Kan man någonsin lära sig?!? (komponenter datorer)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kan man någonsin lära sig?!? (komponenter datorer)

Inläggav qrukan » 2015-01-20 11:18:31

Kolla https://www.youtube.com/watch?v=PgHx3eMBXjI för en demonstration av skillnaden mellan en 60hz och en 120hz-skärm. Jag är själv ingen mega-gamer, men sitter man länge märker man nog av skillnaden i form av att man lättare får huvudvärk av 60hz kan jag tänka mig.
qrukan
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2014-12-18
Ort: Tokholma.

Kan man någonsin lära sig?!? (komponenter datorer)

Inläggav plåtmonster » 2015-01-20 12:36:26

Kanin skrev:Däremot finns det bildskärmar utan PWM som kallas flimmerfria

Vad kallas den tekniken?
Och är det pixelcellerna som använder PWM normalt sett eller är det bakgrundsbelysningen?

Om man nu skall köpa i butik så kan man väl lika gärna testa med någon demovideo för att se om skärmen läcker in ljus från sidan, har blaskiga färger eller att färgerna flyter ihop? T.ex genom att spela någon videofil eller visa högupplöst foto?

Sedan finns det en teknik som heter "G-Sync" som gör att grafikkortet dynamiskt kan styra bildfrekvensen i G-Sync-kompatibla skärmar. Så om grafikkortet är lite försenat med en beräkning så kan den låta skärmen vänta med sin bilduppdatering.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kan man någonsin lära sig?!? (komponenter datorer)

Inläggav Kanin » 2015-01-20 13:45:12

plåtmonster skrev:
Kanin skrev:Däremot finns det bildskärmar utan PWM som kallas flimmerfria

Vad kallas den tekniken?
Och är det pixelcellerna som använder PWM normalt sett eller är det bakgrundsbelysningen?

Bakgrundsbelysningen.

Alternativet till PWM (Pulse Width Modulation) för att minska ljusstyrkan är DC-modulation (Direct Current). Det varierar också mellan olika bildskärmar, med PWN, med vilken frekvens belysning stängs av och på. Vanligtvis förekommer inte den här typen av flimmer vid full ljusstyrka.

Läs mer här: http://www.tftcentral.co.uk/articles/pu ... lation.htm
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Kan man någonsin lära sig?!? (komponenter datorer)

Inläggav plåtmonster » 2015-01-20 14:31:13

Hur fungerar DC-modulation. ..? för om man reglerar genom att slå på och av så är man tillbaks till PWM..

Vad är PWN ?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kan man någonsin lära sig?!? (komponenter datorer)

Inläggav Kanin » 2015-01-20 15:05:13

plåtmonster skrev:Vad är PWN?

PWM med M av misstag utbytt mot N.

plåtmonster skrev:Hur fungerar DC-modulation. ..? för om man reglerar genom att slå på och av så är man tillbaks till PWM..

Jag är inte särskilt insatt i det, men för datorfläktar är alternativet till PWM att spänningen styr hastigheten.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Kan man någonsin lära sig?!? (komponenter datorer)

Inläggav Bror Duktig » 2015-01-20 19:53:00

Jag har, eller sonen har, hittat en massa info om att det grafikkort vi valt, inte passar för 144 hz, utan bättre med 60. Både Inet hade svarat när sonen frågade, och sedan hittade vi varsin tråd på Sweclockers resp något utländskt dito.

Kanske är det så marginellt med det vi valt i datorväg, att vi lika gärna kan köpa en 60 hz med kort responstid då. Grafikkortet är som sagt GTX 760
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Kan man någonsin lära sig?!? (komponenter datorer)

Inläggav marxisten » 2015-01-20 20:17:56

Bror Duktig skrev:Jag har, eller sonen har, hittat en massa info om att det grafikkort vi valt, inte passar för 144 hz, utan bättre med 60. Både Inet hade svarat när sonen frågade, och sedan hittade vi varsin tråd på Sweclockers resp något utländskt dito.

Kanske är det så marginellt med det vi valt i datorväg, att vi lika gärna kan köpa en 60 hz med kort responstid då. Grafikkortet är som sagt GTX 760


Nahh, ert grafikkort passar nog för 60 likväl som 144Hz skärm. Snarare är det så att ett 760 är så svagt så de knappast kan genera tillräckligt hög fps i moderna spel för att det ska bli någon större skillnad. Man märker dock av vissa fördelar även vid lägre fps, men det är ej så stor om man ej pressar upp fps:en en bit över 60.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Kan man någonsin lära sig?!? (komponenter datorer)

Inläggav marxisten » 2015-01-20 20:22:55

plåtmonster skrev:Sedan finns det en teknik som heter "G-Sync" som gör att grafikkortet dynamiskt kan styra bildfrekvensen i G-Sync-kompatibla skärmar. Så om grafikkortet är lite försenat med en beräkning så kan den låta skärmen vänta med sin bilduppdatering.


G-sync har du endast nytta av på Nvidia kort, då det är en Nvidia teknik.

För AMD kallas det Freesync. Tills killnad från Nvidias G-sync, som kräver en speciell G-sync modul i skärmen, så nyttjar Freesync VESA-standarden i skärmen. Därför kan Freesync funka på äldre skärmar, om än långt ifrån alla.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Kan man någonsin lära sig?!? (komponenter datorer)

Inläggav Bror Duktig » 2015-01-20 20:48:53

Ja, det var så de menade på Inet och i trådarna, att grafikkortet inte kunde generera tillräckligt för att man skulle få nytta av den. Jag fick uppfattningen att det kanske kunde bli sämre bild av det t.o.m. men kan ha missuppfattat.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Kan man någonsin lära sig?!? (komponenter datorer)

Inläggav plåtmonster » 2015-01-21 11:16:05

Freesync låter uppenbart bättre. I synnerhet då NVidia är riktiga propietära monster.

Apropå koppel till skärmen så kan det vara värt att ta en fundering på DisplayPort och Thunderbolt. Förutsatt att affären har dessa och grafikortet har lämplig utgång. Men det är ju även något för att försäkra sig om framtida kompabilitet.

Kanin skrev:Jag är inte särskilt insatt i det, men för datorfläktar är alternativet till PWM att spänningen styr hastigheten.

Det kan fungera för vissa typer av motorer att reglera med spänningen och därmed indirekt strömmen som egentligen har betydelse för elektromagnetiska anordningar då fältstyrkan står i proportion till strömmen, inte spänningen.

Lysdioder däremot har en olinjär funktion när det gäller strömmen. Om den blir lite för låg kommer den att ge felaktiga färger och ganska abrupt sluta lysa alls. Det är därför PWM är så populärt då det använder full styrka i lysdioden och reglerar med tiden istället för strömstyrkan och nyttjar ögats tröghet för att det skall fungera i slutändan. Det är därför det är så intressant om någon hittat ett annat sätt att styra ljusstyrkan i lysdioder.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kan man någonsin lära sig?!? (komponenter datorer)

Inläggav Kanin » 2015-01-21 13:09:27

plåtmonster skrev:
Kanin skrev:Jag är inte särskilt insatt i det, men för datorfläktar är alternativet till PWM att spänningen styr hastigheten.

Det kan fungera för vissa typer av motorer att reglera med spänningen och därmed indirekt strömmen som egentligen har betydelse för elektromagnetiska anordningar då fältstyrkan står i proportion till strömmen, inte spänningen.

Lysdioder däremot har en olinjär funktion när det gäller strömmen. Om den blir lite för låg kommer den att ge felaktiga färger och ganska abrupt sluta lysa alls. Det är därför PWM är så populärt då det använder full styrka i lysdioden och reglerar med tiden istället för strömstyrkan och nyttjar ögats tröghet för att det skall fungera i slutändan. Det är därför det är så intressant om någon hittat ett annat sätt att styra ljusstyrkan i lysdioder.

Det tycks inte vara någon ny teknik, utan mer komplicerade kretsar används för att kontrollera den olinjära funktionen.

En del bildskärmar använder en hybridlösning där PWM används under en viss ljusstyrka, men då normalt en relativt låg ljusstyrka är lämplig så är det inte alltid en adekvat lösning. Alltfler bildskärmar (från BenQ, Dell, LG, m.fl.) tycks dock inte använda PWM alls.

Från BenQ Flicker-free technology white paper (http://www.benq.com.au/microsite/eyecar ... entral.pdf):
Other options for backlight dimming do exist, although are not widely used. These include Direct Current (DC) control, which does not cycle the backlight off and on at all, but can be more complicated to implement. In some cases there is also difficulty controlling the colour in darker images and so DC backlight control is less common.

In a study conducted by Kitasato University Japan, School of Allied Health Sciences, it was established that DC resulted in the lowest levels of flicker and eye fatigue, and was overall easiest to view for prolonged working conditions.

Controlled Current vs. PWM LED Control:
http://www.lightbased.com/files/White_P ... _FINAL.pdf
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Kan man någonsin lära sig?!? (komponenter datorer)

Inläggav Bror Duktig » 2015-01-21 18:36:32

Är inte 24 tum för stort att ha när man har skärmen på sitt skrivbord framför sig? Eller vad tycker ni? 22 eller 24 tum när man sitter vid skrivbord och har skärmen på normalt avstånd som man brukar med en dator?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Kan man någonsin lära sig?!? (komponenter datorer)

Inläggav Miche » 2015-01-21 18:47:03

Bror Duktig skrev:Är inte 24 tum för stort att ha när man har skärmen på sitt skrivbord framför sig? Eller vad tycker ni? 22 eller 24 tum när man sitter vid skrivbord och har skärmen på normalt avstånd som man brukar med en dator?
Jag har två stycken skärmar i bredd (tror de är 20" var) och det funkar bra (jag är dock ingen gamer, jag håller på med programutveckling). En spelupplevelse blir nog bättre när man känner sig lite omsluten.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Kan man någonsin lära sig?!? (komponenter datorer)

Inläggav Bror Duktig » 2015-01-21 19:15:09

Kanske du har rätt. Bara man inte känner sig som när man sitter på främsta rad på bio och liksom inte kan uppleva något för att man sitter för nära. Samma som för stor TV när TVn står nära soffan.

Hm... Vad säger andra här, som spelar?

P.S. Vi fick hem datorn idag, och nu undrar jag om det är dags för nytt skrivbord också. :-)018
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Kan man någonsin lära sig?!? (komponenter datorer)

Inläggav Bror Duktig » 2015-01-23 22:19:40

Idag var jag och tittade på en skärm. Vi hade bestämt oss för en som "hade allt" (efter våra små men envetna krav).

Jag såg att några skärmar kändes "vassa" och hattiga/stressande att se på. Det visades vågsurfing m.m. på dem, skvättande vatten, snowboard med skvättande snö.

Jag såg att några andra såg något lugnare ut när man såg på dem (samma slinga visades hela tiden på alla skärmar).

Gick fram och kollade. Alla som var jobbiga hade responstid på 1-2 ms och de lugnare 4-5 ms.

Så var det med det. Sonen såg samma sak. Är vi speciella, för säljaren tittade på oss lika oförstående som grannens kor, och sade att han inte såg skillnad på 1 och 12 ms.

Nu verkar det totalt omöjligt att hitta en skärm på 24 tum, med inbyggda (skräp-)högtalare (så man slipper köpa skräphögtalare som ska damma omkring - hatar sådant), 5 ms responstid och bra pixelgaranti. Jag kan få allt om jag väljer 2 ms.

Hur i herrans namn kommer det sig att jag ser det där vassa och inte andra? Och det var ju snabba rörelser, så hur sjutton kan ett spel bli bättre av sådan responstid, eller blir den det? Är det annorlunda med grafik än med filmsnuttar?

Så länge köpte vi en adapter och kopplade in min 10-12 år gamla 17-tummare (platt). Den duger ju hur bra som helst. Vet inte om jag ska skratta eller gråta åt eländet i att besluta sig för ett köp. Nu har jag dessutom sett hur otäcka bilder vissa ger.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Kan man någonsin lära sig?!? (komponenter datorer)

Inläggav plåtmonster » 2015-01-24 1:12:10

Syntes den där vassheten när skärmen skrollar i sidled?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kan man någonsin lära sig?!? (komponenter datorer)

Inläggav Bror Duktig » 2015-01-24 1:32:00

plåtmonster skrev:Syntes den där vassheten när skärmen skrollar i sidled?

Vet inte, för jag såg ju bara en film som visades om och om igen. Jag har för dåliga kunskaper om det här, och vet inte om det innebär något helt annat när man kör grafik från ett spel eller så.

Men att titta på filmer på surfare och snowboardåkare visade en sämre bild hos de med minsta responstiden. Det var just när det gick fort och småkonturerna runt smågrejer som skum, droppar, snöflingor eller skvättande snö som blev värst. Det såg jobbigt ut, så där så man undrar om man inte kommer få huvudvärk snart och inte vill se mer.

Idag har jag också lärt mig att HDMI inte klarar för hög upplösning m.m. Och att DVI inte klarar ljud. Och att det tydligen optimala display port (vi hade tänkt utnyttja monitorns skräphögtalare i stället för att köpa lösa skräphögtalare - och vid spel används headset med mic) inte finns på nästan någon skärm som har övrigt vi vill ha. Man blir knäpp.

Alla dessa val är inte AS-vänliga alls. Och flera av dem är antaglien helt oväsentliga (olika siffor som mer är av typen "bara siffror"). Jag kan ju inte köpa en köksvåg ens utan att gå igenom hela världens sortiment och värdera samtliga paramterar.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Kan man någonsin lära sig?!? (komponenter datorer)

Inläggav Moggy » 2015-01-24 2:03:38

Bror Duktig skrev:
Alla dessa val är inte AS-vänliga alls. Och flera av dem är antaglien helt oväsentliga (olika siffor som mer är av typen "bara siffror"). Jag kan ju inte köpa en köksvåg ens utan att gå igenom hela världens sortiment och värdera samtliga paramterar.



Det hela har sn tjusning ändå trots oredan.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Kan man någonsin lära sig?!? (komponenter datorer)

Inläggav Bror Duktig » 2015-01-24 2:17:16

Moggy skrev:
Bror Duktig skrev:
Alla dessa val är inte AS-vänliga alls. Och flera av dem är antaglien helt oväsentliga (olika siffor som mer är av typen "bara siffror"). Jag kan ju inte köpa en köksvåg ens utan att gå igenom hela världens sortiment och värdera samtliga paramterar.



Det hela har sn tjusning ändå trots oredan.

Ibland kanske. Och ibland lär man sig massor. Andra gånger är det mest ångest. När ena blusen blir för liten på ett ställe om man tar ena storleken, men för stor på ett annat om man tar en annan. Då finns inget rätt val, och man önskar att man hade hittat en vintageblus i endast ett ex: gilla den eller glöm den. Tyvärr verkar det finnas för många val som liknar det där med blusen, där antingen alla parametrar som skiljer sig inte spelar någon större roll, eller där det blir fel hur man än gör.

Jag hade bestämt mig för vilken köksvåg jag skulle ha till slut förresten, men då hade den utgått :-)051

Apropå skärmar nu då, stämmer det helt att en hdmi ihop med 60hz-skärm på 1920 * 1060 klarar detta lika bra som en DVI, så att DVI eller display port inte blir bättre än HDMI om man inte har typ en 155 hz-skärm med högre upplösning? Jag är inte helt säker på att jag förstod när jag läste, om annat kunde påverka.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till IT-forum



Logga in