empati; är ovillig att känna igen eller identifiera sig med andras känslor och behov.

Nej, inte när empati beskrivs på det sättet.

De enda utöver dig själv som jag någonsin sett dig uttrycka verklig förståelse för är dina egna barn och Heliora. Samt en och annan pedofil och parafil.

rdos skrev:
Är ofta avundsjuk på andra eller tror att andra är avundsjuka på honom eller henne.

Nix

Nej, sådana sidor har jag inte sett hos dig (utom vid något enstaka tillfälle rätt nyligen i en debatt med mig som vi väl kan lämna därhän).

rdos skrev:
Uppvisar arrogans, hotfulla beteenden eller attityder.

Nix

Arrogant och höggradigt självgod men inte hotfull. Har aldrig upplevt dig som farlig på det sättet.

rdos skrev:Således max en poäng.

Således ett klart gränsfall enligt kriterierna, enligt min bedömning som känner dig tämligen väl. Men nu är jag ju inget proffs förstås och kan givetvis inte ställa några riktiga diagnoser.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:59:02, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2009-11-29 19:45:38

Inger skrev:
rdos skrev:
Kräver stor beundran.

Nix

Tja, du verkar söka stor beundran för dina teorier i alla fall och uttrycker dig som om du redan vore en etablerad auktoritet.


Jag tror inte det räcker. Det är nämligen bara kring mina specialintrssen som jag gärna vill ha sådan respons, och inte i vardagslivet. Jag ogillar t.o.m. beundran och känner mig obekväm med sådant.

Inger skrev:
rdos skrev:
Har oresonliga förväntningar på speciella förmåner eller omedelbar respons på hans eller hennes förväntningar.

Nix

Låter det vara osagt, men du brer ut dig och verkar förvänta dig att just dina ord ska väga tyngre än andras. När du inte får det stora inflytande du förväntar dig (som t ex i OA sist) blir du mycket kinkig och saboterar istället. Åtminstone så länge du orkar vara upprörd över det.


Det gäller nog oxå bara i vissa situationer, som t.ex. när jag känner mig emotionellt involverad i ett projekt. Förresten så anser jag själv att jag hade synpunkter på OA som jag ville ha svar på, men inte fick svar på. I sådana situationer kan jag bli, kinkig, ja. Fast det är som sagt bara i speciella situationer, och det gäller nog de flesta.

Inger skrev:
rdos skrev:
Är interpersonellt exploativ, det vill säga utnyttjar andra för att uppnå sina egna mål.

Nix

Nu råkar jag ju ha personlig erfarenhet av motsatsen och upplever att detta är ett av dina mest framträdande drag. Därmed inte sagt att du inte ibland kan vara hygglig mot andra också, trevlig att umgås med och ta väl hand om din familj, men utomstående verkar du faktiskt inte ha några som helst skrupler att utnyttja för dina egna syften utan att det någonsin är fråga om att ersätta dem för deras gratisarbete och tid (talar inte om mig själv nu!), eller att hålla dig väl med personer eller grupper du egentligen inte har något gemensamt med bara för att de kan vara användbara för dina övergripande mål.


Det stämmer illa med verkligheten. Jag utför i stort sett alla projekt på egen hand. I operativsystemsprojektet så kan jag stoltsera med att ha gjort precis allting själv. När det gäller testen så började det som ett samarbetsprojekt, som dessvärre inte föll väl ut. Dessvärre så uppfattar jag det precis tvärtom, nämligen att du försökt sabotera projektet och orsakat mig mycket mer merarbete än vad du gett tillbaka.

Så, svaret är är ett klart: NEJ.

Inger skrev:
rdos skrev:
Brist på empati; är ovillig att känna igen eller identifiera sig med andras känslor och behov.

Nej, inte när empati beskrivs på det sättet.

De enda utöver dig själv som jag någonsin sett dig uttrycka verklig förståelse för är dina egna barn och Heliora. Samt en och annan pedofil och parafil.


Men nu var kriteriet att man måste vara ovillig, och då är detta kriterie inte heller uppfyllt.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 22:59:02, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2009-11-29 21:00:01

Inger skrev:
rdos skrev:
Kräver stor beundran.

Nix

Tja, du verkar söka stor beundran för dina teorier i alla fall och uttrycker dig som om du redan vore en etablerad auktoritet.
rdos skrev:Jag tror inte det räcker. Det är nämligen bara kring mina specialintrssen som jag gärna vill ha sådan respons, och inte i vardagslivet. Jag ogillar t.o.m. beundran och känner mig obekväm med sådant.

OK.

Inger skrev:
rdos skrev:
Har oresonliga förväntningar på speciella förmåner eller omedelbar respons på hans eller hennes förväntningar.

Nix
Låter det vara osagt, men du brer ut dig och verkar förvänta dig att just dina ord ska väga tyngre än andras. När du inte får det stora inflytande du förväntar dig (som t ex i OA sist) blir du mycket kinkig och saboterar istället. Åtminstone så länge du orkar vara upprörd över det.
rdos skrev:Det gäller nog oxå bara i vissa situationer, som t.ex. när jag känner mig emotionellt involverad i ett projekt. Förresten så anser jag själv att jag hade synpunkter på OA som jag ville ha svar på, men inte fick svar på. I sådana situationer kan jag bli, kinkig, ja. Fast det är som sagt bara i speciella situationer, och det gäller nog de flesta.

Du försökte bestämma OAs policy utefter vad som skulle passa dig själv bäst för stunden utan hänsyn till någon annans behov, tjafsade sönder OA-forumet, skrämde iväg medlemmar och förstörde nog rätt mycket av den initiala entusiasm som fanns. Vore ju kul om du någon gång ville ta ansvar för dina handlingar.

Inger skrev:
rdos skrev:
Är interpersonellt exploativ, det vill säga utnyttjar andra för att uppnå sina egna mål.
Nix

Nu råkar jag ju ha personlig erfarenhet av motsatsen och upplever att detta är ett av dina mest framträdande drag. Därmed inte sagt att du inte ibland kan vara hygglig mot andra också, trevlig att umgås med och ta väl hand om din familj, men utomstående verkar du faktiskt inte ha några som helst skrupler att utnyttja för dina egna syften utan att det någonsin är fråga om att ersätta dem för deras gratisarbete och tid (talar inte om mig själv nu!), eller att hålla dig väl med personer eller grupper du egentligen inte har något gemensamt med bara för att de kan vara användbara för dina övergripande mål.
rdos skrev:Det stämmer illa med verkligheten. Jag utför i stort sett alla projekt på egen hand. I operativsystemsprojektet så kan jag stoltsera med att ha gjort precis allting själv. När det gäller testen så började det som ett samarbetsprojekt, som dessvärre inte föll väl ut. Dessvärre så uppfattar jag det precis tvärtom, nämligen att du försökt sabotera projektet och orsakat mig mycket mer merarbete än vad du gett tillbaka.

Så, svaret är är ett klart: NEJ.


Nu försökte jag - som du väl vet - rensa upp quizet från irrelevanta frågor och förbättra det, men jag skrev uttryckligen att jag inte menade mig själv i det här fallet!

Du kanske inte ens märker hur du utnyttjar folk på olika forum (inkl de tusentals som gör enkäten du låtsas är ett quiz, om vi nu ska dra in det igen) eftersom du aldrig verkar sätta något värde på någons input, men som du senare ändå använder dig av?

Stämmer det inte också att du lierar dig med olika individer, grupper och föreningar alltefter vad du tror kan gagna dina egna syften, och att du tycker att alla frågor som inte du eller din familj skulle ha omedelbar nytta av att lobba för är helt irrelevanta?

Du tar därutöver glatt emot de ändlösa mängder med tid, uppmärksamhet och energi du kan locka ur idioter som mig genom att skriva medvetet provocerande, galna, kränkande eller felaktiga saker som man bara 'måste' kommentera. (Fast där får man ju delvis skylla sig själv också.)
Inger skrev:
rdos skrev:
Brist på empati; är ovillig att känna igen eller identifiera sig med andras känslor och behov.

Nej, inte när empati beskrivs på det sättet.

De enda utöver dig själv som jag någonsin sett dig uttrycka verklig förståelse för är dina egna barn och Heliora. Samt en och annan pedofil och parafil.

rdos skrev:Men nu var kriteriet att man måste vara ovillig, och då är detta kriterie inte heller uppfyllt.

Kriterium. Du har (med undantag för de nämnda undantagen) vad jag minns inte visat dig villig att ens försöka sätta dig in i hur andra kan tänkas uppleva saker och ting och, till skillnad mot de flesta riktiga aspergare, verkar du inte bry dig inte nämnvärt ens när man berättar hur man känner och vad man skulle önska, allt verkar bara rinna av som vatten på en gås. Kan du inte åtminstone stå för det?

Det är av den här anledningen jag inte har några problem med Sugis, eller ens med Josef1-3 fastän många av hans uttalanden får mig att må illa: de står för hur de är och tar ansvar för det. Medan du först gör eller säger en sak och sen i nästa stund förnekar du det helt - och sen fortsätter du göra mer av samma sak! Såna personer anser jag vara förvirrande på gränsen till farliga för personer med AS som behöver tydlighet och rakhet. Även om du inte är någon illasinnad person, det har jag aldrig uppfattat dig som (utom mot afrikaner och araber då).
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:59:02, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2009-11-29 21:22:36

Inger skrev:
rdos skrev:
Inger skrev:
rdos"][quote]Har oresonliga förväntningar på speciella förmåner eller omedelbar respons på hans eller hennes förväntningar.

Nix

Låter det vara osagt, men du brer ut dig och verkar förvänta dig att just dina ord ska väga tyngre än andras. När du inte får det stora inflytande du förväntar dig (som t ex i OA sist) blir du mycket kinkig och saboterar istället. Åtminstone så länge du orkar vara upprörd över det.

Det gäller nog oxå bara i vissa situationer, som t.ex. när jag känner mig emotionellt involverad i ett projekt. Förresten så anser jag själv att jag hade synpunkter på OA som jag ville ha svar på, men inte fick svar på. I sådana situationer kan jag bli, kinkig, ja. Fast det är som sagt bara i speciella situationer, och det gäller nog de flesta.[/quote]
Du försökte bestämma OAs policy utefter vad som skulle passa dig själv bäst för stunden utan hänsyn till någon annans behov, tjafsade sönder OA-forumet, skrämde iväg medlemmar och förstörde nog rätt mycket av den initiala entusiasm som fanns. Vore ju kul om du någon gång ville ta ansvar för dina handlingar.
[/quote]

Jag tror kriteriet är avsett för IRL-situationer, och då stämmer det inte ett enda dugg. Jag har inte heller några förväntningar om omedelbar respons, men känner väl igen detta fenomen ifrån andra. Förväntningar på förmåner har jag inga alls IRL, utan det var en arbetskamrat som tipsade mig om att man kunde ha sådana på sin chef.

Stämmer alltså inte alls.

Däremot så kan jag tjafsa om allt möjligt på nätet, men det är just på nätet, och inte IRL.

[quote="Inger skrev:Du kanske inte ens märker hur du utnyttjar folk på olika forum (inkl de tusentals som gör enkäten du låtsas är ett quiz, om vi nu ska dra in det igen) eftersom du aldrig verkar sätta något värde på någons input, men som du senare ändå använder dig av?


Det står klart och tydligt på introduktionssidan vad syftet är, och där står bland annat om forskningsaspekten. Det står då folk fritt att inte göra testen om de inte vill medverka i forskning.

Hade jag haft forskningsanslag så skulle jag mycket väl kunnat betala folk för att medverka, men så är inte fallet utan allt det här gör jag på min fritid.

Inger skrev:Stämmer det inte också att du lierar dig med olika individer, grupper och föreningar alltefter vad du tror kan gagna dina egna syften, och att du tycker att alla frågor som inte du eller din familj skulle ha omedelbar nytta av att lobba för är helt irrelevanta?


Nej, det stämmer öht inte. Som jag ser det så kommer inget öht att gagna min familj. LVU-processen har jag dessutom i nuläget betalat över 10.000 kr till en ny jurist för att driva umgängesfrågan och i förlängningen upphörande av vården.

När det gäller privata saker IRL, så ber jag i princip aldrig någon om hjälp, och kan därmed inte heller utnyttja dem på något som helst sätt.

Inger skrev:Kriterium. Du har (med undantag för de nämnda undantagen) vad jag minns inte visat dig villig att ens försöka sätta dig in i hur andra kan tänkas uppleva saker och ting och, till skillnad mot de flesta riktiga aspergare, verkar du inte bry dig inte nämnvärt ens när man berättar hur man känner och vad man skulle önska, allt verkar bara rinna av som vatten på en gås. Kan du inte åtminstone stå för det?


Jag står för att "min grupp" består av en väldigt liten grupp människor, och att jag inte betraktar de som finns utanför dem som några jag behöver involvera mig i emotionellt. Det är ett val jag gör. Jag betraktar inte hela mänskligheten som folk man måste småprata med eller analysera.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 22:59:02, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2009-11-29 21:28:21

OK, jag har framfört mina åsikter, du har framfört dina. Har inget mer att tillägga.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:59:02, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Kahlokatt » 2009-11-29 21:32:28

Inger skrev:
Heliora skrev:
tahlia skrev:...så har tydligen en människa med Aspergers syndrom också en större tendens till att bli farlig och skadlig.


Jag är benägen att hålla med. Man har ju läst om högfungerande autister som begått sexbrott och allt vad det var. Särskilt personer med ADHD har väl en större tendens att bli farlig/skadlig. Många missbrukare och våldsverkare inne på kåken har ju ADHD. Men därmed inte sagt att man är farlig - eller ens potentiellt - om man har AS/ADHD. Bara att risken är högre än hos NT.

Så om man skall varna för personer med personlighetsstörningar så bör man väl i rimlighetens namn varna för oss själva också.

Det gör ju Hasse Aro så bra. :wink:


:lol:
Hirr, hirr.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 22:59:02, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Parvlon » 2010-02-18 17:16:21

Någon som läst? Hittar den inte gratis, kostar 30$ :roll:
Hare Psychopathy Checklist Revised profiles of male patients with Asperger's syndrome detained in high security psychiatric care

Hittade en annan intressant, som även den kostar pengar.

2.1. Asperger's syndrome and psychopathy: different disorders but similar dynamics of violence?
4.1. Is there an empirical basis for the existence of a relationship between Asperger's syndrome and violence risk?
4.3. Do persons with Asperger's syndrome share characteristics of violence with persons with psychopathy
5.1.4. Comparison with psychopathy

http://www.sciencedirect.com/science?_o ... b679541694
http://www.cjsw.ac.uk/cjsw/files/Bjorkly%202009.pdf
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 22:59:02, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav vallesmamma » 2010-02-18 19:29:56

Tyvärr har jag varit ihop med en psykopat som lyckades manipulera mig totalt :( Jag förstod inte hans avsikter.
Senast redigerad av vallesmamma 2011-05-04 22:59:02, redigerad totalt 1 gång.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav linek » 2010-02-19 4:57:11

Parvlon skrev:Någon som läst? Hittar den inte gratis, kostar 30$ :roll:
Hare Psychopathy Checklist Revised profiles of male patients with Asperger's syndrome detained in high security psychiatric care

Hittade en annan intressant, som även den kostar pengar.

2.1. Asperger's syndrome and psychopathy: different disorders but similar dynamics of violence?
4.1. Is there an empirical basis for the existence of a relationship between Asperger's syndrome and violence risk?
4.3. Do persons with Asperger's syndrome share characteristics of violence with persons with psychopathy
5.1.4. Comparison with psychopathy

http://www.sciencedirect.com/science?_o ... b679541694

De hittade inte någon generellt förhöjd risk för våldsbrott hos personer diagnosticerade med Aspergers och ingen nådde upp (15 p, samma snitt som för alla intagna på det rättpsykiatriska sjukhuset) till Hares definition på psykopati, men å andra sidan var de undersökta populationerna (n = 13 resp. n = 29) för små för att säga något säkert.

Brotten, däremot, var annorlunda:

Bjørkly - Risk and dynamics of violence in Asperger's syndrome: A systematic review of the literature skrev:4.2.1. Motives of violence
Ten (35%) of the violent acts were motivated by communicative and social misinterpretations of other persons' intentions. The most frequent reason for misinterpretations was the Asperger individual's failure to interpret the valence of the context of the affective interaction. Some of the Asperger persons appeared to be insensitive to other people's emotions and the intentions they expressed, others attributed negative intentions to generally non-provocative communication and behavior from other people.

Sensory hypersensitivity was the second largest cause of violent behavior (6 incidents, 21%). In one case, a young boy was killed after running over the patient's foot with his bicycle (Katz et al., 2006). Another patient explained his violent behavior by claiming that he felt compelled to physically stop a child crying and a dog barking because of his hypersensitivity to high-pitched sounds (Mawson et al., 1985). In the two violent acts, the common motivational denominator appears to be violence as a means of alleviating sensory strain. Three episodes (10%) were motivated by a combination of sexual frustration and emphatic failure to acknowledge and respect other people's integrity. Finally, in two episodes (7%), other persons' disruption of Asperger individuals' preoccupations, such as hoarding large amounts of newspapers, instigated the violent act. In eight (28%) of the incidents, no motive was presented.

4.2.2. Triggers of violence
Visual appearance was reported as a final trigger in six (21%) episodes. One patient explained an attempt to stab a girl by her being indecently dressed, and another one, who was responsible for 11 cases of arson, related being triggered by similarities in small details of the houses that reminded him of the houses of peers who had harassed him in school.
Another category of triggers pertains to “not getting the right response or being approached in a wrong manner by others” (n = 5 acts, 17%). Baron-Cohen (1988) provides a good illustration of this by describing a man who hit his girlfriend because she answered him in “a deep tone of voice”. Ordinary, non-provocative physical nearness (n = 3, 10%) and limit-setting (n = 3, 10%) were also presented as possible precipitants of violence in some case studies (n = 3, 10%). Finally, only one incident (3%) was triggered by paranoid ideation and worries about child custody, respectively. In eight (28%) of the violent acts, no information of immediate precursors of violence was provided.


På basis av det magra materialet uppställs några skillnader i våldsbrottens karaktär mellan aspergare och psykopater:

... skrev:Table 2. Possible differences between characteristics of violence in Asperger's syndrome and psychopathy.<table><tr><td><b>Characteristic</b></td><td><b>Psychopathy</b></td><td><b>Asperger's Syndrome</b></td></tr>
<tr>
<td>Sensory reactivity</td><td>Hypo</td><td>Hyper</td>
</tr><tr>
<td>Interpersonal communication</td><td>Manipulative</td><td>Naive</td>
</tr><tr>
<td>Typical violence</td><td>Proactive</td><td>Reactive</td>
</tr><tr>
<td>Reinforcement contingency</td><td>Positive</td><td>Negative</td>
</tr><tr>
<td>Relating to violence</td><td>Denial</td><td>Confession</td>
</tr>
</table>


Genom att infoga några av de avslutande observationerna i litteraturstudien kliver jag entusiastiskt över gränsen till copyrightbrott:

... skrev:5.1.2. Empathy deficiency
The last couple of decades have seen support growing for a three-point division of empathy. For instance, Blair (2005, p. 699) argues that “the term ‘empathy' subsumes a variety of dissociable neurocognitive processes. Three main divisions, each reliant on at least partially dissociable neural systems, will be identified: cognitive, motor, and emotional empathy.” Cognitive empathy refers to the theory of mind concept; motor empathy occurs when the individual mirrors the motor responses of the observed actor; and emotional empathy covers adequate emotional responses to the emotions of others. A great majority of the perpetrators analyzed in the review seemed genuinely unaware of the physical and psychological pain they had inflicted on their victims. However, this appeared not to be due to a lack of cognitive empathy, but rather to an impaired ability to apply this knowledge to everyday interactions with others. Most of the persons with AS in the reviewed studies were fully able to describe the negative consequences for the victims of their violent behavior, but failed to feel any compassion for them. It is suggested here that this empathic impairment is of an emotional nature. Simply said, this deficit appears to be more closely linked to the capacity to be involved emotionally than to report in a detached manner on others' emotional responses (Batson, Fultz, & Schoenrade, 1987). Still, there were no indications of pleasure or sadistic elements in the violence described. The reward was mainly connected to relief from sensory irritation and frustration. No information was obtained concerning motor empathy, but it is worthwhile to note that individuals with autism spectrum disorders have been found to be clearly impaired with respect to motor empathy (e.g., Blair, 2005).

5.1.3. Impairment in social interaction
Murrie, Warren, Kristiansson & Dietz (2002) reported that the most consistent evidence of the impact of social impairments in social interaction was related to deficient empathy (Murrie et al., 2002). Katz et al. (2006) claim that a primary reason for violence in persons with AS is their inability to perceive other people's needs, desires, or stress. This is further complicated by their impaired ability to interpret correctly other people's behavior.

In the reviewed studies, there were indications of two main categories of impairment in social interaction that precipitated violence. The first and most prominent category covers misinterpretations and coping failure in initiating and entering social interactions. In these cases, social interaction was initiated by the individuals with AS (“self-initiated” main category). They approached and sought contact, not out of frustration over another's appearance or behavior, but because of a desire for a social relationship. In some instances of this type, individuals misinterpreted the victims as being cold and non-responding because the victims did not respond as they wanted; in others, they approached people in a fear-inducing manner that they perceived to be appropriate at the time. Their knowing that “making people fearful is wrong” did not seem to affect their actions. All were surprised by the reactions their behavior evoked in others.

In contrast to the first type, the second main category of interaction is reactive and characterized by frustration triggered by the appearance and behavior of other people (“reactive” main category). As with the first main category, interpersonal naiveté and impoverished understanding of human relationships apparently increased frustration and risk of violence. However, in the second main category, this was combined with a marked hypersensitivity to sensory stimuli from other people. Some may easily misperceive this combination as a type of paranoia. However, Blackshaw, Kinderman Hare, & Hatton (2001) suggest that people with AS suffer from a private self-consciousness, as opposed to the public self-consciousness found in paranoid disorders (Blackshaw et al., 2001). In support of this view, the reviewed studies reported few cases involving perpetrators who had experienced delusions about people plotting against them and fear of being physically injured or killed. Instead, these individuals appeared to suffer from preoccupations connected to sensory stimuli and a very strong determination to stop the source of frustration causing the pain. In fact, if their frustration had been caused by sounds from an air conditioner, the air conditioner would have become the target of the aggressive behavior – in the same way that human beings were when their noise or appearances triggered high levels of frustration. The main motive was to shut down the source of frustration, and there appeared to be no systematized delusional superstructure that governed this process.

5.1.4. Comparison with psychopathy
As the empathy issue has been discussed above, this section is devoted to comparing AS and psychopathy across other, but possibly related, variables relevant to risk for violence (Table 2). First, there appear to be some similarities between the two disorders concerning reduced ability to make cognitive and behavioral changes. This has been demonstrated in studies of impaired aversive conditioning (e.g., Flor, Birbaumer, Hermann, Ziegler & Patrick, 2002), passive avoidance learning (Blair, 2006), and response reversal (Mitchell, Colledge, Leonard & Blair, 2002). However, there is so far no conclusive empirical evidence of a link between these impairments and risk of violence. The extreme difference in sensory reactivity may be illustrated by violence motivated by boredom in a psychopath versus an attack on a child by a person with AS because of the unbearable sound of the crying child. Even as a determined manipulative style is one of the prominent features of psychopathy, the socially ignorant naïve style of interpersonal communication is typical of AS. However, both response styles may lead to frustration and subsequent violence.

Psychopaths are known to have excessive displays of instrumental or proactive violence that are governed by planned and goal-directed search for positive reinforcement. In contrast to this, although people with AS are not incapable of instrumental violence, they mainly appear to be triggered through a three-step process consisting of reactive or affective violence and a negative reinforcement contingency. To give an example: First, the person wants to enter a social relationship with somebody, but due to his social naivité and misinterpretations, he does so in a provocative manner. Second, he is rebuffed, and this frustrates him. Finally, his impaired social problem-solving ability enhances the likelihood of violence as a relief from the frustrating interaction. This detached type of violence, however, appears to be qualitatively different from the callous instrumental violence found in psychopaths. When confronted with their violence, the predominant response from psychopaths is denial. This position is sustained at least until there is something gained by admitting the misdeed. In the review, people with AS confessed their violent acts immediately; the offending behavior, however, was not recognized as being truly wrong, and their actions were not modified by the easily recognisable adverse consequences for the victim. In sum, although this comparison is of a preliminary nature and must be interpreted with caution, specific characteristics of violence in persons with AS seem to differ markedly from those of psychopaths.
Senast redigerad av linek 2011-05-04 22:59:02, redigerad totalt 1 gång.
linek
 
Inlägg: 636
Anslöt: 2006-10-05
Ort: Stockholm

Inläggav Inger » 2010-02-19 13:59:43

Tusen tack, Linek! Omåttigt intressant!!

Själv har jag alldeles för bra självkontroll för att bli våldsam men när någon (t ex en granne) väsnas just jag försöker koncentrera mig på något viktigt så brukar jag tänka inte alltför vänliga tankar om dessa personer och kan gott och väl förstå om någon mindre återhållsam skulle förlora tålamodet i en sådan situation.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:59:02, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Parvlon » 2010-02-19 17:51:16

Tack, linek! Det var som jag misstänkte då, inte alls lika häpnadsväckande svar som namnen på kapitlen. Störande när man bara ser såna frågeställningar.

Snart kommer den här tråden upp om man söker via google. :D
Om du inte ber mod radera. Den kanske redan har fastnat i cachen iofs.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 22:59:02, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Fusk Katten » 2010-02-20 22:48:53

Orkar inte läsa men blev ganska rädd av det lilla jag läste.. :(
Senast redigerad av Fusk Katten 2011-05-04 22:59:02, redigerad totalt 1 gång.
Fusk Katten
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2006-10-03

Inläggav linek » 2010-02-22 16:36:09

linek skrev:
Bjørkly - Risk and dynamics of violence in Asperger's syndrome: A systematic review of the literature skrev:Characteristic - Psychopathy - Asperger's Syndrome
Reinforcement contingency- Positive - Negative

..., although people with AS are not incapable of instrumental violence, they mainly appear to be triggered through a three-step process consisting of reactive or affective violence and a negative reinforcement contingency. To give an example: First, the person wants to enter a social relationship with somebody, but due to his social naivité and misinterpretations, he does so in a provocative manner. Second, he is rebuffed, and this frustrates him. Finally, his impaired social problem-solving ability enhances the likelihood of violence as a relief from the frustrating interaction.


Vill tillägga att jag läser negative reinforcement contingency som negativ betingning, d v s belöningen är att obehaget upphör.
Senast redigerad av linek 2011-05-04 22:59:02, redigerad totalt 1 gång.
linek
 
Inlägg: 636
Anslöt: 2006-10-05
Ort: Stockholm

Inläggav linek » 2011-02-24 15:36:01

De svenska autismforskarna listade i bildtexten tycks inte utesluta ett överlapp mellan autism och psykopati.

Concerning.jpg

http://i.imgur.com/WTFnb.png


Figure 1. The Notion of Empathy.

A model for contrasting psychopathy with autism spectrum disorders, suggested by Bejerot S, Humble M, Nylander L, Rydén E and Wetterberg L.

The X axis reflects mentalising abilities (i.e. the inborn ability to understand the mental state of oneself and others based on overt behaviour and present circumstances), which are independent of the person's will and intention. A person with a low mentalising ability may perceive him/herself as the norm of all experience which will result in distorted interpretation of human behaviour in terms of intentional mental states (e.g. needs, desires, feelings, beliefs, goals, purposes, and reasons). A low mentalising ability precludes successful manipulative behaviours. A person with a highly developed mentalising ability is perceived as empathic by others (which may be true or false), while a person with a low mentalising ability is perceived as egocentric.

The Y axis reflects the intention and will of the persons to concern for others and the world. A person with a strong concern in this respect is perceived as altruistic, while a person with weak concerns is perceived as egoistic.



Figuren och texten tagna ur artikeln Autism Spectrum Disorders And Psychiatric Comorbidity in Adolescents And Adults - Susanne Bejerot, Lennart Wetterberg - Clinical Neuropsychiatry 2008


Moderator Alien: Förminskade figuren till 90%, då originalet överstiger tillåten storlek.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av linek 2011-05-04 22:59:03, redigerad totalt 1 gång.
linek
 
Inlägg: 636
Anslöt: 2006-10-05
Ort: Stockholm

Inläggav Zombie » 2011-02-24 15:42:04

(Figuren överförs inte, jag får hämta den separat.)

Jaha, så var vi där igen. De kan dra åt helvete, jag orkar inte längre säga annat. :evil: Inte för överlappet med psykopati, men för bristen på överlapp med normalstörda. (Även om det säkert vore bra om diagrammet hade också en djupaxel, för kvalitativt avvikande mentalisering.)

Var det före eller efter 2008 någon autismforskare kom på att de åtminstone inte borde använda ordet "empati" på grund av vad det betyder i vanligt folks öron?

Och var finns den högklassiga forskningen? Den som inte faller på NT-etnocentrism eller att godta äldre rön utan granskning? Finns det någon?

Visserligen har jag inte läst den här studien (ännu?), men jag ser ju direkt genom att jämföra diagrammet med min livserfarenhet vilken klass den håller på den fläcken. Jag har heller inget förtroende för Bejerots definition av "autism" eller "asperger". Det jag har ögnat i skrivande stund verkar också gälla bara ett utsnitt av till exempel de diagnosticerade som vistas härinne. Som ett tydligt exempel verkar de i stort sett upprätthålla föreställningen att det nästan inte finns någon överlappning mellan AS och ADHD. Bara det torde kräva att man på ett eller annat håll tillämpar mycket snävare definitioner än gängse kliniska.

Får väl se om det finns något gott att hämta ur studien om eller när jag orkar läsa den litet mer ordentligt.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 22:59:03, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Bright » 2011-02-24 15:57:41

Jag identifierar mig i vissa av symptomen kopplade till Histrionisk personlighetsstörning. Inte så mycket uppmärksamheten som det att jag har rätt lätt att byta åsikt om jag hamnar i en dikussion med en väldigt intellektuell individ med starka sakliga argument.

Sedan så söker väl majoriteten av människor starkt efter bekräftande och godkännande ifrån sin omgivning? Men dom kanske menar folk som byter åsikter enbart för att få bekräftelse? Sån är inte jag i alla fall men när jag är på en arbetsplats så är det välsigt viktigt för mig att min chef bekräftar om jag gjort bra eller dåligt ifrån mig och ger mig regelbunden feedback.

Sedan så har jag väldigt lätt att knyta starka känslomässiga band till folk som jag kanske bara varit bekant med i en månad men kommer väldigt väl överrens med men det kan ju bero på att jag inte träffar så mycket folk.

Fan nu börjar jag undra om jag kan ha detta.. Kanske man ska ta upp på nästa möte med psykologen...
Senast redigerad av Bright 2011-05-04 22:59:03, redigerad totalt 1 gång.
Bright
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2011-02-23

Återgå till Aspergare och vården



Logga in