Kan AS ha med Schizofreni att göra?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kan AS ha med Schizofreni att göra?

Inläggav LILITH_ » 2013-01-22 13:34:16

Oj, ja jobbigt att behöva gå och oroa sig på det viset, mailstar.
Men om jag var du så skulle jag nog lita på att utredningsteamet och dina eventuella behandlingsansvariga inte kunde ha missat en så omfattande sjukdom som schizofreni ändå är.
Feldiagnostiseringen har ju mestadels skett åt andra hållet - att bakomliggande autism har missats vid schizofreni.

Tack för infot jojomamma! Synd att det inte går att få läsa hela artikeln från Göteborgs universitet.

FinaTina:
Sekretessen ställer ju till det, det har du rätt i.
Vet inte vad för sorts åtgärder man skulle kunna ta till, faktiskt. Det sker ju kontinuerlig fortbildning inom psykiatrin och jag vet att man här i Stockholm under förra året hade just sådan inom npf-frågor.
Undrar bara om de tog upp sambandet mellan autism och schizofreni.
Får fundera vidare.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Kan AS ha med Schizofreni att göra?

Inläggav lettan » 2013-11-20 19:32:29

Nu har man ju hittat att det är samma gen som ger AS och Schizofreni.
lettan
 
Inlägg: 489
Anslöt: 2008-05-23

Kan AS ha med Schizofreni att göra?

Inläggav notwoodstock » 2013-12-24 17:35:23

LILITH_ skrev:
matterik skrev:Jag tycker personligen att man kan ifrågasätta alla dessa diagnoser. Psykiatrin är en politisk pseudovetenskap.


...

Jag vänder mig å det starkaste mot att man tvångsvårdar folk med autismproblematik på stökiga avdelningar med noll möjlighet till återhämtning och avskildhet eller ro från påfrestande sinnesintryck av alla de slag.

För så ser det ut på flera ställen idag.

Hur ska man tillfriskna i en sådan miljö där ingen hänsyn tas till ens skörhet och känslighet?



Det finns mycket mer att skriva men sätter punkt här.


Wow! Precis det som jag råkat ut för de senaste inläggningsåren, för många tillfällen för att det skall vara nyttigt. Tycker ibland att jag varit lite i helvetet på avdelning.

Men jag blev av med autistisk "nudd"-känsla och övergick till att vara "uncomfortably numb".

(Letade i forumen efter skrivet om Schizofreni och nu ihop alltså kanske då med Asperger.) :-)Crying

/notwoodstock

editerat.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Kan AS ha med Schizofreni att göra?

Inläggav notwoodstock » 2013-12-24 18:19:17

Visste bara om schizofreni:

http://www.svenskpsykiatri.se/Riktlinjer/rp_schizofreni_tryck.pdf

där det bl.a står:

'Eugen Bleuler introducerade även ”de fyra A:na” som han menade karakteriserade sjukdomen: autism, ambivalens, associationsstörning och affektiv störning.'

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Kan AS ha med Schizofreni att göra?

Inläggav notwoodstock » 2013-12-25 3:43:39

Jag uttryckte mig lite virrigt i förra inlägget. Och hittar ingen knapp för editering.

Och inser att tråden till en början handlade om en allmän koppling.

Jag själv har väl troligtvis Asperger. Men insjuknade akut i psykisk sjukdom vid lite under 30 års ålder. Så slåss nu en hel del med schizofrenin. Tror dock att psykiska sjukdomen lite i taget smög sig på mig och "körde in mig i väggen" när jag kraschade på 80-talet.

Och är inte så intresserad av att gräva mer i schizofrenin - tror det var det som det blev.

Utan hoppas detta med Asperger skall kasta nytt ljus över hela mitt liv! :-)154 :shock: :-)Crying

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in