Kända personer med AS och/eller ADHD?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Inläggav Karamell » 2018-12-20 22:58:05

Stämmer det att Leif GW Persson har AS?
Kan Jackie Arklöv ha det?
Karamell

Anslöt: 2016-03-28

Inläggav Alien » 2018-12-20 23:18:25

Jag tror inte Leif GW har någon diagnos. Varför skulle han, han är ju både rik och berömd och behöver inga LSS-insatser? Däremot kan han göra ett aspigt intryck.

Jackie Arklöv tycker jag verkar mer psykopat.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav joey_truelove » 2018-12-21 0:16:29

Frågan är om AS och ADHD här avser en faktisk diagnos eller ett, på goda grunder, misstänkt NP-tillstånd.

Ofta är det ju så att de flesta kändisar uppenbart klarar sig bra, oavsett hur de är skapade, att de förmodligen inte har någon faktiskt diagnos som så. Men det är annars rätt vanligt att dessa NP-funktionsuppsättningar är väldigt vanliga bland t.ex. kreativa människor som tänker utanför boxen.
joey_truelove

Anslöt: 2011-09-28

Inläggav Karamell » 2018-12-21 0:34:32

Alien skrev:Jag tror inte Leif GW har någon diagnos. Varför skulle han, han är ju både rik och berömd och behöver inga LSS-insatser? Däremot kan han göra ett aspigt intryck.

Man kan ju ha AS även om man är rik.
Karamell

Anslöt: 2016-03-28

Inläggav joey_truelove » 2018-12-21 1:58:55

Karamell skrev:
Alien skrev:Jag tror inte Leif GW har någon diagnos. Varför skulle han, han är ju både rik och berömd och behöver inga LSS-insatser? Däremot kan han göra ett aspigt intryck.

Ja, dels det hypotetiska om huruvida man behöver en diagnos om man är framgångsrik - dvs välfungerande - och dels om hjärnan på person X är högfungerande autistisk. Jag tvivlar t.ex. på att Bill Gates verkligen har en diagnos men det råder nog ingen tvekan om att hans hjärna är autistisk.

Se'n är ju just Leif GW uppåt åren så dels existerade förmodligen inte begreppen när han var yngre och jag tvivlar på att han blivit utredd på senare tid, just iom hans relativa succé.
joey_truelove

Anslöt: 2011-09-28

Inläggav antonius » 2018-12-21 12:11:31

joey_truelove skrev:
Karamell skrev:

Ja, dels det hypotetiska om huruvida man behöver en diagnos om man är framgångsrik - dvs välfungerande - och dels om hjärnan på person X är högfungerande autistisk. Jag tvivlar t.ex. på att Bill Gates verkligen har en diagnos men det råder nog ingen tvekan om att hans hjärna är autistisk.

Se'n är ju just Leif GW uppåt åren så dels existerade förmodligen inte begreppen när han var yngre och jag tvivlar på att han blivit utredd på senare tid, just iom hans relativa succé.

Har man bara rika släktingar som kan beskydda en, så behöver man väl inte någon diagnos. För jag jobbar med en knallkork som är urtypen för en med ADHD, samt han säger det själv dessutom. Men han är bror till chefen, så han kan göra och bete sig hur han vill. Ibland undrar jag om de inte gör honom en björntjänst, för han skulle nog behöva få lite psykiatrisk omvårdnad, innan något händer... :-)063
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav antonius » 2018-12-21 18:56:06

Matthew Gray Gubler.

Eller Dr. Spencer Reid, i serien "Criminal Minds". Trodde först att han bara spelade lite aspig för sin rollfigurs trovärdighet, men sen såg jag en intervju och då tyckte jag mig ana vissa AS drag, han var väldigt noga med sitt namn... :-)005
antonius

Inläggav antonius » 2018-12-27 14:38:01

Russell "Backpack Kid" Horning
antonius

Inläggav Fretshi » 2018-12-30 1:09:53

Leif GW har haft depressioner alla fall.
Men AS tror jag inte att han har.

Vad tror ni om Avicii hade han AS?
Fretshi

Anslöt: 2015-05-26

Inläggav antonius » 2018-12-30 15:19:39

Fretshi skrev:Vad tror ni om Avicii hade han AS?

specialintressen finns och den där besattheten. Ibland ser man hos en del DJ:s en grandios självbild, men hos Avicii är den nog mer för att stå ut med uppmärksamheten, som en motkraft. Han kanske var lite inom spectrat, och hade möjligen mått bättre om han bara producerat och skapat musik, isf uppträda själv... :-)004
antonius

Inläggav Batte » 2019-01-18 15:27:07

Greta Thunberg har AS og hun sier det her: https://www.aftonbladet.se/a/zLoeb1

For en gangs skyld er faktaboksen om AS utformet av noen med innsikt også. Hurra for det!
Batte

Anslöt: 2016-08-04

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in