Kända personer med AS och/eller ADHD?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Karamell » 2018-12-20 22:58:05

Stämmer det att Leif GW Persson har AS?
Kan Jackie Arklöv ha det?
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Alien » 2018-12-20 23:18:25

Jag tror inte Leif GW har någon diagnos. Varför skulle han, han är ju både rik och berömd och behöver inga LSS-insatser? Däremot kan han göra ett aspigt intryck.

Jackie Arklöv tycker jag verkar mer psykopat.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav joey_truelove » 2018-12-21 0:16:29

Frågan är om AS och ADHD här avser en faktisk diagnos eller ett, på goda grunder, misstänkt NP-tillstånd.

Ofta är det ju så att de flesta kändisar uppenbart klarar sig bra, oavsett hur de är skapade, att de förmodligen inte har någon faktiskt diagnos som så. Men det är annars rätt vanligt att dessa NP-funktionsuppsättningar är väldigt vanliga bland t.ex. kreativa människor som tänker utanför boxen.
joey_truelove
 
Inlägg: 296
Anslöt: 2011-09-28

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Karamell » 2018-12-21 0:34:32

Alien skrev:Jag tror inte Leif GW har någon diagnos. Varför skulle han, han är ju både rik och berömd och behöver inga LSS-insatser? Däremot kan han göra ett aspigt intryck.

Jackie Arklöv tycker jag verkar mer psykopat.

Man kan ju ha AS även om man är rik.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav joey_truelove » 2018-12-21 1:58:55

Karamell skrev:
Alien skrev:Jag tror inte Leif GW har någon diagnos. Varför skulle han, han är ju både rik och berömd och behöver inga LSS-insatser? Däremot kan han göra ett aspigt intryck.

Jackie Arklöv tycker jag verkar mer psykopat.

Man kan ju ha AS även om man är rik.

Ja, dels det hypotetiska om huruvida man behöver en diagnos om man är framgångsrik - dvs välfungerande - och dels om hjärnan på person X är högfungerande autistisk. Jag tvivlar t.ex. på att Bill Gates verkligen har en diagnos men det råder nog ingen tvekan om att hans hjärna är autistisk.

Se'n är ju just Leif GW uppåt åren så dels existerade förmodligen inte begreppen när han var yngre och jag tvivlar på att han blivit utredd på senare tid, just iom hans relativa succé.
joey_truelove
 
Inlägg: 296
Anslöt: 2011-09-28

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav antonius » 2018-12-21 12:11:31

joey_truelove skrev:
Karamell skrev:
Alien skrev:Jag tror inte Leif GW har någon diagnos. Varför skulle han, han är ju både rik och berömd och behöver inga LSS-insatser? Däremot kan han göra ett aspigt intryck.

Jackie Arklöv tycker jag verkar mer psykopat.

Man kan ju ha AS även om man är rik.

Ja, dels det hypotetiska om huruvida man behöver en diagnos om man är framgångsrik - dvs välfungerande - och dels om hjärnan på person X är högfungerande autistisk. Jag tvivlar t.ex. på att Bill Gates verkligen har en diagnos men det råder nog ingen tvekan om att hans hjärna är autistisk.

Se'n är ju just Leif GW uppåt åren så dels existerade förmodligen inte begreppen när han var yngre och jag tvivlar på att han blivit utredd på senare tid, just iom hans relativa succé.


Har man bara rika släktingar som kan beskydda en, så behöver man väl inte någon diagnos. För jag jobbar med en knallkork som är urtypen för en med ADHD, samt han säger det själv dessutom. Men han är bror till chefen, så han kan göra och bete sig hur han vill. Ibland undrar jag om de inte gör honom en björntjänst, för han skulle nog behöva få lite psykiatrisk omvårdnad, innan något händer... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav antonius » 2018-12-21 18:56:06

Matthew Gray Gubler.

Eller Dr. Spencer Reid, i serien "Criminal Minds". Trodde först att han bara spelade lite aspig för sin rollfigurs trovärdighet, men sen såg jag en intervju och då tyckte jag mig ana vissa AS drag, han var väldigt noga med sitt namn... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav antonius » 2018-12-27 14:38:01

Russell "Backpack Kid" Horning
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Fretshi » 2018-12-30 1:09:53

Leif GW har haft depressioner alla fall.
Men AS tror jag inte att han har.

Vad tror ni om Avicii hade han AS?
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav antonius » 2018-12-30 15:19:39

Fretshi skrev:Vad tror ni om Avicii hade han AS?


specialintressen finns och den där besattheten. Ibland ser man hos en del DJ:s en grandios självbild, men hos Avicii är den nog mer för att stå ut med uppmärksamheten, som en motkraft. Han kanske var lite inom spectrat, och hade möjligen mått bättre om han bara producerat och skapat musik, isf uppträda själv... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Batte » 2019-01-18 15:27:07

Greta Thunberg har AS og hun sier det her: https://www.aftonbladet.se/a/zLoeb1

For en gangs skyld er faktaboksen om AS utformet av noen med innsikt også. Hurra for det!
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav antonius » 2019-02-05 12:03:43

Backhopparskrået har haft en del personer som är speciella, många minns väl "Eddie the Eagle" eller Michael Edwards, som han egentligen heter, men även den nyligen avlidne Matti Nykänen, dock var han såklart på en helt annan nivå med fyra OS guld och 6 WM guld, men hans privatliv, blyghet och solitära läggning ger väl en bild av vissa drag av AS... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Fabela » 2019-02-05 16:44:01

Matti Nykänen hade ADHD, tydligen. Han ska tydligen ha synts mindre i media de senaste åren, för att han hittade på färre hyss efter att han blev medicinerad.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav antonius » 2019-02-05 19:17:33

Fabela skrev:Matti Nykänen hade ADHD, tydligen. Han ska tydligen ha synts mindre i media de senaste åren, för att han hittade på färre hyss efter att han blev medicinerad.


Fick en känsla av att han behövde lite Koskenkorva, för han var så blyg/skygg, innan han kunde prata med pressen, och då vart det en del grodor som är klassiska idag. Paradoxalt var det ju så med Eddie the Eagle också, kanske något som går hos backhoppare. Boklöv stammar ju ganska kraftigt, det kanske är därför de valde den sporten omedvetet, där de är högt i det blå fria som fåglar utan att behöva prata... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Fabela » 2019-02-05 19:41:48

Klassiskt fall av självmedicinering, Nykänen. :(
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Fabela » 2019-03-08 14:12:23

Har inte kollat om han redan nämnts:

Jack White. Musiker, amerikan, ena halvan av White Stripes förr, numera solo och med i diverse mer eller mindre långvariga projekt med andra musiker.

Helt klart möjlig tycker jag, när man kollar upp honom lite närmare.
Självklart är hans märkligheter en omsorgsfullt designad image också, han är en skicklig affärsman.
Men det finns nåt där, jag är rätt hundra på det.

Är inte alls superinsatt i honom, men i en intervju några år sen säger han nånting i stil med att han misstänks för nån bokstavskombination, men att han ser det bara som att han är kreativ.
Ja, jo, fast det ena utesluter ju inte det andra, alls.

Stark kandidat iaf, enl. mig.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Freedrone » 2019-03-29 12:14:48

Vildsvin skrev:
Alien skrev:Men det framgår inte om de har diagnoserna el om de är självdiagnosticerade. Det verkar då som om Thomas blivit diagnsticerad med ADHD av sin fru enbart.

Jag tycker att det är underligt att säga "har rätt mycket adhd och asperger" om man faktiskt har båda diagnoserna. Det låter mer som att de använder "asperger" som en synonym för ordningssinne och "ADHD" som en synonym för kreativitet. Dessutom borde alla NPF-are som har ett socialt jobb vara medvetna om att de har lindrig NPF. Annars blir det som en person som haltar lite som beklagar sig över sin svåra förlamning när andra sitter i rullstol.
Detta! Normalisar har en störande tendens att få allt att handla om den själva. Dessutom så är ju ADHD "myror i byxorna" så jag undrar om de ens har koll på liknalserna.

BellaBelle skrev:Han som gör videos. En arg blatte på You Tube. Han har autism.
Källa tack? :)

För det skulle iofs förklara varför han gick på soc i flera år.

antonius skrev:
Fretshi skrev:Vad tror ni om Avicii hade han AS?


specialintressen finns och den där besattheten. Ibland ser man hos en del DJ:s en grandios självbild, men hos Avicii är den nog mer för att stå ut med uppmärksamheten, som en motkraft. Han kanske var lite inom spectrat, och hade möjligen mått bättre om han bara producerat och skapat musik, isf uppträda själv... :-)004
Visst, men även då hade massa ja-sägare kunnat bränna ut honom. (Alltså ja-sägare till producenten, inte Bergling.)
Freedrone
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-10-11

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav LordNelson » 2020-11-13 10:51:45

Lovette Jallow.

Hon har skrivit en ny bok och varit på tv dom senaste dagarna. Kollade på Morgonstudion nu i morse. Jag måste ha lyssnat dåligt för när inslaget med henne sändes igen senare nämndes det hon har både autism och ADHD.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Lynx-66 » 2020-11-13 11:27:39

Gary Numan, musiker, har kanske redan blivit nämnd (?)
Asperger, men lite motstridiga uppgifter om han blivit diagnosticerad eller inte.
Lynx-66
 
Inlägg: 1954
Anslöt: 2019-11-16

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav mondo beyondo » 2020-11-13 13:01:47

Finlands motsvarighet till Ted Gärdestad, Rauli 'Badding' Somerjoki. Det kom en dokumentär om honom igår på finsk tv. Han önskade sig en viskande publik.

En fin artikel om honom skriven av Johanna Koljonen på svenska - https://sverigesradio.se/artikel/5806154

Raulis AS diagnos kommer från mig. Möjligt att det finns andra som hävdar det med.

Jag önskar jag kunde hitta hans video när han dansar och sjunger med naveln bar, den utstrålningen han har, han är så skör. Det var ett tv uppträdande på scen, tror jag.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav antonius » 2020-11-13 14:35:25

mondo beyondo skrev:Jag önskar jag kunde hitta hans video när han dansar och sjunger med naveln bar, den utstrålningen han har, han är så skör. Det var ett tv uppträdande på scen, tror jag.


En bar navel, var så god:

https://www.youtube.com/watch?v=4xMuwqqsZ2M&ab_channel=WillKoira
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Karamell » 2020-11-13 14:38:12

Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav mondo beyondo » 2020-11-13 15:37:53

antonius skrev:
mondo beyondo skrev:Jag önskar jag kunde hitta hans video när han dansar och sjunger med naveln bar, den utstrålningen han har, han är så skör. Det var ett tv uppträdande på scen, tror jag.


En bar navel, var så god:

https://www.youtube.com/watch?v=4xMuwqqsZ2M&ab_channel=WillKoira


Tack, den hittade jag oxå, kanske spelar mitt minne ett spratt, men jag vill minnas att det var en lugnare låt i den videon jag tänker på, men kanske inte.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav antonius » 2020-11-13 15:49:08

mondo beyondo skrev:
antonius skrev:
mondo beyondo skrev:Jag önskar jag kunde hitta hans video när han dansar och sjunger med naveln bar, den utstrålningen han har, han är så skör. Det var ett tv uppträdande på scen, tror jag.


En bar navel, var så god:

https://www.youtube.com/watch?v=4xMuwqqsZ2M&ab_channel=WillKoira


Tack, den hittade jag oxå, kanske spelar mitt minne ett spratt, men jag vill minnas att det var en lugnare låt i den videon jag tänker på, men kanske inte.


Men naveln var fin, minns att det var ett jäkla mode ett kort tag på tidigt 70-tal då t-skirtsen var så korta att killarnas navel knappt täcktes, lite pinsamt faktiskt men man var ju smal och vacker på den tiden, haha... 8)
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in