Kan jag lita på deras bedömning?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Bror Duktig » 2009-02-08 11:40:08

Lite funderingar...

Läkaren kanske tyckte att AS kunde vara uppfyllt, men eftersom de problem han beskrev (handfallenhet, se att barn är ledsna) inte var problem för patienten, så ser han ingen "mening med en diagnos på papper".

Jag har mött detta ett flertal gånger de senaste åren, i samband med andra sjukdomar.
Läkare som säger t.ex. "men spelar det någon roll om du får diagnos, vad ska du ha det för, det finns ändå ingen bot". Dessa läkare är korkade, okunniga eller sadistiska. Vad det än gäller, så får man ingen rätt till något om man inte har papper på det. Även sjukdomar utan bot kan t.ex. kräva sjukskrivning. Och det får inte folk utan diagnos. Ändå är det såååå vanligt att folk får höra "vad ska du med diagnos till, det finns ingen bot" - även för vanliga saker som reumatiska sjukdomar (jag fick höra det flera gånger från olika läkare när jag utreddes för Sjögrens syndrom).

Jag håller med övriga här, som säger att läkaren i TS fall är inkompetent. Antingen om AS, eller om hur det fungerar för folk som behöver minsta hjälp. Alternativt kanske sadist eller fixerad vid att spara åt staten.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 17:44:24, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav MsTibbs » 2009-02-08 12:24:20

Jag vill ha alla bokstäver jag uppfyller. Då kan jag läsa på litet grand. Icke tungt att bära.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:44:24, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Aspkvinna » 2009-02-08 12:28:12

MsTibbs skrev:Jag vill ha alla bokstäver jag uppfyller. Då kan jag läsa på litet grand. Icke tungt att bära.


Exakt så tänker jag också.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 17:44:24, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-08 12:52:58

Aspkvinna skrev:
MsTibbs skrev:Jag vill ha alla bokstäver jag uppfyller. Då kan jag läsa på litet grand. Icke tungt att bära.


Exakt så tänker jag också.


Samma här. Kunskap är ett lätt börda, som min far sa (och inte levde efter. Teori och praktik, återigen..).
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:44:24, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-08 12:55:21

TheBoxSaysNo skrev:Undrar själv hur många inom vårdyrken har AS-drag/AS.


Det är nåt som docfrasse fört fram här, och som Gunilla Brattberg (själv läkare och tillhörande "vår grupp") också skrivit i flera böcker.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:44:24, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav miia » 2009-02-08 15:12:39

Jaa, jag kände mig ändå rätt positiv igår efter att ha tagit första tabletten concerta och hoppades på en smidig förändring. Idag efter andra tabletten mår jag sämre än på länge. Det känns som om jag är instängd och jag bara gråter eller är förbannad.
Nu är ju inte diagnosen ADD helt fastställd så jag har ju möjlighet att ta upp det igen när jag gjort blodflödesmätningen av hjärnan. Om jag orkar och om jag vågar.

Förresten trodde jag att man skulle kollas upp ordentligt vid utskrivning av concerta. Inget blodtryck, inget EKG, bara reccept och en telefontid om tio dagar.

Förlåt för allt gnäll. Jag ska ta tag i mig själv. Men hur fan gör man?
Senast redigerad av miia 2011-05-04 17:44:24, redigerad totalt 1 gång.
miia
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2009-01-24

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-08 15:17:12

miia skrev:Jaa, jag kände mig ändå rätt positiv igår efter att ha tagit första tabletten concerta och hoppades på en smidig förändring. Idag efter andra tabletten mår jag sämre än på länge. Det känns som om jag är instängd och jag bara gråter eller är förbannad.
Nu är ju inte diagnosen ADD helt fastställd så jag har ju möjlighet att ta upp det igen när jag gjort blodflödesmätningen av hjärnan. Om jag orkar och om jag vågar.

Förresten trodde jag att man skulle kollas upp ordentligt vid utskrivning av concerta. Inget blodtryck, inget EKG, bara reccept och en telefontid om tio dagar.

Förlåt för allt gnäll. Jag ska ta tag i mig själv. Men hur fan gör man?


Gnäll på bara! Finns du på ADHD-forum? Där kan man gnälla om Concerta på längden och på tvären och läsa vad andra upplevt. Jag har uppskattat den möjligheten väldigt mycket.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:44:24, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav earlydayminer » 2009-02-08 15:23:15

Använder du Concerta alfapetsmamma?
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 17:44:24, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav TheBoxSaysNo » 2009-02-08 15:26:21

alfapetsmamma skrev:
TheBoxSaysNo skrev:Undrar själv hur många inom vårdyrken har AS-drag/AS.


Det är nåt som docfrasse fört fram här, och som Gunilla Brattberg (själv läkare och tillhörande "vår grupp") också skrivit i flera böcker.


Just det! Gunilla Brattberg. Har läst en av hennes böcker och kollat lite om henne online. Imponerande människa. Docfrasse och en annan kille haft vi haft här (Dr. Aspie tror jag han hette).
Sedan vi kan lägga till en nära släkting till mig som jag haft tankar om och vipps där har vi 4 från vårdpersonal som uppvisar varierande grader av aspighet :)
(me likes)
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 17:44:24, redigerad totalt 1 gång.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-08 15:32:47

earlydayminer skrev:Använder du Concerta alfapetsmamma?


Jag tål det inte, får idiotångest och en massa andra biverkningar. Tål inte Ritalin heller. Gillade inte Strattera heller. Blev deprimerad (eller mer deprimerad) av det.

Testar just nu Voxra. Inte särskilt mycket verkan och uthärdliga biverkningar förutom att jag inte somnar av mig själv förrän vid halvtre-snåret.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:44:24, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav earlydayminer » 2009-02-08 16:57:45

alfapetsmamma skrev:
earlydayminer skrev:Använder du Concerta alfapetsmamma?


Jag tål det inte, får idiotångest och en massa andra biverkningar. Tål inte Ritalin heller. Gillade inte Strattera heller. Blev deprimerad (eller mer deprimerad) av det.

Testar just nu Voxra. Inte särskilt mycket verkan och uthärdliga biverkningar förutom att jag inte somnar av mig själv förrän vid halvtre-snåret.


Har känslan av att även jag skulle få det, vilket är varför jag ännu inte har provat något av de ovanstående. Det måste vara helt sjukt jobbigt att inte somna förens så sent in på natten/tidigt på morgonen? Kanske är det så att du helt enkelt klarar dig utan?
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 17:44:24, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-08 17:02:25

earlydayminer skrev:Det måste vara helt sjukt jobbigt att inte somna förens så sent in på natten/tidigt på morgonen? Kanske är det så att du helt enkelt klarar dig utan?


Jag ser ingen koppling mellan biverkningsfrihet-behov av medicin kontra biverkningshelvete- icke-behov av medicin... Jag behöver det som andra med ADHD som inte hittar tillräckligt med strategier för att fixa en ADHD-vänlig vardag (finns det så många strategier öht? VÄRLDEN och verkligheteten finns ju liksom, och den är inte bokstavssäkrad...).

Så jag testar Voxra och kanske lägger till lite av nåt annat, när jag ser läkaren. Funkar inte det här vete fan däremot. Metamina kanske jag ber att få testa, men det är råddigt för läkaren, och lite svårt att få, som jag förstått det.

Förresten är jag inte stängd för svarsmejl, om du vill fundera. Problemet med storan är nämligen värre än nånsin. Kan ge dig lite bakgrund per pm om du har lust att klura på nåt.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:44:24, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav MsTibbs » 2009-02-08 18:46:43

earlydayminer skrev:Har känslan av att även jag skulle få det, vilket är varför jag ännu inte har provat något av de ovanstående. Det måste vara helt sjukt jobbigt att inte somna förens så sent in på natten/tidigt på morgonen? Kanske är det så att du helt enkelt klarar dig utan?


För min del funkar det, bara jag tar medicin 0800 på morgonen, om beräknad sovtid är ca 2300. Då hinner Concertan försvinna med marginal. På kvällen kan jag ta kaffe om jag skall se på film tex, eller ännu bättre nikotintuggummi (tyvärr iofs).
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:44:24, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav earlydayminer » 2009-02-08 20:30:06

alfapetsmamma skrev:
earlydayminer skrev:Det måste vara helt sjukt jobbigt att inte somna förens så sent in på natten/tidigt på morgonen? Kanske är det så att du helt enkelt klarar dig utan?


Jag ser ingen koppling mellan biverkningsfrihet-behov av medicin kontra biverkningshelvete- icke-behov av medicin... Jag behöver det som andra med ADHD som inte hittar tillräckligt med strategier för att fixa en ADHD-vänlig vardag (finns det så många strategier öht? VÄRLDEN och verkligheteten finns ju liksom, och den är inte bokstavssäkrad...).

Så jag testar Voxra och kanske lägger till lite av nåt annat, när jag ser läkaren. Funkar inte det här vete fan däremot. Metamina kanske jag ber att få testa, men det är råddigt för läkaren, och lite svårt att få, som jag förstått det.

Förresten är jag inte stängd för svarsmejl, om du vill fundera. Problemet med storan är nämligen värre än nånsin. Kan ge dig lite bakgrund per pm om du har lust att klura på nåt.


Strategier för vad? För en vardag? För att orka gå upp på morgonen och lägga sig på kvällen? För att inte undvika disken? Eller för att fortsätta gå till arbetet? Eller strategier som i att lösa komplexa problem? Hjälper det här dig på alla plan, om ändå lite? Som att lyckas undvika ångest eller depression med bara tankekraft? Att orka med livet runt omkring?

Hm I see. Min kamrat sa till mig att jag skulle be om att få Metamin, med glimten i ögat. Undrar hur det fungerar, han fick det ett tag, men då var han ju zombie. Hur är det bättre?

Jag vet, alfapetsmamma. Jag vet. Ber mycket om ursäkt för att jag är saktfärdig. Det är sådan här jag är, jag kan gå åratal (men inte den här gången) men jag svarar alltid. Så du får mer än gärna skriva till mig, om du känner att det är av värde.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 17:44:24, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-08 20:45:57

earlydayminer skrev:
alfapetsmamma skrev:
earlydayminer skrev:Det måste vara helt sjukt jobbigt att inte somna förens så sent in på natten/tidigt på morgonen? Kanske är det så att du helt enkelt klarar dig utan?


Jag ser ingen koppling mellan biverkningsfrihet-behov av medicin kontra biverkningshelvete- icke-behov av medicin... Jag behöver det som andra med ADHD som inte hittar tillräckligt med strategier för att fixa en ADHD-vänlig vardag (finns det så många strategier öht? VÄRLDEN och verkligheteten finns ju liksom, och den är inte bokstavssäkrad...).

Så jag testar Voxra och kanske lägger till lite av nåt annat, när jag ser läkaren. Funkar inte det här vete fan däremot. Metamina kanske jag ber att få testa, men det är råddigt för läkaren, och lite svårt att få, som jag förstått det.

Förresten är jag inte stängd för svarsmejl, om du vill fundera. Problemet med storan är nämligen värre än nånsin. Kan ge dig lite bakgrund per pm om du har lust att klura på nåt.


Strategier för vad?


Allt och ingenting, men det jag har svårt med. Orkar inte tänka just nu. PMar.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:44:24, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Aura Lux » 2009-02-09 0:27:27

miia skrev:Jaa, jag kände mig ändå rätt positiv igår efter att ha tagit första tabletten concerta och hoppades på en smidig förändring. Idag efter andra tabletten mår jag sämre än på länge. Det känns som om jag är instängd och jag bara gråter eller är förbannad.
Nu är ju inte diagnosen ADD helt fastställd så jag har ju möjlighet att ta upp det igen när jag gjort blodflödesmätningen av hjärnan. Om jag orkar och om jag vågar.

Förresten trodde jag att man skulle kollas upp ordentligt vid utskrivning av concerta. Inget blodtryck, inget EKG, bara reccept och en telefontid om tio dagar.

Förlåt för allt gnäll. Jag ska ta tag i mig själv. Men hur fan gör man?


Det är rekommenderat att undersöka hjärtat samt ta blodtryck innan medicinering med centralstimulerande, du kan läsa en halvkass ;) artikel om de senaste rekommendationerna från EU här

Jag har viss hjärtproblematik i släkten och har därför varit och gjort EKG, blodtrycksmätning samt ultraljud av hjärtat, inför eventuell medicinering.
Senast redigerad av Aura Lux 2011-05-04 17:44:24, redigerad totalt 1 gång.
Aura Lux
 
Inlägg: 217
Anslöt: 2008-08-21

Inläggav Zombie » 2009-02-09 0:32:27

Vad jag har hört ska man alltid kolla blodtryck och hjärtfrekvens före och under medicinering med centralstimulantia. Oavsett hälsa. Att det kan vara farligt att inte göra.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 17:44:24, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Aura Lux » 2009-02-09 0:41:13

Zombie skrev:Vad jag har hört ska man alltid kolla blodtryck och hjärtfrekvens före och under medicinering med centralstimulantia. Oavsett hälsa. Att det kan vara farligt att inte göra.


Appropå detta som Zombie talar om, så missade jag att nämna att om jag väl börjar ta medicin kommer jag att få besöka en klinik för att ta blodtrycket en gång i veckan och utvärdera effekter och eventuella biverkningar tillsammans med läkare.
Senast redigerad av Aura Lux 2011-05-04 17:44:24, redigerad totalt 1 gång.
Aura Lux
 
Inlägg: 217
Anslöt: 2008-08-21

Inläggav MsTibbs » 2009-02-09 0:45:31

Zombie skrev:Vad jag har hört ska man alltid kolla blodtryck och hjärtfrekvens före och under medicinering med centralstimulantia. Oavsett hälsa. Att det kan vara farligt att inte göra.


När är högt blodtryck farligt? Om jag minns rätt hade jag 103 samt 120/98 (eller kommer siffrorna tvärtom?).
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:44:24, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav linek » 2009-02-09 17:13:03

alfapetsmamma skrev:Så jag testar Voxra och kanske lägger till lite av nåt annat, när jag ser läkaren. Funkar inte det här vete fan däremot. Metamina kanske jag ber att få testa, men det är råddigt för läkaren, och lite svårt att få, som jag förstått det.

Aurorix kan kanske vara ett tips om du inte tröttnat helt på antidepressiva.

Och be att få testa Metamina. Jag får en känsla av dess ärtighet kunde passa dig. Den går ju i och ur så snabbt att man kan ta den precis när det behövs och vara la di da resten av tiden. Amfetamin dämpar dessutom ångest som du skrev att Concerta gav dig.
Senast redigerad av linek 2011-05-04 17:44:24, redigerad totalt 1 gång.
linek
 
Inlägg: 636
Anslöt: 2006-10-05
Ort: Stockholm

Inläggav MsTibbs » 2009-02-09 20:59:00

linek skrev:Amfetamin dämpar dessutom ångest som du skrev att Concerta gav dig.


Tja, men får man inte tillbaka den ångesten fast starkare när A går ur?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:44:24, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-09 21:37:01

linek skrev:
alfapetsmamma skrev:Så jag testar Voxra och kanske lägger till lite av nåt annat, när jag ser läkaren. Funkar inte det här vete fan däremot. Metamina kanske jag ber att få testa, men det är råddigt för läkaren, och lite svårt att få, som jag förstått det.

Aurorix kan kanske vara ett tips om du inte tröttnat helt på antidepressiva.

Och be att få testa Metamina. Jag får en känsla av dess ärtighet kunde passa dig. Den går ju i och ur så snabbt att man kan ta den precis när det behövs och vara la di da resten av tiden. Amfetamin dämpar dessutom ångest som du skrev att Concerta gav dig.


Vanliga antidepp vill jag inte ha, alltså SSRI. Tänkte du på Voxran nu? Jag kör den ett tag till, fast jag inte märker så jättemycket. Eller jo, jag tycker jag är mer aggressiv och ledsnare. Men det kanske är det som händer, just nu eller kanske fullmånen, iaf idag...

Har frågat om Metamina, men läkaren verkade så där lagom trakterad av att behöva söka licens. Jag sa att jag testar Voxra, funkar inte det så kanske renare preparat, som Metamina, och funkar inte det så får jag väl vara ADHD pure as can be som förr...

Tack för tipsen!

Uppdat. Läste i länken och när jag läser nedanstående blir jag inte direkt inspirerad...

"The only side effects I have noticed is heightened anxiety and a very short temper, which has made it hard for my wife who often takes the brunt of it. Hopefully this will subside as time goes on – which I also need to consciously work on."

Det är ju liksom ångest (cs-biverkan nummer ett) och aggressivitet på det.. Blä. Ska läsa mer dock.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:44:24, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: Kan jag lita på deras bedömning?

Inläggav Major X » 2010-02-11 13:49:19

miia skrev:Problemet är att jag aldrig kan visa läkare eller andra hur jag egentligen mår. Hela livet har jag laddat upp inför möten av det slaget, skämtat bort och förminskat min ångest och mina misslyckanden. Därefter går jag hem och sover i två dagar. Jag är ju bra på ord, det är vad jag kan och jag gömmer mig bakom dem men kan inte få någon att förstå det.
Å andra sidan känns det som om jag borde lita på deras expertiskunskap att bedömma folk.


Så blir det då mitt allra första inlägg här. En gammal tråd men hoppas det ursäktas.

Måste bara säga att den där känslan och de där tankegångarna skulle kunna vara mina egna.

För inte länge sedan var jag inte medveten om att det fanns andra människor med likartat sätt att fungera som jag. Det blev som en slags uppenbarelse att läsa om andra som skriver sådant man själv skulle skriva eller uttrycka, det man tyckt var så unikt konstigt.

Jag vill i och för sig ha en utredning, men hur vet jag att utredarna är kompetenta? Sjäv vet jag att jag har vad som benämns som aspergers syndrom i inte oväsentlig grad. På vissa sätt i hög grad. Jag skulle inte ha något emot att få det bekräftat, det kunde vara till hjälp för mig. t.o.m. oavsett ja eller nej. Men då av personer jag kan lita på är tillräckligt komptenta. Annars är det bättre att låta bli, för min del.

Jag är ganska bra på ord, eller mycket bra, håller fantastiska föreläsningar om saker jag har någon insikt i enligt mig själv, men inget i sociala interaktioner tycks komma naturligt på det sätt det verkar göra för de flesta andra. Det märks antagligen inte så mycket alltid, men gör mig totalt utmattad att hela tiden känna av väldigt aktivt för att anpassa mig och medvetet planera vad man ska säga, åt vilket håll man ska titta utan att stirra, vad som kan tänkas lämpligt beteende för stunden grundat på erfarenheter man gjort tidigare.
Låter som detaljer och petitesser men för mig är det inte sällan hårt arbete det som är avkoppling för andra och bland annat det tillsammans med en del andra asprelaterade saker har inte minst jobbmässigt i synnerligen hög grad påverkat mitt liv.
Det tar energi. Två timmar som kanske energiåtgång två dygn för andra, föreställer jag mig.
Och så vidare. Ja, nån kanske förstår vad jag menar.

Visste jag det gick att lita på utredarna skulle jag inte tveka. Om det inte krävde för lång utflykt och bortavistelse vill säga :wink:
Senast redigerad av Major X 2011-05-04 17:44:24, redigerad totalt 1 gång.
Major X
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2010-01-13

Inläggav Inger » 2010-02-11 16:48:00

Hej och välkommen!

Tycker du beskriver det väldigt bra, den där bristen på automatisering av social interaktion. Klart det tar ohyggligt mycket mer energi om man måste tänka på precis allt hela tiden istället för att det kommer naturligt av sig självt.

Hur bra utredarna är kan säkert variera men många har ju lyckats få korrekta diagnoser så man får nog chansa och hoppas att de är kompetenta nog för att kunna urskilja AS-drag. Sen kan man ju komplettera bilden genom att berätta just sånt här så borde de kunna dra rimliga slutsatser av det.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:44:24, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Aspergare och vården



Logga in