Kan man någonsin lära sig?!? (komponenter datorer)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kan man någonsin lära sig?!? (komponenter datorer)

Inläggav Bror Duktig » 2015-01-17 19:35:07

Kan någon förklara varför grafikkortet gtx 760 är bättre än gtx 750, men gtx 860M är sämre än dessa? Det senare är för en laptop, men hur jämför man grafikkort mellan en laptop och en statinoär?

Hur jämför man specs mellan stationära och laptops?

Jag var i en butik idag, och säljaren påstod också att tvåkärnig processor (intel 4210H) är lika bra som en fyrkärning 4420. Är det så? När får man nytta av 4 kärnor då? Han pratade om att det skiljer i behov mellan en laptop och en stationär. Gör det verkligen det? Om de är exakt lika, varför skulle laptopen fungera bättre med 2 kärnor och stationära med 4? Låter märkligt.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Kan man någonsin lära sig?!? (komponenter datorer)

Inläggav Miche » 2015-01-17 20:23:06

Massor av säljare har nollkoll, de är bara säljare och försöker övertyga för att sälja.

Vad var det för butik? Jag tror att de bästa butikerna att besöka är de små som absolut måste ha nöjda kunder för att överleva, om butiken funnits i flera år är sannolikheten att de vet vad de pratar om mycket högre...

Jag tror att OM man ska lära sig allt om olika datordelar så måste man ha AS och ha det som specialintresse, annars är det kört, utvecklingen går så snabbt så det går inte att hänga med annars...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Kan man någonsin lära sig?!? (komponenter datorer)

Inläggav Bror Duktig » 2015-01-17 20:51:51

Miche skrev:Massor av säljare har nollkoll, de är bara säljare och försöker övertyga för att sälja.

Vad var det för butik? Jag tror att de bästa butikerna att besöka är de små som absolut måste ha nöjda kunder för att överleva, om butiken funnits i flera år är sannolikheten att de vet vad de pratar om mycket högre...

Jag tror att OM man ska lära sig allt om olika datordelar så måste man ha AS och ha det som specialintresse, annars är det kört, utvecklingen går så snabbt så det går inte att hänga med annars...

Det var Elgiganten, och jag var inte där för att jag tror att de vet något, utan för att kolla efter en skärm till den statinära vi väntat på skulle komma på extrapris igen, vilket den gjorde nu.

Då frågade säljaren varför vi inte väljer en laptop i stället, och att de är lika billiga för samma prestanda, när man räknar in skärm m.m.

Vi kommer få betala 8 000 kr för denna, inklusive skärm: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2761666
Och då föreslog säljaren denna som kostar samma: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2908230

Säljaren menade att grafikkortet var bättre, vilket vi trodde på tills vi googlade "vs" och såg att det var sämre, och då börjar man ju genast undra hur man ska jämföra prestanda mellan en laptop och en stationär.

Nu hade jag egentligen inte tänkt fråga mer här om sonens dator, men visst, vilken av ovanstående skulle ni valt om totalpriset blev samma för dem? Båda är på extrapris till och med imorgon, 2 000 kr mindre.

Säljaren sade också att det var hybridhårddisk på laptopen, men enligt Prisjakt så är det inte det, och på Elgigantens hemsida står inget om det, så vete fan :-)003

Sedan menade han att processor 4210H heter H för att det betyder High-end, vilket inte verkar stämma? Och som sagt, att tvåkärnigt är lika bra på laptop som fyrkärnigt på stationär :-)006 Så jag undrar om det stämmer, och jag undrar hur man värderar och tolkar U, H och M som står efter processorerna på en laptop.

Framför allt blev vi helt förvirrade IGEN när vi hade bestämt oss. Vilken av datorerna ska vi välja liksom. Alla har ju hellre en laptop om den är lika bra, när man ändå inte vill bygga själv.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Kan man någonsin lära sig?!? (komponenter datorer)

Inläggav Miche » 2015-01-17 21:08:55

Laptop är nästan alltid sämre, man ska endast välja det om man måste kånka med sig datorn.

Elgigantens säljare (samt alla andra stormarknader) kan du aldrig lita på, de säljer helst sånt som de tjänar mest på, de ger blanka f-n i om kunden blir nöjd eller ej...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Kan man någonsin lära sig?!? (komponenter datorer)

Inläggav Svaboda » 2015-01-17 21:28:52

http://www.enthusiastpc.net/articles/00001/ notera next page längst ner till höger!
Svaboda
 
Inlägg: 152
Anslöt: 2014-10-10

Kan man någonsin lära sig?!? (komponenter datorer)

Inläggav Bror Duktig » 2015-01-17 21:53:35

Miche skrev:Laptop är nästan alltid sämre, man ska endast välja det om man måste kånka med sig datorn.

Elgigantens säljare (samt alla andra stormarknader) kan du aldrig lita på, de säljer helst sånt som de tjänar mest på, de ger blanka f-n i om kunden blir nöjd eller ej...
Så av de där två jag länkade till, så är fortfarande den stationära bäst? Jag blir verkligen störd av att ha bestämt mig, ska köpa skärm och beställa datorn när jag kommer hem, och så kastas nya vinklar in så där. Onda säljare ...

Svaboda skrev:http://www.enthusiastpc.net/articles/00001/ notera next page längst ner till höger!

Huh, inte så lättläst :D Jag tror jag får fortsätta att knappa in de båda benämningarna med "vs" mellan :-)018

Förr kunde jag mycket väl ha blivit duktig och speicalintresserad av sådant här, har varit på god väg med liknande, men mitt liv tillåter inte att jag specialintresserar mig för något som kräver lite mer än att det funkar av sig självt nästan. Kanske senare i livet. Dessutom verkar jag ha utbrändhetsskador som gör att jag har svårt att få in nya saker, blir vansinnig på att jag har svårt att numer ens lära in en ej given (utan uträknad) fingersättning när jag spelar piano. Sådant satt ju på 1-2 försök förr.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Kan man någonsin lära sig?!? (komponenter datorer)

Inläggav rojona » 2015-01-17 22:15:01

Bror Duktig skrev:Så av de där två jag länkade till, så är fortfarande den stationära bäst?


Den stationära datorns processor är bättre och grafikkortet mycket bättre jämfört med den bärbara. De är inte ens i samma klass. Se det som en huvud-regel att du måste spendera minst 50 % extra på en bärbar för att få en likvärdig produkt vad gäller prestanda i en stationär. Det är portabiliteten som du betalar för i en laptop, inte prestandan.
rojona
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2014-07-25

Kan man någonsin lära sig?!? (komponenter datorer)

Inläggav Bror Duktig » 2015-01-17 22:20:14

Tack, jag tänkte liknande, och trodde så innan. Men blev förvirrad av säljaren och att jag inte visste att GTX 860M är sämre än GTX 760
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Kan man någonsin lära sig?!? (komponenter datorer)

Inläggav Bror Duktig » 2015-01-17 22:24:15

Hur vet man vilken komponent som kommer utgöra en svag länk? T.ex. om man har GTX 760 grafikkort till sin stationära, men i5 44xx, gör då en i7:a ngn skillnad eller bör man ha ännu bättre grafikkort då? Och tvärtom, hur bra grafikkort kan man ha till en i5 44xx innan processorn sätter stopp?

Jag tycker, såklart, att sådant är svårt att veta och lära sig, men jag inser ju att den svagaste länken sätter stopp för det mesta. Min egen dator har alltid haft lite halvdant grafikkort, och att se filmer och så är ju helt kass, trots att resten är så mycket bättre (nu är den gammal men håller fortfarande samma nivå som många nya laptops man kan köpa, kostade 10 000 kr för tre år sedan, men jag hittade den på en drive för 8000 kr).
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Kan man någonsin lära sig?!? (komponenter datorer)

Inläggav Bror Duktig » 2015-01-17 22:27:22

Jag tittade ju nu på nästan 50 % dyrare laptops, och då har de fortfarande samma grafikkort, GTX 860, men processorn är en i7:a.

Om man ska spela battlefield och liknande, är kombon laptop + i7 + GTX 860M bättre än stationär + i5 44xx + GTX 760?

Man måste förstås köpa en skärm till en stationär, och jag räknar med 1200 för det. Så det blev inte riktigt 50 % mer ändå i exemplet ovan.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Kan man någonsin lära sig?!? (komponenter datorer)

Inläggav plåtmonster » 2015-01-17 22:50:28

Bror Duktig skrev:Det var Elgiganten, och jag var inte där för att jag tror att de vet något, utan för att kolla efter en skärm till den statinära vi väntat på skulle komma på extrapris igen, vilket den gjorde nu.

Då frågade säljaren varför vi inte väljer en laptop i stället, och att de är lika billiga för samma prestanda, när man räknar in skärm m.m.

ElFjanten.. en stormarknad. Dessa skall man aldrig ta någon rådgivning ifrån. De försöker mest sälja medelmåttiga varor. Och det är inte bättre på Media & Markt etc. Små databutiker lär iaf ha bättre kunnande.

Bror Duktig skrev:Vi kommer få betala 8 000 kr för denna, inklusive skärm: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2761666
Och då föreslog säljaren denna som kostar samma: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2908230


Produkt 2761666:
Intel Core i5 4460 8 GB GeForce GTX 760 1000 GB Miditower

Produkt 2908230:
Intel Core i5 4210H 2,4 kg 15,6 tum 1920x1080 8 GB GeForce GTX 860M

Intel-i5 4210H har halva antalet kärnor, halva L2-cache, halva L3-cache. Dock har 4210H 14% snabbare on-chip GPU. Prestandamässigt lär 4460 vara överlägsen 4210H ..!

Bror Duktig skrev:extrapris till och med imorgon, 2 000 kr mindre.

Många affärer höjer priset innan rean för att sedan "sänka och rea" priset. Webbutiker brukar i stort sett alltid ge ett lägre pris.

Bror Duktig skrev:Säljaren sade också att det var hybridhårddisk på laptopen, men enligt Prisjakt så är det inte det, och på Elgigantens hemsida står inget om det, så vete fan :-)003

Den verkar faktiskt använda någon form av mekanisk hårddisk med en "8 GB SSD cache" ovanpå. Innebär sannolikt mer problem dock ;) Prisjakt och Elgiganten har nog fått sina data fel. Hybrid ja, men hur.. det borde säljaren tala om. Fast de vet ändå inte vad de pratar om.

Bror Duktig skrev:Sedan menade han att processor 4210H heter H för att det betyder High-end, vilket inte verkar stämma? Och som sagt, att tvåkärnigt är lika bra på laptop som fyrkärnigt på stationär :-)006 Så jag undrar om det stämmer, och jag undrar hur man värderar och tolkar U, H och M som står efter processorerna på en laptop.

Om H betyder High-end är inte så säkert, det kan lika gärna betyda Hyperthreading (någon som *vet* ?). Detta med att 2 kärnor på laptop är lika bra som 4 kärnor på stationär är ren lögn.

Bror Duktig skrev:Framför allt blev vi helt förvirrade IGEN när vi hade bestämt oss. Vilken av datorerna ska vi välja liksom. Alla har ju hellre en laptop om den är lika bra, när man ändå inte vill bygga själv.

Hurvida du vill ha laptop eller stationär är ett val som beror på hela situationen. Men stationära går att expandera lättare och billigare. Samt kyls bättre.

Erfarenheten blir nog att du inte kan lita på något säljare på stormarknader säger.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kan man någonsin lära sig?!? (komponenter datorer)

Inläggav plåtmonster » 2015-01-17 22:55:38

Bror Duktig skrev:Dessutom verkar jag ha utbrändhetsskador som gör att jag har svårt att få in nya saker, blir vansinnig på att jag har svårt att numer ens lära in en ej given (utan uträknad) fingersättning när jag spelar piano. Sådant satt ju på 1-2 försök förr.

Bakgrundsstress?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kan man någonsin lära sig?!? (komponenter datorer)

Inläggav Bror Duktig » 2015-01-17 23:01:52

Nä, stormarknaderna litar jag inte på, men försöker sätta ihop allas input till något användbart.

Priset ÄR verkligen rea, jag har följt via Prisjakt (Predatorn brukar ligga 2000 upp, och är på rea ngn gång i månaden), och kollar man Lenovon, så är normalpriset hos andra högre.

Alltså, nu blev det ju en tråd till om vår dator, men ok.

Sonen som är i en ålder då man tror att man vet allt (höhö, jag minns) trodde att man kunde avfärda mitt "man kan inte ta med sig" och nu kom det fram att han nog trodde att man kunde ta med sig en stationär till en kompis. Så, ok, resonera om igen då.

Han har sparat mycket pengar, så han funderar på att lägga till och skaffa en dyrlaptop på 10 000 kr.

Då är det plötsligt denna som kan gälla: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2468972 i7:a och GTX 870M som enligt GPUboss inte ligger alltför långt efter GTX 760. Den får t.o.m. bättre än GTX 750 som vi hade tänkt först.

Alltså, jag hatar verkligen sådant här, och mest av allt när man bestämt sig, inväntar rean, ska slå till och så vänds allt uppochned. Kunde inte ungen fattat att man inte kan ta med en stationär? :-)Raging
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Kan man någonsin lära sig?!? (komponenter datorer)

Inläggav Bror Duktig » 2015-01-17 23:05:05

plåtmonster skrev:
Bror Duktig skrev:Dessutom verkar jag ha utbrändhetsskador som gör att jag har svårt att få in nya saker, blir vansinnig på att jag har svårt att numer ens lära in en ej given (utan uträknad) fingersättning när jag spelar piano. Sådant satt ju på 1-2 försök förr.

Bakgrundsstress?

Vad är det? Jag har stressat p.g.a. mina fixeringar och allt jävla processande man sysslar med, hela livet. Och just nu har jag det extremt svårt på det privata planet med andra saker. Stresshelvetet kommer aldrig släppa, och kanske blir jag aldrig fri från skadorna (annars läste jag nyligen att hjärnan kan återhämta sig över tid).

Förr lärde jag mig alla pianostycken utantill, nu är jag helt notbunden, förutom ett par grejer jag minns från förr, samt vissa saker som jag tar ut själv (men glömmer och får lära in igen om jag inte spelar på ett par få veckor). För att inte tala om på jobbet, hur långsam jag är med att lära in var saker finns ibland. (Jobbar 1 h/d med disk och dukning på dagis. Men man ska ju lära sig var barnen sitter och var pengar och nycklar och säkringar finns.)

Edit: vad trist ton jag verkar ha. Det är inte riktat mot någon. Eller, tja, kanske mot livet självt, man hade ju inte tänkt sig att bli misslyckad.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Kan man någonsin lära sig?!? (komponenter datorer)

Inläggav Miche » 2015-01-17 23:08:02

Bror Duktig skrev:Kunde inte ungen fattat att man inte kan ta med en stationär? :-)Raging
Jag har sett personer i Stockholms tunnelbana kånka runt på stationär (high tower) dator komplett med skärm och tangentbord så nog går det...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Kan man någonsin lära sig?!? (komponenter datorer)

Inläggav Bror Duktig » 2015-01-17 23:21:51

Men han åker ofta hem efter skolan, då man inte åker runt hur som helst här. Och även om han skulle ta med sig, så spelar de ju bara en stund, inget party halva natten. Tror inte han skulle jobba sig så.

Är det någon idé att satsa på en 10 000-kronorsdator, eller gör man bort sig? Han lägger själv mellanskillnaden, och självklart kan jag ta över den om den blir för långsam för honom men inte för mig om några år. Det kommer inte hända med en stationär.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Kan man någonsin lära sig?!? (komponenter datorer)

Inläggav rojona » 2015-01-17 23:39:53

CPU: Processor
GPU: Grafikkort
RAM: Arbetsminne
SDD: Solid State Drive
HDD: Hard disk drive

Bror Duktig skrev:Hur vet man vilken komponent som kommer utgöra en svag länk?


Detta beror på arbetet som datorn ska utföra. Det här med flaskhalsar är ett ganska dåligt begrepp. Om du har ett monster grafikkort men en skit processor så kommer självfallet processorn att vara det som håller grafikkortet tillbaka. Men hur mycket den håller grafikkortet tillbaka är ju inte det som är det viktiga eftersom exempelvis spel som behöver en stark processor kommer fungera dåligt ändå. I dag så är alla komponenter, inklusive moderkort, så pass kraftfulla även i budgetklasserna att flaskhalsar inte är något som en icke-entusiast behöver tänka på längre. Om du förstår vad en dators komponenter gör så kan man ganska enkelt lista ut vad som är en svag länk för olika uppgifter. Om du tänker på spel så måste du i princip alltid kolla upp exempelvis några recensioner på nätet för varje spel för att ta reda på vilka komponenter som spelet använder mest. SweClockers är duktiga på prestandatester och på att förklara vilka komponenter som gör mest nytta för varje spel, men de täcker ju inte många spel. Vissa kräver en jäkla massa RAM för att fungera bra. Vissa kräver en riktigt stark GPU. Vissa kräver en CPU med hög enkeltrådig prestanda (Intel CPU), vissa med flertrådig prestanda (dyra Intel CPU eller AMD CPU), och vissa både och! Varje spel kör tyvärr sitt eget lilla stuk. Dock brukar det vara ganska lika systemkrav för spel skapade med samma motor. Så om du exempelvis kan spela BF3 med hög prestanda så kan du det även i BF4 eftersom de båda är byggda med Frostbite motorn. Dock är just DICE väldigt hard-core med att förbättra sin motor mycket mellan spelen.

Att ha en bra processor är en bra grund för i princip allt. Att ha en snabb hårddisk, speciellt en SSD, är en bra grund för att få allt att ladda mycket snabbare och därmed spara tid och tålamod. Att ha mycket RAM är också bra för att spara tid i princip allt eftersom data kan lagras där när det väl laddats en gång istället för att behöva laddas om från hårddisken fram och tillbaka. Ett kraftigt grafikkort är självfallet viktigt för spel och inom saker som 3D-produktion. Men faktum är att många processorer idag faktiskt kommer med ett inbyggt grafikkort som i princip alltid är kapabla till att spela upp HD video. Nu talar jag dock om komponenter för stationära datorer som sagts tidigare ger mycket mer för pengarna än den finansiella motsvarigheten i bärbara.

Bror Duktig skrev:Om man ska spela battlefield och liknande, är kombon laptop + i7 + GTX 860M bättre än stationär + i5 44xx + GTX 760?


Det finns i3 processorer som är kraftigare än i7 processorer. i7 processorn i datorn du länkade till är marginellt bättre än processorn i den stationära datorn i ditt första inlägg både i enkeltrådig och flertrådig prestanda, men är absolut inte värd 3000 spänn extra.

De moderna Battlefield spelen (Frostbite motorn) är en serie spel som speciellt i multi-player är mycket hungriga på flertrådig CPU-prestanda. En processor med minst fyra kärnor är riktigt bra för att hantera den fullständiga kalabaliken i dessa spel med många spelare och mycket fysik. Men om du även vill ha mycket eye-candy och höga upplösningar så spelar det ingen roll om du har den bästa processorn i världen; du måste ha ett bra grafikkort också. Men just BF4 kommer inte köras speciellt bra med bara ett kraftigt grafikkort heller eftersom detta spel taxerar processorer något fruktansvärt. Alltså är Battlefield spelen processor först och grafikkort sedan, om man har en tight budget. Mycket RAM, minst 8 GB, är absolut att rekommendera för gaming. 16 GB kommer inom några år att krävas för att köra många AAA spel med höga inställningar.
rojona
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2014-07-25

Kan man någonsin lära sig?!? (komponenter datorer)

Inläggav Moggy » 2015-01-17 23:45:42

Bror Duktig skrev:Är det någon idé att satsa på en 10 000-kronorsdator, eller gör man bort sig? Han lägger själv mellanskillnaden, och självklart kan jag ta över den om den blir för långsam för honom men inte för mig om några år. Det kommer inte hända med en stationär.



Dom sjunker snabbt i värde och jag antar att 10k är mycket pengar för honom. Då försvinner pengarna snabbt och om ett par år så kommer den inte vara så mycket värstingdator längre. Sen ska han ha med sig den så är det dyra prylar för en grabb att släpa omkring på. En pryl som lätt tappas, blir blöt eller blir stulen.

Ska han spela så kommer man inte från att en stationär är överlägsen en bärbar och den kommer gå att uppgradera under några års tid så att livstiden för den förlängs.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Kan man någonsin lära sig?!? (komponenter datorer)

Inläggav Bror Duktig » 2015-01-18 0:07:39

Tack rojona! Jag förstår inte varför den i7:an bara är marginellt bättre. Just sådant som är svårt att förstå ... Så tack för din hjälp. Det var ju ett battlefield han spelar, Hardline heter det visst. Bör väl vara ett av de senare.

De vi tittat på har alla möjlighet att uppgradera RAM, till 16 för de flesta, 32 för den där 10 000-kronorslaptopen.

Moggy: Ja, det är klart med skolan, inte så käckt att ta med sig. Nu är det en särskilt bra skola vad gäller stök och stölder, men ändå. När han spelar kornett har han iofs 25 000 kr med sig :P så han är van att släpa runt dyra grejer. Inte lika stöldbegärlig såklart, men större risker med att den skadas om man tappar eller så.

Vi fick 6 000 kr för hans skadade laptop han hade innan (två år gammal, vi fick ut fullpris och jag tror inte ens att det var självrisk). Och så sade vi att vi lägger till 1 000 kr till eftersom tiden går och vi ändå snart skulle behöva köpa en ny dator. 7 000 kr alltså. Han får lägga till 3 000 om han köper laptopen för 10 000 och 1 000 om han köper Predatorn och måste ha skärm till. Gör han det, OCH köper XBOX one ihop med sin bror, så har han fortfarande 1 000 kvar av pengar han fått i julklapp/födelsedagar då han alltid önskar sig bara pengar för att köpa sådant här. Andra får en massa skräp i stället för pengar, och sett ur den synvinkeln så känns det nästan vettigare att betala 2 000 för att kunna bära med sig datorn, än att få vanliga skitjulklappar :P

Jag bytte display till min dator nyss, och räknar med att den funkar 1-2 år till. Sedan kan jag alltid ta över den datorn om han tycker den blir för outdated. Eller så har han slutat spela och använder den normalt. Den har ju helt klart längre livstid om hårdvaran håller.

Om jag förstår saken rätt nu, så är laptopen marginellt bättre, och de 2 000 kr den kostar mer (efter att skärm köpts) betalar man enbart för att kunna bära med sig den lätt, och ha det mer lättstädat hemma.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Kan man någonsin lära sig?!? (komponenter datorer)

Inläggav Miche » 2015-01-18 0:20:30

Laptoppar har oftast ganska mycket kortare hållbarhet i och med att de kyls sämre än stationära (värme sliter på grejerna), man kan förbättra hållbarheten (och prestanda) med en bra kylning även av en laptop (en kylplatta med fläktar kostar max 300:- för en hyfsad) och kan man få honom att använda en sådan i stort sett jämt (istället för att ställa den på ett bord eller ve och fasa ett mjukt underlag) så klarar sig laptoppen mycket längre.

Damm är även en det en fiende för datorer, en stationär står iofs ofta på golvet (kan man hänga den under ett bord eller ställa ovanpå) så tror jag man minskar risken lite. Datorer bör öppnas då och då (några gånger per år) och rensas på det värsta dammet (ju mer damm, desto sämre kylning, kortare livslängd och datorn sänker frekvensen/hastigheten för att inte överhettas och bli förstörd) så om han sköter en bärbar bra så håller den bättre. Det tråkiga är kanske att nästa version Battlefield inte längre är kul på den bärbara men på en stationär kan det räcka med en uppgradering för att den ska vara spelbar...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Kan man någonsin lära sig?!? (komponenter datorer)

Inläggav rojona » 2015-01-18 1:18:38

Miche skrev:Damm är även en det en fiende för datorer...


En bra poäng som absolut borde nämnas, speciellt vid köp av laptops.

En hemmafixargrej man kan göra som faktiskt fungerar är att sträcka ut en liten rund bit nylon över insugningsfläkten på en laptop och klistra fast den. Detta fångar upp det mesta utav dammet så man kan hålla insidan ren mycket längre. Dock menar jag verkligen sträcka ut; det får inte vara för slappt eftersom det då istället stryper kylningen. Och nylonet måste rengöras ofta.

Jag har sedan många år tillbaka helt slutat med laptops. Men jag har än idag inte stött på någon laptop som faktiskt har ett inbyggt dammfilter som de flesta bra stationära chassin har idag. Det borde vara standard på alla fläktar, för precis som Miche säger är damm något som verkligen är negativt för datorer.
rojona
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2014-07-25

Kan man någonsin lära sig?!? (komponenter datorer)

Inläggav Bror Duktig » 2015-01-18 12:46:35

Känns som att det blev en avstickare p.g.a. den jäkla säljaren som lurade på mig huvudbry om laptops. 10 000 kr eller mer kostar det med en jämställd dator. Sonen har nog bestämt en stationär ändå, så nu återstår bara skärm, där naturligtvis den med bäst specs, och lagom stor (22 inte 24 tum) har fysiska mått som en 24-tummare för samma pris dessutom, så då undrar man igen hur man ska göra HAHAHAHA).

Skärmen kommer sno plats från andra sonens del av bordet ...

Jag har lärt mig en hel del om att och hur komponenter i en laptop, med samma beteckning, skiljer sig på samma sätt som en Samsung Galaxy 5 från en Samsung Galaxy 5 mini. Och kommer söka på GPU-boss där jag hittar jämförelser mellan allt jag vill veta :-)Happy

Det sista vi diskuterade var: marginellt (om alls) bättre processor, lite sämre grafikkort och 2 000 kr mer, och kunna ta med sig, vilket han gör 1-2 gånger i månaden bara. Eller stationär, lite bättre totalt, mycket bättre skärm, mycket bättre pris.

En fråga bara: kan man köpa till så att den kan koppla upp sig trådlöst? Då blir det lätt att ta med ändå. Ingen av vännerna kan erbjuda kabel nämligen, och vald dator har inte wifi. Det borde väl gå att köpa och montera in? Om det är särskilda svårigheter med det, så fram med dem :P

Tack rojona och alla andra som svarat och hjälp mig fatta så mycket mer :) Tur jag inte är snabb, hade jag varit normalfungerande som en NT, så hade jag köpt laptoppen på plats igår, den för 8 000 som var mycket sämre.

Så vid nästa köp, heter allt på nya sätt och man sitter här igen och frågar haha.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Kan man någonsin lära sig?!? (komponenter datorer)

Inläggav rojona » 2015-01-18 13:04:48

WiFi kort är billiga och enkla att installera. Bara att öppna chassits vänstra sida (vänster från framsidan av datorn) genom att skruva bort två skruvar på baksidans kant (ibland hand-skruvar), ta bort eventuell skyddsplåt som sitter i vägen för en utav PCI portarna (finns nästan alltid flera sådana lediga) som också sitter med en skruv nästan längst ned på moderkortet, försiktigt trycka dit WiFi kortet, skruva fast det, och se till att det ser bra ut från baksidan där du sedan skruvar fast antennerna. Det följer säkert med en manual med bilder som visar precis hur det ser ut. Antingen så följer det med en CD-skiva med drivrutiner eller så kommer Windows att installera dessa automatiskt.

Det är väldigt många som inte förstår sånt här om datorer, vilket egentligen är konstigt när man tänker på vårt högteknologiska samhälle, så det är synd att inte ens butiksbiträden kan vara till hjälp många gånger.

För all del, herr Duktig!
rojona
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2014-07-25

Kan man någonsin lära sig?!? (komponenter datorer)

Inläggav Miche » 2015-01-18 13:38:54

WiFi finns även på USB om man inte vill skruva i datorn, kan se ut så här:
Bild

Som synes, väldigt liten, dock inte superbra mottagning men den duger för det mesta.

WiFi med antenn är alltid bättre.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till IT-forum



Logga in