KASAM-test

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Parvlon » 2010-01-20 10:33:06

Bror Duktig skrev:
Parvlon skrev:Finns lösningar på alla problem. Gör det inte det, så är det inget problem.

Det låter positivt :)

I mitt liv så känns nästan ingenting säkert, hanterbart eller riktigt förutsägbart.

Det har varit någon hobby eller något specialintresse som kan ha ökat KASAM på mig, men sådant har jag svårt att orka nu. Och ridningen som jag faktiskt håller på med, där vet jag aldrig säkert vilken häst jag får, eller om de ställer in p.g.a. kyla som de gjorde en gång. På en kurs (som ridningen är) får man ju bara försöka hänga med, har ingen egenkontroll eller vet riktigt vad som ska hända (=man får inte agera på egen hand).

Jag mådde som bäst när jag var lite över 20 år. Då skaffade jag min egna första hund, hade ett jobb på gång (inom mitt dåvarande specialintresse) och var redan anställd med lönebidrag på det stället.

Som det är nu, mår jag mycket dåligt i fråga om kontroll, hanterbarhet, meningsfullhet. Jag brukar säga (redan innan jag läste på detta KASAM-test) att jag helt saknar mål och mening i mitt liv.
Försökte bara vara realistisk. Något som man är säker på att det inte har en lösning verkar inte vara värt att lägga ner "problemenergi" på. Oftast är ju inte problemet en enda sak, därför finns många olika olika lösningar. Lätt att låsa sig, och det är oxå ett problem. Varför fortsätter du inte med det du är intresserad av?

ang testet.
Mitt liv är nog enormt förutsägbart egentligen. Speciellt lyckligt och händelsefullt är det inte, något särskilt mål förutom "skitsaker" har jag inte direkt heller, ändå fick jag höga poäng. Förstår inte vad kasam är för något, så jag får googla senare. (edit* verkade vara reklam för KBT, skönt att de inte inriktade sig på mig :lol: ) Jag har iallafall insett att man måste ha en massa delmål för att komma till ett riktigt mål, om man inte nöjer sig med att ha det som en dröm bara. Ett mål= fullt av problemlösningar. Jag mådde oxå bäst när jag slutade skolan och flyttade hemifrån, men kan man kräva att må så hela tiden? Blir en massa flyttande isåfall. Kurser är oftast tråkiga. Därför gillar jag inte skolan. Ridkurs låter rätt fånigt dock. Hur svårt kan det vara att rida en häst? Kanske är ett krav.

Bete dig som ett svin så blir du säkert godkänd snabbare. :)
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 10:31:27, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Bror Duktig » 2010-01-20 11:09:27

Parvlon skrev:Ridkurs låter rätt fånigt dock. Hur svårt kan det vara att rida en häst? Kanske är ett krav.

Bete dig som ett svin så blir du säkert godkänd snabbare. :)

:D Sätt dig på en häst och trava och galoppera och få stopp på den, så får du se hur lätt det är. :D

Den ena hästen hatar att gå sakta som de andra, den andra hästen ville gärna bara stå och titta, den tredje var var vid personer som bara satt (förstånds- och rörelsehandikapp) och att ledarna ledde hästen. Den hästen tänkte inte alls låta sig bli stannad av den som satt på rygen.

Helt lätt är det inte.

Men jag ska inte bli godkänd, jag går där för att det är kul att rida. Mindre kul att inte bestämma själv dock.

Angående förutsägbart. Mycket av min vardag är förutsägbart, men på ett jävligt trist sätt. Så det är inte de där sysslorna som man funderar på att ta sitt liv för att slippa, som är oförutsägbara. Sådan förutsägbarhet kan väl ändå inte höja KASAM? Det ger en framtidstro som kännetecknas av hopplöshet.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 10:31:27, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav vallesmamma » 2010-01-20 11:24:20

Jag fick detta resultat:

B= 29

H= 32

M= 31

Totalt = 92

Jag ska vidarebefordra test och förklaringar till min kurator.
Senast redigerad av vallesmamma 2011-05-04 10:31:27, redigerad totalt 1 gång.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav vallesmamma » 2010-01-20 11:37:33

Nu fick jag lägre poäng!

B= 25

H= 23

M= 29

Totalt = 77
Senast redigerad av vallesmamma 2011-05-04 10:31:27, redigerad totalt 1 gång.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav Parvlon » 2010-01-20 11:37:46

Bror Duktig skrev:
Parvlon skrev:Ridkurs låter rätt fånigt dock. Hur svårt kan det vara att rida en häst? Kanske är ett krav.

Bete dig som ett svin så blir du säkert godkänd snabbare. :)

:D Sätt dig på en häst och trava och galoppera och få stopp på den, så får du se hur lätt det är. :D
Stopp? Är det en tillräckligt stor äng och jag inte har någon tid att passa, så är det nog bäst att hästen lyder ifall den blir törstig/hungrig. Går väl att spänna fast sig? :D
Om jag skulle skaffat en häst, hade det varit en arbetshäst, så då behövs inga dumma kurser ändå.

Men jag ska inte bli godkänd, jag går där för att det är kul att rida. Mindre kul att inte bestämma själv dock.
Jo, det är svårt att bestämma sig om man vill ha roligt.

Bror Duktig skrev:Angående förutsägbart. Mycket av min vardag är förutsägbart, men på ett jävligt trist sätt. Så det är inte de där sysslorna som man funderar på att ta sitt liv för att slippa, som är oförutsägbara. Sådan förutsägbarhet kan väl ändå inte höja KASAM? Det ger en framtidstro som kännetecknas av hopplöshet.
Oförutsägbarhet/spänning sägs ju vara bra. Jag trodde faktiskt att det (och en hel del annat) skulle ge mig minuspoäng på testet. Jag vet inte vilka sysslor du syftar på men att gå och tänka på att ta självmord för att man gör något som ska upprepas (automatiskt) varje dag låter inget vidare. Jag brukar alltid tänka på andra saker när jag gör såna saker. Ett extremt monotomt arbete som jag hade, gjorde jag nästintill perfekt och tänkte bara på annat när jag var där. Där var det en nackdel om man tänkte (göra något annat än det man var beodrad) på det man gjorde ändå, eftersom det var stressigt som fan. Slutade p.ga upprepningsnojja iofs. Blev kvar längre än de flesta men det hade inte skadat om jag slutade tidigare. Hade poliser ("kontrollanter") som går runt och checkar saker på en lista så gott som varje dag. Kände mig som en apa, borde känt mig som en kines.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 10:31:27, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Bror Duktig » 2010-01-20 12:48:24

Parvlon skrev:Om jag skulle skaffat en häst, hade det varit en arbetshäst, så då behövs inga dumma kurser ändå.

:D Jag vill helst också ha en sådan, om du menar typen av häst.
Fast det var en kallblodshäst jag red och som vägrade stanna. Medan den som inte vill gå, var en varmblodshäst.

Men jag ska inte bli godkänd, jag går där för att det är kul att rida. Mindre kul att inte bestämma själv dock.
Jo, det är svårt att bestämma sig om man vill ha roligt.

Oförutsägbarhet/spänning sägs ju vara bra. Jag trodde faktiskt att det (och en hel del annat) skulle ge mig minuspoäng på testet. Jag vet inte vilka sysslor du syftar på men att gå och tänka på att ta självmord för att man gör något som ska upprepas (automatiskt) varje dag låter inget vidare. Jag brukar alltid tänka på andra saker när jag gör såna saker. Ett extremt monotomt arbete som jag hade, gjorde jag nästintill perfekt och tänkte bara på annat när jag var där. Där var det en nackdel om man tänkte (göra något annat än det man var beodrad) på det man gjorde ändå, eftersom det var stressigt som fan. Slutade p.ga upprepningsnojja iofs. Blev kvar längre än de flesta men det hade inte skadat om jag slutade tidigare. Hade poliser ("kontrollanter")som går runt och checkar saker på en lista så gott som varje dag. Kände mig som en apa, borde känt mig som en kines.

Jag jobbade med sådant ett tag. Jag vantrivdes men det var nog mest p.g.a. alla annat. Upprepningsgrejen hann aldrig sätta in. Jag fick sluta rätt fort då ryggen skadades.

Kontroll och order är inget vidare.

De sysslor som jag tänker på är allt man bör göra varje dag. Så fort man är klar börjar det om. Det blir för mycket så jag kan t.o.m. bli "galen" av tandborstandet. Aldrig kan man slappna av. Jag förstår inte hur vanligt folk orkar.

Det som jag tänker på (när det gäller sysslor och hur extremt nedbrytande de känns) är nog som det som vanligt folk kallar ekorrhjul, fast mer extrem grad, samt känsla av att inte ens ha kontroll över det jävla hjulet.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 10:31:27, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Parvlon » 2010-01-20 19:55:15

Bror Duktig skrev:
Parvlon skrev:Om jag skulle skaffat en häst, hade det varit en arbetshäst, så då behövs inga dumma kurser ändå.

:D Jag vill helst också ha en sådan, om du menar typen av häst.
Fast det var en kallblodshäst jag red och som vägrade stanna. Medan den som inte vill gå, var en varmblodshäst.

Nej, jag menar de som man har till att flytta på saker. :) Men jag tycker det ser ut som att ha hästarna fångade när de går "lösa" i små hagar.

Jag jobbade med sådant ett tag. Jag vantrivdes men det var nog mest p.g.a. alla annat. Upprepningsgrejen hann aldrig sätta in. Jag fick sluta rätt fort då ryggen skadades.

Kontroll och order är inget vidare.

De sysslor som jag tänker på är allt man bör göra varje dag. Så fort man är klar börjar det om. Det blir för mycket så jag kan t.o.m. bli "galen" av tandborstandet. Aldrig kan man slappna av. Jag förstår inte hur vanligt folk orkar.

Det som jag tänker på (när det gäller sysslor och hur extremt nedbrytande de känns) är nog som det som vanligt folk kallar ekorrhjul, fast mer extrem grad, samt känsla av att inte ens ha kontroll över det jävla hjulet.
Jo, det var så jag tänkte om jobbet. Skum känsla det där ekorrhjulet. Därför slutade jag. Tandborstning är inte det viktigaste om man inte äter sötsaker, åtminstone inte varje dag, men det handlar bara om ett par minuter. Jag har iofs problemet att "glömma" ibland. Vill ju inte ha löständer när jag blir gammal, så jag kommer ihåg alltid ihåg det någon gång. Har inte vart hos tandläkaren på snart 10 år. Har inga problem med tänderna längre, slipper bli röntgad och få massa skit i tänderna som inte ska vara där oxå. Skulle dock inte borstat om jag inte orkade. Låt tandläkaren göra jobbet.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 10:31:27, redigerad totalt 2 gånger.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav carl » 2010-01-20 20:01:44

Bror Duktig skrev:De sysslor som jag tänker på är allt man bör göra varje dag. Så fort man är klar börjar det om. Det blir för mycket så jag kan t.o.m. bli "galen" av tandborstandet. Aldrig kan man slappna av. Jag förstår inte hur vanligt folk orkar.

Det som jag tänker på (när det gäller sysslor och hur extremt nedbrytande de känns) är nog som det som vanligt folk kallar ekorrhjul, fast mer extrem grad, samt känsla av att inte ens ha kontroll över det jävla hjulet.


Alla "rutin" uppgifter är ju helt vansinnigt nedbrytande och aldrig blir de enklare. det enda sättet är nog att göra dem mer sällan. Då mår man nog bättre. Har du försökt minska på antalet rutin grejer? Det kan ju räcka att göra ett par "måsten" mindre per dag.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 10:31:29, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Ayhanza » 2010-01-20 20:09:05

B= 20

H= 26

M= 21

Totalt = 67'

mjahaja..
Senast redigerad av Ayhanza 2011-05-04 10:31:29, redigerad totalt 1 gång.
Ayhanza
f.d Lilith
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2007-08-30
Ort: En stad i Småland

Inläggav Bror Duktig » 2010-01-20 20:32:35

Parvlon skrev:Tandborstning är inte det viktigaste om man inte äter sötsaker, åtminstone inte varje dag, men det handlar bara om ett par minuter.

Ja, men det var bara ett exempel. Sysslor av samma typ finns i det oändliga.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 10:31:29, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-01-20 20:36:02

carl skrev:
Bror Duktig skrev:De sysslor som jag tänker på är allt man bör göra varje dag. Så fort man är klar börjar det om. Det blir för mycket så jag kan t.o.m. bli "galen" av tandborstandet. Aldrig kan man slappna av. Jag förstår inte hur vanligt folk orkar.

Det som jag tänker på (när det gäller sysslor och hur extremt nedbrytande de känns) är nog som det som vanligt folk kallar ekorrhjul, fast mer extrem grad, samt känsla av att inte ens ha kontroll över det jävla hjulet.


Alla "rutin" uppgifter är ju helt vansinnigt nedbrytande och aldrig blir de enklare. det enda sättet är nog att göra dem mer sällan. Då mår man nog bättre. Har du försökt minska på antalet rutin grejer? Det kan ju räcka att göra ett par "måsten" mindre per dag.

Jag gör så lite som jag tror att jag kan.

Jag får t.o.m. boendestöd 3 ggr per vecka för att få det gjort (komma igång o.s.v.).

Hela tiden kommer jag på att jag ju inte bara skulle äta den här gången, utan sedan igen. Bara sådant hela tiden.

Innan jag visste så mycket, så städade jag bara när jag fyllde år, innan mina föräldrar kom på födelsedagskaffe typ. Då såg mitt hem ut som hos folk som är med i rent hus.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 10:31:29, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Parvlon » 2010-01-20 21:07:32

Bror Duktig skrev:Ja, men det var bara ett exempel. Sysslor av samma typ finns i det oändliga.
Visserligen, ditt problem verkar vara "boendestödjare". Fattar inte vad såna gör för nytta egentligen. De städar ju inte ens. Finns det någon ände på vad de kan tänkas klaga på? Knappast, man ska ha anställda som torkar en i arslet, inte folk som får betalat av "staten" och som bara pekar. Skulle nog påminnt de om ett och annat ifall de kom och klagade på mig varannan dag. Min farfar jagade ut hemtjänsten med käpp ända tills det inte fanns någon kvar som ville(vågade?) vara kvar. Han dog säkert lycklig. :D
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 10:31:29, redigerad totalt 2 gånger.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav carl » 2010-01-20 21:10:50

Parvlon skrev:
Bror Duktig skrev:Ja, men det var bara ett exempel. Sysslor av samma typ finns i det oändliga.
Visserligen, ditt problem verkar vara "boendestödjare". Fattar inte vad såna gör för nytta egentligen. De städar ju inte ens. Finns det någon ände på vad de kan tänkas klaga på? Knappast, man ska ha anställda som torkar en i arslet, inte folk som får betalat av "staten". Skulle nog påminnt de om ett och annat ifall de kom och klagade på mig varannan dag. Min farfar jagade ut hemtjänsten med käpp ända tills det inte fanns någon kvar som ville(vågade?) vara kvar. Han dog säkert lycklig. :D


Kan nog ligga nåt i det.. om det bara är tjat så att säga... finns inget värre än människor som ska säga åt en vad man måste göra
Senast redigerad av carl 2011-05-04 10:31:29, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Bror Duktig » 2010-01-20 21:47:10

carl skrev:
Parvlon skrev:
Bror Duktig skrev:Ja, men det var bara ett exempel. Sysslor av samma typ finns i det oändliga.
Visserligen, ditt problem verkar vara "boendestödjare". Fattar inte vad såna gör för nytta egentligen. De städar ju inte ens. Finns det någon ände på vad de kan tänkas klaga på? Knappast, man ska ha anställda som torkar en i arslet, inte folk som får betalat av "staten". Skulle nog påminnt de om ett och annat ifall de kom och klagade på mig varannan dag. Min farfar jagade ut hemtjänsten med käpp ända tills det inte fanns någon kvar som ville(vågade?) vara kvar. Han dog säkert lycklig. :D


Kan nog ligga nåt i det.. om det bara är tjat så att säga... finns inget värre än människor som ska säga åt en vad man måste göra

Mina boendestödjare är inte alls sådana. Dessa personer är det enda jag har haft tur med. Även om de är lite slarviga ibland. De tjatar aldrig eller talar om vad man "ska" göra.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: KASAM-test

Inläggav linek » 2011-09-08 2:33:40

linek 2007-03-19 skrev:M: 17 , B: 26 , H: 39

KASAM totalpoäng: 83



M = 31, B = 41, H = 53

Totalt = 125


Fortfarande meningsfullheten som sackar:

Salutogenes skrev:Om det är M som är svagt (under 30), tyder det på bristande engagemang i de vardagliga situationer som man befinner sig i. Då bör man satsa på att utveckla sin perspektivförmåga och oftare försätta sig i situationer som man tycker om. Låga poäng kan också bero på depression och emotionell utmattning.
linek
 
Inlägg: 636
Anslöt: 2006-10-05
Ort: Stockholm

Re: KASAM-test

Inläggav Bror Duktig » 2011-09-08 8:42:05

Jag har löjligt lågt KASAM. Det är ändå något högre nu än när jag åt SSRI, trots att jag mår sämre. Kanske bara för att det är svårt att svara exakt. Ett snäpp åt något håll på ett par saker, ger ju något högre eller lägre totalpoäng. Men helt klart gör inte SSRI några underverk. Även om jag mår sämre, så finns det ljuspunkter och känslan av att vara sig själv lite mer, när jag är utan SSRI.

Kanske inte är konstigt om NPF:are har lågt KASAM. Det ska ju mäta känsla av sammanhang, meningsfullhet, begriplighet och hanterbarhet. Helt självklart att jag har lågt KASAM som bara den, och att NPF:are i allmänhet nog har sämre KASAM än andra.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: KASAM-test

Inläggav Krake » 2011-09-08 9:50:18

Jag kunde knappast förstå frågorna ordentligt. Minst hälften av frågorna kändes irrelevanta för mig och några hade extremt konstiga svarsalternativ som exempelvis:

15. När du ställs inför ett svårt problem är lösningen...

1=...alltid förvirrande och svår att finna
7=...fullständigt solklar

uppenbarligen kan man inte svara 7 utan att helt missuppfattat vad ordet svårt har för innebörd. Dessutom är lösningen inte nödvändigtvis förvirrande för att den är svår att finna och inte heller kan man med säkerhet säga att det nödvändigtvis är tvärtom heller. Relativitetsteorin är exempelvis ganska lätt att finna om man vet vad som ligger till grund men är dock mycket förvirrande.

Den här frågan var också knepig:

14. När du tänker på ditt liv, händer det mycket ofta att du...

1=...känner hur härligt det är att leva?
7=...frågar dig själv varför du finns?

Är dessa motsättningar? Kan man inte göra båda? Är det omöjligt att vara lycklig om man är en filosof? Jo jag förstår vad de menar men jag kan inte få mig till att svara ordentligt när alternativen är så korkade.

Andra frågor var alldeles för ospecifika för att svara på. Exempelvis:

4. Har du en känsla av att du inte riktigt bryr dig om vad som händer runt omkring dig?

Men det beror på vad det är som händer och vad man menar med runt omkring.

3. Tänk på de människor du kommer i kontakt med dagligen, bortsett från de som står dig närmast. Hur väl känner du de flesta av dem?

Den här frågan kunde jag knappast svara på eftersom jag inte har kontakt med andra än min familj dagligen. Jag har dessutom väldigt liten anledning att grubbla över flertalet av dessa frågor. Jag kan således inte redovisa någon poäng utan endast konstatera att det för mig var ogenomförbart.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Re: KASAM-test

Inläggav Dexxi » 2012-03-03 10:39:29

RESULTAT

B= 28

H= 25

M= 23

Totalt = 76

Är det typiskt för en Aspie att ha lägre poäng än en NT?
Dessutom var jag generöst positiv i vissa svar så jag har antagligen ännu lägre poäng.
Jag vill ingen mer KBT. Tänker inte anpassa mig mer till omvärlden. Har insett att det pusslet aldrig kommer läggas färdigt. Omvärlden är i ständig förändring. What's the point?

Jag klär mig i det jag vill, äter det jag vill, konsumerar det jag vill utan hänsyn till vad andra gör i samma stund. Det är drömmen i alla fall. :-)154
Dexxi
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2009-11-13
Ort: Storstockholm

Re: KASAM-test

Inläggav plåtmonster » 2012-03-03 13:48:52

Dexxi skrev:Jag vill ingen mer KBT. Tänker inte anpassa mig mer till omvärlden.


KBT är tänkt att exponera en för det som är jobbigt och få till en successiv tillvänjning. Någon som har problem med höjder tas med till någon hög punkt osv. Sannolikt är fallgropen antagandet att personen har fått en felaktig bearbetning av omvärlden som då kan korrigeras. Medan det då för en aspie istället handlar om att lära sig något extra, inte korrigera för att kunna hantera specifika situationer effektivt med mindre återhämtningstid.
Så om KBT terapeuten kan använda utgångspunkten att man lär sig något nytt ovanpå det existerande sättet att vara på, inte korrigera. Så kan det säkert vara användbart. Annars blir det som att korrigera det att människor inte kan flyga.. för vi är fundamentalt inte konstruerade på det sättet.

Det är väl endast i arbetsliv och sekundärt med NT-kärlekspartner som denna lärodom behövs?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: KASAM-test

Inläggav barracuber » 2012-04-23 10:01:22

mitt test skrev:RESULTAT

B= 30

H= 29

M= 25

Totalt = 84

Kodning/tolkning

B = Begriplighetsaspekten
(Att man tycker både inre och yttre stimuli under livets gång är strukturerade, förutsägbara och begripliga)

H = Hanterbarhetsaspekten
(Upplevelse av sina påverkansmöjligheter. Avser i vilken grad man litar på sin förmåga att göra de resurser tillgängliga, inre såväl som yttre, som krävs för att möta alla livshändelser)

M = Meningsfullthetsaspekten
(Förmågan att se alla situationer, även krav- och problemfyllda, som utmaningar värda att investera tid, engagemang och energi i)

Genomsnitt för friska personer ligger runt 140 total

Över 160 är en stark KASAM, och under 120 en svag (mer än 190 och under 70 bör föranleda misstanke om feltolkade instruktioner eller bristande uppriktighet i svaret)

Om det är M som är svagt (under 30), tyder det på bristande engagemang i de vardagliga situationer som man befinner sig i. Då bör man satsa på att utveckla sin perspektivförmåga och oftare försätta sig i situationer som man tycker om. Låga poäng kan också bero på depression och emotionell utmattning.

Om B-poängen är lägre än 35 tyder det på att den vardagliga livssituationen är mer komplex än man för tillfället har intellektuell ork att klara av, eller att man har språkliga och/eller sociala svårigheter i sin nuvarande miljö. Ibland orsakas svag B av alltför många negativa och oroande tankar, oförmåga att själv styra sina reaktioner, dåligt självförtroende. Svag B indikerar svag intern ’locus of control’

Låga poäng på H (under 35) indikerar tillitsbrist och resurssvaghet i förhållande till vardagens krav. Kan stå för både otillräcklig kompetens, dålig ekonomi, bristande samhörighet eller att man blivit överrumplad av livets komplexitet när jobb, familj, ekonomi mm ställer större krav än man för närvarande mäktar med. Självförtroende är en aspekt av H, dvs förmågan att tro sig om att kunna påverka och vara stark.

Under 100 KASAM indikerar behov av hjälp att på ett strukturerat vis upprätta och påbörja genomförandet av en personlig handlingsplan, förenkla sitt liv mm.


Lågt som väntat. Tydligen krävs professionell hjälp, tur att jag har tid bokad den här veckan, visserligen bara en halvtimme, åtminstone för medz.

I min pågående utbildning läste vi just om Antonovsky och KASAM. Detta resultatet känns som en bekräftelse på det dåliga måendet som varit senaste tiden.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: KASAM-test

Inläggav wuwei » 2012-04-23 13:15:54

B= 30

H= 32

M= 33

Totalt = 95

Inte så förvånande.
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Re: KASAM-test

Inläggav Eeira » 2012-04-23 18:32:05

B = 37
H = 42
M = 18
Totalt = 97

Roade mig med att räkna ut medelvärde och median för de svarande här i tråden. Höll mig till de 21 svar som redovisats enligt den nya länken, då jag inte visste om de olika testen var jämförbara.

Medel
B = 29,5
H = 32,1
M = 29,2
Totalt = 90,9

Median
B = 29
H = 29
M = 26
Totalt = 85
Eeira
 
Inlägg: 599
Anslöt: 2012-01-21

Re: KASAM-test

Inläggav Parvlon » 2012-04-23 20:03:56

Parvlon skrev:B= 50H= 59M= 54 Totalt = 163

Gjorde det igen.
B= 58

H= 60

M= 44

Totalt = 162
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: KASAM-test

Inläggav Bror Duktig » 2012-04-24 19:25:59

Jag får så deprimerande svar på varje KASAM-test, att det är bäst att låta bli. Man "kan inte få" så lågt som jag.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in