Kan jag lita på deras bedömning?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Pemer » 2009-01-26 0:45:23

Missade den här tråden igår kväll.

Man blir så TRÖTT på den här hjärtskärande inkompetensen.

Det märks vad OA har att ta tag i...! :?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 17:44:14, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Börje Frylmark » 2009-01-28 15:10:27

Jag kopierade den första delen av denna tråd och klistrade in den i min privata blogg (den är låst för alla utom jag själv och min läkare), med första posten samt efterföljande kommentarer, avidentifierade förstås.

Min läkares kommentar när jag nämnde misstanke om AS: "Tror du inte att du läser lite för mycket i ämnet, du borde kanske hitta någon slags balans."

Om somliga av läkarna var pålästa skulle jag slippa läsa så jäkla mycket, blev mitt svar. Och tråden här får stå som ett bevis på hur illa ställt det kan vara.
Senast redigerad av Börje Frylmark 2011-05-04 17:44:14, redigerad totalt 1 gång.
Börje Frylmark
Inaktiv
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Byhåla, Småland

Inläggav alfapetsmamma » 2009-01-28 15:17:20

Börje Frylmark skrev:Jag kopierade den första delen av denna tråd och klistrade in den i min privata blogg (den är låst för alla utom jag själv och min läkare), med första posten samt efterföljande kommentarer, avidentifierade förstås.

Min läkares kommentar när jag nämnde misstanke om AS: "Tror du inte att du läser lite för mycket i ämnet, du borde kanske hitta någon slags balans."

Om somliga av läkarna var pålästa skulle jag slippa läsa så jäkla mycket, blev mitt svar. Och tråden här får stå som ett bevis på hur illa ställt det kan vara.


Hehe, sicket pucko, ursäkta uttrycket. BALANS är ju det vi saknar och inte riktigt kan få. Vi är ju extremernas och olagomets främsta företrädare. Han borde ju se det som ett observandum. Förlåt mig, men vilket neurotypiskt uttalande.

Själv har jag vid dags dato läst 94 (tror jag) böcker i neuropsykiatri, det kan du ju berätta för honom om. MIN utredningsläkare sa att det på sätt o vis försvårade utredningen, men var samtidigt väldigt road och lite fascinerad. Vad är annars hyperfokus och specialintresse om inte det här, kan du säga också... Suck.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:44:14, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav barracuber » 2009-01-28 15:22:26

a-mamman skrev:Vi är ju extremernas och olagomets främsta företrädare.


Bra sagt! :)

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 17:44:14, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Zombie » 2009-01-28 15:33:47

Ja. Det är uppenbart att det behövs en riktig skräll i fråga om "fack"folks medvetenhet om AS (och NPF i allmänhet).

En riktig djävla skräll. Och det akut, för sådana här trådar droppar in hela tiden.

Dags att tänka ut något på allvar. I OA och utanför.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 17:44:14, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Pemer » 2009-01-28 16:00:51

Håller fullkomligt med. Har börjat på ett pressmeddelande från OA nu, med en samling sådana här beskrivningar som inledande citat, tänkt att utmynna i att det här är fullkomligt oacceptabelt och inte får fortgå

Nu jävlar...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 17:44:14, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav alfapetsmamma » 2009-01-28 16:18:22

Pemer skrev:Håller fullkomligt med. Har börjat på ett pressmeddelande från OA nu, med en samling sådana här beskrivningar som inledande citat, tänkt att utmynna i att det här är fullkomligt oacceptabelt och inte får fortgå

Nu jävlar...


Gott luv ya, som Charley? skulle sagt. Jag är med!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:44:14, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav weasley » 2009-01-28 16:24:20

alfapetsmamma skrev:
Börje Frylmark skrev:Jag kopierade den första delen av denna tråd och klistrade in den i min privata blogg (den är låst för alla utom jag själv och min läkare), med första posten samt efterföljande kommentarer, avidentifierade förstås.

Min läkares kommentar när jag nämnde misstanke om AS: "Tror du inte att du läser lite för mycket i ämnet, du borde kanske hitta någon slags balans."

Om somliga av läkarna var pålästa skulle jag slippa läsa så jäkla mycket, blev mitt svar. Och tråden här får stå som ett bevis på hur illa ställt det kan vara.


Hehe, sicket pucko, ursäkta uttrycket. BALANS är ju det vi saknar och inte riktigt kan få. Vi är ju extremernas och olagomets främsta företrädare. Han borde ju se det som ett observandum. Förlåt mig, men vilket neurotypiskt uttalande.


Som Charley? skulle sagt:

GOTTA LUV YA!

(stavade jag det rätt nu?)
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 17:44:14, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav miia » 2009-01-28 19:57:51

Tack för alla råd och erfarenheter som kom fram genom den här tråden.

En del av det har jag tagit med i det "brev" som jag ska ge till läkaren när jag ska dit sjätte februari.

Kramar/
miia
Senast redigerad av miia 2011-05-04 17:44:14, redigerad totalt 1 gång.
miia
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2009-01-24

Inläggav Börje Frylmark » 2009-01-28 22:27:34

alfapetsmamma skrev:Hehe, sicket pucko, ursäkta uttrycket. BALANS är ju det vi saknar och inte riktigt kan få. Vi är ju extremernas och olagomets främsta företrädare. Han borde ju se det som ett observandum. Förlåt mig, men vilket neurotypiskt uttalande.

Själv har jag vid dags dato läst 94 (tror jag) böcker i neuropsykiatri, det kan du ju berätta för honom om. MIN utredningsläkare sa att det på sätt o vis försvårade utredningen, men var samtidigt väldigt road och lite fascinerad. Vad är annars hyperfokus och specialintresse om inte det här, kan du säga också... Suck.


Mm, det sa jag till honom: Om du känner till lite om adhd så vet du också att jag inte fattar vad du menar med att göra någonting "balanserat", lika lite som jag kan besvara dina frågor med enbart ett "ja" eller ett "nej".

Strax därpå fick jag rätta honom när han kallade Concerta och Ritalin för amfetaminpreparat. :roll:

Och... jo, jag tänkte faktiskt på dig, alfapetsmamma! Och sa någonting i stil med, att om du tror att JAG är påläst så är det ingenting i jämförelse med andra som läst i ämnet. Det finns så många som fördjupat sig betydligt mer, och i jämförelse - med t ex dig, alfap.mam - vet jag lika mycket om npf som Linda Rosing vet om atomklyvning.

Lite senare klottrar han i sitt kollegieblock och hummar och mumlar något om specialintressen, så... :?
Senast redigerad av Börje Frylmark 2011-05-04 17:44:14, redigerad totalt 1 gång.
Börje Frylmark
Inaktiv
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Byhåla, Småland

Inläggav Börje Frylmark » 2009-01-28 22:28:21

Pemer skrev:Håller fullkomligt med. Har börjat på ett pressmeddelande från OA nu, med en samling sådana här beskrivningar som inledande citat, tänkt att utmynna i att det här är fullkomligt oacceptabelt och inte får fortgå

Nu jävlar...


Inte en dag för tidigt! :)
Senast redigerad av Börje Frylmark 2011-05-04 17:44:14, redigerad totalt 1 gång.
Börje Frylmark
Inaktiv
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Byhåla, Småland

Inläggav alfapetsmamma » 2009-01-28 22:34:53

Börje Frylmark skrev:
alfapetsmamma skrev:Hehe, sicket pucko, ursäkta uttrycket. BALANS är ju det vi saknar och inte riktigt kan få. Vi är ju extremernas och olagomets främsta företrädare. Han borde ju se det som ett observandum. Förlåt mig, men vilket neurotypiskt uttalande.

Själv har jag vid dags dato läst 94 (tror jag) böcker i neuropsykiatri, det kan du ju berätta för honom om. MIN utredningsläkare sa att det på sätt o vis försvårade utredningen, men var samtidigt väldigt road och lite fascinerad. Vad är annars hyperfokus och specialintresse om inte det här, kan du säga också... Suck.


Mm, det sa jag till honom: Om du känner till lite om adhd så vet du också att jag inte fattar vad du menar med att göra någonting "balanserat", lika lite som jag kan besvara dina frågor med enbart ett "ja" eller ett "nej".

Strax därpå fick jag rätta honom när han kallade Concerta och Ritalin för amfetaminpreparat. :roll:

Och... jo, jag tänkte faktiskt på dig, alfapetsmamma! Och sa någonting i stil med, att om du tror att JAG är påläst så är det ingenting i jämförelse med andra som läst i ämnet. Det finns så många som fördjupat sig betydligt mer, och i jämförelse - med t ex dig, alfap.mam - vet jag lika mycket om npf som Linda Rosing vet om atomklyvning.

Lite senare klottrar han i sitt kollegieblock och hummar och mumlar något om specialintressen, så... :?


Fast amfetaminpreparat kan man nog kalla det utan att vara helt bakom. Det är ju amfetaminliknande substanser eller amfetaminderivat (hur man nu uttrycker det). Metylfenidathydroklorid, som det heter, vet jag inte mer om än så, men släkt är de ju helt klart. Antikropp är nog det närmaste man kommer FASS härinne, och Ensamflickan tycks också vara haj på läkemedel, så hör gärna med dem om du vill ha detaljer. Jag är inte så naturvetenskaplig av mig..

Och tack för credden, roligt att höra! :) Jag skäms inte för att vara så insnöad, tvärtom! (Tycker inte ens synd om folk som behöver stå ut med att höra på mig. Det är bara att gå om det inte passar.. :))
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:44:14, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Kan jag lita på deras bedömning?

Inläggav Isabell » 2009-01-28 22:39:35

Pemer skrev:Håller fullkomligt med. Har börjat på ett pressmeddelande från OA nu, med en samling sådana här beskrivningar som inledande citat, tänkt att utmynna i att det här är fullkomligt oacceptabelt och inte får fortgå

Nu jävlar...


Buss på Pemer! :twisted:
Vill du ha hjälp med korrekturläsning kan vi ta det i helgen.
Senast redigerad av Isabell 2011-05-04 17:44:18, redigerad totalt 1 gång.
Isabell
 
Inlägg: 2000
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Wherever I lay my hat...

Inläggav Börje Frylmark » 2009-01-28 22:47:26

alfapetsmamma skrev:Fast amfetaminpreparat kan man nog kalla det utan att vara helt bakom. Det är ju amfetaminliknande substanser eller amfetaminderivat (hur man nu uttrycker det)...


Jag är nog bara lite petig och tycker att amfetaminliknande är mer rättvisande. Sen köpte han faktiskt min korrigering med ett flin :-D
Senast redigerad av Börje Frylmark 2011-05-04 17:44:19, redigerad totalt 1 gång.
Börje Frylmark
Inaktiv
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Byhåla, Småland

Inläggav alfapetsmamma » 2009-01-28 22:49:24

Börje Frylmark skrev:
alfapetsmamma skrev:Fast amfetaminpreparat kan man nog kalla det utan att vara helt bakom. Det är ju amfetaminliknande substanser eller amfetaminderivat (hur man nu uttrycker det)...


Jag är nog bara lite petig och tycker att amfetaminliknande är mer rättvisande. Sen köpte han faktiskt min korrigering med ett flin :-D


Hehe, du har ett "pedantiskt språk", som de sa om mig, det är också ett observandum. Det är andra som är verbala slapparslen, tycker då jag, inte jag som är pedantisk... :D

(Jag berättade inte att jag nästan kan lägga på eller sluta ta nån på allvar om de säger "situationstecken". Fast det är sant.)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:44:19, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav DC » 2009-01-28 22:50:02

Lena Nylander som utredde mig sa också att jag var väldigt verbal och att man kunde bli lite "lurad" av det. Jag fick diagnos Aspergers syndrom.

Det finns tre "typer" av aspergare brukar man säga. Extrovert, introvert och passiv. Alla aspergare är inte inbundna och avskärmade.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 17:44:19, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Re: Kan jag lita på deras bedömning?

Inläggav alfapetsmamma » 2009-01-28 22:50:53

Isabell skrev:
Pemer skrev:Håller fullkomligt med. Har börjat på ett pressmeddelande från OA nu, med en samling sådana här beskrivningar som inledande citat, tänkt att utmynna i att det här är fullkomligt oacceptabelt och inte får fortgå

Nu jävlar...


Buss på Pemer! :twisted:
Vill du ha hjälp med korrekturläsning kan vi ta det i helgen.


Jag är första korrekturläsare, du får vara första sakkunniga i juridik. ;)

Skojar mest, du får korra hur mycket du vill!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:44:19, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav alfapetsmamma » 2009-01-28 22:52:29

DC skrev:Lena Nylander som utredde mig sa också att jag var väldigt verbal och att man kunde bli lite "lurad" av det. Jag fick diagnos Aspergers syndrom.

Det finns tre "typer" av aspergare brukar man säga. Extrovert, introvert och passiv. Alla aspergare är inte inbundna och avskärmade.


Avskärmade, passiva, aktiv och udda eller aktiv men udda och överdrivet formella är den uppdelning jag sett, men skitisamma, det du säger stämmer. Lena Nylander är bra, så vitt jag förstått. Gillar hennes bok i alla fall.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:44:19, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav DC » 2009-01-28 22:53:34

Jag är språkpolis. Men jag har ändå inte tid nu :wink:
Senast redigerad av DC 2011-05-04 17:44:19, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav DC » 2009-01-28 22:58:31

alfapetsmamma skrev:
Avskärmade, passiva, aktiv och udda eller aktiv men udda och överdrivet formella är den uppdelning jag sett, men skitisamma, det du säger stämmer. Lena Nylander är bra, så vitt jag förstått. Gillar hennes bok i alla fall.


Ja det finns nog lite olika men ändå i grunden ganska lika formuleringar. Jag tog mig inte tid att kolla upp det riktigt, plockade bara snabbt ur minnet. Mitt eget huvud alltså. Tack för förtydligandet iaf.

Ja, Lena Nylander är bra. Men jag fick vänta ett par år på att få komma till henne. Då hade jag stått i kö hos Christopher Gillberg också några år.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 17:44:19, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav alfapetsmamma » 2009-01-28 23:04:44

DC skrev:
alfapetsmamma skrev:
Avskärmade, passiva, aktiv och udda eller aktiv men udda och överdrivet formella är den uppdelning jag sett, men skitisamma, det du säger stämmer. Lena Nylander är bra, så vitt jag förstått. Gillar hennes bok i alla fall.


Ja det finns nog lite olika men ändå i grunden ganska lika formuleringar. Jag tog mig inte tid att kolla upp det riktigt, plockade bara snabbt ur minnet. Mitt eget huvud alltså. Tack för förtydligandet iaf.


Det var inte meningen att rätta dig, bara att jag plockade Lorna Wings uppdelning ur huvudet. En av de få saker som jag ser tydligt, av det jag läst. Mycket annat flyter ihop och jag har ingen aning om var jag läst det... Det var nämligen när jag läste den som jag tänkte AHA, där är ju VI, när jag läste om Aktiv men udda-gruppen. (Vi är jag och min lilla.)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:44:19, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav barracuber » 2009-01-28 23:20:24

alfapetsmamma skrev:... Lena Nylander är bra, så vitt jag förstått. Gillar hennes bok i alla fall.


Vilken bok är det? Jag har bara sett artiklar och en videopresentation med henne. Gillar henne skarpt, hon verkar grymt kunnig.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 17:44:19, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav alfapetsmamma » 2009-01-28 23:34:27

barracuber skrev:
Vilken bok är det? Jag har bara sett artiklar och en videopresentation med henne. Gillar henne skarpt, hon verkar grymt kunnig.

/Barracuber


Om jag var ännu lite pms-igare skulle jag säga Google is your friend, men nä, jag är så trevlig minsann... ;)

Aspergers syndrom hos vuxna- några frågor och svar, tror jag på rak arm. Vänta lite...

Autismspektrumstördningar hos vuxna-några frågor och svar var det visst.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:44:19, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Börje Frylmark » 2009-01-28 23:41:02

alfapetsmamma skrev:
Börje Frylmark skrev:
alfapetsmamma skrev:Fast amfetaminpreparat kan man nog kalla det utan att vara helt bakom. Det är ju amfetaminliknande substanser eller amfetaminderivat (hur man nu uttrycker det)...


Jag är nog bara lite petig och tycker att amfetaminliknande är mer rättvisande. Sen köpte han faktiskt min korrigering med ett flin :-D


Hehe, du har ett "pedantiskt språk", som de sa om mig, det är också ett observandum. Det är andra som är verbala slapparslen, tycker då jag, inte jag som är pedantisk... :D

(Jag berättade inte att jag nästan kan lägga på eller sluta ta nån på allvar om de säger "situationstecken". Fast det är sant.)


Om någon säger "situationstecken" till mig, så tar jag ett steg bakåt och kollar in personen i fråga. Om hon bär dunjacka och träningsbyxor (rosa) och boots och tuggar Stimorol, då fattar jag ju orsaken till det hela. Annars flyr jag illa kvickt! :wink:

Håller med dig till fullo; jag är inte alls pedant, det är bara det att jag liksom typ ba' e trött på värsta slappisarna... :D
Senast redigerad av Börje Frylmark 2011-05-04 17:44:19, redigerad totalt 1 gång.
Börje Frylmark
Inaktiv
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Byhåla, Småland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in